Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Jumala kaipaa seuraamme

4 kommenttia

Ja millähän Raamatun kohdalla senkin perustelen? Luomiskertomuksella. Jeesuksella. Koko Raamatulla. Järjellä. Tunteella. Ihmisyydellä.

Miksi Hän olisi luonut ihmisen, jos Hän ei haluaisi olla luodunsa kanssa tekemisissä?

Miksi Hän olisi lähettänyt Jeesuksen maailmaan tekemään meille hyvää, jos Hän ei sietäisi seuraamme?

Miksi Hän kirjoitti meille pitkän kirjeen nimeltä Raamattu, ellei halusta olla kanssamme kontaktissa? Ei niitä kirjeitä kelle tahansa kirjoitella.

Edellä sanottu on järkeilyä, mutta myös tunne- elämässä ihminen kokee vetovoimaa Jumalan tai jumaluuden puoleen, se on kuin vastaus Jumalan omaan ihmiskaipuuseen. Ihmisyys ja jumaluus ovat lujissa siteissä keskenään. Jotain siinä on takana.

Mutta, viisaampaa on kysyä, mitä merkitystä on sillä, että Jumala kaipaa ihmisen seuraa?

Tämä ajatus tuo Jumalan lähelle. Oikealla tavalla se arkistaa Jumalan, eikä arkistoi Häntä pilvien taakse. Jumala ja ihminen löytävät toisensa ymmärrettävissä ja koettavissa suhteissa, kuten isä- lapsi, ystävä- ystävä ja jopa niinkin intiimi suhde kuin sulhanen- morsian, työtoveruuskin on mukana. Läheinen suhde tekee kanssakäymisen toimivaksi, myönteiseksi, iloiseksi ja siinä kumpikin osapuoli kokee tyydytystä.

Rukous saa uutta sisältöä, siitä tulee avointa keskustelua, lämmintä seurustelua. Kunnioitus tulee luonnolliseksi, se onkin osa rakkautta ja kiintymystä. Jumala jumaloi ihmistä ja toisin päin. Jumalaa ei tarvitse lepytellä tai kosiskella tai imarrella. Hänen lupauksensa saa ottaa iloiten vastaan. Hänen voimansa ja rikkautensa ovat ihmisen käytössä.

Mitä enemmän seurustelee Jumalan kanssa, sitä syvemmälle pääsee suhteessa ja sitä enemmän Häneen ihastuu. Ja lopulta alkaa huomata, että Hän on koko ajan ollut hulluna meihin. Sitä vain ihmettelee, miten joku voi kääntää Hänelle selkänsä!

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

4 thoughts on “Jumala kaipaa seuraamme

  1. Mahtava lähestymiskulma. Meillä ihmisillä on niin kovin taipumus unohtaa,että Jumala loi meidät vapaaehtoisesti ja pelastaa meidät itsensä tähden. Rakkaudesta meihin. Tämä on Jumalan Kaikkivaltiaan luomakunta, jota Hän antaa ihmisen asustaa ja huseerata.

    Tykkää

    • Kun kauan (ihmisen iässä) vaeltaa Herran kanssa läheisessä kontaktissa, siitä tulee todellakin hyvin läheinen ja oikeastaan itsestään selväkin suhde. En itse oikein osaa ajatellakaan/muistaa millaista oli ennen tätä ihanaa ja turvallista suhdettani Jumalaan.

      Siksipä esim. sellainen sanonta, ettei Jumala tarvitse meidän rukouksiamme vaan me itsemme tähden on minusta ihan outo, kuulin sen viimeksi taas eilen?

      Toisilleen rakkaat kaipaavat toisiaan ja niin Jumalakin ihmistä. Miksi muuten hän olisi kaiken vaivan ihmisen luomisesta nähnyt? Kun hänelle kuitenkin on niin paljon murhettakin koitunut luoduistaan?

      Ajatella miten suuri kansa me olemme iankaikkisuudessakin ja kuinka ihana on se paluu Jumalan alkuperäiseen suunnitelmaan ihmisestä ja itsestään. 🙂 Sitä odotellessa eletään täällä sisarina ja veljinä ”Jumalan luomakunnassa” josta Virpikin niin kauniisti tuossa kirjoittaa.

      Tykkää

  2. ””Minä lähetän enkelin kulkemaan sinun edelläsi, suojelemaan sinua matkalla ja viemään sinut siihen paikkaan, jonka olen sinulle varannut.””
    Tuo oli nyt illalla Kotisataman sivulla. Näin puhuu Jumala, joka kaipaa seuraamme:)

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.