Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Jalovaara- Korhonen: jäävuoren huippu

38 kommenttia

Nyt huipulla tuulee. Tuuleeko kohta myös alemmissa kerroksissa? Onko tehty viimein harhassa olevien julistajien löytö? Alkaako metsästys? Kuka oikein on oikeassa? Kiristyykö silmukka? Miksi ei ole reagoitu aiemmin ja mihin olisi pitänyt reagoida? Kenestä tulee kirkon pääinkvisiittori?

Minulla on kutina, että tämä ei jää tähän. Olemme kaikki varpaillamme. Kuka on seuraava uhri. Pirkko Jalovaaralla saattoi olla ylilyöntejä. Onko nyt alilyöntien aika eli mennäänkö jo vyön alle? Johanna Korhonen on tiukkana puhuessaan siitä, että kirkossa on oltava entistä tiukempi siinä, mitä siellä opetetaan.

Olen nyt todella kyselyiässä, minä maltillinen, joka haluaisin kylvää rakkauden ihmeitä ympärilleni, hyppimättä seinille, mutta myymättä silti niitä periaatteita, joita Jumalan pyhässä Sanassa meille avautuu iloksi ja vapudeksi.

Ohessa Johanna Korhosen sanomaa, joka pitäisi kääntää sellaiselle suomelle, niin että minäkin sen ymmärtäisin:

” Jos mietitään sitä, uskonko minä kirkon jäsenenä persoonalliseen pahaan, niin kyllä ilman muuta siinä mielessä, että pahuutta elää meissä meissä ihmisissä. Meissä jokaisessa on mahdollisuus pahaan, samalla tavalla meissä on mahdollisuus myös hyvään, Korhonen muotoilee.
Mutta jos ajatellaan, että pahuus olisi joku ulkoinen voima – jos vähän karrikoin, niin sellainen hännällinen hiilisankoa heiluttava peikko, joka on jostain luikahtanut sisäämme – niin se on aika naiivi mielikuva. Tämä ajatus johtaisi ajatukset siihen, että pahuus olisi jotain sellaista, joka voidaan meistä myös karkottaa hätistämällä tämä peikko meistä jotakin reittiä ulos. Ei pahuudesta koskaan päästä eroon. Jokaisen ihmisen tehtävä on vastustaa pahuutta sekä itsessään että ympärillään kaikin tavoin joka päivä.”

Toimittajan kysymys Johannalle:
”Tulevana sunnuntaina luterilaisen kirkon evankeliumitekstinä on Luukkaan evankeliumin kohta 11:14-23. Tekstissä kerrotaan, kuinka Jeesus ajaa pahan hengen ulos mykästä miehestä.
Johanna Korhonen, jos olisit saarnaajana sunnuntaina Kallion kirkossa, niin mitä sanoisit?”

Ja vastaus:
” Puhuisin tästä aiheesta mielelläni. Puhuisin siitä persoonallisesta pahasta, joka meissä persoonissa esiintyy, ja mitä me voimme tehdä, että tämän oman pahuutemme kanssa jotenkin kelpaisimme eteenpäin aiheuttaen mahdollisimman vähän vahinkoa muille.”

Siis mitä???

En minäkään mihinkään hiilihankoon ja peikkoihin usko. Raamatun aikainen maailmankuva saattaa käyttää erilaisia sanontoja kuin me, mutta Jeesus on sama, saatana on sama, pelisäännöt ovat samat. Nyt oli siis vuorossa tämä riivaajaepisodi. Seuraavaksi sairaitten puolesta rukoilijatko? Jeesuksen jumaluus? Helvetin todellisuus? Loppuuko tämä vasta sitten, kun kirkosta on tehty yksi humanistinen suuntaus.

Silti: nostakaamme päämme rohkeasti ja jokaista rakastaen ja jokaiselle Herramme ihmeitä välittäen.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

38 thoughts on “Jalovaara- Korhonen: jäävuoren huippu

  1. ”Jos olisit saarnaajana sunnuntaina Kallion kirkossa, niin mitä sanoisit?” Mielenkiintoinen on toimittajan näkemys, että juuri Kallion kirkossa. Miksi näin?
    Onko ”temppeli” jo puhdistettu, niin että Johanna korhonen voi siellä saarnata? Vantaalaisena!
    Vai onko Kallion kirkkoon vaihdettu uudet käsikirjat?
    Anteeksi kirjoitustyyli, mutta harmittaa niin kovin. Eräs ystäväni sairastaa ja olin suosittelemassa hänelle Jalovaaran rukousiltaa. Kallion kirkkoon. Nyt jää käymättä.

    Tykkää

  2. Johdatusta. Kyllä se Pyhä Henki ohjaa MOT:n toimittajia vai kuinka. Kiintoisa oli myös eilisen Iltasanomien juttu. Taisi se Aaltosen profetia pitää paikkaansa.

    Tykkää

  3. Entäpä jos Jalovaaran opetus olikin väärää ja toiminta vaatii tarkistuksen? Tilanne ei olekaan mustavalkoinen. Ei tarvitse olla myöskään Korhosen puolella. Itse olen kokenut P.J:n opetuksessa ja toiminnassa ongelmia, olen ollut pitkään hämmentynyt hänen saamastaan suosiosta, minua puolestani ovat huolettaneet ne ihmiset, jotka sinisilmäisesti luottivat Jalovaaran toimintaan…

    Tykkää

    • Kyllä kukin opettaja tarvitsee mentorin ja jokainen julistus on syytä tarkistaa; en minäkään kaikkea niele…mutta tässä askarruttaa se, että pian aletaan kaataa kaikki kivet nurin ja penkoa oppeja, jotka eivät ole kaikkien mieliin.

      Tykkää

      • Ymmärrän tuon, mitä sanot. Omalla kohdallani tämä tapaus sattuu olemaan kuin puhkaistu paise, olen odottanut tätä pitkästi toistakymmentä vuotta. Siksi reagoin aika vahvasti ja olen valmis kannattamaan toiminnan jäädyttämistä siihen sakka, kunnes asiat on selvitetty, eli olisin sillä kannalla, että omassa seurakunnassani tällaiset tilaisuudet peruttaisiin toistaiseksi.

        Mutta ihmisille on tarjottava tilalle jotain. Seurakunnan tulisi ottaa vastaan ihmiset, jotka ovat käyneet noissa rukoustilaisuuksissa apua etsimässä. Rukous- ja sielunhoitoapua saisi olla avoimemmin tarjolla tarvitseville – seurakunnan omasta toimesta

        Tykkää

    • Minna kirjoittaa imperfektissä: ”jos opetus olikin väärää,ihmiset, jotka luottivat” Onko kaikki jo mennyttä? Nouseeko tuhkasta aamu, kuten laulussa sanotaan?
      Omasta puolestani ja kannanotoillani olen voimakkaasti sitä kehitystä vastaan, johon nyt on tultu ja josta Heikki Hilvo tässä blogissaan myös kantaa huolta.
      Ei taida enää olla niin, että lapsi menee pesuveden mukana, vaan kohta menee myös pesuvati.

      Tykkää

      • Jukka E, en tiedä, mitä olisi menetetty. Päinvastoin, voi olla että menemme oikeaan suuntaan. Itse saan päivittäin virkistyä Herran armosta Jumalan Sanan äärellä, Jumalanpalveluksissa, ehtoollisella, kristittyjen yhteydessä, yhteisessä ja yksityisessä rukouksesssa. Taivaallinen Isämme on äärettömän armollinen ja kuulee huokauksemme, johdattaa ja parantaa. Kristityn osa on hyvä.

        Tykkää

        • Samat on eväät minullakin. Niillä pärjää hyvin. Ei tässä tarvitse olla kenenkään ihmisen puolella tai vastaan. tämä ajojahti ja se mistä se tulee, on pointti.
          Olimme kymmenisen vuotta sitten koulutuksessa. Opettaja kertoi veljenpojastaan, joka oli juuri aloittanut lukoin ja käynyt pari tuntia psykologian tunneilla ja rupesi sitten opettamaan tätä tätiään, joka oli psykologin koulutuksen saanut. Näin meitä nyt opetetaan.
          muutakin on nähty kuin nälkää!

          Tykkää

  4. Pirkko Jalovaara on erikoistapaus, ei edustane ”tavallista” suomalaista uskovaa kristikansaa. Tunnetteko P.J:n toiminnan alkusysäyksen Englannissa, kun hän aikoinaan sai voiman John Wimbrin kokouksessa? Sitä hän sitten lähti jakamaan. Nyt ollaan isojen kysymysten äärellä. Myös spiritualistit yms parantavat, käyttävät nimityksiä Isä, Pyhä Henki, Jeesus… Missä kulkee raja? Mistä sen tiedämme?

    Tykkää

    • Teet tarpeellisia kysymyksiä ja nyt niitä tarvitaan, samoin henkien erottamisen lahjaa ja Raamatun tuntemista.
      Itse olen mukana julistus- ja rukoustyössä, joten joudun punnitsemaan sanani. Herkkyyttä nähdä ihminen ja tilanne on tärkeää. Kenenkään reviirillä ei saa toinen mellastaa.

      Tykkää

    • David Wilkerson kirjoittaa näky kirjassaan vuodelta 1973 mm. näin .

      Väärät opit lisääntyvät. ihmiset ryhmittyvät niiden opettajien ympärille, jotka antavat heille uusia ”ajatuksia ja ilmestyksia”. Monet vilpittömät kristityt pelkäävät, että he ova tpaholaisen vallassa. He kääntyvät niiden opettajien puoleen, jotka puhuvat enemmän saatanan vallasta kuin Jumalan voimasta. Kuitenki olen nähnyt, että tämä saatanan pelosta syntyny seurakunnan sisäinen liike on lyhytikäinen. Syntyy väärä ”Jeesus-liike”, joka korostaa pahojen henkien ulosajamista. Sen kannattajat haluavat parantaa sairaita ja tehdä silminnähtäviä ihmeitä. He ruokkivat köyhiä ja saarnaavat suuresta rakkaudesta. Mutta heidän joukossaan on vääriä profeettoja, jotka eivät ole koskaan täysin antautuneet Kristukselle. Juuri he saarnaavat rakkaudesta Hänen nimessään, mutta pysyvät yhä vanhassa synnissään ja kapinoivat. Raamattu ennustaa
      että monet tästä väärästä Jeesus-kansasta seisovat Jumalan valtaistuimen edessä sanoen: Herra, Herra emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun simesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa? (matt. 7:22) . Mutta Herra sanoo heille : ”minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni , te laittomuuden tekijät” (matt. 7:23). Uskon, että tämä viittaa niihin, jotka kulkivat saarnaten Hänen nimessään, antoivat hoitoa karanneille lapsille, ruokkivat köyhiä ja vaatettivat alastomia- kaikki Kristuksen rakkauden nimessä, mutta ilman ristiinnaulitun, tuonelaan astuneen ja ylösnousseen Jeesuksen elämää. He olivat iloisia ja riehakkaita Jeesuksen seuralaisia, mutta eivät koskaan olleet Golgatalla, jossa heidän syntinsä olisi pesty pois.

      Ehkä tuo selventää vähän ja erityisesti tuo viimeinen lause :)

      Tykkää

      • Kiitos, Karoliina
        Golgatan risti on pelastuksemme lähtökohta, siitä tulee pitää kiinni. Tyhjä hauta julistaa voittoa kuolemasta ja pahan vallasta, myös tämä on tärkeä. Helluntain Hengen voima vahvistaa meitä tämän kaiken todistamisessa.

        Tykkää

  5. Olisi kiinnostavaa kuulla, mitä mieltä olette Olavi Peltolan kritiikistä vuodelta 1995:
    http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/teemat/teemat1c.htm

    Tykkää

    • Olavi on karismaattisuutta kohtaan kriittinen ja se näkyy tässä tosi pitkässä jutussa. Hän on sitä koulukuntaa, jonka mukaan ihmeet ovat jääneet apostolien aikaan.
      Arvostan Olavin opetusta sovituksesta ja rististä, mutta olen surullinen hänen ajatuksistaan armolahjojen suhteen.

      Tykkää

      • Kiitos vastauksesta. Olen saanut hieman erilaisen käsityksen Peltolasta. Hän on kertonut mm. puhuvansa kielillä. Kieltämättä on kuitenkin suorasukaisen kriittinen monia ilmiöitä kohtaan. En muista hänen sanoneen ettei armolahjoja ilmenisi eikä ihmeitä tänä päivänä tapahtuisi. Täytyypä tutkia vielä

        Tykkää

  6. Viime perjantain Kalajokilaakso-lehdessä oli uutinen, että Johanna Korhonen puhuu Nivalan seurakunnan naitenpäivillä. Samana iltana Israelin ystävien rukouspiirissä monet rukoilivat: Estä tämä! Jotenkin tuo uutinen toi karmealla tavalla eteemme Saatanan hyökkäyksen Jumalan valtakuntaa vastaan. Herätyksen henki oli kuitenkin entistä selvemmin läsnä rukousillassamme. Rukoilkaa muutkin, että Herra estäisi nämä Korhosen ”hyökkäykset” ! Elämme ajassa ,jossa Pyhä Henki särkee sydämiä ja tuo eri kuppikuntien uskovaisia yhteen rukoilemaan. Mutta myös vastustus on herännyt toimintaan ja jälkiä olemme jo saaneet maistaa.

    Tykkää

  7. Minusta ei tarvitse olla varpaillaan, koska kaikki tulee Jumalan kädestä. Puhutaan, opetetaan ja julistetaan rukouksesta ja siitä, kuinka se on kaikille kristityille annettu lahja ja mahdollisuus ja pidetään yllä esirukousta ja ohjaaan kavereita sinne,missä tiedämme rukouspalvelua olevan tarjolla.

    Tykkää

  8. Rohkeutta, katse ja sydän Jeesukseen ja eteenpäin siinä mikä on hyväksi havaittu. Totta kai vastustaja tekee kaikkensa, mutta Jumala on Kaikkivaltias! Armolahjat vahvistuvat, mutta on oikeasti syytä jokaisen katsoa kohdallaan että pysyy nöyränä ja raittiina.

    Koko päivän aamusta asti olen ollut tulossa kirjoittamaan siitä mitä nyt on ja mitä ”olen saanut” sydämelleni mm. armolahjoista, mutta annan itselleni aikaa. Tosin ensi viikko on sen verran tiukka etten tiedä koska tekstini kirjoitan – jos kirjoitan.

    Heikki, Usko ainoastaan ja ole vahva Herrassa. Kyllä sinä tiedät – ja missä ehkä olisit epävarma niin Herra auttaa Pyhän Henkensä läsnäololla. Ketään ei tarvitse arvostella, kenestäkään sen enempää puhua, annetaan Jumalan hoitaa ja toimia!
    Ei lakat rukoilemasta. Anotaan niin meille annetaan, kolkutetaan niin meille avataan, etsitään niin löydämme. Totuutta rakkaudessa, sitä taivas halajaa – ja me.

    Tykkää

  9. Eräs erään suomalaisen seurakunnan kerran tänne kutsuma ulkomainen rukoilija kertoi listanneensa minussa useita kymmeniä erilaisia demonisia henkiä. Kun sitten nämä demonit eivät suostuneetkaan puhumaan ääneen minun suuni kautta, hän lisäsi yhdeksi hengeksi kontrollin hengen. Näitä juttuja sain sitten käsitellä oman sielunhoitajani kanssa. Ymmärrän hyvin, millaista vahinkoa tällä alueella voidaan saada aikaan. Opin sen, että kaikkiin ”hengellisiin” tilaisuuksiin ei kannata lähteä, edes uteliaisuuttaan.

    Oma velvollisuuteni kristittynä on aina rukoilla sairaitten puolesta, korottaa Jeesusta, oppia kokemuksista ja käyttää järkeä.

    Tykkää

  10. Juuri niin Ilkka. Jeesus tiesi tällaiset ilmiöt ja siksi meitä kehoitetaan koettelemaan ja käyttämään terveen harkinnan henkeä. Tarvitaan opetusta, opetusta eli lähetystä ja lähetystä kertomaan siitä, kuinka pidetään se, mikä on puhdasta ja arvokasta ja hylätään se, mikä vie Rauhan.

    Tykkää

  11. Samaa mieltä, kokemusten kautta, Ilkan ja Virpin kanssa ettei kaikkiin tilaisuuksin ole ollenkaan tarpeen mennä, ei vaikka kuinka pyydettäisiin tai kehotettaisiin. Parasta on ottaa yhteys Sanan kautta itse Päähän, Jumalaan, ja pyytää kaikkea tarvitsemaansa häneltä. Virpi sanoo sen todella ytimekkäästi, niin kuin Raamatussakin on.

    Kyllähän näitä on koettu ja kova on ollut koulu, mutta anteeskianto ja lähimmäistemme armahtaminen on paras lääke kaikkiin haavoihin, aikaa se vie, mutta Hän joka parantaa on kanssamme ja tekee sen minkä lupaa. Iloitaan parantajastamme ja annetaan Isä meidän rukouksen mukaisesti anteeksi niille jotka ovat, tietäen tai tietämättään, tahtoen tai tahtomattaan, meitä vastaan rikkoneet.
    Kiitos suurelle parantajallemme.

    Tykkää

  12. Tämän aamun uutinen, Dei!

    Kommenttini: Toinen ristille, toinen vapaaksi, kolmas pesee kätensä!
    Ei mitään uutta, historia toistaa itseään, kuten sanonta kuuluu.
    Heikki olet pohdinnoissasi oikeassa! Ken elää se näkee!

    Tykkää

  13. Oikein raikasta pohdintaa täällä. Ihanaa, että olette olemassa!
    Nyt kannattaa olla rukouksessa ja odottaa, että Jumala toimii. Tietysti pitää aina itsekin toimia sen mukaan kuin Pyhä Henki kehottaa.
    Olkaa siunattuja kaikki!

    Tykkää

  14. Tuntuu tämä Minna olevan samalla paikalla kuin minäkin. Olen viime kuukausina paljon pohtinut, tutkinut ja lukenut vaimoni kanssa näitä kysymyksiä. Suurennuslasin alla Yli-Vainion ”voima”, nokialainen ”voitelu” ja Jalovaaran ”parantamistoiminta” ym. Olavi Peltola on ”valitettavasti” ”valitettavan” monissa kohdissa ”oikeilla jäljillä”. Kiitos Minna.

    Tykkää

  15. Henki ihan salpautuu, kun vedotaan Matt:7 lukuun. Minä en uskaltaisi. Jos asia käännetään toisin päin, on silloin kysyttävä ja toteen näytettävä kenen nimessä ja millä voimalla toimitaan. Onko meillä tähän oikeus?
    Hämmästyin, kun S. Juntunen käytti Jalovaaran kohdalla ko. tekstiä Kotimaa24-haastattelussa.
    Kannattaa lukea uudestaan tämä H. Hilvon blogi; mistä tässä puhutaan.
    Ps. ”Herra on rikas antaja jokaiselle, joka häntä avuksi huutaa”. Ei tämä varmaankaan tarkoittanut ensimmäistä kristillistä sukupolvea ja sen jälkeen tulevat sukupolvet pärjätköön miten lystäävät.
    ”Jokainen profeetta ja profetia tuleekin alistaa Jumalan Sanan alle”. Tätä halusi myös Wilkerson sovittaa itseensä ja sanomiinsa. Niitä on muitakin kuin ”Näky”

    Tykkää

  16. Hei. itse olen tuota yllä kirjoittamaani raamatunkohtaa paljon pohtinut ja kieltämättä jotenkin itse olen ollut huolissani keitä nuo sitten ovat. Eikä Pirkkoa vastaan ja palvelustyötään vastaankaan ole paljonkaan negatiivista sanottavaa. tuo kohta näky kirjassa mielestäni nyt ainakin itselle selventää sitä, että todelliset uskovat joille Herra on antanut yllä mainitsemiani armolahjoja käyvät säännöllisesti tai ajoittain Golgatan kummulla pesemässä vaatteensa Karitsan verellä. Pirkon työtä ja Pirkkoa haluan edelleenkin siunata vaikka Pirkkokaan ei täydellinen kaikessa ole, mutta uskon, että hän kuitenkin on lähellä Golgatan ristiä ja käy verilähteellä puhditumassa kun tarve vaatii. No en halua väittelyä tästä haluan siunata Pirkon työtä joitakin kommentteja olen kirjoittanut ruskousystävien facebook sivustollekkin. Ole siunattu Jukka :)

    Tykkää

    • Golgata ja Jeesuksen verilähde ovat tärkeät, elinehto uskolle. Pirkko Jalovaaralle nämä ovat varmaan myös tärkeät, laillasi tähän uskon.
      Kiitos, että otit asian esille. Siunausta!
      Heikki

      Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s