Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Ellun kanat ja Jumalan kotkat

9 kommenttia

Kanat kaakattaa ja munii. Ja sen on ihan hyvä se. Hyödyllisiä ovat ja vaarattomia, tipuina suorastaan hellyyttäviä.

Mutta ne kuuluisat Ellun kanat. Ne kaakattavat, jos jaksavat, mutta eivät taida edes munia. Kunhan makaavat heinissään. Sinne ne ruokitaan. Onko niistä edes pataan!

Ellunkana- kristillisyys on sellaista oleilua jyvien ääressä, nokitaan vähän sieltä ja vähän täältä ja joskus Ellunkanakin hyvän jyvän löytää. Tärkeintä sille on saada vain maata täyden kupunsa ääressä. Voisihan sitä ajan kuluksi lennähtää orrelle katselemaan maailman menoa, mutta onhan se riski täydellä vatsalla lennellä kuin päätön kana.

Munisit nyt edes, hyvä kana!

Kotkat! Ne nauttivat tuulista. Ne nousevat myrskyn selkään ja kiitävät korkeuksissa haltioituneina, taistelijan kiilto silmissään. Ne nousevat saastepilvien yläpuolelle, raikkaaseen ilmaan, yhä ylemmäs ne leijuvat, vain Taivas on rajana. Kotkansilmät näkevät kauas ja tarkasti. Ei sellaista pikkuluikeroa tai myyrää, jota se ei havitsisi. Ei sellaista käärmettä, jota se pelkäisi.
Kimppuun! Ja takaisin ylös Taivaan tuuliin ja pyörteisiin, myrskyyn ja sateisiin.

Kotkakristillisyys näkeen Taivaan kirkkauden, sieltä se ammentaa voimansa ja rohkeutensa. Myrskyt ovat sille haaste nostaa siivet levälleen ja antaa mennä. Koko sen olemus ylistää Luojaansa, jonka lähellä se viihtyy ja jolle se haluaa elää. Se tietää tehtävänsä ja pelkäämättä käy käärmeitten kimppuun. Mitä lähempänä se on Taivasta, sitä enemmän sillä on voimia liidellä myrskyjen ja sateitten läpi.

” Kaikki, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman, he kohoavat siivilleen kuin kotkat.”
Jesaja 40: 31

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

9 thoughts on “Ellun kanat ja Jumalan kotkat

  1. Vedetäänhän taas palkovihannesta sieraimiin ;) ”Nuoruutenne uudistetaan kuin kotkan”

    Tykkää

  2. Hyvä kirjoitus Heikki! Mulla menee ajatukset apostoli Johanneksen eräisiin kirjoituksensa kohtiin.

    ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä.”

    ”Jeesuksen Kristuksen ilmestys, jonka Jumala antoi hänelle, näyttääkseen palvelijoillensa, mitä pian tapahtuman pitää; ja sen hän lähettämänsä enkelin kautta antoi tiedoksi palvelijalleen Johannekselle, joka tässä todistaa Jumalan sanan ja Jeesuksen Kristuksen todistuksen, kaiken sen, minkä hän on nähnyt.”

    ”Minä olen A ja O”, sanoo Herra Jumala, joka on ja joka oli ja joka tuleva on, Kaikkivaltias.”

    Tykkää

  3. Heikki, näkeekö sen jotenkin päällepäin kumpi joku on? Näkeekö ihminen toisen ihmisen sydämeen vaiko vain Jumala? Mitä mieltä olet hiljaisista rukoilijoista joista joku saattaa kantaa teitä kotkiakin uskollisesti Jumalan valtaistuimelle?
    Kumpi on tärkeämpää näkyä ja kuulua vai olla uskollinen annetusssa tehtävässään?
    Onkohan taivaassa yllätyksiä?
    Kyselee, ei kana eikä kotka vaan kala?

    Tykkää

    • Jumala näkee sydämeen ja vain Hän. Tarkoitukseni oli haastaa kristityt olemaan tosissaan siinä kutsumuksessa, jonka Herra antaa. Esirukoilija voi toimia kotkan tavoin.

      Lähetetty iPhonesta

      Tykkää

  4. Itsestään on turha etsiä voimaa lentää kotkan lailla. Sen saa ainoastaan elämän puusta Jeesuksesta Kristuksesta sanan kautta. Hyvä kirjoitus ja hyviä kommentteja. Lohdullinen tuo lainattu Jesajan kirjan jae.

    Tykkää

  5. Joo, Tuulikki rukousta tarvitaan. Kaikki eivät osaa julistaa, tai voikaan. Voivat Pietarin sanoin voittaa hyvällä vaelluksella ilman sanoja, jos hyvin käy.

    On hyvä sekin, että Heikki haastaa ja herättelee nukkuvia omalta mukavuusalueeltaan. Minä koen olevani sen verran kelvoton palvelija, että minuakin saa nuhdella ja opastaa sekä kehottaa, vikoja löytyy ja korjattavaa yllin kyllin. Olenhan itsekin kova ruotimaan eri asioista, minun täytyy myös kestää itse ruotimista ja olla valmis ojennettavaksi. Vitsasta pitää kiittää Jumalaa, vaikkakin pienestä. Ei ole yhtään varaa olla ylpeä.

    Kaiken jälkeenkin täytyy huokaista armahdusta korkeimmalta.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s