Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Armolahjat

5 kommenttia

Ne ovat Jumalan lahjoja. Ne annetaan armosta. Niiden tehtävänä on näyttää todeksi Jumalan armon moninaisuus.

Ei siis ihme, että Paavali kehottaa tavoittelemaan niitä kiihkeästi sekä itsensä että seurakunnan rakentamiseksi ja ilosanoman edistämiseksi. Niitä ei siis jaeta palkinnoiksi ja kirjahyllyn koristeiksi, vaan työkaluiksi, arkiseen, mutta pyhään käyttöön.

Paavalin mukaan tulisi ennen kaikkea tavoitella profetoimisen lahjaa, sillä profetoiva rakentaa, kehottaa ja lohduttaa. Tätä lahjaa on aina tarvittu ja tullaan tarvitsemaan entistä runsaammin, sen verran villiä aikaa me elämme. Mutta missä profeetat luuraavat? Jokaista kristittyä kutsutaan julistamaan sanomaa Jeesuksesta voimalla ja vallalla eli Pyhän Hengen auktoriteetilla.

Ajattele: Pyhä Henki vaikuttaa sinussa sanoman, joka siunaa kuulijaa niin lohduttavana kuin muuttavanikin voimana. Tai Pyhä Henki tuo kauttasi esiin profeetallista rukousta, joka nostaa ystäväsi uuteen uskoon ja intoon ja saa hänen sydämensä palamaan, itsetuntonsa tulemaan terveeksi ja koko elämän kukoistamaan Jumalan puutarhana. Tai sitten Hengen ilmoituksen kautta tuot esiin Jumalan salaisuuksia, varoituksia, kehotuksia, jotka muuttavat ympäristöä, yhteiskuntaa ja maailmaa.

Kokoontumisemme ja tapaamisemme saavat uuden luonten ja sisällön, kun kaikki armolahjat alkavat toimia: kielet, selitykset, voimateot…luettelo on pitkä, mutta yhdistävänä tekijänä on koko ajan Jumalan armo ja sen välittäminen lähimmäisille.

Miksi yrittää omin voimin, kun Jumala tarjoaa meille mahtavan toimintapaketin Pyhässä Hengessä!

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

5 thoughts on “Armolahjat

  1. Kun tutkii armolahjaluetteloa, siitä löytyy erityinen huomio: kaksi lahjaa on erilaisia laadun puoleen (Paavalihan käyttää sanontoja toinen -toinen kahdessa merkityksessä. Määrällinen ero ja laadullinen ero.) Laadullisesti erilaisia ovat kielilläpuhuminen ja usko. Ei ole ”vähempiarvoista” tavoitella myös kielilläpuhumista. Tietenkin Paavali opastaa seurakunnan kokouksissa kielilläpuhujaa kyselemään selitystä, että srk rakentuu. Pyhä Henki jakaa itsekullekin niinkuin tahtoo.

    Tykkää

  2. Mie oon joskus keräilly armolahjoista jotain juttuja, ne olis: kaleheinonen.blogspot.fi. Jos joku on kiinnostunut, niin ole hyvä.

    Tykkää

  3. Toteutuvatkohan nämä koskaan luterilaisessa kirkossa? Tuntuu aina vaan epätodellisemmalta.?

    Hyvä teksti jälleen sinulta Heikki. ”Rakentaa, kehottaa ja lohduttaa”!

    Oikein! Aikoinani kuulin ns. ”profetioita” joissa oli tuomitseva ja syyttävä sävy, lakihenkinenkin. Tiesin ettei Pyhä Henki toimi niin. Hän ei syytä, eikä tuomitse, eikä Hänen ilmoituksestaan tule tympeä olo ja masentunut, lyöty mieli.

    Pyhä Henki rohkaisee, rakentaa ja lohduttaa ja jos Hänellä on opetettavaa/kehotettavaa, Hän tekee sen niin hienotunteisesti että ihminen aivan sulaa Rakkauden vaikutuksesta. Ihminen muuttuu sisäiseltä olemukseltaan ja alkaa toteuttaa Jumalan tahtoa mielellään.

    Mitään ihmisen vajavuuksista ei ole Pyhän Hengen persoonassa ja toiminnassa, ei mitään!
    Jumala on rakkaus, jonka teki täydelliseksi Jeesus ristinkuolemallaan ja ylösnousemisellaan. Pyhä henki ammentaa tästä Jumalan armosta meille rikkauksia vailla vertaa.
    Onnellinen se joka löytää sellaisen kristittyjen yhteyden jossa Pyhän Hengen vaikuttamat armolahjat saavat koitua siunaukseksi, viisaudeksi, voimaksi ja rakennukseksi kaikille!

    Hyvää juhannusta, iloa ja valoa! Kaikille.

    Tykkää

    • Lisään vielä sen verran että profetoimisemme on vajaata ja jokainen tuo profetian esiin persoonansa kautta ja siksi porofetoiminen onkin alistettu arvostelulle, eli siitä voi keskustella. Silti Jokaisen profetoivan kohdalla on, mielestäni, oltava kuultavissa Jumalan Hengen ääni. Kaikki sen tunnistavat kyllä jos ovat Hengestä syntyneet. Muista armolahjoistakin on Raamatussa hyvää opetusta!

      Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s