Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Pätevin valitaan lähetystyöhön

8 kommenttia

Aikamme hokee mantraa: pätevin valittiin. Ja pulinat pois! Pitäisikö siis alkaa tarkistaa pätevyysvaatimuksia? Ammattitaidoiltaan vai luonteeltaan vai oppipohjaltaan vai arvomaailmaltaan vai älyltään vai tunneälyltään vai sosiaalisilta taidoiltaan vai miltä osaamisalueila pätevin?! Mitä kriteereitä tarvitaan lähetystyössä?

Sitten voisi hiukan miettiä vaikkapa Jeesuksen valintaperusteita. Ja oliko niitä edes? Hän tuntui kutsuvansa seuraansa kirjavan joukon ihmisluonteita ja antoi sitten tälle porukalle tehtävän tehdä kaikki kansat Hänen opetuslapsikseen. Opetuslasten joukosta löytyvät mm kallio- Pietari, pehmo- Johannes, muutama kiivailija, eikä se Paavalikaan ihan tavallinen ollut. Oikeastaan Jeesus edelleen kutsuu jokaista ihmistä sekä seuraansa että työhönsä.

Mutta mikä tätä jengiä yhdistää?

He ovat oppineet tuntemaan Jumalan rakkauden ja ovat oppineet rakastamaan Jeesusta!

Rakkaudesta Jumalaan he luottavat Hänen Sanaansa ja toteuttavat Hänen arvomaailmaansa, heidän elämäntehtävänsä on tehdä Jeesuksessa ilmitullut Jumalan hyvyys tiettäväksi kaikkialla, heille Jumalan kunnia on ihmiskunniaa tärkeämpi, he ovat lähteneet tielle, jolla he suostuvat kasvuun ja muutokseen eli Pyhän Hengen ohjaukseen.

Oikeastaan kyse ei olekaan enää pätevyysvaatimuksista tai luonteenominaisuuksista, vaan halusta seurata Jeesusta niin kuin kisälli seuraa mestariaan, olla kuuliainen Jumalan kutsulle ja äänelle luottaen enemmän Jumalaan kuin itseensä, elää Jumalan työtoverina Hänen näkyjään ja Sanaansa toteuttaen, ilosta saada olla Jumalaa lähellä nauttien seurasta Hänen ja Hänen omiensa kanssa.

Herra kutsuu meidät työhönsä, lähetystyöhön. Hakauaika on jatkuva ja työpaikkakoulutus taataan. Kaikkia kutsutaan eli kaikki saavat tulla uskoon ja elämänmittaiseen yhteyteen Jeesuksen kanssa, mutta ei pidä sitten ihmetellä, että Jeesuksen seurassa alkaa tapahtua muutoksia.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

8 thoughts on “Pätevin valitaan lähetystyöhön

  1. Niin se taitaa olla.

    Tykkää

  2. Niinpä. Teemu Kakkuri kirjoitti tästä hyvin K24:llä blogissaan, jossa mm. näin ”Paras työntekijä ei ole aina pätevin, ei edes sopivin. Paras on se, jonka tehtävä valitsee ja kasvattaa.”

    Jäin miettimään tuota loppua. Se on niin totta – ainakin niin mulle kävi. Vaikka en olekaan ihmisten termein lähetystyöntekijä enkä sellaiseksi yleensä itseäni kutsu. Mutta tuo laittoi miettimään, että ehkä olen sittenkin tavallaan. Tehtävä ajaa, ei pätevyys. Pätevyys tulee, jos on tullakseen kokemuksen kautta, ja lyötyään päänsä jokaiseen seinään.

    Mä vähän luulen, että entisen kaltainen lähetystyö on mennyttä aikaa. Jumala kutsuu työhönsä tässä ajassa, ja ne Jumalan kutsut ovat kaikki ainutkertaisia. Maailma on erilainen kuin ennen, siksi myös työ ilmenee eri tavoin.

    Minulla ei ole pokeria mennä asiasta mitään tietämättä mitätöimään edes homojen kutsua työhön, varsinkaan kun tiedän miten heitä kristinuskonkin nimissä halutaan suorastaan tappaa ”lähetyskentillä”. Kuka lähetti on ensinnäkään sillä lailla synnitön, että kaikki hänen edustamansa arvot ja hänen totena ja hyvänä pitämät arvot ja asiat ovat lopulta niitä oikeita tai parhaimpia arvoja? Jumalako kutsuu vain hänen sanansa kaikin tavoin oikein ymmärtäneitä? Hah.

    Tehtävä valitsee ja kasvattaa. Mutta onko se sitten ristiriidassa vaikkapa kehy-projekteissa sen kanssa, että osaa asiasisällön? Ei se Jumalakaan varmaan minua sentään lähettäisi kirurgiksi.

    Tykkää

    • Kyllä sä Anne mun kriteereillä olet lähetysstyöntekijä. Ja siksi hyvä, että olet kuvannut laajasti työtäsi, sen tavoitteita ja tuloksia.

      Tykkää

  3. Millaiset pätevyysvaatimukset olivatkaan mm. kalastajilla? Kuka heidät opetti työhön maailman valloitamiseksi Jeesukselle, lihaksi tulleelle Jumalan Pojalle!
    Maailman kaikkeuden Luojalle? Liian yksinkertaistako tämän maailman viisaille ja oppineille?

    Tykkää

  4. Hyvä kirjoitus ja hyvä kalastajapointti Tuulikilta.

    Mä löydän tällaiset action stepit:
    1) Kouluttaudu ammattiin. Esimerkiksi kalastajaksi.
    2) Seuraa Jeesusta
    3) Jeesus tekee meistä ihmisten kalastajia.

    Kaikki on prosessia, lähetyskäsky ei ole muuttunut, ja Jeesus auttaa kaikessa.

    Tykkää

  5. Ilkka 😀 😀 😀 kaikille kolmelle kohdalle.
    Hyvää pyhää.

    Tykkää

  6. Minulle on jäänyt Raamatusta sellainen käsitys,että Jumalan odotukset ovat vain Hänen omassa Sanassaan,ei Sanan viejän ominaisuuksissa. Sana tekee sen tehtävän,jota varten sen lähettäjä sen lähetti .

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s