Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Tämähän on kuin suoraan lasten Kevätpörriäisestä

5 kommenttia

Kun luin oheisen artikkelin Rauhan Tervehdyksen sivuilta, en ollut uskoa silmiäni. Näinkö pitkällä ollaan? Pitäisikö itkeä vai nauraa vai rukoilla? Lukaisepa juttu ja herää valvomaan. Profeetat, missä luuraatte? Tällä tavallako saadaan väki palaamaan kirkkoon? Ja miksi he tulisivat kirkkoon, jossa ei ole enää todellista Jumalaa? Kuka jaksaa uskoa jumalaan, joka joko on tai ehkä ei tai mahdollisesti on ajatusten reflektio tai pelkkää symboliikkaa tai tunnetta?
En minä ainakaan. No, mitä tätä päivittelemään, annetaan palaa elävän Jumalan puolesta, joka on ilmoittanut itsensä erityisesti Sanassaan ja Jeesuksessa Kristuksessa ja yleisesti luonnossa.

Muuten, Kevätpörriäisenkin jutut ovat parempia kuin oheinen!

”Jumalaa ei ole?

Oulun seurakuntien järjestämät pappien agnostikkoillat alkoivat viime viikolla Oulun vanhassa pappilassa. Kappalainen Päivi Jussila alusti aiheesta ”Jumalaa ei ole”.
Illoissa keskustellaan ihmisiä askarruttavista asioista lopullisia vastauksia antamatta.
Iltojen nimi juontuu sanasta agnostikko. Agnostikko uskoo, että ei voida tietää, onko jumalaa tai jumalia olemassa.
Päivi Jussila kysyi, pitäisikö meidän yrittää hahmottaa uusia muotoja ymmärtää jumaluus.
Jussilan mukaan Jumala, josta kirkossamme puhutaan, vaikuttaa valitettavasti ihmisen luomukselta. Jumala on kuin ihminen, jolla on poikkeukselliset kyvyt. Hän palkitsee hyvin käyttäytyviä ja suuttuu typeryyksiä tekeville.
– On ihme, että tällainen opetus Jumalasta on mahdollista vielä 2000-luvulla. Sen sijaan ei ole ihme, että mielipidetutkimusten mukaan monet eivät usko Jumalaan, eivät ainakaan sellaiseen, josta kirkko opettaa.
Lapsen usko taivaan ylijumalaan on käynyt mahdottomaksi. Jussila kysyy, onko näin käynyt myös kirkon oppilauselmien Jumalalle.

Vanhan testamentin
jumala huvittava
Kansainvälisen työn pastori Árpád Kovács kertoi pitävänsä Vanhan testamentin jumalakuvaa huvittavana. Jumala on neuroottinen ylipatriarkka, jonka pakkomielteenä on seksi.
Kovácsin mukaan ei ole väliä, onko Jumala olemassa vai ei.
– Miksi Jumalan pitäisi olla olemassa? Ei tarvitse kiusata toista, onko sinun vai minun jumalakuva oikea.
Kovács tunnusti, ettei ole uskonut persoonalliseen Jumalaan pitkään aikaan.
Kovácsin mukaan Jumalan on sanottu olevan inhimillisen järjen yläpuolella.
– Onko hän sitä sen takia, että Jumalasta ei voi kertoa mitään vai sen takia, että hän ei ole olemassa?
Kappalainen Stiven Naatus sanoi, että kuvamme Jumalasta on oma kuvamme. Jos Jumala on täynnä kaikkien kuvia hänestä, mitä Jumalasta jää jäljelle?
Naatuksen mukaan tällaiset keskustelut auttavat ihmisiä pohtimaan kuvaansa Jumalasta ja löytämään itsestä vapaan jumalakuvan.

Papit joutuvat
uskottelemaan
Rauhan Aseman toimituspäällikkö Mikko Salmi sanoi, että hän ei usko Jumalaan tiedon tasolla vaan tunteen tasolla. Esimerkiksi ehtoollisliturgiassa on kohtia, joita hänen on järjellisesti vaikea niellä.
Salmen mukaan monet papit ovat kriisissä, koska joutuvat uskottelemaan asioita ihmisille.
Toinen asia, joka ahdistaa Salmea, on puhuminen Jumalan tahdosta.
– Mistä puhuja voi tietää, mikä on Jumalan tahto. Se joka sanoo näin, asettuu Jumalaksi.
Mies yleisön joukosta kertoi olevansa tilaisuuden pappien kanssa melkein kaikesta eri mieltä. Hänen mukaansa papit eivät usko Raamatun Jumalaan ja Herraan Jeesukseen Kristukseen.
Raamattu kertoo miehen mukaan, että pakanoille Kristus on hullutusta. Uskoa ei saa järkeilemällä vaan Jumala lahjoittaa sen kuulemisen kautta.
– Jeesus sanoi, että ei ilmaise itseään maailmalle vaan niille, jotka elävät Jumalan tahdon mukaan. Jumalan tahto on Sanassa.
– Joka uskoo Raamatun Jeesukseen, saa Pyhän hengen. Usko Jeesukseen on tietoa ja Jumalan tuntemista, koska se on Jumalan lahja.
Miehen puheenvuoron jälkeen nainen yleisön joukosta sanoi, että juuri tällaisten puheiden takia hän erosi kirkosta.
– Olen elänyt näiden asioiden kanssa, mutta siitä huolimatta olen Heikki Räisäsen lainausta käyttäen kulttuurikristitty.
Teologian tohtori Heikki Räisäsen mukaan ”kulttuurikristitty” kuvaa ihmistä, joka tiedostaa omien juuriensa olevan kristinuskossa ja suhtautuu siihen myönteisesti, vaikkei uskokaan moniin sen sisältämiin asioihin.
Naisen mukaan evoluutio osoittaa tarpeen uskolle Jumalaan. Kun älyllinen kehitys oli edennyt tarpeeksi, ihminen kysyi miksi.
Ihmisen on saatava selitys. Tiede kertoo mitä, mutta ei miksi, vaikka nämä kysymykset kulkevat koko ajan mukanamme.”

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

5 thoughts on “Tämähän on kuin suoraan lasten Kevätpörriäisestä

  1. Aikamoista kuunneltavaahan tuo oli. Nämä ovat Brorin onnen päivät. Tässä hänen blogissa on linkit virtuaalikirkkoon josta nuo tilaisuudet voi kuunnella livenä ja arkistosta. Porukassahan on mukana Oulun piispan poikakin, joka opasti mielestäni kyllä ihan sujuvasti, että ”kaste ei pelasta”
    http://www.blogimetsa.fi/katsomukset-kohtaavat/item/604-oulun-agnostikkotilaisuudet-jatkuvat-taenaeaen-aiheella-kaste-ei-pelasta

    Tykkää

  2. Yhden taiteilijan agnostikkopoika tuli koulussa kysymään minulta, onko Jumala olemassa. Vastasin hänelle, että jos hän ei usko Jumalaa olevaksi, ei hänellä ole Jumalaa, jos hän uskoo, että Jumala on totta, hänellä on Jumala. Toinen lähtökohta on, sanoin, että jos tulet toimeen ilman Jumalaa oman voimasi varassa, silloin et tarvitse Jumalaa, mutta jos tarvitset Jumalan apua, Hän on läsnä ja todellinen. Aika lapsellista siihen äkkikysymykseen, mutta kyllä se pojalle sillä erää kelpasi.

    Tykkää

  3. Jos ajatellaan loogisesti, niin riskithän kannattaisi aina yrittää minimoida. Kysymys kuuluukin, kumpi häviää enemmän, ateisti vai kristitty, jos kuollessaan huomaakin olleensä väärässä?

    No, kristittyhän ei koskaan tule edes tietämään olleensa väärässä, mikäli ateisti on oikeassa, koska silloinhan elämä ja sen myötä tietoisuus päättyy kuolemaan. Mutta mikäli kristitty on oikeassa, ateistilla on ikuisuus aikaa miettiä, kannattiko olla väärässä.

    Eli rationaalinen uskoo kristinuskon Jumalaan – vaikka varmuuden vuoksi!;)

    Tämän vastauksen olen antanut joskus ateistiystävilleni, joiden mukaan uskomisessa ”ei ole mitään järkeä”…:)

    Mutta itse kirjoitukseen – se veti kyllä aika hiljaiseksi. Paimenilta alkaa olla eväät loppu, joten mikä ihme se on, jos laumakin alkaa hajaantua. Saarnanhan pitäisi RUOKKIA kuulijoitaan, mutta jos Jumalaa ei oteta todesta, niin eihän se Sanalla ravitseminenkaan voi onnistua!

    Voi aikoja..

    Tykkää

  4. Olen aina ihmetellyt henkilöitä, jotka toimivat pastoreina, vaikkeivät usko Jumalaan. Luulisi viran hoitamisen olevan melkoista kärsimystä, koska viran puolesta joutuu lukemaan tekstejä, joihin ei usko ja opettamaan asioita, joita ei myöskään usko.

    Millainen luonne on ihmisellä, joka toimii rahan vuoksi vastoin omaa vakaumustaan?

    En ymmärrä.

    Joskus 60 – 70 luvulla jouduin puhumaan eräässä ATK-alan seminaarissa. Jo silloin tuli minulle
    selväksi se, etten voi puhua sellaisista asioista, joihin en itse usko.

    Toki, jos heittäytyy viihteelle, silloin voi liioitella ja antaa mielikuvituksen laukata. Ne ovat kuitenkin eri tilanteita. Toimiessani Kuopion Metodistiseurakunnassa paikallissaarnaajan
    kerroin harvoin kaskuja saarnassa, koska kokemukseni mukaan liiallisella kaskujen kertomisella
    on sellainen vaikutus, että kuulijat saattavat muistaa saarnasta pelkästään kaskun, tai kaskut.

    Stand-up komiikka ei mielestäni kuulu saarnastuoliin.

    Tosin, Jumala on kyllä huumorintajuinen ja on osoittanut sen käytännössä minulle ja varmasti muillekin.

    Tykkää

  5. ”…että Jumalan moninainen viisaus ( Oulun) seurakuntien kautta nyt tulisi taivaallisten hallitusten ja valtojen tietoon”
    Paavalin kirjettä efesolaisille mukaillen.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s