Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Steriilissä kirkossa ollaan siivosti

12 kommenttia

Puhdas kirkko. Ihmisillä ykköset päällä. Alttari kaunis kukkineen ja kynttilöineen. Papeilla taidesuunnittelijan pyhät puvut, samaa kuosia ja mallia kuin muutkin kirkkotekstiilit. Hopeiset ehtoollisvälineet. Alttaripöydällä myös desinfioiva käsipesupullo. Messu etenee hillitysti käsikirjan mukaan. Saarna sopivan lyhyt ja hoitavan neutraali, kenenkään ei tarvitse loukkaantua. Päälle pullakahvit.

Eihän tässä mitään pahaa. Älkää vielä pahentuko. Olenhan minäkin osa tätä.

Mutta, mitä jos tapahtuu jotain tavatonta. Kestää steriili kirkko sitä? Siis mitä tavatonta voisi tapahtua? Ei mitään! Herttainen! Ja tässä se ongelma onkin. Steriiliä ja siistiä.

Entä, jos yhtäkkiä ihmiset ryntäävät alttarille ja haluavat antaa elämänsä Jeesukselle. Tai, paikalle tulee narkkareita, jotka kaipaavat esirukousta. Tai pahan voimat manifestoituvat. Tai joku haluaisi todistaa paranemisestaan. Joku saa profetian ja pyytää saada kertoa sen seurakunnalle. Tai, hyvä tavaton, joku saa ilmestyksen ja toinen puhuu kielillä ja kolmas ilmoittautuu kielen selittäjäksi.

No, ei tätä tietenkään Suomessa tapahdu. Onneksi, huokaisee joku. Mutta siellä, missä on herätystä, kuten Afrikassa ja Kiinassa, menot ja messut eivät mene ihan noin steriilisti. Meno saattaa yltää hurjaksi, mutta ihmisiä pelastuu, paranee ja vapautuu. Jumalan raivoisa rakkaus tunkeutuu sellaiseenkin pimeyteen, jossa ei ole mitään steriiliä. On hukassa olevia ihmisiä, joita Jumala rakastaa. On Jumalaa janoavia ihmisiä, jotka eivät piilottele tunteitaan, kun Pyhä koskettaa. On elämää, jonka Pyhä Henki saa aikaan ja se ei aina mene protokollan mukaan. Se, mitä on senkin edestä on rakkaus ja voima, jotka uudistavat ihmisen ja koko yhteisön. 

Ovatko kirkkomme ja seurakuntamme valmiit sellaiseen herätykseen, jonka käsikirjoittaja on Jumalan Pyhä Henki? Jos eivät, niin turha on vinkua herätystä!

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

12 thoughts on “Steriilissä kirkossa ollaan siivosti

  1. Kiitos jälleen, Heikki!

    Tykkää

  2. Jumala ilmoittaa Raamatussa olevansa järjestyksen Jumala. Hän antaa 1. Korinttolaiskirjeessä selkeät ohjeet miten kokouksen tulee edetä, oikeastaan koko loppuluku, eli 1. Kor. 14: 23-40 puhuu siitä miten kokouksessa ”käyttäydytään”. Mm. kielilläpuhumisesta on selkeä käsky, puhukoon vain kaksi tai kolme yhdessä kokouksessa yksi kerrallaan MUTTA niin, että kielille on myös SELITYS.

    Jae 33: sillä ei Jumala ole epäjärjestyksen, vaan rauhan Jumala.

    Ei, en tarkoita sitä, että tämä kohta kumoaisi kaikki ihmeet ja tunnusteot. Tarkoitan sitä, et minua itseänikin häiritsee kakofonia, jos kokouksessa pitää monen huutaa päällekkäin, eikä sitten mistään saa enää mitään selvää. Sitä saa tehdä työelämässä ihan tarpeeksi ja pää on työpäivän jälkeen kuin Haminan kaupunki kaikesta siitä metelistä, mitä kuulee päivän aikana…

    Jeesus itse sanoo Raamatussa, Matt. 11: 28-29 Tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä niin te löydätte levon sielullenne.

    Uskon ihmeisiin ja uskon, et tuo meidän kokouskäytös on paljolti myös kulttuurisidonnainen. Suomalainen ei iloitse samalla tavalla kuin afrikkalainen, meillä on käytös muutenkin hillitympää, kun taas afrikkalaisessa kokouksessa on villiä menoa. Tämäkään ei ole Jumalan silmissä väärin, Hän on itse luonut meidän kansan ja rakastaa meitä tällaisena. Jos nyt vertaa vaikka historiaa niin ei tämä Suomen lähimenneisyys ole kovin helppo, saatikka se, et meitä on ennen itsenäisyyttä valloittanut vuorotellen sekä Venäjä, että Ruotsi. Mut silti, kun Jeesus ja suomalainen kohtaa, niin se on rakkautta ensi silmäyksellä, kuten eräs puhuja totesi. Samoin se on afrikkalaisen kanssa, ilmenemismuoto on eri mut kumpaakin tapaa iloita Jeesus rakastaa ihan yhtä paljon!!!

    Kyllä Suomeen herätys saadaan, se edellyttää suomalaiselta ainoastaan sydämen muutosta, että uudistutaan uskossa ja kurotetaan koko sydämestä kohti Jumalan avointa syliä ja rakkautta, annetaan pois väärät asenteet mut se EI TARKOITA meidän ominaispiirteitä, kuten suomalaista jäyhyyttä. Jos siitä seuraa, et suomalainen muuttuu hieman spontaanimmaksi ja uskaltaa jopa nostaa kädet ylös ylistyksen ajaksi, niin sekin on Herran työtä, ei väkipakkoa. Jos suomalaista yrittää muuttaa väkisin, kuten moni amerikkalaissaarnaaja on tehnyt, niin siitä tulee vaan pahaa jälkeä. Jumala rakastaa suomalaista ihan tällaisena perusjäyhänä, suomalainen nyt vaan on tällainen, et monesti Jumala kohtaa mut se ei näy ulospäin. Sisäisesti sen sijaan pulppuilee ja on hyvä olla :) Tiedän omasta kokemuksesta, koska taidan olla se vähän jäyhä suomalainen :)

    Tykkää

    • Kiitos, Minski Kommenttisi tasapainoittaa blogini. Erilaisuus on Jumalan luomaa rikkautta. Heikki

      Lähetetty iPadista

      Tykkää

      • Kiitos :)

        Olen tuolla ym. kommentilla saanut välillä netissä hirveät haukut niskaan, kiitos siis siitä, että saan olla vähän ”jäyhä suomalainen” ja eri mieltä. Enkä Heikki tarkoita, että sinä olisit väärässä, saat omalta puoleltasi kaivata Jeesuksen ilmestymistä vähän rajummallakin tavalla :) Meitä kaikkia tarvitaan taistelussa pimeyden valtaa vastaan. Ole siunattu veljeni Herrassa juuri siinä missä oletkin :) Minua kuitenkin kosketti tässä keskustelussa erityisesti se, että et tuominnut minun mielipidettäni, vaan sain tuoda sen esille. Uskon, että kun me kohdataan toisiamme, vaikkakin virtuaalisesti, rakkaudesta käsin niin siitä syntyy aitoa keskustelua, kuulluksi tulemisen tarve täyttyy ja saa tuntea olevansa hyväksytty mielipiteineen, vaikka se ei ole keskustelun aloittajan kanssa samanlainen :) Siten myös Kristuksen rakkaus pääsee murtautumaan ulkopuoliseen maailmaan, kun kristityt rakastavat toisiaan eivätkä hakkaa toisiaan Raamatulla päähän ja yritä olla toista enemmän oikeassa :)

        Tykkää

        • Samoin ajattelen, kasvokkain on helpompi keskustella kuin netissä, voi heti tarkentaa ajatuksia. Emme voi aina olla samaa mieltä ja silti voimme olla ystäviä. Herra yhdistää. Ole siunattu ja kiitos avoimuudestasi. Heikki

          Lähetetty iPadista

          Tykkää

  3. Minski! Hienoa, upeaa, jokainen SUOMALAINEN saa OLLA! Ja silti Jumala rakastaa. Mutta kuten todistat, ilokin on sallittua, ollaan vapaat Jeesuksessa! Vapauteen Kristus vapautti meidät, Aamen ja Hallelujaa. Kiitos erittäin tasapainoittavasta tekstistäsi. Ole jatkossakin oma itsesi äläkä unohda tätä maanpäällistä taivasta :)

    Tykkää

  4. Kiitos Heikki. Minäkin kaipaan paljon Jumalan yllätyksiä seurakunnan kokoontumisiin – jopa tähän omaan kotiryhmäverkoston messuun, jossa siinäkin kaikesta runsaasta hyvästä ja vapaudesta huolimatta on paljon kaavoja ja rajoja. Kaikki on niin suhteellista. Mutta pullakahveista älkäämme luopuko!

    Tykkää

  5. Onneksi Pyhä Henki ei ole kaavoihin kangistunut, eikä myöskään etsi ihmissuosiota vaan toimii Jumalan viisauden ja tahdon mukaan aina ja kaikkialla. Hän pystyy juuri siksi myös yllättämään! Kiitos Jumalalle Pyhästä Hengestä ja armolahjoista. Iloitaan yhdessä iloitsevien kanssa eikä kilpailla ”parhaista paikoista tai kuka meistä on suurin” kaunein ja rohkein ;)
    Ja vielä syvemmin, itketään itkevien kanssa ja kannetaan toistemme taakkoja, sillä myös Pyhä Henkikin murehtii kun aihetta on.

    Tykkää

  6. Ajattelemisen arvoista tekstiä, Heikki. – Totta myös, Minski, se mitä kirjoitat epäjärjestyksestä ja järjestyksestä. – Olen matkan varrella nähnyt molemmat puolet: Sen, että ”epäjärjestystystä” (tai siltä se välillä tuntui…) pidettiin itseisarvona ja toisaalta sen, että huomaan pohtivani itsekin steriiliyttä, sitä onko siinä tilaa Jumalan ilmestymiselle. – Eikä vain Kirkkomme alttarilla, vaan huomaan kohtaavani tätä steriiliyttä myös nk. herätyskristillisissä piireissä. Ikäänkuin olisi unohtunut se, että Jumala on itsekunkin tuonut tähän hetkeen erilaisten vaiheiden kautta. Toisiltaa kuitenkin helposti tulee odotettua ”valmista” olotilaa.

    Onneksi Jumala ei ole rajoittunut. Hän voi kohdata meitä monessa ja monella tapaa.
    Omakohtaisesti koin todella valtavana sen, kun olin karujen (raiteiltaan luiskahtaneen karismaattisuuden aiheuttamien) kokemusten jälkeen ottanut runsaasti etäisyyttä kaikkeen, mikä vähänkin haiskahti ”karismaattiselta” – ja Jumala kohtasi minut messussa, pylvään takana piilossa, ihmisiä, varmaan vähän Jumalaakin. Pappi sanoi saarnastuolista selkeän profeetalliset sanat synninpäästössä. Sanat saivat aikaan sen, että pelastuin haaksirikkoni jälkeen takaisin Jumalan lasten yhteyteen. :)

    Nyt sitten takaisin seurakuntatyöhön löytäneenä huomaan Jumalan raivaavan tietään ihmisten sydämiin kaiken valmistellun keskellä. – Täysin totta on se, että vaatii välillä rohkeutta heittäytyä mukaan siihen, mitä tapahtuu. Kunpa uskaltaisin! Kunpa uskaltaisimme!

    Kysymys on Jumalan rakkaudesta. :)

    Hyvin kirjoitettu:

    ”Jumalan raivoisa rakkaus tunkeutuu sellaiseenkin pimeyteen, jossa ei ole mitään steriiliä. On hukassa olevia ihmisiä, joita Jumala rakastaa. On Jumalaa janoavia ihmisiä, jotka eivät piilottele tunteitaan, kun Pyhä koskettaa. On elämää, jonka Pyhä Henki saa aikaan ja se ei aina mene protokollan mukaan. Se, mitä on senkin edestä on rakkaus ja voima, jotka uudistavat ihmisen ja koko yhteisön. ”

    Yksi esimerkki siitä jatkumosta, joka alkoi tuosta papin ”profeetallisesta” synninpäästöstä. Olin avustajana jakamassa ehtoollista konfirmaatiomessussa. Jaettuani viinin eräälle naiselle, tämä alkoi itkemään. Koin sanoa naiselle: ”Taakkasi otetaan sinulta pois.” Mietin kerran, kaksikin, että voinko poiketa ”kaavasta”. Sanoin nuo sanat. – Ja hyvä, että sanoin, sillä en voi unohtaa naisen kiitollista katsetta.

    Toinen tapaus on vuosien takaa. Olin loma-alan yrityksessä vapaa-ajanohjaajana. Yrityksen omistaja sanoi kättelyssä taustani tiedettyään, että yrityksessä en saa puhua hengellisiä asioita. Erään kerran kuitenkin kävi niin, että eläkeläisryhmä oli tilannut seurakunnalta hartauden. Seurakunnasta ei riittänyt työntekijää tuohon hartauteen – ja niin johtaja turvautui minuun. ”ihme ja kumma” ei päättynyt tuohon, vaan lukiessani hartaustekstiä, eteeni polvistui yksi kuulija ja parahti: ”Julista minulle synninpäästö.” Lukemani Raamatun kohta jatkui: ”Sinun syntisi on annettu anteeksi. Mene, äläkä enää syntiä tee.” – Laskin spontaanisti käteni miehen päälle ja luin nuo sanat.

    Tämänmoinen on ainakin itselleni voimakas todistus siitä, että Jumala voi tulla niin steriiliyteemme kuin jopa estelyymme. :)

    Siunausta, blogin kirjoittajille. Tätä blogia on virkistävä lukea. :)

    Tykkää

    • Kiitos, Pauliina Olet käynyt läpi melkoisen kurssin Jumalan koulussa ja oppinut tärkeitä asioita. Hienoa, että rehellisesti ja avoimesti niistä kirjoitit. Jumalan koulua tässä käymme edelleen, Pyhä Henki turvallisena oppaaa. Siunausta! Heikki

      Lähetetty iPadista

      Tykkää

  7. Päivitysilmoitus: Jumala ei ole rajoittunut | Pauliina Kuikka

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s