Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Lopeta jo itsesi vähättely

5 kommenttia

Se on perkeleestä, vaikka luulet sen nousevan sydämesi nöyrästä  asenteesta. Se on säälittävää empatian kerjäämistä, vaikka oletat sillä kerääväsi plussa- pisteitä ihmisiltä, ikään kuin kookaupan kassalta. Se myrkyttää ilmapiiriä, vaikka kuvittelet sillä tavoin tekeväsi muiden olon miellyttäväksi.

Itseäsi vähättelemällä tuhoat oman elämäsi ja mahdollisuutesi kasvuun. Se on rikkaruoho, joka estää hyötykasvien kukoistamisen.  Se on myös ympäristömyrkky ja tarttuva tauti, joka pirullisen ovelasti hivuttautuu tuhoamaan yhteiskuntaa.

Itseään vähättelevä pilkkaa Jumalaa, vaikka hän luulee tuovansa Luojalleen kunniaa. Siinähän on piiloviesti: miksi teit minusta tällaisen, miksi sallit minun olevan tällainen, miksi et tee mitään tilanteeni eteen! Väitteiden lopussa ei edes ole kysymysmerkkiä, vaan silkkaa huutoa päin Jumalan kasvoja.

Muista!  Jumala teki meistä lähes jumal`olentoja. Sanan mukaan olemme ihme, suuri ihme, luomistyön kruunu. Olemme myös lunastuksen kohde. Jeesuksen risti huutaa sovitusta synneistämme. Ahaa, olemme siis sittenkin syntisiä! Olemme, mutta se ei tee meistä säälittäviä kurjimuksia. Arvokkaan ja rakastetun puolesta Jeesuksen kannatti nousta sovituksen ristille.

Ristin teologia huutaa meille syntisille sekä sovitusta että ihmisarvoa!

Jos jäämme vähättelemään arvoamme, niin helposti nousemme itse estämään Jumalan tekoja meissä: ei minusta ole! Se on toisaalta totta, itsessämme olemme heikkoja,mutta tuo ei minusta ole- teologia saattaa olla tekosyy olla tekemättä Jumalan valtakunnan työtä, olla todistamatta Jeesuksesta, olla täyttämättä Herran omilleen antamaa missiota. Voimme kaiken Hänessä, joka meitä vahvistaa. Kun Pyhä Henki tulee meihin, niin saamme voiman. Uskoessamme Jeesukseen teemme Hänen tekojaan. Ei minusta ole lause vääntyykin lauseeksi, ei Jumalastakaan ole!

Itseään vähättelevät jäävät varjoihin, kun pitäisi nousta valoon, he jäävät katsomoon, kun pitäisi lähteä kilparadalle, he painuvat varastoihin, kun olisi aika nousta sotaan. Ei siis ihme, että vähättely nouseekin pimeydestä, jotta Jumalan kirkkaus ei pääsisi esiin. Kristus meissä on edelleen kirkkauden toivo, toivo ja valo maailmalle.

Nouse siis ja ole kirkas. Nouse ja lue Raamatusta, kuka olet Kristuksessa, mikä on asemasi ja valtuutesi. Katso, miten paljon Jumala sinua rakastaa ja haluaa tehdä hyvää elämässäsi ja kauttasi muidenkin elämässä. Tämän tajuaminen tekee nöyräksi, siis poistaa ylpeyden. Samalla herää henkiin se arvo, joka meillä on ollut hamasta maailman luomisesta, mutta jonka syntiinlankeemus on hämärtänyt.

 

 

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

5 thoughts on “Lopeta jo itsesi vähättely

  1. ”Ristin teologia huutaa meille syntisille sekä sovitusta että ihmisarvoa!”

    Tota ekaa on ihmisille toitotettu, mutta toka on unohdettu! Jos tokakin muistettais, ekakin vois valjeta ihmisille paremmin!

    Kiitos, Heikki!

    Tykkää

  2. Hienoa, että tästä muistutetaan! Itse heräsin siihen, kun käänsin Johannes Paavali II:n ensyklikaa Redemptor Hominis (RH):

    Sitaatti (RH 10):

    Millainen arvo Luojan silmissä ihmisellä onkaan, kun kerran hän on ansainnut näin suuren ja mahtavan Lunastajan (vrt. pääsiäisvigilian Exsultet-hymni), kun kerran Jumala ”antoi ainoan Poikansa”, jotta hän, ihminen, ”ei joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän” (vrt. Joh. 3:16).

    Tykkää

  3. Katsokaa kedon kukkia ja taivaan lintuja on viisas opetus tässkin mielessä. Riikinkukko ei pyytele anteeksi kauneuttaan, joutsenet ei piilottele uskollisuuttaan tai ruusu ei jätä tuoksumatta…ne ovat olemustaan vapaasti ja luotuina sellaisiksi. Osa kristityistä osaa olla hämmennykseksi :).

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s