Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Aloin jo masentua, mutta

9 kommenttia

…aurinko alkoi paistaa: Jeesus hiipi lähelle ja Hänen armonsa kosketti. Sapatin aaton rauha voi alkaa.

Aina kun alamme puhua ja kirjoittaa vihollisesta, hän riemastuu ja huomaa, että ahaa! saanpa palstatilaa ja pääsen ihmisten puheisiin, jopa ajatuksiin. Mitä enemmän keskitymme häneen, sitä enemmän hän saa valtaa. Ja hänen valtansa saa masentumaan, koska silloin kuva Jeesuksesta hämärtyy, tunne Hänen läsnäolostaan heikkenee.

Kun alamme riidellä, onko saatana tarua vai totta, hän hykertelee pirullisia käsiään. Hän tietää, että me ihmiset riitaannumme tästä aiheesta alta aikayksikön. Joillekin paha on persoonallinen, näin olen itsekin Raamatusta oppinut. Joillekin paha on psykologiaa ja silti niin helvetillisen totta. Voimmeko ymmärtää toisiamme, voimmeko edes ajatella ymmärtävämme?

Tämä viikko on ollut yhtä pyöritystä. Olemme pyörineet riivaajateeman ympärillä, mutta minusta tuntuu, että riivaajat ovatkin pyörittäneet meitä. Joillekin tämä on siis psykologiaa tai muinaistiedettä, joillekin aitoa ja kokemuksellista todellisuutta persoonallisen Pahan kanssa. Mutta yhtä kaikki, olemme olleet samanlaisen hämmennyksen vallassa. Ja sopan keittäjä on tuo paha tai Paha. Ja soppa on maistunut ja sitä on ollut runsaasti.

Laskeutuuko pöly? Aikanaan, noustakseen taas ylös sekoittamaan mieliämme ja ihmissuhteitamme.

Nyt voisimme opetella kaiken keskellä katsomaan Jeesukseen, pahan ja Pahan voittajaan. Keskittymällä Häneen, voimme lähteä palvelemaan toisiamme siunaamalla ja rukoilemalla, rakastamalla ja ymmärtämällä. Haluan edelleen olla mukana rukouspalvelussa pyydellen Pyhän Hengen voimaa ja jopa ns voitelua eli valtuutusta tähän toimintaan. Haluan nähdä ihmisten parantuvan, vapautuvan, eheytyvän, pelastuvan Jeesuksen, Herrani ja Veljeni nimessä.

Mitä enemmän puhumme Jeesuksesta, sitä vähemmän tarvitsee meidän spekuloida pahan/ Pahan valtaa. Emme sulje silmiämme vihollisen todellisuudelle, emme kiellä hengellisen taistelun todellisuutta, mutta pidämme kiinni Voittajasta ja voitosta ja välitämme kaikille ihmisille Herran herkkää ja hoitavaa kosketusta. Fokus määrittelee sydämemme tilan, suumme sanat ja kättemme teot. Olemme hoitoa antavien ihmisten kanssa samalla puolella. Olemme ihmisen puolella, emme ihmistä vastaan, mutta kaikkea pahaa ja Pahaa vastaan.

Tänään Sapatin aattona toivotamme Shabbat Shalom, täyttäköön Jeesuksen antama rauha mielemma maiseman.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

9 thoughts on “Aloin jo masentua, mutta

  1. VOI Heikki! …. Miten tämän nyt sanoisin, pitäisikö kirjoittaa oma blogi, mutta kävin juuri lisäämässä Ilkan tekstiin ”Väärin parannettu” lisäkommentin, ennen kuin näin tämän tekstisi. Jos kiinnostaa, käväise katsomassa. Minusta Herra puhuu nyt yhtäaikaisesti meille kaikille samoista asioista, vaikkakin kullekin yksilöllisin sanoin. Ajatus on sama.

    Et olisi voinut paremmin kirjoittaa ja ilmaista tätä ja tulevaa! Profetian Henki, vai inhimillistä viisautta joka tulee kokemuksen ja Sanan tuntemisen kautta?
    Siunattua!

    Tykkää

  2. Tuulikki sitoo nyt hyvin ja herkällä mielellä tuntojamme yhteen. Meillä täällä pienessä yhteisössä tapahtuu herätystä ja Pyhä Henki toimii. Sitä on rukoiltu ja siihen on uskottu. Ja se on juuri sitä yhdessä tekemisen kautta tulevaa siunausta Jumalalta. Tavallisten ihmisten kohtaaminen rukouksessa liikuttaa Sydäntä. Puhuminen Pyhästä Hengestä ja Jeesuksesta pysäyttää ihmisiä ajattelemaan ja silloin Jumala toimii. Täällä koulussa olen kuullut lasten keskenään pohtivan onko Jumala olemassa eli kodeissa puhutaan asiasta nyt. Nyt on aika! On myös niin että tasitelun kumu kuuluu kauas ja herättää uteliaisuuden. Mistä on kysymys, Miksi tuo on noille noin tärkeää etteivät he suostu kulkemaan massojen mukana vaikka on vaarana että maine menee! Tässä tilanteessa ei ole mitään uutta! Tuulikki kirjoittaa hyvin Blogissaan siitä miten ulkopuolinen paine sulauttaa meitä yhteen. Näin juuri tapahtuu ja me olemme yhtä!

    Tykkää

  3. Voi! Rakastan teitä 🙂 Kiitos molemmille! Herra kanssanne (saako itkeä?) 🙂 Oikeasti Herra ON hyvä! Elämme ihanaa aikaa. Pidetään tästä kiinni jooko.
    Tapiolta hyviä uutisia, riemullista!

    Tykkää

  4. Kuulin aikanaan tällaiseen Lutheriin liittyvän kertomuksen eräältä lehtoriltani: Luther piti kortin- peluusta ystäviensä kanssa. Joku oli kysynyt häneltä, eikö kortit ole vihollisen välineistöä. Lutherin kerrotaan sanoneen,että ei, jos kortit ottaa pirulta parempaan käyttöön.
    Minä ajattelen,että Luoja voi ottaa aina ja kaiken omaan hyvään käyttöönsä, kuten Joosef todisti veljilleen:te kyllä tarkoititte pahaa, mutta Jumala käänsi sen hyväksi,että mahdollisimman moni pelastuisi. Josko tässäkin happeningissä Luojamme tuo esille sitä,että ihmiset tarvitsevat rukousta kipuihinsa ja rukous on tie monien pelastumiseen.
    Olen kanssasi samaa mieltä,että ei tässäkään tilanteessa kannata jäädä ihmettelemään, kuka sai pisteitä, vaan antaa kiitos ja kunnia Herralle ja mennä eteenpäin, kuten Jeesuskin Raamatun lehdillä tekee.

    Miltä tuntuu, voisitko tehdä jonkun blogin siitä, mihin kaikki rukousta kaipaavat ihmiset voisivat mennä, nyt kun srk:t sulkevat oviaan PJ:n rukouspalveluilta, sillä kovasti rukoiluntarvetta on ollut ja varmasti moni pettyy, kun sitä kaivattua esirukousiltaa ei nyt sitten tulekaan.

    Tykkää

    • Kiitos haasteesta. Katsotaan. Itsekin näet kierrän nykyisin eri puolilla puhumassa ja rukoilemassa, mutta … Mietin ja ehkä pitäisi rukoillakin. Heikki

      Lähetetty iPhonesta

      Tykkää

  5. Useinhan itku ja nauru ovat yhtäaikaisiakin – Hengessä 🙂
    Kuinkahan mahtavaa olisikaan meidän kaikkien päästä rukoilemaan yhdessä?! Tämä on vain ihana ajatus, ei ehdotus. Muistetaan kuitenkin toisiamme iltarukouksissa ja ehkä joskus muulloinkin.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s