Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

MOT

15 kommenttia

Mikä oli todistettava(kin!). Mikä on totuus? Eilinen MOT- ohjelma ainakin hämmensi ja nosti kysymyksiä. Pirkko Jalovaara on nyt tulilinjalla ja monet muut ja moni muu asia.

Kuka on vihollisemme? Ei ihminen, ei koskaan! Ei Pirkko, eikä ohjelman tekijät. Ei median väki, eivätkä tutkivat journalistit. Asioista on voitava puhua, vaikka kuinka tekisi kipeää tai hämmentäisi. Valoa ja totuutta esiin! Mutta viisaudessa ja rakkaudessa.

Ilman rakkautta maailmamme ajautuu uuteen jääkauteen. Ilman viisautta ajaudumme väärinkäsitysten suohon.

Ohessa hämmennystäni:

Jeesuksen maailmankuva on Jumalan maailmankuva, siis tämän maailman Luojan maailmankuva. En siis lähtisi väittämään, että Jeesuksen ajatukset tai sanat olisivat vääriä. Sielunvihollisen olemassaolon kieltäminen johtaa harhaan. Pahuus on totta, mikä on todistettu ja mikä on totuus, MOT! Toisaalta pahuutta maailmassa lisää syntisyytemme ja syyllisyytemme. Tuleekohan aika, jolloin synti sanaa ei saa enää käyttää! Monelle ihmiselle demonien olemassaolo on todellisuutta, johon ei lääkityskään ole tuonut apua. Sielujemme vihollinen on myös ruumiimme ja hyvän elämän vihollinen: hän on tullut varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan.

Toisaalta meidän ei tule nähdä piruja joka paikassa, eikä hyppiä niiden takia pitkin seiniä. Jeesus voitti kaiken pahan vallan: sovinto tuo rauhan syylliselle, ristillä Hän voitti saatanan eli pimeyden ruhtinaan eli syyttäjän vallan. Jeesus kantoi ruumiissaan myös kipumme ja sairautemme, joten meillä on lupa uskoa terveyteen ja tuoda terveyttä tähän kipujen maailmaan. On siis oikeus rukoilla, syödä lääkettä, käydä lääkärillä, hoitaa kuntoaan, syödä terveellisesti, laittaa kätemme sairaitten päälle ja odottaa Jumalan apua.

Jumala on hyvä Jumala ja Hän haluaa kaikin tavoin tuoda siunausta elämäämme. Tämä on nähdäkseni myös Pirkko Jalovaaran ja monen muun julistajan/ esirukoilijan agendassa. Yli- ja alilyöntejä tulee itse kullekin. Se, että vaietaan demoneista on alilyöntiä ja sekin koituu ihmiselle vaaralliseksi. Se, että sanoitetaan kaikki demonien syyksi, on ylilyöntiä ja saattaa johtaa ihmisen ahdistukseen. Heikkoa ei tule lyödä yhtään lisää. Profetian henki rakentaa, kehottaa ja lohduttaa; siksi on tärkeää miettiä, millä sanoilla asiamme esitämme.

Olisiko aika kirkossa pohtia, mitä syntiinlankeemus todella sai aikaan, kuka saatana todella on, mitä Jeesus teki ristillä, miten Jeesuksen ajan yhteiskunnan ja aikamme yhteiskunnan välillä onkin samankaltaisuuksia, vaikka ehkä käytämme eri ilmaisuja, miten erinomainen ihmisen psyyken tuntija Jeesus oli ja on.

Emme ajaudu pimeään keskiaikaan, kun käymme rehellistä ja avointa keskustelua. Sen sijaan ajaudumme uusiin noitavainoihin, jos ryhmitymme bunkkereittemme taakse ja alamme ampua toisiamme, ensin verbaalisesti, sitten yhä kovenevilla aseilla. Ihminen tarvitsee siunausta ja rakkautta eli Häntä, joka on tullut antamaan elämän ja yltäkylläisyyden. Tarvittaessa on syytä puhua sielujemme vihollisesta, mutta ennen kaikkea tukee korostaa ja pitää esillä sielujemme Vapahtajaa, Jeesusta Kristusta.

Mikä on totuus? Pitäisikö kysyä, kuka on totuus? Suhde Jeesukseen on lääke tasapainoiseen elämään.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

15 thoughts on “MOT

  1. Hyvä Heikki! Tervettä puhetta, niin kuin oli piispallakin. Jossain menee raja. Jeesuksesta tulee puhua ja häntä korostaa. Tästä seurannee sekä hyvää että pahaa, mutta hyvä muistutus siitä KUKA on tärkein ja kenellä vain ja AINOASTAAN on valta ja kunnia. Ihmisen tulee toimia mieluiten hiljaa ja nöyrästi, koska Jumala on tekijä, ihminen vain väline.
    Kaikessa kiireessä tähän lyhyesti vastaan, olen menossa vaivani kanssa aivan kohta ultraäänikuvaukseen. Tuli mieleeni tänä aamuna virsi 525. Kaikki säkeistöt ovat hyvät ajatuksella lukea. Laitan vain yhden.

    Yhtä pyydän Vapahtaja, tänään yhtä pyydän vain: Näytä yhden päivän matka, askel, jonka tänään sain. Keiden kanssa, mihin suuntaan polku tänään avautuu? Millä tavoin Isän tahto meissä tänään tapahtuu!

    ja toisenkin:
    Suurempi kuin sydämemme, suurempi kuin ihmistyö hiljaisuus on rukouksen, siinä Luojan sydän lyö. Siinä itse, armon Henki, uupunutta uudistat. Annat kasvullemme aikaa, uuteen työhön valmistat.

    Siunausta sinulle Heikki ja Jumalan rauhaa jatkaa siinä kutsumuksessasi joka sinulla on.

    Tykkää

  2. Huomenta! Satutko Heikki tietämään, miksi Seppo Juntusen ja Pirkko Jalovaaran tiet erosivat. Minä tunsin Pirkon sillai, että hän on istunut joskus Loviisan kirkossa jumalanpalveluksisa ihan tavallisena seurakuntalaisena. Hänen kokouksissaan en ole käynyt. Jotain on tapahtunut, sillä hän vaikutti eri ihmiseltä. – Tuosta ohjelmasta kokonaisuudessaan en pitänyt, sillä esim. Johanna Korhosen osuus oli siinä liian suuri. Samoin pahalta tuntui se, että herätysliikkeet yhdistettiin tälläisen yksinkulkijan rinnalle. Jeesus lähetti opetuslapset ”kaksin ja kaksin”. Täytyy nyt rukoilla myös Pirkon puolesta, ettei menettäisi mielenterveyttään. Paine tulee olemaan aika kohtuuton. Ihmettelen, miksi kirkkoherrat eivät ole mukana näissä kokouksissa. Minä ainakin olisin. Silloin kun koulussani kävi helluntailaisia tai muita ryhmiä pitämässä oppitunteja, sovin ennen heidän tuloaan, että eivät esittäisi omia oppejaan nuorille. Istuin aina itse mukana kuuntelemassa, pitivätkö lupauksensa. Ja kyllä pitivät, kun olin valvomassa.

    Tykkää

    • Kiitos, Valma
      tuo läsnäolo on viisautta, samoin se, että kukaan ei saisi hääräillä yksin, ilman rukoilijoita ja neuvojia.

      Ko ohjelmasta varmaan sai moni varsin yksipuolisen kuvan, kuten yleenä käy vaikeissa asioissa.

      Tykkää

  3. Asian ydin tässä ei ole mielestäni tämä aikaansaatu kohu. En siihen puutu muuten kuin runokommentilla messujen ensisunnuntaisesta teemasta ”Jeesus, Pahan vallan voittaja:

    Opi oikea tie
    onni ja rauha
    anteeksianto
    avuttomalle.

    Herran tiellä
    ohje elämän
    irti synnistä
    rakkauteen.

    Pimeydestä
    Herran valo,
    valon lapset
    yhtä jalkaa.

    Nyt puolesta
    eikä vastaan
    yhtenä hyvä
    pois pahasta.

    Tykkää

  4. Hyvä tasapainoinen bloki – kiitos Heikki! Erityisen tärkeä oli myös alun huomio, että vihollisemme ei ole ihminen vaan, että kysymys on henkivaltojen taistelusta, jossa ihmistä käytetään pelinappulana. Jumala, armolahjojensa kautta, haluaa seurakunnan, Suomen siionin, parasta ja vastaavasti sielunvihollisen ainoa mahdollisuus on iskeä ihmisten kautta. Valvokaamme ja olkaamme varuillamme, ettemme huomaamattamme (ajatuksin, sanoin, teoin ja laiminlyönnein) suostu sielunvihollisen kätyreiksi.

    Tykkää

  5. Valma. Tunnen Jalovaaraa jonkinverran, koska asuu tai ainakin asui Kannelmäessä ja sielläkin monasti istuimme samassa jumalanpalveluksessa. Olen ymmärtänyt niin, että ainakin tuolloin yleensä joku seurakunnan pappi oli noissa tilaisuuksissa mukana, usein puhujanakin. Kun kirkkoherra vaihtui loppuivat Jalovaaran illatkin tosin jossain vaiheessa kotikirkossaan.

    Nyt kun homma on ilmeisesti mennyt vähän yli, niin nyt sitten aloitetaan tämmöiset ”noitavainot”. Kyllä seurakunnissa on käsittääkseni tiedetty mitä homma on. Ehkä sitten on vain luotettu kun Jalovaara on jo varmaan vuosikymmeniä niitä kiertänyt. En tiedä kuinka uutta tämä demonipainotus on. Ei varmaan kovin vanhaakaan.

    Sopivasti näyttää ohjelma suuntautuvan seuraavaksi Venäjälle, Ruotsiin ja TV:hen.
    http://www.rukousystavat.fi/index.php?option=com_k2&view=itemlist&layout=category&task=&id=&Itemid=164&lang=fi

    Tykkää

  6. Hyvä kirjoitus. Kiitos Heikki. Ihmisen ”profetoiminen” on aina vajaata. Siunaamme Pirkko Jalovaara,kristittyä sisarta, jota en tunne, mutta joka varmasti on palvellut monia rukoillen. Sitä vastuuta peräisin ev. lut. kirkkomme johdosta,sillä Jalovaarankin työstä näkee,että ihmiset tarvitsevat hätiinsä ja myös etsivät esirukousta ja kohtaamista. Terveellä harkinnan hengellä ja johtamisen lahjalla tulisi vastata tähän tarpeeseen ja järjestää kristikansalle ja kaikille kaipaaville tilaisuuksia, jossa saisi esirukousta asioidense puolesta ja tulisi kohdatuksi matalalla kynnyksellä. Ja pahan hengen sijaan korottaa Pyhää Henkeä.

    Tykkää

    • Kiitos, viisaasti kirjoitat, hyviä hengellisiä johtajia tarvitaan ja ihmiset kaipaavat rukoilijoita, jotka ottavat heidän kipunsa ja hätänsä tosissaan.

      Tykkää

  7. Jotenkin tuntuu, että suurin osa tähän mediamylläkkään osallistuneista ei ole koskaan edes nähnyt Pirkko Jalovaaraa. Itse työssäni kirkonpalvelijana olen usein läheltä saanut seurata hänen palveluaan.
    Meidän seurakunnassa näissä illoissa on aina etupenkit varattu seurakunnan työntekijöille. Papit ja diakonit ovat valmiina keskustelemaan niiden kanssa, jotka Pirkko ohjaa heidän luokseen rukousjonosta.
    Henkien erottamisen lahjaa minulla ei ole, mutta hedelmät kyllä tunnen. Voin sanoa, että Pirkolla on täysi kori näitä hedelmiä ja vielä vähän päälle. Päällimmäisenä nöyryys.
    Illat ovat pitkiä. Illan päätteeksi yksin yön selkään ja seuraavalle paikkakunnalle. Kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa ajoa. Yksin.
    Siihen tarvitaan myös varoja, kuten myös painotuotteisiin. Jäisi monelta jätkältä nämä työt tekemättä.
    Suru ja tietyt assosiaatiot nousi mieleen, kun vaimo viereisessä huoneessa katsoi ”Schindlerin listaa” ja surullinen viulukonsertti siinä soi.

    Tykkää

  8. Heikki. En tiedä vieläkö näet tämän täältä mutta kuuntelin äsken Deistä puheesi armolahjoista ja se oli niin ja aamen! Selkeä, raitis ja asiallinen. Vahvisti minua, noin olen juuri itsekin asiat aina ymmärtänyt. !!
    Pyhä Henki ja Jumalan Sana ovat ihmeellisiä opettajia. Aikoinani muutamia vuosikymmeniä sitten kohtasin kaikenlaisia profetioita kielilläpuhujia ja selittäjiä yms. Sanottava on, että vaikka meissä on astian maku kaikissa ja kaikki profetoimisemme yms. on vajaata, sielullisuutta esiintyi aiemmin paljon.
    Ei ollut tervettä opetusta.

    En nyt puhu luterilaisuudesta, koska meillähän eivät normaalisti armolahjat ole olleet tällaisina käytössäkään.
    Silti kun itse sain ne lahjat jotka minulla edelleenkin ovat, vaikkakin vain vähäisessä määrin enää käytössä, ymmärsin erottaa oikean ja väärän. Pyhä Henki sen aikaan sai.! Kunnia Jumalalle.
    Kuinka hyvässä ja arvokkaassa tehtävässä näitä opettaessasi nyt oletkaan! Oli todella tervettä! Kiitos Heikki.

    Tykkää

  9. Kiitos itsellesi Heikki :-) kyllä me kaikki tarvitsemme toisiamme ja aina vaan enemmän! Ihanaa on saada olla kanssasi ”samassa veneessä” tai oikeammin Tiellä. Tie on Totuus ja Elämä, hellelujaa :-) !

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s