Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Menestysteologia

6 kommenttia

Miksi amerikkalaiset uskovaiset saavat menestyä, mutta suomalaiset eivät? Onko jenkeillä eri Raamattu? Eri Jumala? Eri normit?

Kuuluvatko Jumalan hurjan suuret lupaukset vain ulkomaalaisille, ei meille? Koskeeko Jeesuksen sanat yltäkylläisestä elämästä vain harvoja kansoja, ei kaikkia, eikä ainakaan täällä raukoilla rajoilla asuvia? Onko nöyrempää elää puutteessa kuin vauraudessa? Pitävätkö jokapäiväiset vaikeudet meidät tyytyväisinä ja iloisina, ja vastaavasti tekevätkö onnistumiset meistä surullisia?

Saako Jumalalta edes pyytää hyviä asioita, vai pitääkö kerjätä tai yksinkertaisesti vain uskoa siihen, että kaikki tapahtuu määrätyn kohtalon mukaan? Mikä merkitys on rukouksella, jos kaikki kuitenkin tapahtuu sallimuksesta? Ja kannattaako edes rukoilla, jos se ei vaikuta muutosta?

Kenellä on otsaa väittää olevansa Jumalan lapsi ja näin ollen Jumalan rakkauden kohde? Eikö sellainen ihminen asetu muiden yläpuolella ja luule olevansa muita parempi kristitty? Eikö ole parasta asettua Herramme varastokellarin kynnysmatoksi kuin luulla olevansa temppelin rukousmatto?

Eikö pääse kaikkein helpoimmalla, jos ylipäätään jättää nämä uskonasioiden syvemmät pohdinnat väliin ja kuuluu vain johonkin kirkkoon kaiken varalta? Ja onko sitä Jumalaa edes olemassa? Jokainen olkoon oman onnensa seppä, sanoo suomalainen, sillä mennään! Mutta on se niin väärin, että naapurilla on mökki Saimaan rannalla ja sinne se menee joka jumalan juhannus. Ja minä jään kaupunkiin hikoilemaan.

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

6 thoughts on “Menestysteologia

  1. Ainakin se on menetysteologiaa, että ei edes pyydä Jumalalta mitään.

    Tykkää

  2. Menestysteologia on nykymuunnos farsiealaisuuden ajattelusta. Hehän eivät saaneet auttaa köyhiä ja sairaita, koska he käsittivät, että menestys = Jumalan siunaus; ja sairaus = Jumalan rangaistus jostakin tiedetystä tai tietoisesta synnistä, omasta tai vanhempien. Salatusti tätä ajattelua on meilläkin yhä, sillä sairas kysyy ensin mielessään: ”Mitähän pahaa minä olen tehnyt?”. Jeesus kumosi tällaisen ajattelutavan, mutta silti se elää yhä. Nyt se kulkee ”menestysteologian nimellä”.

    Tykkää

  3. Menestysteologiassa on harhaisuutta.
    Esimerkiksi, menestysteologia kieltää täysin sen ajatuksen, että sairaus tulisi J-lalta – edes välillisesti.
    Sairaus nimenomaan on monesti Jumalan armoa ja lahjaa meille kiireisille ihmisille. Jeesuskin totesi, että on parempi mennä käsipuolena taivaaseen, kuin tuhoutua käsi tallella – parempi kuolla sairaana, köyhänä ja puutteellisena mutta vanhurskaana, kuin ylpeänä, öykkärinä, toisten polkijana ja rikkaana. Kummalla tulee olla helpommat paikat tuomiolla?

    Raamatusta toki löytyy esimerkkejä ihmisistä, jotka onnistuivat pitämään itsensä sydämeltään oikeamielisinä samalla, kuin olivat rikkaita. Jeesuksen opetusten mukaan tämä on kuitenkin enemmänkin poikkeus, kuin sääntö.

    Tykkää

  4. Rikas mies ja Lasarus!

    Jumala todellakin vapauttaa sanansa ja Pyhän Henkensä kautta meidät (minut) ajattelemasta kärsimyksissä ”mitähän pahaa olen tehnyt”! Kärsimys kuuluu osana tähän maailmaan, kuten kuolemakin! Kumpaakaan ei voi välttää. Tulee kuitenkin ihana aika jolloin Jumala luo uudet taivaat ja uuden maan jossa kuolema ja sairaudet ovat kukistetut iankkaikkisesti. Sitä odotellessa, kiitos Jumalalle ELÄMÄSTÄ!

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s