Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Paavin ja Paavalin patistukset

5 kommenttia

Paavin patistus kirkon uudistumisesta ylitti uutiskynnyksen. Hyvä niin. Kirkon uudistus kuulostaa hyvältä ajatukselta. Mitähän sillä sitten tarkoitetaan! Paavin ajatuksia ei media ole vielä sen selvemmin levitellyt. Niinpä en voikaan tässä lähteä repostelemaan ajatuksia, joita en tiedä.

Mutta sen sijaan voin pureskella ajatusta kirkon uudistumisesta. Sitähän aina välillä Suomessakin toivotaan.

Sehän voi tarkoittaa liturgista uudistusta eli käsikirja, virsikirja ja nuottien pisteet uusiksi. Näitä tulee je menee. Osa tykkää niistä, osa ei. Suurta herätystä ne eivät ole kuitenkaan saaneet aikaan.

Se voi tarkoittaa opillista liberalismia, vapaamielisyyttä, tilaa kaikille kukille ja yrteille kukkia. Vaatimuksia on ilmassa erityisesti saada samaa sukupuolta oleville parisuhteille kirkollinen siunaaminen. En jaksa uskoa, että tuo askel liiemmin uudistaisi kansallista kirkkoamme niin, että ihmiset jonottaisivat pyhäaamun messuihin. Mielipiteitä se jakaa jyrkästi ja sen mahdollinen toteutuminen saattaakin johtaa syviin selkkauksiin.

Paavali, ei siis mikään Rooman paavi Paavali, vaan Roomalaiskirjeen kirjoittanut Paavali kirjoitti juuri roomalaisille: ” Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, hänen mielensä mukaista ja täydellistä.” (Room. 12:2)

Tässä uudistumisen periaate: uudistua mieleltä! Hienosti voidaan puhua vaikka paradigman muutoksesta, ajatusmaailman ja ajatuskuvioiden uudistumisesta. Muutosvoimana ja kriteerinä ei ole maailma ja sen vaatimustoiveet, vaan Jumala ja hänen tahtonsa, jonka löydämme Hänen sanastaan ja jonka ymmärtämiseen Pyhä Henki antaa viisautta.

Jos me todella haluamme uudistua ja uudistaa kirkkoamme, niin me palaamme rukoukseen ja Raamattuun. Kaikki kokouksemme, aina kirkolliskokouksesta paikallisseurakuntien pienimpiin kokouksiin tarvitsevat rukousta ja Raamattua. Silloin ollaan Jumalan edessä tutkimassa, mikä on Hänen hyvä tahtonsa ja miten Hän haluaa uudistaa kirkkoaan. Siinä saattaa mennä liturgiat uusiksi, tulla uutta musiikkia ja uutta saarnatyyliä, rukouselämä taitaa vilkastua, Raamatussa mainitut armolahjat otetaan käyttöön, Pyhä Henki pääsee pöllyttämään vanhoja kaavoja ja rakennelmia.

Ja ennen kaikkea: Jeesus Kristus saa sen paikan, joka Hänelle seurakunnan päänä kuuluukin. Hänesta tulee julistuksemme ja elämämme keskipiste, fokus.

” Kun joku on lähellä Jeesusta, hän ihmettä katselee, ja se mitä maailma, sen rinnalla kalpenee.”

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

5 thoughts on “Paavin ja Paavalin patistukset

  1. Tällaisia aamuhartauksia kun riittäisi jokaiselle päivälle :-) hyvää evästä, tervettä oppia ja Pyhää Henkeä! Ja ennenkaikkea Jeesus Kristus maailman valo, toivo ja pelastus!
    KIITOS Heikki. Siunausta alkaneeseen viikkoosi.

    Tykkää

  2. Kirkon uudistus alkaa uskovista. Maailma ei muutu, eikä maailmallinen ”kirkko”. Kyllä se on hyvä tuo Paavalin neuvo: Älkää mukautuko tämän maailman menoon, vaan muuttukaa” itse. Etsikää Jumalan tahtoa ja suunnitelmia. Jumalan vainiot odottavat niittäjiä. Jumalan uskossa eteenpäin. Kiitos Heikki.

    Tykkää

  3. Herätysliikkeet tulevat ja menevät. Kirkko on ja pysyy aikojen loppuun saakka, näin uskoisin. Mutta kyllä sitten jos/kun nuo Heikin mainitsemat uudistukset ovat täysin voimassa,ovi tulee käymään sisäänpäin monessa säätiössä ja yhdistyksessä.

    Tykkää

    • Kiitos, Veikko
      ovi on jotenkin tärkeä symboli, Jeesuskin seisoo ovella ja kolkuttaa, odottaa sisäänpääsyä…onneksi monet kirkot ja seurakunnat ovat kuulolla ja avaavat ovensa

      Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s