Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Kirkko osuuskaupan kassajonossa

7 kommenttia

Halki maailman historian on kirkkoja poltettu. Nyt Egyptissä ja runsaasti. Rukoukset nouskoot Egyptin puolesta, niin kristityn vähemmistön kuin koko kansan puolesta. Muuallakin kirkkoja poltetaan ja moskeijoita ja uskonnollisia rakennuksia ylipäätään. Uskontojen kahnaukset ovat vakavia. Eikä kristillisen kirkon historia ole puhdas ja savuton.

Rakennuksen merkitys uskonnolle on suuri. Iso temppeli symbolisoi valtaa. Kirkko keskellä kylää on suomalainen kuva. Jenkeissä kirkot ovat usein suurena ryppäänä samassa kaupunginosassa. Kirkko on näkyvä, arkkitehtuurin ja taiteen esimarssija. Vanhat kirkot maassamme ovat suojelukohde, museoviraston silmäterä. Komea- akustiset kirkot ovat myös taiteen tyyssijoja. Kirkkojen taideaarteet ovat hinnattoman arvokkaita.

Entäs, jos tällainen kirkko palaa? Entäs, jos se pommitetaan siruiksi? Entäpä, jos sen aarteet varastetaan, urut tuhotaan, seinät spray- maalataan, tai se muutetaan uimahalliksi, elokuvateatteriksi tai ravintolaksi. On sellaista tapahtunut ja tapahtuu.

Kristillinen kirkko ei voi olla rakennusten varassa, vaikka ne ovatkin tarpeellisia ja hyödyllisiä. Kirkko seisoo tai kaatuu Sanan varassa: Raamatun todesta ottava kirkko seisoo, vaikka seinät kaatuisivat, Raamatun arvovallan hylkäävä kirkko menettää merkityksensä ja jää uskonnolliseksi pyhäinjäännökseksi, vaikka se kohoaisi kaupungin maamerkiksi.

On kirkkoja, jotka ovat sivukaduilla, savimökeissä, kerrostaloissa, puun alla, ihmisten kodeissa. Sitten on kaksijalkaisia pikkukirkkoja, jotka pyörivät ihmisten keskellä, markettien kassajonoissa, toreilla, puistossa, ne istuvat lentokoneessa tai bussissa viereesi, törmäät niihin lenkkipoluilla, katsot niiden kanssa taidenäyttelyä…ja he saattavat siunata sinua hiljaa mielessään, kuitenkin niin että se tuntuu…tai he saattavat rukoilla puolestasi, rohkeimmat jopa luvan saatuaan ääneen, kuiskaten, herkästi koskettaen. Jumalan valtakunta hipaisee, tulee lähelle, armo tulee iholle, rakkaus valahtaa sydämeen…tätä tapahtuu, kun Jumalan kirkko jalkautuu ihmisten keskelle. Niin kuin Jeesus. Niin kuin apostolit.

Näitä pikkukirkkoja ei niin vain tuhota ja niitä tulee lisää, kuin sieniä sateella. He elävät uskosta ja usko saa ravintonsa Raamatusta ja Jumalan läsnäolosta. Onnellinen se kirkkorakennuskin, jossa tällaiset pikkukirkot kokoontuvat. 

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

7 thoughts on “Kirkko osuuskaupan kassajonossa

  1. Lutherkin määritteli: ”Kirkko ei ole mikään puu eli kivirakennus, sillä sellaisia ei ensimmäisillä kristityillä ollutkaan, vaan uskovien yhteisö, kaikkien pyhien ….. (nyt en löytänyt sitä katekismuskohtaa). Myös Paavali sanoo, että Jumalan valtakunta leviää ”uskosta uskoon”, eli se leviää jalkojen kautta. ”Autuaat ovat ilosanoman tuojan jalat, ne, jotka rauhaa julistavat”.

    Tykkää

  2. Kiitos taas uskonelämääni rohkaisevasta kirjoituksesta. Ole siunattu.

    Tykkää

  3. Niinpä, ihmiset poltta kirkkoja ja kirkot ovat polttanet ihmisiä…

    Tykkää

    • Ikävä kyllä Seppo olet oikeassa, onneksi on niitäkin, jotka eivät polta, niitä Jeesuksen seuraajia, jotka kylvävät rakkautta kaikkialle. Heikki

      Lähetetty iPadista

      Tykkää

      • Niinpä, onneksi on niitäkin fiksuja humaaneja ihmisiä jotka eivät polta sen paremmin kirkkoja kuin kivitä homoja.

        Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s