Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Eväät jäi kotiin

9 kommenttia

Nuotio oli jo palanut tovin, kun kaverukset alkoivat miettiä ehtoosyötävää. Päivän patikointi oli ollut pitkä ja rasittava. Oli jo nälkä ja keho etsi sopivaa makuupaikkaa.

Jokainen oli luvannut ottaa mukaan osan yhteisistä retkitarpeista, yksi teltan, toinen retkipatjat, kolmas eväät. Eväät!

” Ne oli kyllä valmiina paketoitu, makkarat ja juomat, mutta ei niitä näy repussa. Ne on jääneet kotiin. Pöydälle. Kiireessä.
Sorry, veljet!”

Korvat eivät suostuneet uskomaan viestiä: eväät jäivät kotiin! Syyttävät katseet tuijottivat mies parkaa, joka harmissaan penkoi reppunsa pohjia: eikö siellä todella ollut mitään, muruakaan, mitä voisi syödä.

No? Löytyykö mitään? Epätoivoiset katseet seurasivat vähintään yhtä epätoivoista miestä.

Repun pohjalta löytyi kuivunut leipä, viime retkeltä reppuun jäänyt. Löytyi myös vajaa pullo viiniä, ties miltä matkalta repun taskuun unohtunut. Tässä on kaikki: kuivunut leipä ja vähän viiniä! Ja onpa täällä vielä tyhjä kuksa.

Nuotio paloi iloisesti vähemmän iloisten miesten keskellä. Ehtoo alkoi lähestyä.Jotain oli saatava tyhjään mahaan.

Miehet istuivat alas ja alkoivat jakaa vähäisiä eväitä. Kuiva leipä murrettiin kolmeen osaan. Viini kaadettiin kuksaan ja kukin sai kastaa leipäpalansa hapantuneeseen juomaan. Kuksa kiersi mieheltä miehelle kunnes leipä oli syöty loppuun. Loppuviini tasattiin hiljaisuudessa. Sanat olivat tarkertuneet kuivaan leipään.

Niukan ehtooaterian jälkeen he katsoivat toisiaan. Harmi oli laantumassa. Koeteltu ystävyys palasi takaisin silmiin…ja viimein sanoihin:

Veljet, ystävyytemme on pitoja parempaa. Ei anneta yksien eväitten sotkea tätä ystävyyttä. Paastotaan yhdessä, jos se on tarpeen. Mutta tänään olemme saaneet nauttia murretun leivän ja jaetun viinin yhteyttä.

Ehtooateria, ehtoollinen, ystävyyden malja ja leipä. Kuinka usein opetuslapset olivatkaan jakaneet eväitään Jeesuksen kanssa pitkillä matkoilla: autiomaassa, vuorilla, Jordanin rannoilla, Juudean pölyisillä kujilla. Ja juuri ennen kuolemaansa Jeesus vielä kerran nautti yhteisen aterian ystäviensä kanssa: yhteyden ja siunauksen ateria, sovituksen malja, terveeksitekemisen murrettu leipä.

En voi olla vertaamatta tätä aikamme steriiliin ehtoolliskäytäntöön. Ja silti, siinäkin on siunaus eli Herra itse läsnä meille sovitusta ja terveyttä jakamassa.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

9 thoughts on “Eväät jäi kotiin

  1. ”En voi olla vertaamatta tätä aikamme steriiliin ehtoolliskäytäntöön. Ja silti, siinäkin on siunaus eli Herra itse läsnä meille sovitusta ja terveyttä jakamassa.”

    Minulla on halua nähdä syvemmälle. Sinänsä hyvän kirjoituksesi pointti, ystävyys murretun leivän äärellä, on puhutteleva ja kiitokset siitä. Tällaista on myös aito Pyhän Hengen yhteys uskovien välillä. Kun Jeesus omalla uhrillaan lopetti uhri-/alttaripalveluksen, hän myös teki sen. Meillä ei voi olla mitään muuta uhrattavaa kuin kehno ja epäonnistunut itsemme, joka kelpaa Jumalalle ja Hän on mielistynyt tällaiseen uhriin.

    Mitä teemme, jos uskomme kirkon opetukseen siitä, että Jeesus on konkreettisesti siinä leivässä läsnä? Teemme Hänestä valehtelijan. Hän on yhdellä kertakaikkisella uhrilla tehnyt kaiken valmiiksi. Meillä ei ole mitään asiaa enää Vanhan Liiton alttaripalveluksiin, jos uskomme tuohon kertakaikkiseen uhriin.

    Muistoateria on erikseen. Siihen meillä on oikeus ja sen kautta julistamme maailmalle voittoa Jeesuksessa.

    Tykkää

    • Minulle ehtoollinen on enemmän kuin muistoateria, se on yhteysateria ja siinä Kristus jakaa meille ruumiinsa ja verensä, konkreettisesti näkyvän siunauksen ja paljon sellaistakin, mitä nyt emme tajua.
      Mutta tämä eri näkemys älköön erottako meitä ystävyydestä.

      Tykkää

  2. Kristuksen ruumiiseen kuulumme Pyhästä Hengestä syntymisen kautta. Olemme siten Jeesuksessa ja Jeesus on meissä. Emme voi mitenkään saada Häntä enää enempää. Aaronin siunauksessa Jumala polvistuu eteemme ja ojentaa meille Poikansa. Ei tuokaan siunaus mitään välittäjäaineita tarvitse. Tässä on ihmisen kompastus. Ihminen tarvitsee jotain konkreettista, mutta Jumalalle emme voi antaa mitään, vain itsemme sellaisenaan ja Hän antaa meille Poikansa kautta Pyhän Hengen.

    Minulle tämä uskonelämä on avautunut näin yksinkertaisena enkä voi mitään sille, etten tarvitse minkäänlaisia traditionaalisia tapoja uskoni ilmaisemiseen. Ystävyytemme kestää tämänkin eroavaisuuden, mutta on tietenkin harmi, että uskovilla ei ole samanlaista ehtoollisyhteyttä kuin alkuseurakunnan uskovilla. Kirkothan tuota hajaannusta viljelevät varmaan Jeesuksen tulemukseen asti.

    Tykkää

  3. Tapio, tuo mitä sanot, on kiinnostava ajatus. Tarkoitukseni ei ole käynnistää oppikeskustelua, enkä osaisikaan, mutta autatko minua ymmärtämään, mitä Jeesus tarkoitti puheella ”joka syö minun ruumiini ja juo minun vereni…” Hän kyllä kehotti tekemään näin myös hänen uhrinsa muistamiseksi. Sulkevatko nämä toisensa pois?

    Tykkää

  4. Asettaessaan ensimmäistä ehtoollista, Jeesus kyllä sanoi leivästä: ”Ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini, joka teidän puolestanne annetaan…” ja viinistä: ”Ottakaa ja juokaa tästä te kaikki. Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka teidän puolestanne vuodatetaan… sitten kehotus tekemään tämä hänen muistokseen. Kun olen ehtoollispöydässä, en kauheasti ajattele muuta kuin sitä, että olen tässä hänen edessään, joka on antanut ruumiinsa ja verensä syntieni anteeksisaamiseksi. Saan aivan konkreettisesti omistaa sen omalle kohdalleni. Emme voi eikä tarvitsekkaan kaikkea ymmärtää rajallisella ihmisjärjellä.

    Tykkää

  5. Tykkäsin tästä. Sen voisi helposti laajentaa perinteiseksi novelliksi.
    Olisiko porukka voinut siinä nuotiolla lausua ehtoollisen asetussanat?

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s