Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Väkivaltainen isä meidän

6 kommenttia

Naapurit kyllä tiesivät tai oikeastaan aavistivat, mutta eivät puuttuneet asiaan. Ja kenelle he olisivat valittaneet? Asiahan ei oikeastaan kuulunut sosiaaliviranomaisille ja sitä paitsi heillä oli jo vastaanotoilla muutenkin tarpeeksi pitkät jonot. Pitäisiköhän poiketa jonkun uskovaisen luona, heillähän pitäisi olla tämän puolen asiantuntemusta….

– Huomenia, olisi hiukan asiaa tästä… Jumalasta…
– Hienoa, käypä sisälle, niin jutellaan

– Vähän tämä on arka juttu, mutta ajattelin, että tunnettuna uskovaisena voisit vähän viisata
– Kiitos ajatuksesta, no, mistä on kyse

– Katsos, kun meillä naapurissa kokoontuu sellainen rukouspiiri ja minäkin siellä joskus piipahdan, ihan vain ystävyyttäni
– Sehän on hyvä, aina sitä oppii muilta uusia asoita siitä Raamatustakin

– Juu, niin kai, mutta nyt minusta on alkanut tuntua, että olenkohan kuullut oikein ja oppimassa jotain kummallista, etten sanoisi ihan pelottavaa
– Annahan kuulua, eiköhän tämä keskustelemalla selviä, kerro pois vaan, kaikki mikä painaa

– Juttuhan on niin, että olen oppinut jo lapsena rukoilemaan Isä meidän rukouksen ja se on tuntunut turvalliselta, siinä on niin lyhyesti sekä rukoiltu että samalla kerrottu, millainen Taivaan Isä on ja miten saa pyytää jokapäiväistä leipääkin… ja onhan se Lutherkin selittänyt, että jokapäiväiseen leipään kuuluu ihan niitä arkipäivän tarpeita…niin ja vielä lopuksi rukoillaan, että pääisimme pois pahasta…ja on tullut sellainen hyvä tunne hyvästä isästä Taivaassa
– ihan oikeilla jäjillähän sinä olet: meillä todella on meidän parastamme ajatteleva Isä

– mutta tuossa rukouspiirissä alkaa olla sellainen tiukka ilmapiiri…annas kun kerron: tuosta isästä on tehty julma ja arvaamaton, kostava Jumala…tuomioita ennustellaan vähän joka suuntaan ja niitä tuomion ennustuksia oikein odotellaan ja tuntuu, että ellei niitä joku saa, niin ilta on ollut liian kevytmielinen…mitä enemmän kostoa on ilmassa, sitä enemmän siinä piirissä iloitaan… että onkohan se ihan oikein?
– kyllä synti pitää ottaa vakavasti!

– tottakai, en minä sitä sanokaan ja kyllähän ihminen niittää sitä, mitä kylvää, kauheaa on lukea uutisia tämänkin aamun Hesarista: orjuutta ja väkivaltaa ja kaikenlaista pahaa. Mutta eikö Jumalan hyvyys vedä meitä paranukseen, eikö tehtävämme ole nujertaa pahan valtaa rakkaudella ja toivon sanomaa jakamalla…minä uskon tuomioonkin, tottakai, mutta en oikein jaksa lähteä ilakoimaan ajatuksella, että olisi koston Jumala, joka mielellään tuhoaa kaupunkeja…eikös se Aabrahamkin käynyt tinkaa sen Sodoman puolesta ja Jumalan loppuun asti kuunteli häntä, eikö tämän pitäisi olla asenteemme, mitä?
– no, siinä nyt mennään vähän yli, mutta tarkoitus on varmaan oikea, kyllä Vanhan Testamentin puolelta löytyy myös kosto

– voiphan se ollakin, vaikka hiukan enemmän nyt mietin tuota Uutta… mutta…on sitten vielä sellainen lähemmäs tuleva juttu: siellä opetetaan, että Jumalan tahtoa ei voi kukaan tietää, Jumala tekee mitä mielii ja sen armoilla sitten ollaan ja että Hän kurittaa lapsiaan milloin milläkin tavalla saadakseen kasvatettua niistä kunnon uskovaisia, tulee sellainen kuva väkivaltaisesta tai arvaamattomasta Jumalasta, sitä sitten selitetään sillä, että yksin Jumala tietää, mikä on meille hyväksi. Eikös tämä ole vähän kohtalonuskoa? Jos minä isänä käyttäytyisin lapsiani kohtaan niin kuin siinä rukouspiirissä opetetaan Taivaan Isästä, niin joutuisin kyllä sosiaaliviranomaisten syyniin, niin se on? Mutta kenelle voi valittaa tällaisesta julmasta Jumalasta tai oikeastaan tällaisesta opetuksesta. Jos se leviää, niin kohta kukaan ei uskalla enää uskoa Isään, joka on Taivaassa.
– etköhän nyt reagoi liian voimakkaasti, onhan se opetettu, että joka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee…

– ja minun Raamattuni sanoo: ”Jos kerran te pahat ihmiset osaatte antaa lapsillenne kaikenlaista hyvää, niin paljon ennemmin teidän taivaallinen Isänne antaa hyvää niille, jotka sitä häneltä pytävät.” Löytyy Matteus 7: 11. Kiitos vaan juttutuokiosta ja siunausta: Herran Jeesuksen Kristuksen armo, Isän Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kanssasi!
-?

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

6 thoughts on “Väkivaltainen isä meidän

  1. Kärsimyksen ongelma?
    Kun luin tuon Corrie Ten Boom:Kätköpaikka -kirjan, niin samankaltaisia kysymyksiä nousi pintaan. Kirjan henkilöt, Betsie ja Corrien isä, antavat aivan erinomaisia oivalluksia kysymysten äärellä. Usein teologiset kirjat ovat kovin kuivia mutta tämä on historiallinen, tosi tapahtumiin pohjautuva romaani. Nämä on melkein parempia oppikirjoja meidän rakastavasta Taivaallisesta Isästämme kuin välillä kovin kuivat teologiset selitysteokset. Näillekin toki oma arvonsa ja paikkansa.
    Ei kun kirjastoon kyselemään ja kaukolainaamaan, mikäli ei vielä ole tuttu. Hyviä lukuhetkiä.

    p.s. Entäs jos se kurituksemme onkin lähimmäisiämme varten?

    Tykkää

  2. Hmm. Corrie Ten Boom jos kuka oli todistus Jumalan hyvyydestä… ei ollut tuomiomielialalla mässäilyä eikä katkeruutta.

    Tykkää

  3. Kun saa olla Kristuksen selän takana turvassa isää jonka on omilla teoillaan ja ansioillaan ainoastaan vihoittanut. Voi turvallisin mielin tuntea :Abba, Rakas Isä:

    Tykkää

  4. 4. Mutta kun aika oli täytetty, lähetti Jumala Poikansa, vaimosta syntyneen, lain alaiseksi syntyneen,
    5. lunastamaan lain alaiset, että me pääsisimme lapsen asemaan.
    6. Ja koska te olette lapsia, on Jumala lähettänyt meidän sydämeemme Poikansa Hengen, joka huutaa: ”Abba! Isä!”
    7. Niinpä sinä et siis enää ole orja, vaan lapsi; mutta jos olet lapsi, olet myös perillinen Jumalan kautta.

    Isän tyttäriä ja Isän poikia, joiden tulee peljätä ja kunnioittaa ja olla luottavaisia siihen,että johdatus vie oikeanlaiseen suhteeseen koko ajan.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s