Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Peloteltu kristitty

12 kommenttia

Hänen Jumalansa on vihainen, paitsi silloin, kun tuo ihmisparka piehtaroi syyllisyydessään, eikä jaksa uskoa armoon, vaikka kuinka olisi tehnyt parannusta tietoisista ja tiedostamattomista synneistään.

Hänen Jumalansa on koston Jumala, joka vain etsii sopivaa syytä tuhota ihmiset ja kurittaa heitä ankarilla koettelemuksilla. Pelottava Jumala käyttää kovaa keppiä saadakseen uskovaiset kasvatettua Herran kuriin ja nuhteeseen. Helpotusta luvataan vasta Taivaassa, jos sinne jotenkin pääsee ja jaksaa sitä ennen kilvoitella tulematta kyyniseksi ja katkeraksi.

Peloteltu kristitty saa lisää verta pakkiinsa lukiessaan profetioita, joissa ennustetaan tulta, tuhoa ja tulikiveä; siinä saavat niin syntiset kuin hurskaatkin osansa Yläkerran tuomioista. Pelolla kerätyt rahat ruokkivat sitä ammattikuntaa, joka profetoi lisää pelkoa.

Pelon alla elää porukka, joille Jobin kirjan viimeinen luku ei merkitse mitään, vaan jotka menestysteologian pelosta mieluummin jakavat Jobin alkulukujen osan. Puheet Isä Jumalasta rikkaana antajana ja tarpeittemme täyttäjänä ovat heille kreikkaa.

Pelon alla kytee epä- juttuja, kuten epäluulo, epäusko, epäily. Vaikka ympärillä on herätystä, niin pelkäävä kristitty epäilee sen olevan opillisesti väärää ja ainakin kyseenalaista. Pyhän Hengen työ ihmeineen ja merkkeineen, outoina ilmiöineen herättää epäluuloja: ettei vain olisi paholaisesta!

Peloteltu kristitty lukee Uutta Testamenttia Vanhan Testamentin laseilla ja löytyy lain, mutta ei evankeliumia, Mooseksen, mutta ei Jeesusta. Ja vaikka löytäisikin Jeesuksen, niin kaiken varalta on hänen mielestään hyvä ottaa myös Mooses völjyyn.

Vaihda laseja! Pyhä Henki antaa ilmaiseksi uudet prismat, kirkkaat ja värejä taittavat, kaikki alkaa näkyä uudessa valossa. Pyhän Hengen yhteydessä näemme Isän rakkauden ja Jeesuksen armon. Kyllä siinä synti otetaan todesta, mutta armo kasvaa yli äyräittensä. Tuomiokin löyty, mutta löytyy myös risti, jonne tuomio vietiin. Jeesus sydämessä merkitsee elämää, jopa yltäkylläistä elämää. Jumalasta tulee rikas antaja kaikille, jotka Häntä avukseen huutavat.

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

12 thoughts on “Peloteltu kristitty

  1. ”Pelkoa ei rakkaudessa ole, sillä täydellinen rakkaus karkottaa pois pelon” – ”Pois pelko Herran kansa, ken vois sua peljättää, kun Herra armollansa kansansa piirittää. Omainsa nimet Hällä on aina tiedossaan, ajalla synkimmällä Hän rientää auttamaan”

    Tykkää

  2. Näet porukan joka ei ota todesta Jobin kirjan viimeistä lukua koska pelkää menestysteologiaa. Ohoh. Rinnastat syyllisyydessään piehtaroivan (itsekeskeisen) kristityn ja kuvaamasi herätyksen kyseenalaistajan keskenään. Ahaa. Ketä he ovat? Missä?

    Jotenkin tämä jutusta toiseen jatkuva muiden osoittelu ei vakuuta minua. Missä rakkaus? Voisiko ajatella, että ehkä noilla toisillakin on jotain aitoa kokemusta Herrastaan

    Tykkää

    • En toki epäile toisten aitoa kokemusta. Blogeissa karrikointi on tyylilaji, jolla korostetaan tiettyä asiaa. Tässä haluan korostaa sitä, että ihminen voi päästä pelottelun alta iloon ja rohkeuteen.

      Lähetetty iPhonesta

      Tykkää

      • Näet siis ympärilläsi ihmisiä joita karrikoit. Ja haluat heitä rohkaista. Hyvä. Minäkin kyseenalaistan esim. New winen arvoja ja tiettyjä menestysteologisia raamatuntulkintoja. Olenko mielestäsi peloteltu kristitty? Eihän tarkoituksesi ole syyllistää sellaista joka ottaa vakavasti kehoituksen tutkia ja arvostella myös henget?

        Tykkää

  3. ei todellakaan, vaan rohkaista niitä, jotka todella on pelotettu vihaisella Jumalalla

    Tykkää

    • Ok.

      Kävin tuossa äsken työpäivän päätteeksi vielä kävelylenkillä ja sain hengittää raikasta yöilmaa, mielikin vähän pehmentyi ja voisin jopa pyytää jo anteeksi hieman äkeää kommentointiani. Arvostan sitä, että hyvinkin erilaisista näkemyksistämme ja vastahaastamisestani huolimatta saan sinulta ihan ystävällisiä vastauksia. Kiitos!

      Tykkää

  4. Peukuttaisin Minnan kommenttia, jos Blogitaivaassa voisi peukuttaa.
    Laitan siis pari iloista säveltä: ♪ ♫

    Tykkää

  5. My pleasure. Toivottavasti ei haitannut, että ne olivat vähän epävireessä.

    Tykkää

    • Korvani ovat käytännön pakosta enemmänkin kuin tottuneet epävireisiin säveliin, ne ovat jokapäiväistä leipääni, olen viulunsoiton opettaja.

      Tykkää

  6. Uskon Jumalan hyvyyteen, otan todesta sekä siunaukset että kehotukset valvomiseen.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s