Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Ihana itsesääli

10 kommenttia

Saan kerrankin rypeä tuossa mahtavassa aallokossa. Miten se virvoittaakin mieltä, tuo energiaa sadepäivän ratoksi Ja vahvistaa oikeuksiani olla loukattu. Syvästi loukattu, väärinymmärretty ja kaltoinkohdeltu. Tällainen marttyyrius sopii minulla paremmin kuin hirttäminen, siinähän voi kuolla ja henki salpaantuu, itsesäälissä sentään jää henkiin.

Säälin itseäni, koska joku on uskaltanut astua varpailleni tai sanoa asioita, joista en pidä. Mutta herttainen, tämähän on vapaa maa, täällä saa ajatella ja sanoa ja jopa puolustautua eli olla eri mieltä erimielisten kanssa. Mitä jätkä valitat, kokoa luusi ja ryhdistäydy.

Itsesääli on hyödytöntä, turmiollista, kuluttavaa ja syntiä.

Hyödytöntä, koska se se koskee vain itseäsi ja hyödyntää vain sinun  eristäytymistäsi niin muista ihmisistä kuin omasta arvokkuudestasi ainutlaatuisena yksilönä. Se turhentaa pyrkimyksesi hyödylliseen elämään.

Turmiollista, koska se tuhoaa ilmapiirin ympärilläsi, myrkyttää ensin ajatusmaailmasi ja siitä sikiävät sanat. Se on kuin lentävä keuhkotauti, jossa itsesääliin vaipunut ihminen keuhkoilee pateettisuuden suuria sanoja.

Kuluttavaa, koska se vie voimia, joita tarvitaan minuuden vahvistamiseksi ja terveen itsetunnon suojelemiseksi, sillä hyökkäyksiä aina on nurkan takana vaanimassa. Itsesääli kuluttaa itsesäälijää nakertaen pirullisesti elämän peruskalliota, luodun lupaa elää ja antaa muidenkin elää.

Synti, koska itsesäälissä unohdetaan, jopa kirotaan Jumala: miksi minut loit, miksi olen se, mikä olen. Itsesäälijä myös unohtaa Jumalan mahdollisuudet, eihän hän jaksa uskoa, että Jumala häntä haluisi tai voisi auttaa. Rukouksista tulee minuuden ja kohtalon valitusvirsi, kun se voisi olla kiitoslaulu Jumalalle, jolle kaikki on mahdollista ja jolta kaikki hyvä tulee.

Terve itsetunto ei ole kova, joka lyö muita. Se ei myöskään ole heikko, joka toistaa paskamaisuuttaan hajuksi asti. Itsesäälissä ihminen tukehtuu omiin eritteisiinsä. Terve itsetunto kunnioittaa sekä muita että itseään Jumalan luomana ihmeenä. Tästä ihmeestä nousee muitakin ihmeitä, koska siinä on elämän myönteisyyttä. Jeesus elämän valona ei ole teoriaa. Jumalan kirkkaus on parasta valohoitoa.
Itsesäälin pirullinen oveluus on siinä, että lopulta se syö sinut itsesi. Jumalan armollisuus hoitaa ehyeksi, vaikka Hänen valonsa näyttääkin heikkoutemme.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

10 thoughts on “Ihana itsesääli

  1. Paavali neuvoo ajattelemaan itsestään, niinkuin ajatella sopii! Adler puhui psykologian kirjassa ”alemmuus- ja ylemmyyskompleksista”. Seuroissa sanottiin yksikantaan, että kumpikin on syntiä. Ihmisen pitää asettua toisten rinnalle tasaveroisena. Lahjakkuuseroja tietysti on, mutta lahjakkuus on annettu käytettäväksi toisten auttamiseksi heidän ”iloonsa”. Vahva itsetunto syntyy jo lapsuudessa, jos vanhemmat hyväksyvät ja rakastavat lastaan totuudessa. Neuvovat myös arvostamaan toisia samanarvoisina. Neuvovat antamaan ja saamaan. Neuvovat pyytämään anteeksi ja antamaan anteeksi toisten erehdykset. Jakamaan omastaan ja ottamaan vastaan lahjoja. – Jeesuksen luo voi mennä heikon itsetunnon kanssa ja Jumalalle voi kertoa tunnoistaan. Jeesukselta saa takaisin itseluottamusta . Vanha viisaus oli myös neuvo: Jos sina mariset siitä, ettei sinulla ole kenkiä, mene sen luo, jolla ei ole jalkoja jne.

    Tykkää

  2. Joskus on hyvä särkyä Jumalan edessä ja antaa Pyhän Hengen vaikuttaa koko voimallaan koko ihmisessä. Itseriittoinen ja ylpeä ihminen ei pysty nöyrtymään Jumalan edessä ja sanomaan vilpittömästi ”Tapahtukoon Sinun tahtosi!” Jeesus meitä kuitenkin auttakoon, ettemme jäisi siihen, tuijottamaan omiin voimiin ja kykyihin vaan voisimme aina olla kuin Joosua ja Kaaleb. ”Kun Kaikkivaltias on kanssamme, kaikki on mahdollista!”

    Tykkää

    • Juuri noin, murtuminen Herran edessä vahvistaa ja eheyttää tehden samalla nöyräksi. Heikki

      Lähetetty iPadista

      Tykkää

    • Tunnen suurta myötätuntoa Heikki sinua kohtaan ja mietin uskallanko mitään sanoa? Heikki, olet ”jumaluusoppinut” ja minä yksinkertainen/lapsen uskoinen armosta pelastunut ihminen oppia vailla. Mutta Heikki, olet usein rohkaissut minua ja kiittänyt rehellisyydestäni, siksi vastaan.

      Minusta Elsi tässä ”Tapahtukoon sinun tahtosi” kommentissaan on ytimessä ja rohkaistuin tästä itsekin. Meillehän ei mikään ole ”sattumaa” vaan kaikki mikä meitä kohtaa on Jumalan tiedossa ja lopulta kääntyy parhaaksemme.

      Kun suru ja pettymykset ovat ohi ja ilo palaa, olemme paljon vahvempia ja oppineempia. Kaikki, aivan kaikki mitä meille sallitaan, palvelee hyvää jos nöyrrymme Herran edessä, niin kuin Heikki tässä teet.

      Olet rehellinen itsellesi ja meille muillekin. Kohta kaikki kääntyy iloksi. Ja se ilo on ylitse vuotavaa vaikkakin kipeää, onhan sitä kuin jyrän alle jäänyt ja sieltä vielä paikat kipeänä päässyt. Silti hengissä selvinnyt ja voi varovasti yrittää hymyillä jo helpottavien kyynelten läpi. Isän turvallisessa sylissä leväten, katsellen uusin silmin maailmaa ja lähteä uudessa voimassa ja viisaudessa maailmaa valloittamaan.

      PS 51: 8 Katso totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden . 10. Suo minun kuulla ilon ja riemun sana, elvytä mieli, jonka olet murtanut. 12. Jumala luo minuun puhdas sydän ja uudista minut, ANNA VAHVA HENKI! 14. Anna minulle jälleen pelastuksen riemu ja suo minun iloiten sinua seurata. 17. Herra, avaa minun huuleni niin suuni julistaa sinun kunniaasi!

      Kaikella on aikansa Heikki, sen sinä tiedät ja myös että Jumala on rakkaus ja armo. Sinä aina siunaat meitä, ystäviäsäsi, ole itsekin siunattu!

      Tykkää

  3. Kiitos blogista. Tuli tarpeeseen oman sydämen tutkiskelussa juuri nyt : )

    Tykkää

    • Herra lähettää apunsa ihmeellisiä teitä pitkin. Ole siunattu Herran ylenpalttisella elämän siunauksella. Olet Hän silmäteränsä ja Hän tarvitsee sinua. Heikki

      Lähetetty iPadista

      Tykkää

  4. Ymmärrän kyllä sen pointin, mikä sinulla tässä on. Välillä tulee valitettua turhasta. Kerran narisin Jumalalle monesta pienestä ärsyttävästä asiasta, kun Pyhä Henki vastasi:”Elämässä tulee olemaan aina pieniä ärsyttäviä asioita. Asenne ratkaisee. Vai haluatko jonkun ison ongelman tilalle?” Menin hiljaiseksi tämän asian äärellä. Tai entä, kun asiat ei mene kuin itse haluaisi? Se on hyvä testi itselle :)

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s