Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Uskollinen vai uskonnollinen Jumala

2 kommenttia

kuva

Tuosta uskonnollisuudesta en mene takuuseen, mutta uskollinen Hän on. Joskus ihmettelen, miksi ihmeessä me teemme Jumalasta uskonnollisen. Siis sellaisen, joka on kaukana arjesta ja samalla kaukana ihmisestä ja hänen tarpeistaan. Tai sitten ajattelemme, että ihmisellä saa olla vain uskonnollisia tarpeita suhteessa Jumalaan.

Kannattaa lukea evankeliumit hiukan tarkemmin. Sieltä löytyy Jeesus, joka on Jumalan täydellinen kuva ja siis edustaa Jumalaa maan päällä, tekee Hänen tekojaan ja puhuu Hänen sanojaan. Ja Hän juuri kulki ihmisten keskellä ja teki heille hyvää, henkisesti, fyysisesti ja myös hengellisesti. Hän lähetti seuraajansa tekemään samoja tekoja. Siis tekemään hyvää arjen keskellä kaikille ihmisille.

Jumalan vaikuttamat arkiset ihmeet eivät seuraa uskonnollista kaavaa, vaan niitä, jotka uskovat.

Jumala ei ole tuonpuoleinen, sädekehän ympäröimä pyhyys, jollaiseksi taide Hänet mielellään kuvaa. Toki Hän on pyhä ja Hänen elämänsä on täynnä kirkkautta ja kunniaa. Hän on kaiken palvontamme arvoinen. Mutta, kun rukoilemme, että Hän kirkastaisi meille kasvonsa, niin emme halua sokeutua valon määrään, vaan nähdä selkeästi Hänen hymyilevät ja rakastavat kasvonsa. Jumalan pyhyys varjelee elämää kaikesta pahasta. Jumalan rakkaus luo elämää, se on luova voima.

Uskonnollisesta Jumalasta puhuminen saattaa karkottaa ihmisen kauas Jumalasta. Uskonnollisuus saattaa jopa tulla jumalaksi, jolloin ei ole enää suhdetta Persoonaan, vaan on suhde traditioon, kaavaan, lakikirjaan, käsikirjaan, ihmisen kehittämiin uskonnon harjoittamisen muotoihin, joissa on kyllä aktiivisuutta, mutta ei kantavaa voimaa ja elämää 24/7.

Usko Jumalan uskollisuuteen joka tilanteessa on arjen kantava voima. Miten olisi päiväkahvit Jeesuksen kanssa! Keskusteluaiheena vaikkapa arkipyhien siirto tai pyhien siirto arkeen! Tai viimeikaiset kolotukset. Tai yhdessä maailman menon päivittely ja samalla sen päivittäminen, mitä voisimme yhdessä tehdä maailman hyväksi.

Aiheita riittää ja Herramme on niistä kiinnostunut. Ihan tosissaan, sillä Hän haluaa kauttamme tuoda hyviä ratkaisuja eri tilanteisiin. Kristitty on yhteisössään vaikuttava voima, muutosvoima.

Entäs se sielun pelastus? Unohtuiko se taas tässä töpinässä? Olen entistä vakuuttuneempi siitä, että siellä, missä Jeesus kohtaa ihmisen arkisten ongelmien ja kipujen kanssa, siellä Hän pääsee myös hoitamaan ihmisen sielun haavoja. Tästä Raamattu on täynnä esimerkkejä.  Ihminen on kokonaisuus. Ja Jumala on uskollinen luomalleen kokonaisuudelle.

 

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

2 thoughts on “Uskollinen vai uskonnollinen Jumala

  1. Suomessa tuntuu olevan niin paljon niitä, joille Jumala on vain uskonnollinen käsite, joka ei oikeasti voi tehdä asioille mitään. . . ’SInun pitää vain kestää tämä, se on sinulle annettu koetus’. Missä usko siihen, että väärät ja vahingoittavat olosuhteet voivat Jumalan voimasta muuttua? Sitä tämä maa kaipaa, ei hurskaita kliseitä…

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s