Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Kristillistä nirvanaa tarjolla

5 kommenttia

Joogaahan jo tarjotaan kirkollisestikin. Nyt olisi sitten vuorossa nirvanaa. Idän uskonnollisuudet rynnivät monipuolistamaan kristillisen elämän käytäntöjä. Kyseessä ei kuitenkaan ole viaton uskontojen vaihtoleikki, vaan ovela soluttautuminen tarkoituksena muuttaa kristillisen uskomme sisältöä.

Kiehtova irtautuminen maailman todellisuudesta, enkelmaailman höyhenten pehmeä kosketus, yhteys hyvien henkien kanssa, uusien henkisten tasojen löytyminen ja askel askeleelta täydellinen sulautuminen maailmankaikkeuden rauhan kanssa. Näillä tripeillä saa ummistaa silmänsä kaikelta ikävältä ja rentoutua sinisessä sädekehässä. Ensin vähitellen ja lopulta kokonaan vajoten pisarana universumin ikuisesti virtaavaan valtamereen. Minua ei enää ole.

Henkisyys ja hengellisyys ovat vallan eri asioita. Henkisyys kutsuu meitä olemaan, oleilemaan, oleskelemaan, lepäämään ja rauhoittumaan. Kuulostaa hyvältä ja eikös siinä kuulukin Jeesuksen kehotus tulla ottaman vastaan lepo ja virvoitus. Kaikki työtä tekevät ja väsyneet saavat tulla Jeesuksen tykö ja levähtää vähän. Ehtoollispöydässä saamme ilmaiseksi nauttia Jumalan evästä. Näin jaksamme. Rukouksen ja Sanan hiljaisuudessa kokoamme voimia.

Jaksamme, mitä? Kokoamme voimia, mihin?

Ne, jotka saivat kutsun lepäämään, niille annettiin käsky mennä kaikkeen maailmaan ja tehdä kaikki kansat Jeesuksen opetuslapsiksi!Hengellisyys kutsuu töihin ja sitä ennen saamaan riittävät varustukset.

Kristillinen nirvana kutsuu vain olemaan ja nautiskelemaan, lopulta se kutsuu taivaan suureen makuuhuoneeseen, jossa on ikuinen lepo, ja jossa kadonneet minuudet lepäävät enkeltyynyjen valtavassa meressä.

Karrikoin tässä tarkoituksella, sillä vaikka emme saa unohtaa levon ja rauhan merkitystä, emme saa myöskään unohtaa kristillisen kilvoituksen ja Jeesuksen meille antamien tehtävien merkitystä. Maailma on vielä viljelemättä ja varjelemistakin riittää. Taivaan ylistys ei ole nukkuvien kuoron kuorsaamista. Jeesus on tullut antamaan elämän ja yltäkylläisyyden, jota saamme jakaa runsain määrin kaikille vastaantulijoille.

Päivän kuormien jälkeen on hyvä iltanuotiolla nojata Jeesuksen rintaa vasten ja nauttia hetki rauhaa murretun leivän, viinin ja ystävien seurassa. En menetä minuuttani, en sulaudu hikipisarana nimettömään virtaan. Hän kutsuu minua nimeltä ja minä vastaan Hänelle nimeltä: Jeesus, minunkin Herrani ja Vapahtajani.

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

5 thoughts on “Kristillistä nirvanaa tarjolla

  1. Ajankohtainen kirjoitus, joka olkoon varoituksena joogan tai minkä tahansa Idän tuulien vaaroista!

    Tapahtui kerran elämässäni, kun sukulaistyttö oli osallistunut joogaan ja kehui sitä. Varoitin häntä siitä ja laskin käteni hänen päälleen rukoillakseni, että se henki lähtisi hänestä, jonka hän oli jo saanut. Käteni meni turraksi siinä hetkessä ja se oli kyllä minulle todistus siitä, että joogassa on toiset voimat kuin Jumalan voimat.

    Jumala on ainut todellinen voiman lähde! Meidän ei tulisi mennä mukaan eksytyksen kavaliin juoniin, vaikka kuinka korkea kirkollinen johtaja sitä suosittaa. Herra armahtakoon Suomen kansaa ja sen kristikansaa näissä opin tuulissa. Pitäytykäämme yksin Jumalan sanaan ja sen lupauksiin.

    Tykkää

  2. Mielenkiintoinen olemisen ja työnteon erottelu. Sydämeni komppaa sitä.

    Hiljattain osallistuin puolivahingossa Kirkkopäivillä järjestettyyn taipuuko kirkko joogaan -aiheiseen luentoon. Mielenkiintoista erittelyä siinäkin erilaisten joogasuuntausten kannalta, pääajatuksena se, että joogaa itsessään on erilaista ja siinä hiljentymisen muotona on tiettyjä aineksia sovellettavissa kristilliseen mietiskelyyn ja rukouselämään, jolla puolestaan ampaistaa kristityn arkeen. Tuota arkea ei selitetty sen enempää – onko se työntekoa sielujen voittamiseksi Jeesuksen puolelle ja millä tyylillä, se jäänee jokaisen omaan harkintaan. Setistä jäi kuitenkin se käsitys ”kirkon jooga-asennosta”, että joogaava kristitty suhtautuu joogaan liike- ja hengitysharjoituksena, johon liittää kristillisen rukouksen ja suunta ei ole sisään- vaan ulospäin, toisin sanoen itsestä pois kristinuskon Jumalaa päin. Etkö, H H Hilvo, sinäkin perää tätä suuntaeroa henkisyyden ja hengellisyyden välillä?

    Tykkää

    • Kyll, hengellisyys katsoo Jeesukseen, henkisyys johonkin muuhun. Mutta miksi kytt rukouksesta nimityst ” jooga”,se vain hm tt rajanvetoa joogan ja rukousmietiskelyn vlill. Mahtaako olla jopa tarkoitushakuista?

      Tykkää

  3. ”Mutta miksi käyttää rukouksesta nimitystä jooga!” Niinpä, oikein pahaa tekee tämä kaiken maailman miellyttäminen joka todellakin hämää ihmisiä tarkoitushakuisesti. Kohta ei eroteta valkoista mustasta!
    HERÄTKÄÄ!
    Tarpeeksi monta todistusta olen kuullut niiltä jotka ovat vilpittömästi lähteneet mukaan joogaan ja joutuneet mitä syvimpiin syövereihin joista on ollut raskasta ponnistella pois ja päästä irti.
    MIKSI Jumalan Sana ei kelpaa kaikessa yksinkertaisuudessaan ja totuudessaan! Ollaanko sitä niin omasta mielestään fiksuja että on varaa ylenkatsoa Jumalan ilmoitus, ihmisen pelastukseksi, iankaikkiselta kadotukselta.?
    Voi tuskaa ihmis-sielujen puolesta.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s