Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Hilja Aaltonen perillä, entä herätys?

25 kommenttia

Rakastettu ja arvostettu evankelista Hilja Aaltonen sanoi, että hänen elinaikanaan tulee herätys, joka alkaisi suuresta kirkosta. Nyt on Hilja päässyt perille. Kiitämme Herraa hänen uskollisuudestaan evankeliumin ja herätyksen kuuluttajana.

Mutta entä herätys?!

Onko se alkanut? Oliko Hilja väärässä? Missä herätys viipyy?

Olemmeko me sokeita? Kysyn vastakysymyksen!

Kuljen siellä täällä Suomessa eri kokouksissa puhujana. Niin monessa paikassa näen janoa Jumalan puoleen, Hengen nälkää ja rakkautta Jeesusta kohtaan. Armolahjoja pyydetään ja käytetään. Ihmisiä tulee uskoon jopa Helsingin kaduilla. Ihmisiä paranee ja vapautuu. Rukousjonot ovat pitkiä. Siellä, missä Jeesusta ylistetään, siellä on väkeä koolla. Uudenlaista ylistysmusiikkia tulee lisää. Herra antaa uusia ulottuvuuksia ja syvyyttä rukoukseen.

Olen tullut uskoon 1960- luvun herätyksessä, mutta tällaista Hengen elämää en ole ennen nähnyt Suomessa. Ja se ei koske vain yhtä kirkkoa, tai vapaita suuntia, vaan kristityt eri suunnista ovat löytäneet toisensa, he rukoilevat yhdessä kaduilla ja toreilla ja kirkoissa. Entistä ennakkoluulottomammin ja rakkaudella uskovat pitävät esillä ilosanomaa Jeesuksesta.

Herätyksen kipinät ovat ilmassa, tuli palaa jo, Pyhä Henki liikkuu virvoittavana ja uudistavana voimana Jumalaa kaipaavien ihmisten elämässä. Tämä alkanut herätys tulee olemaan ehkä erilainen kuin olemme tottuneet. Se saattaa yllättää meidät herkkyydellään, voimallaan ja uudenlaisuudellaan. Raamatun pelastussanoma ei muutu, vain tavat saavuttaa ihmiset muuttuvat, ehkä radikaalistikin, ja se saattaa hämmentää traditioihin tottuneet.

Koen, että alkaneessa herätyksessä korostuvat Paavalin toivomuksen sanat ( 2.Kor.13:13): Jeesuksen armo, Isän rakkaus ja Pyhän Hengen yhteys! Niissä on väkevä voima, joka murtaa saatanan vaikutusvallan ja saa ihmiset kääntymään Jumalan valtakunnan voiman puoleen: armossa, rakkaudessa ja yhteydessä on herkkää atomivoimaa, joka pelastaa, parantaa ja vapauttaa. Sen kautta Jumalan hyvyyden todellisuus murtautuu maahamme ja meidän kauttamme muihinkin maihin.

Isä, kiitos Hiljasta, kiitos profetioista, jotka ovat täyttymässä. Herra, tee meistä armosi ja rakkautesi vallankumouksellisia Pyhän Hengen yhteydessä. Näin saamme olla se suuri kirkkosi, jossa herätyksen tuli palaa uutta luovana roihuna sinun nimellesi kunniaksi.

Hilja Aaltonen:

Kysytkö palvelushintaa, kysytkö kuinka kannattaa.
Nousetko vastarintaan, ellet ajassa arvoa saa.
Riittääkö että saat olla Jumalan vainiolla.
Riittääkö että saat olla Jumalan vainiolla.

Mikä on tuonut sun tähän, mikä on vaikutin lähtöösi sun,
riittääkö ajassa vähän, askeleet unohdetun.
Riittääkö riemuksi Jumalan tie, vaikka se itkuihin vie.
Riittääkö riemuksi Jumalan tie, vaikka se itkuihin vie.

Suurta on kutsumusvyötä kantaa, suurta on hengessä palaa.
Armoa kaikkensa antaa, itkeä itkunsa salaa.
Kerran kerran taivaan kodissa kyynel kyynel on poissa,
Kerran kerran taivaan kodissa kyynel kyynel on poissa.

Riemuiten astukaa työhön, varisee vaipuvat tähkäpäät.
Päivä jo painuupi yöhön, illan hämyssä vielä näät
korottaa kortta arasti hiljaa, korjata Jumalan viljaa,
korottaa kortta arasti hiljaa, korjata Jumalan viljaa.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

25 thoughts on “Hilja Aaltonen perillä, entä herätys?

  1. Kiitos kirjoituksesta ja yhdyn rukoukseesi.
    Olen aistinut omassa pienimuotoisessa palvelutehtävässäni sitä samaa, mistä kirjoitat. Ihmisillä on ikävää, sellaista Isän ikävää. Kolmiyhteisen Jumalan puoleen käännytään ihan konkreettisissa elämänasioissa ja se on minusta ihmeellistä uskoa:toivoa ja luottamista siihen,että tämä Kristuksen uskon,kristinuskon Jumala on siinä arjessa juuri. Ja samoin, moni uskova kaipaa sitä,että saisi uudistua hengessään ja lähteä liikkeelle. Minulla on sellainen tunne tai intuitio tai miksi sitä nyt voisi sanoa, että ikävä vie Isän syliin. Raamatun kehoitus ”Pitäkää pyhien tarpeet ominanne” puhuttelee minua usein,sillä koen,että elämme aikoja, jolloin valheiden tonava eli sielunvihollinen luo harhaa siitä,että kristityt ovat hajallaan oppiriitojen keskellä. Minusta se on harhaa, koska en ole yhdessäkään oikeassa hengellisessä tilaisuudessa kokenut mitään tällaista. Tämä harha ilmenee lähinnä eri tahojen kirjallisissa tiedotteissa.

    Tykkää

  2. Kiitos Heikki ja Virpi. Tässä alkaa jo kyynikkokin uskoa, että hyvä voittaa, ja että olemme isojen, positiivisten muutosten keskellä.

    Tykkää

  3. Kiitos, minä tarvitsin tätä viestiä ihan erityisesti tänään…

    Tykkää

  4. Kiitos Heikki blogista! Ekan kerran tänne sivustolle osuin. Varsinais-Suomessa meillä on maaliskuun alussa alkamassa mediamissio, ehkäpä se saa valmistaa tietä myös herätykselle näillä nurkilla. Elämme jännittäviä aikoja!

    Tykkää

  5. Eikö herätys jo ole sitä kun kuulee ja näkee ihmisten puhuvan kaipaavasti ja malttamattoman odottavasti herätyksestä?!

    Turkuun paljon terveisiä, isän puoleisen sukuni kotiseutua (alkukoti) satojen vuosien ajalta! Rukoilen mission puolesta koko sydämestäni! Siellä asuu edellen veljeni perhe ja serkkujani.
    Jumala siunatkoon runsaasti jännittävät aikanne :-) oi, jospa pian saisimmekin jo kuulla suuresta herätyksestä! Vuotakoon elävän veden virrat Aurankin rannoille!!!

    Tykkää

  6. Herätys on tullut. Kiitos Herralle. Tule Herra Jeesus!

    Tykkää

  7. Herätys ei ole mikään kirkon pitkäntähtäyksen suunnitelma. Herätys ei tule kirkkokuntien johtajien neuvotteluissa. Herätys kipinöi etsjöiden kammioissa. Se ilmestyy kuin salama kirkkaalta taivaalta täydessä voimassaan. Herätys ei käyttäydy kirkollisten mallien mukaan, se ylittää kaikki rajat ja kulkee sydämestä sydämeen. Kirkonjohtajat arvostelevat sitä ja yrittävät rauhoittaa tilannetta kuten aina ennenkin. Ison kirkon herätys on jo alkanut minussa, sinussa, meissä ja heissä, jotka kaipaavat Pyhän Hengen tuulia. ”Palokuntakin” on jo paikalla piispojen kokouksissa, seurakuntien hallinnoissa uskovaisten riidoissa.

    Tykkää

    • Kiitos, Ilpo
      jatketaan rohkeasti Herramme asialla, herätyksen tulenkantajina Jumalamme armon avulla. Ole siunattu!

      Tykkää

    • Kiitos, Ilpo Hertys todella alkaa meist, Jeesuksen seuraajista, ei rakenteista. Saamme olla katsomassa, mit ihmeit Herramme tekee niiss, jotka ovat Hnelle uskollisia. Siunausta elmsi!

      Heikki

      Tykkää

    • Muistetaan myös Jeesuksen ja profeettojen sanat että ne on ne omat jotka surmaavat profeetat jotka Jumala on lähettänyt ja lähettää. Vaikka se profeetan sanoma saattaa viiltää sieluun saakka, niin se on meille parhaaksi. Jos otamme sen vastaan saamme herran pelon sydämmeemme.

      Raamattu kehoittaa koettamaan kaikki että onko ne Jumalasta, ja pitämään sen joka hyvää on. Meidän tulee myös uskaltaa koetella se seurakunta ja paikka missä olemme.

      Ennenkaikkea pyydetään Jumalalta viisautta ja ymmärrystä sekä käännetään sydämemme Jumalan puoleen. Meillä pitää olla armo ja laki, jos toinen puuttuu mitä me silloin kumarramme?

      Liked by 1 henkilö

  8. Kotisataman sivulla on tänään Saarna nimeltä Tapahtui Nasaretin synagogassa. Kannattaa käydä lukemassa, samassa tematiikassa ollaan siinäkin.

    Tykkää

  9. Ilpon tekstin luin jo aiemminkin jostain ja tunsin siitä sen mitä itsekin olen ”hengessäni” kokenut! Ei auta muu kuin olla rohkea ja pysyä näylleen uskollisena – ja rukoilla. Pyysimme tänään tyttäreni kanssa eritysita johdatusta Jumalalta sunnuntairukouksessamme, tulevaisuutta silmälläpitäen. Mielenkiintoista aikaa.

    Tykkää

  10. ”Herätys kipinöi etsjöiden kammioissa.”

    Viisaasti – ei ihmisviisaasti – sanottu.

    Tykkää

  11. ”kiitos profetioista, jotka ovat täyttymässä.” Viiden sanan voimakas rukous. Mitä tapahtuisikaan, jos useammat rukoilisivat näin? Tämähän on ihan… profeetallinen rukous! Melkein kuulen Isän äänen: ”No vihdoinkin joku huomasi kiittää siitä, mitä olen tekemssä.”

    Tykkää

  12. Ilkka,
    kommenttisi pysähdyttää: huomaamattaan näköjään sanoo jotain, jota ei itsekään ole tullut ajatelleeksi tarpeeksi syvällisesti. Kiitos tästä palautteesta!

    Tykkää

  13. Terve, Heikki, pitkästä aikaa, ja muutkin

    Maanantaina kirjoittelin aamubussissa tekstiä, josta sittemmin ajattelin ensimmäistä blogia johonkin uuteen blogipaikkaan. Mutta minun nähtävästi täytyy keksiä uusi aihe, kun tulit jo kirjoittaneeksi tekstini. Kiitti vaan avusta ;-)

    Kuuntelin bussissa Nina Åströmin tulkintoja Hiljan runoista pidin ja inspiroiduin. Ajatukseni alkoivat laukata:

    Hilja Aaltonen kuoli viime viikolla.
    Jumala oli luvannut, että hän saa elää, kunnes Suomessa alkaa herätys.

    Hilja eli 105-vuotiaaksi.
    Täyttyikö odotus?
    Vaihtoehtoja on kolme (yhden niistä huomasi vaimoni):

    1. Hilja kuuli väärin.
    2. Herätys on alkanut.
    3. Herätys ei ole alkanut, koska muut kuin Hilja eivät kuunnelleet Jumalaa.

    Lähden nyt ihan omaa hurskauttani siitä, että kohta 1. ei pidä paikkaansa. Hilja kuuli oikein.

    Herätyksen merkkejä on ollut ilmassa. Niin kuin tuolla kommenteissa sanottiin, niin jano on suuri ja nälkäkin mouruaa. Ehkä herätys siis on täällä. Kirkot, temppelit, rukoushuoneet ja kotikokoukset täyttyvät. Miksi minä uskon jotenkin eniten noihin kotikokouksiin? Oikeasti henkilökohtaisiin kontakteihin.

    Mutta ovatko kristityt auttaneet Jumalaa täyttämään lupaustaan Hiljalle? Mitä itse olen tehnyt herättääkseni herätyksen? Armahda, Herra, meitä siitä, että emme olisi kantaneet korttamme kekoon.

    Minua innostaa nähdä, mita aiheuttaa mediamissio Turun-seudulla. Siinä keossa minulla on korsi taikka kaksi. Rukoilkaa mission puolesta! Ei tietenkään minun korsieni puolesta (ookoo, saa niitäkin muistaa) vaan herätyksen puolesta.

    Tykkää

    • Samoilla linjoilla olen noiden kysymysten suhteen. Hilja kuuli oikein ja jätti meille haasteen myös kuunnella herkästi Jumalan ääntä.

      Siunausta ja voimia sinulle ja missioon.

      t. Heikki

      Tykkää

  14. Kiitos tästäkin blogista, joka rohkaisee uskomaan virvoituksen aikojen jo koittaneen ja herätyksen etenevän. Niin kuin kuivan heinikon ruohopalo lähtee liikkeelle ja kun se saa tarpeeksi alaa se leviää vastustamattomalla voimalla, niin lähteköön Hengen palo Suomen Siionissa.

    Unohtakaamme sellaiset suppeat ja pinttyneet mielipiteemme, jotka eroittavat kristittyjä toisistaan! Keskitytään Kristukseen, kun kokoonnumme yhteen Jumalan sanan äärelle rukoillen, että Pyhä Henki tekee sen eläväksi ja tuottaa hedelmää. ”Ja ihmeet ja merkit seuraavat niitä, jotka uskovat”, ja suurin ihme on se, että syntinen kääntyy!

    Tykkää

  15. Herätystä on luvattu jo pitkään eikä mitään näy , parantumista esim. syövästä ei ole todistettu onko parantumisesta saarnaavat huijareita ,vai mitä on ympäri maailmaa tuodaan saarnaajia ja tv 7 näyttää parantajia mutta ei taida todistettua paranemista olla nähty !

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s