Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Kundaliini- , naftaliini-, steriili- usko

11 kommenttia

Noista kaksi kuulostaa jotenkin tutulta. Vaatteita laitettiin aikoinaan naftaliiniin talvi tai kesäteloille, josta ne otettiin sitten käyttöön. Kai siinä pidettiin koit ja muut ötökät loitolla. Steriili viittaa puhtauteen. Kundaliini vie Intian hämäräperäisiin uskonnollisuuksiin, itselleni varsin uusi sana, joka on tullut käyttöön viime aikoina, kun arvioidaan ns karismaattista kaaosta.

Usko voidaan pakata naftaliiniin talteen ja sitten se voidaan ottaa käyttöön tarvittaessa. Vanha ja turvallinen usko, piilossa vierailta ötököiltä eli vaikutuksilta. Mutta! Mihin ihmeeseen minä sen laitoinkaan, pitäisikö alkaa ajoissa etsiä se esiin vai voisiko vielä vähän aikaa elää ilman…ja mahtaako se enää olla muodissakaan, mitä jos se onkin liian vanhanaikainen nykyiseen menoon? Saakohan siitä edes sitä naftaliinin hajua pois? Pyysköön nyt vielä tallessa, eihän se mihinkään häviä.

Steriili usko on puhdasta, ei mielenliikutuksia, mitä nyt joskus pari tippaa silmäkulmassa tai pieni hymynkare sillai kevyen huomaamattomasti, ei arvaamattomia uusia oppeja tai käytäntöjä, hovikelpoista joka aikaan ja mikä parasta, se ei tartu, eikä sen teflon- pintaan tartu mitään vaarallista.

Kundaliini on vanhaa intialaista mystiikkaa, maistuu new agelle, on täynnä mielen ja kehon liikutuksia, kummallisia reaktioita, hallitsemattomia liikkeita ja ääniä, humaltumisen kaltaista, kontrolloimatonta tilaa. Se on pelottavaa seurata vierestä ja se ajaa rauhaa rakastavat ihmiset tiehensä. Ns. karismaattisissa kaaoskokouksissa tällaista ilmenee ja se helposti yhdistetään juuri kundaliini- käytäntöön ja opetukseen ja tehdään johtopäätös: sielunvihollisen puuhastelua, varokaa kristityt!

Jaahas! Olen samaa mieltä: varokaa kristityt niin naftaliiniin käärittyä, kuin steriilin voimatonta kuin myös villiin tunnelmointiin rakentuvaa uskoa. Mielenmaisemassa pörrää sellaisia tunnetiloja, että niitä on syytä tarkkailla sekä julistajien että kuulijoiden. Meillä ei ole oikeutta mellastaa toistemme tunnetontilla.

Pyhä Henki on herkkä. Pyhä Henki kunnioittaa ihmisen persoonaa. Pyhä Henki käyttäytyy hientotunteisesti. Huutaminen ja mekastaminen eivät ole merkki Hänen läsnäolostaan. Jeesuksen aikana riivaajat pitivät metakkaa, Jeesus rukoili lyhyesti käskien ja voimalla ja auktoriteetilla. Tässä meille esimerkkiä.

Mutta sitten se mutta:
Kaikki mielenliikutukset, voimakkaatkaan eivät ole merkki sielunvihollisen voimasta. Ihmisen herkkyys ilmenee monella tavalla ja jäässä olleet tunteet saattavat sulaa kuin jäiden lähtö kevätmyrskyssä. Tunteita ei tule manipuloida eikä tahallaan penkoa ihmisestä ulos, mutta niille tulee antaa turvallinen tila ja paikka tulla esiin; siinä tarvitaan sielunhoitajia ja ehkä jopa oma rauhallinen huoneensa sitä varten.

Siellä missä Pyhä Henki toimii, saattaa ihminen kaatua ja siinä kokea ihmeellistä lepoa, hän saattaa puhjeta kyyneliin ja jopa helpottavaan nauruun. Kielillä puhumista ilmenee. Joku saattaa innostua tanssimaan ylistystä. Herännäisyyden alkuvuosina esiintyi hurmostiloja. Unissasaarnaajiakin oli. Ei kaikki ole kundaliini- tai muuta mystiikkaa. Kaikessa tässä on kuitenkin mukana levollisuuden ja rauhan ilmapiiri, kokousta ei päästetä kaaokseen, koska Jumala on järjestyksen Jumala.Ja Pyhä Henki voi toimia ja usein toimiikin kaikessa rauhassa ihmisten sydämissä. Kenenkään ei tarvitse lähteä pelonsekaisin tuntein kokouksista, paitsi jos jää synnintuntoon.

Mitä siis tarvitsemme: emme heti tuomiota, vaan rukoillen sen miettimistä, mikä on Sanan mukaista ja heijastaa Jumalamme rakkautta. Meille on myös tarjolla henkien erottamisen armolahja; koen että tätä lahjaa tarvitaan tänä aikana. Elämme villiä aikaa ja saattaa villimmäksi mennä. Profetian henki rakentaa, kehottaa ja lohduttaa ja tätä armolahjaa Paavali kehottaa erityisesti tavoittelemaan. Yli- ja alilyöntejä tulee, koska olemme ihmisiä, mutta Herra haluaa varjella meitä, kun rukoillen kuljemme.

Olkaa uskossa palavia, ei loppuunpalaneita tai korpuksi käpristyneitä.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

11 thoughts on “Kundaliini- , naftaliini-, steriili- usko

  1. Aamen!!! Ja kiitos!

    Tykkää

  2. Osuvia kielikuvia – nuo naftaliinit, kundaliinit ja steriilit uskot.
    Minusta on hyvä, että ei kaikkea itselle vierasta tai outoa käyttäytymistä tai puhetta heti leimata joksikin harhauskoksi tai eksytykseksi. Jos ei ole omakohtaista kokemusta asiasta, on jäävi arvostelemaan sitä muiden arvostelujen perusteella. Siinä käy helposti kuten huhujen ja juorujen kulkiessa eteenpäin: ne vääristyvät matkallaan – joskus jopa täysin uudenlaiseksi ”totuudeksi”.

    Turvallisinta on kulkea kultaista keskitietä, jos ei ole varma, mihin suuntaan kääntyisi… ja seurata Hyvää Paimenta, Jeesusta Kristusta, joka on luvannut pitää huolta katraastaan, pelastaa lampaansa joka paikasta (Hes. 34:2) …
    eikä kukaan ryöstä niitä Jeesuksen kädestä (Joh. 10: 28).

    Tykkää

    • Kiitos, Juniper
      maltillisuus näissä Hengen kuvioissa on hyvä, mutta joskus Herramme Henki hiukan sotkee näitä kuvioita ja sekin tekee hyvää. Jumala on hyvä ja antaa siis hyviä asioita.

      Tykkää

      • Koska täällä ei ole mahdollisuus muokata kommenttejaan, vastaan nyt tähän – hieman arvoitukselliseeen viestiisi:

        olen miettinyt yön yli omaa kommenttiani, missä kirjoitin: ”- – Turvallisinta on kulkea kultaista keskitietä, jos ei ole varma, mihin suuntaan kääntyisi – – ”
        – nyt haluaisin poistaa kokonaan tuon ”kultaisen keskitien”; se voi todellakin johtaa harhaan…
        kun taas Jeesus Kristus – Hyvä Paimen – pitää huolta siitä, että en joudu petojen kynsiin – ja jos eksynkin, Paimen johdattaa ”viheriäisille niityille, virvoittavien vetten tykö ”
        Hes. 34:16
        ”Minä etsin eksyneen ja tuon takaisin laumasta harhautuneen, ”

        Olen miettinyt myös sitä, mikä ero on Pyhän Hengen tai Jeesuksen/Hyvän Paimenen johdatuksella. Olisiko yksi vastaus tässä:
        Jes. 30:21
        ”Aina kun olet eksymässä tieltä, milloin oikeaan, milloin vasempaan, sinä omin korvin kuulet takaasi ohjeen: — Tässä on tie, kulkekaa sitä. ”

        Olisiko niin, että ne jotka ovat kasvaneet karismaattisissa ”piireissä”, luottavat enemmän Pyhään Henkeen kuin ne, jotka puhuvat ennemmin Jumalan tai Jeesuksen johdatuksesta, voimasta ja valosta – esim. luterilaisesta seurakunnasta saamansa opin perusteella?? Vai ovatko viimeksi mainitut jääneet ”naftaliiniin”?

        Minulle on syntynyt sellainen käsitys, että Raamatussa käytetään paljon vertauskuvia siksi, että ihminen paremmin ymmärtäisi ”epätieteellisiäkin” asioita. Siksi Jeesus puhuu Pyhästä Hengestä, joka ei ole näkyvä eikä käsin kosketeltava, mutta jonka voimassa… voi tehdä vaikka ihmeitä…

        Tykkää

  3. Tämähän on hyvä kirjoitus! :)

    Tykkää

  4. Mitä mieltä olette, merkitseekö kundaliini villiä ihmisperäistä tunnelmointia vai onko kysymys demonihengestä?

    Tykkää

    • Kundaliinin kohdalla sanoisin, että on kyse demoneista, yleensä tunneilmiöiden kohdalla on oltava varovainen, että ei lyö vääriä leimoja ihmisten otsaan.
      Heikki

      Tykkää

  5. Andrew Storm sanoo nettikirjassaan ”Kundaliinivaroitus” mm näin:

    ”Miksi Toronton-manifestaatiot näyttävät täysin samanlaisilta kuin monissa väärissä liikkeissä, jotka kautta seurakunnan historian ovat koituneet aitojen herätysten tuhoksi? Ja miksi ne näyttävät samanlaisilta kuin kiinalaisessa okkulttisessa qigong-liikkeessä ja Franz Mesmerin okkulttisessa parantamistoiminnassa? Edelleen, miksi ne näyttävät samanlaisilta kuin manifestaatiot, joita esiintyy kaikkialla Rajneesh-, Ramakrishna- jne. Kundaliini-kulteissa? Miksi sellaisia manifestaatioita esiintyy kaikkialla New Age -liikkeessä ympäri maailman, mutta Raamatussa niitä ei esiinny, ei missään?”

    Tämän perusteella päättelisin, että tuollaista vaikuttamassa on demonihenki

    Tykkää

    • Kannattaa myös katsoa hedelmät, sillä niistä puu tunnetaan: siellä missä korotetaan Jeesusta, siellä ei sielunvihollinen viihdy.
      Heikki

      Tykkää

      • Totta! ”Hedelmistään puu tunnetaan”.

        Jaak. 3:17 ”Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.”

        Gal. 5:22 ”Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen. ”

        Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s