Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Rähmällään pahan edessä.

7 kommenttia

”Pahuus ei ole psyykkinen sairaus”. Lainaus on oikeuspsykiatri Hannu Säävälältä tämän päivän iltasanomista. Tämä pahuus- teema riivaa nyt toden teolla. Vai uskaltaisiko sanoa mystinen pahuus kiusaa. Sitä on tultu varovaiseksi näiden sanojen kanssa.

Kuka uskaltaa sanoa, mistä on kysymys. Kuka uskaltaa tiedostaa pahuuden läsnäolon, joka saa yhä julmempia muotoja. Millä termeillä näitä asioita käsitellään.???

Okei, pahuus ei siis ole psyykkinen sairaus. Pahuus ei ole saatanasta, jonka olemassaoloon ei enää uskota. Aikamme humanismi ei hevin usko ihmisen luontaiseen pahuuteen ja niinpä puhe synnistä vajoaa samaan kategoriaan kuin oletetut riivaajat.

Vihon viimeisenä oljenkortena hämmennykseen hukkuville voitaisiin tarjota Jumalan viimeistä tuomiota ja helvettiä. Tämä Raamatusta nouseva ajatus ei ole käyttökelpoinen edes suurelle osalle kristikuntaa, jolle koko Raamattu on hepreaa tai kreikkaa (niin kuin englanninkielinen idiomi sanoo) ja joka ei sitä Raamattuansa lue.

Puhumme usein pimeästä keskiajasta noitavainoineen ja taikauskoineen. Ja totisesti sitä aikaa en halua takaisin. Mutta en halua takaisin myös sitä lähellämme olevaa aikaa, jolloin Hitler, Stalin, Mao, Pol Pot, Idi Amin jne puuhastelivat miljoonien uhrien kanssa lähellä ja kaukana.

Saatana ei ole maltillinen, vaan ovela. Se rakastaa suuria näyttämöitä, verta ja kyyneleitä, se on draaman mestari, se nauttii pääsystä lööppeihin ja siitä, että pahuus on koko ajan esillä ja hirvittävät uutiset riivaavat mieltämme. Se myös osaa naamioitua olemattimaksi ja kuitenkin hääräilee kulissien takana.

Olemmeko jo rähmällämme pahan edessä?

En suostu siihen ja haastan sinutkin olemaan suostumatta. Oma syntimme ja taipumuksemme pahaan on syytä ottaa vakavasti. Henkimaailman todellisuus on tiedostettava, vaikka emme näkisikään piruja joka paikassa ja lähtisi niitä ajamaan sieltä, missä niitä ei ole. Pimeyden voimien kanssa ei kannata pelata. Ylipäätään liiallinen fokusointi Pahaan pitäisi korvata fokuksella Hyvään eli Jumalaan.

Olen lapsellinen, uskaltaisinko sanoa jumalanlapsellinen ja haluan uskoa, että mitä enemmän pidämme Jeesuksesta kiinni ja Hänen valtuuttaminaan lähdemme jakamaan maailmaan Jumalan hyvyyttä ja rakkautta, sitä enemmän pimeys vähenee. Jumalan armo tekee rohkeaksi ottamaan riskejä, kantamaan ristiä, asettumaan ihmisen rinnalle kuorman kantajaksi ja tarvittaessa katsomaan vaikka saatanaa silmiin ja sanomaan: väisty syrjään Jeesuksen nimessä.

Kuka tässä eräänä ikuisuuden päivänä on rähmällään?

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

7 thoughts on “Rähmällään pahan edessä.

  1. Tämä on hyvä, oikein hyvä ja tärkeä ”sanoma”! En ala siteeraamaan kiitän vaan! Kiitos.

    Tykkää

  2. Olemmeko ulkoistaneet pahan? Ymmärrämmekö, mitä synti on ja saa aikaan? Perisynnin merkitys on kadonnut kristillisyydestämme.

    Tykkää

  3. Perisynnin voi tunnistaa omissa lapsissaan, voi joskus lukea kuin avointa kirjaa. Usein vielä molempien vanhempien vähemmän miellyttävät piirteet näkyvät. Lienee useilla vanhemmilla ainoa perintö minkä voi lapsilleen antaa. Onneksi silti Jumalan hyvyys loistaa kirkkaammin lasten kautta, ihailen usein sitä uskon vilpittömyyttä ja aitoutta.

    Tykkää

    • Veikko seuraat nkjn tt sivustoa ahkerasti. Kiitos siit ja hyvist kommenteista. Tysarkaa riitt, jotta synnin valta murtuisi ja Herramme hyvyys psisi voitolle. Heikki

      Tykkää

  4. Kiitos Luojalle sanasta mitä tämän sivuston kautta on tarjolla ja ylläpitäjille vaivannäöstä. Tämä on internetin aatelia, mukava seurata. Työsarkaa riittää jokaiselle kristitylle. On ilo uskoa että tuo jälkimmäinen lause on jo totta Kristuksen omille. Siitä haluaisin mahdollisimman monen pääsevän osalliseksi.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s