Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Papit ulos kaapista

17 kommenttia

Pappienkin komeroissa näkyy olevan yhtä ja toista. En tässä vaadi kollegoitteni kaappitarkistusta, mutta sen verran ulostuloa, että seurakunta tietäisi, uskovatko he ylipäätään enää Jumalaan, Raamattuun ja kristillisen uskomme peruspilareihin, jotka on selvimmin mainittu apostolisessa uskontunnustuksessa. Se olisi näet reilua.

Ohessa vielä ihmettelyni, jotka olen poiminut Oulun pappien agnostikkoillan tuotosta. Nuo väitteet ovat uskomattomia meikäläisen helsinkiläispapin korvissa. Sen vielä tajuan, että ehtoollinen on mysteerio, jonka ymmärtämiseen järkiriepumme ei yllä, mutta jonka siunaus voidaan silti vastaanottaa sekä tietoisesti että tunteen tasolla: niellessäni murrettua leipää, omistan siunauksen, samoin viinin kohdalla.

– Mitä todella tarkoittaa se, että VT:n Jumalakuva on huvittava?
– Ja että ei ole väliä sillä, onko Jumala olemassa vai ei.( Miksi Jumalan pitäisi olla olemassa, kysyys muuan pappi)
– Tai että ei ole uskonut persoonalliseen Jumalaan pitkään aikaan.
– Entä, mitä on suomeksi se, että uskoo Jumalaan tunteen tasolla, mutta ei tiedon tasolla.
– Mitkä kohdat ehtoollisliturgiassa ovat sellaisia, jotka on järjellisesti vaikea niellä.
– Millaisessa kriisissä ovat ne monet papit, jotka joutuvat uskottelemaan asioita ihmisille.
– Ja eikö puhuja voi todellakaan tietää, mikä on Jumalan tahto.

Jeesuksen neitseestäsyntymisen on moni pappi jo haudannut historian pölyihin. Uskontunnustus alkaa saada liturgissymbolisen arvon. Mahtaako Raamattu vielä kulua pappien käsissä ja etsitäänkö sieltä Jumalan vastauksia elämän kysymyksiin. Entä Pyhä Henki, armolahjat, ihmeet ja merkit, henkivaltojen taistelu, Jeesuksen toinen tuleminen, otetaanko nämä tosissaan.

Miksi kukaan ei älähdä noiden epäilyä herättävien kysymysten takia?

En yhtään ihmettele, että mm Afrikan kirkot kasvavat. Siellä ihmisille jaetaan Jumalan Sanaa, joka ravitsee, parantaa sekä tuo toivoa ja elämää.

Penään myös Raamatulle uskollisten profeettojen ulostulemista kammioistaan, sillä niitäkin ev.lut.kirkossamme löytyy. Sekin olisi reilua!

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

17 thoughts on “Papit ulos kaapista

  1. Hyvä otsikko. Hyvä haaste!

    Tykkää

  2. Se, mitä ensimmäiset kirkolliskokoukset saivat aikaan, poimitaan nyt hedelmänä, jonka maku harvoja miellyttää.

    Tykkää

  3. Maalaismaallikko yhtyy helsinkiläispapin hämmästykseen. Jotkut papit haluavat käydä kastekeskustelun ennen ristiäisiä, meilläkin on sellaisia käyty. Jos vielä tulisi ristiäiset, emmekä saisi tuttua pappia kastamaan, voisin joutua kysymään että uskooko pappi Kristinuskon mukaisesti.

    Tykkää

  4. Meidän aikaamme yleensä leimaa sellainen kuvitelma, että olemme viisaampia kuin menneet sukupolvet. Eli tällaista luulosairautta eli hybristä on saastuneessa ilmassamme. Kuitenkin, jos katsomme esimerkiksi historian aikana rakennettuja temppeleitä, ja kaikkiakin rakennuksia, ovat mm. matemaattiset taidot olleet valtavan hyviä, kun ei koneita ollut. Muutenkin mahtavia filosofeja on ollut jo ennen Jeesusta ja vain harvat ovat kieltäneet Jumalan olemassaolon. Heille on yleensä käynyt huonosti, lähes jokainen on kuollut mielisairaana. – Tuo kuvitelma omasta järjestä naurattaa varmaan Jumalaamme! Kirkolla on surkea loppu, jos annamme noiden ”agnostikkojen” tappaa lapsen tai heikkojen uskon Jumalaan. Nyt pitäisi Kristuksen lippua nostaa korkealle!!! ”Voittolippumme Kristus on, ja Jeesus on kuninkaamme. Hän vie kansansa voittohon – ja Hältä me kruunun saamme”!

    Tykkää

  5. Kaikessa kiireessä! HYVÄ HEIKKI JA VALMA! Uskomatonta, vaikka ei enää yhtään yllättävää! Minua hirvittää mikä tulee olemaan kansamme ja maamme kohtalo. Voiko Jumalakaan enää sietää tällaista paatumusta ja tekstiä jota nämä itse mielestään viisaat syöttävät!
    Voi kun ihmiset ja papit alkaisivat lukea Raamattua!!!! Turhaanko rukoilemme!!! Toisaalta ”Jumala puhdistaa pöydän” pyhät pyhittykööt”….. ja…..siis näin pitkälläkö ollaan?
    KIITOS Heikki, oikea Jumalan pappi! Anna pasuunasi soida! Ja Valma samoin!

    Tykkää

  6. Kiitos Jumalalle sinunkaltaisistasi, Heikki, jotka puhaltavat pasuunaan! Nyt on totisesti sen aika. Siltä tuntuu, että kirkon piirissä kaikki muu on sallittua ja jopa toivottua paitsi se, että jollain on Jumalan Pojan usko, että joku uskoo ja elää niin kuin Raamattu sanoo.

    Pikku päähäni ei vaan mahdu se , mitä nämä kristinuskosta pois poikenneet kirkontyöntekijät tekevät kristillisessä kirkossa. Kävisikö tällainen päinsä muslimiyhteisössä, juutalaisuudessa tai buddhalaisuudessa? Ja sitä ihmettelen myös, miten heillä on kanttia olla kirkon työntekijöinä. Ja kaikkein eniten ihmettelen, MIKSI he SAAVAT työskennellä kirkon työntekijöinä.

    Herramme Sinua, Heikki, runsaasti siunatkoon ja vahvistakoon kaikessa työssäsi ja toimessasi!

    Tykkää

  7. Pappien jotka eivät usko Uskontunnustuksen mukaisesti, joka nousee Raamatusta, heidät pitäis ulkoistaa kirkosta (tai rukoilkaamme heille vanhanaikaista herätystä). Eihän sellainen maallinen yritys, jonka työntekijät markkinoivat ”toisen firman tuotteita”, kauan saa olla työssä, vaan saavat lopputilin. Herätkäämme ”seisomaan muurinaukossa” ja miettimään, elämmekö jo lopunajassa, jossa vanhurskaat otetaan pois pahuutta näkemästä?

    Tykkää

  8. Pistäydyin katsomassa IRRTV.tä (Tv7). Siinä oli mm. pieni filminpätkä jossa näytettiin meidän aikamme, jo kotiin päässeen, profeetan David Wilkersonin viimeisimmästä Venäjän vierailusta. Hän puhui siinä kuinka vaikea aika on jälleen Venäjälle tulossa ja alkoi itkeä. Hän itki aivan ääneen, se oli järkyttävää. Hannu Haukka sitten kertoi mitä kaikkea onkin tapahtunut ja tapahtuu parasta aikaa. Meidänkin tv uutisissa on hiukan näytetty miten, uskovia vainotaan, kirkkoja ja kokoontumistiloja rikotaan jne. Tätä oikeasti tapahtuu nyt.

    Meillä kirkkoa hajotetaan sisältäkäsin. Oikeastaan on kai väärin sanoa, kirkkoa. Parempi olisi sanoa että murretaan Raamatun arvovaltaa ja tehdään Jumalasta olematonta. Mitä muuta voi kuin yrittää, puhua suoraan evankeliumin puolesta. Jeesuksesta ja iankaikkisesta elämästä, ihmisen kuolemattomuudesta ja siitä kuka voi ihmisen pelastaa kadotukselta. Rukoileminen on entistä tärkeämpää, mutta myös Sanan esillä pitäminen pelkäämättä.

    Kuinka usein Jeesus sanoikaan ”Älkää pelätkö”! Älkää pelätkö niitä jotka voivat (vain) ruumiin tappaa. Herra pitää omistaan huolen, niin kuin on aina pitänyt. Hän vahvistaa ja antaa rohkeuden, kaikissa olosuhteissa.

    Otitpa Heikki, polttavan asian aiheeksesi! Nyt tulee valvoa, ja olla kuulolla Pyhän Hengen suhteen. Ei hän korota itseään, mutta hän tuo sanomaa Kaikkivaltiaalta Isältä ja Pojalta!

    Tykkää

  9. Onhan melkoista maalailua ja omien pasuunoiden kiillottelua tämäkin kauhistelu. Uskoisin, että Heikki koulutettuna ihmisenä, teologina ja pappina osaa halutessaan katsoa Oulun pappien (myönnetään, jossain kohtaa melko huolimattomasti) heittämien ajatusten taakse. Tuskinpa heidän tarkoituksensa on ajaa paholaisen asiaa tai romahduttaa kirkkoa sisältä päin. Vai uskotko todella näin?

    Voisi olla herätyskristillisyydessäkin aika herätä siihen tosiasiaan, että Kristuksen todeksi ja edes jollain tasolla ymmärrettäväki saattaminen osalle aikamme ihmisistä vaatii myös heidän älyllisten epäilyjensä rehellistä kohtaamista. Se, onko esim. näissä tapahtumissa onnistuttu siinä jää nähtäväksi. Mielestäni tämä metodi on joka tapauksessa parempi kuin herätysliikkeiden ja konservatiivisten ”tosiuskovien” refleksinomainen opillinen jankutus, joka on lähinnä osoitus hengellisestä laiskuudesta ja omahyväisyydestä. Sillä tyylillä tuskin sieluja voitetaan oman pienen piirin ulkopuolelta. Afrikka ja Aasia ovat asia erikseen, nyt ollaan Suomessa.

    Tykkää

    • Kiitti, ainakin sä olet rehellinen. Sitä yritän itsekin olla, enkä usko että jutussa mainitut epäilyt auttavat ihmisiä Jumala etsinnässään. Epäileviä tulee kuunnella aidosti ja keskustella uskon perusteista. Jutun papit eivät herätä aivan heti uskottavuutta alkaa keskustella Jumalasta,jota heidän mielestään välttämättä ei ole .

      Lähetetty iPhonesta

      Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s