Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Jumala jätti vihreän valon päälle

4 kommenttia

Mutta me yritämme vängällä vääntää sen punaiseksi tai vähintään keltaiseksi. Ja me kutsumme sitä kriittiseksi analyysiksi, varovaiseksi harkinnaksi, realistiseksi pohdinnaksi tai hurskaaksi nöyryydeksi.

Jumalan Sanassa on kosolti lupauksia, mutta monen mielestä ei pidä nuolaista ennen kuin tipahtaa. Jumala ei ole ihan niin hyvä. Ilmaisia lounaita ei ole. Jumalan tapa vastata rukouksiin on mystinen, salainen, ennalta- arvaamaton tai ehdollinen. Jumalaa ei voi tuntea, Jumalaa on turha yrittääkään käsittää tai lähestyä inhimillisellä tasolla. Jeesus kyllä antoi selvän esikuvan Jumalasta ja Hänen tavastaan toimia ja sen mukaan lupausten vihreä valo jäi päälle. Mutta se oli silloin, se on siellä Raamatussa. Nyt palaa etupäässä punaiset valot ja varoittajien keltaiset signaalivalot: ei pidä luulla, että esim. Jumalan lupaus olla rikas antaja kaikille, jotka Häntä avuksi huutavat pitäisi ottaa kirjaimellisesti todesta. Ei myöskään Jeesuksen sana yltäkylläisestä elämästä sellaisenaan pidä paikkaansa. Jos joku siihen uskoo, niin on vaarassa ajautua menestysteologian syövereihin. Että sitä rataa!

Entäpä, jos löytyy joku häirikkö, joka ajaa elämän baanalla vihreää aaltoa pitkin kaasu pohjassa. Löytyykö sellaiselle ollenkaan punaisia valoja? Kyllä vain! Synnin kohdalla alkaa valo muuttua. Ja silloin tarvitaan jarruja. Jos on ajanut punaisia päin, on peruutusvaihdekin olemassa. Jumalan liikennevaloja ei pidä ihmisen lähteä sorkkimaan.

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

4 thoughts on “Jumala jätti vihreän valon päälle

  1. Hyvä, Heikki! Jumalan lupaukset ovat tänäänkin , niin ja AAMEN. Odotammeko niiden toteutuvan? Jumala ei ole hylännyt yhtään lupaustaan. Siksi pitäkäämme kiinni Jumalan Sanasta, Jumalan kyllä huolehtii omasta osuudestaan! Jumala koettelee uskoamme , kun ei anna aina heti.

    Tykkää

  2. Totta. Helposti meinaamme muokata valoja mieleiseksimme. Usko on luottamusta – ja nojautumista lupausten antajaan. – Jumala on hyva Isa. :)

    Tykkää

  3. Ongelmaa tulee myös sitä, että puhumme ensin ja ajattelemme vasta sen jälkeen. ”Moni viskoo sanoja kuin miekanpistoja, mutta viisasten kieli on lääke”. Ehkä suomalaiset ovat jo oppineet puhumaan, mutta esim. koululaiskulttuuri on mennyt siihen malliin, että kuunteleminen, kuuliaisuus ja totteleminen on uudelle sukupolvelle tullut vastenmieliseksi. Kaikki me tarvitsemme sielunhoito, että puheemme olisivat Jumalan tahdon mukaisia.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s