Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Puhu kielillä

18 kommenttia

Se antaa voimia. Se rakentaa sinua itseäsi. Se auttaa, kun sanat loppuvat, eikä tiedä mitä rukoilisi, mutta haluaa silti purkaa sydämensä iloa tai huolia Hänelle, joka ymmärtää kaikkia kieliä.

Se voi tuntua typerältä, ainakin aluksi. Se voi tuntua liian arkiselta, kun siihen ei välttämättä liitykään suuria tunteita, tai jopa ei ollenkaan tunteita. Onpahan vain sanoja peräkkäin, sanoja, joita ei edes ymmärrä, vaan jotka tuntuvat kulkevan sydämestä ohi aivojen osoitteeseen Taivas. Se voi kuulostaa muminalta, kun suu yrittää tottua uusiin äänteisiin ja hämmentyneenä puristaa ne ulos huuliltaan. Joskus  mukaan tulee tunteita, joita ei kannata pelätä, ne ovat hoitavia tunteita. Mutta tunteilla tai ilman, jotain tapahtuu kielillä puhujan elämässä: jännitys laukeaa, lepo ja rauha alkaa vallata mieltä, jokin sanoma tulee ajatuksiin…ja vaikka mitään ei tapahtuisikaan, niin tietoisuus siitä, että on puhunut salaisuuksia Herralle tuntuu mukavalta.

Kielilläpuhuminen on Jumalan lahja, armolahja,käyttöön ja iloksi tarkoitettu, ei näyttelyesineeksi, ei pokaaliksi, ei ylpeilyn aiheeksi, eikä sillä lyödä muita ihmisiä. Tuon lahjan saatuaan ihminen voi alkaa sitä käyttää vapaasti. Se ei edellytä suurta tunnelatausta, eikä meteliä. Alat puhua kaikessa rauhassa ja sitten lopetat samassa rauhassa. Hallitset sen käyttöä itse. Iloitse siitä, koska se on Isän lahja lapselleen. Arkeen ja juhlaan. Yksinäiseen rukoushetkeen ja myös yhteiseen, jos tulkki on paikalla.

Rukouskieliä voi olla useita: koet hengessäsi rauhaisaa levollista rukousta, kiitoksen huokailua uusin kielin, tai huomaat käyväsi voimakasta taistelua, jossa tutut sanat eivät riitä ja kaikkea siltä väliltä. Mutta, mutta aina se rakentaa sinua, vahvistaa uskoasi, lujittaa yhteyttä Jeesukseen, on pyhä hetki arjen keskellä.

Ja kun joskus pääsee laulamaan Hengessä ja kielillä, joko yksin tai mikä vielä parempaa yhdessä seurakunnan kanssa, niin silloin voi tuntua, että enkeleitäkin on mukana laulamassa.

Käytä kieliä usein. Puhu salaisuuksia Herralle. Kuuntele välillä, mitä Hän vastaa. Näin olet tietoisesti Jumalan läsnäolossa, Pyhän vieressä, vaikka onhan Hän muutenkin kanssamme joka päivä. Rukoile ja tavoittele itsellesi tuota lahjaa, sillä Raamattu kehoittaa meitä kiihkeästi tavoittelemaan armolahjoja. Kielet eivät ole minkään suunnan monopoli, vaan kaikille lahjaksi tarkoitettu voimavara.

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

18 thoughts on “Puhu kielillä

  1. Kiitos tästä rohkaisevasta muistutuksesta!

    Tykkää

  2. Mie en ossoo mut heti puhun kun kolahtaa kohalle.

    Tykkää

  3. Tätä se juuri on, tämän täysin sydämin ja sieluin allekirjoitan! Ihana ja hoitava armolahja!
    Jumalan suurenmoinen lahja!

    Silloin kun mikään muu ei riitä elämässä, ei ilossa tai surussa, ei huolissa tai huolettomuudessa, kielillä rukoileminen on aina yhtä tasapainoittavaa ja hoitavaa ja se nostaa yläpuolelle kaiken näkyväisen, sinne missä Jumala On, missä Poika On ja se tapahtuu Pyhän Hengen armovaikutuksesta!

    Eikä koskaan voi olla niin lähellä, sellaisessa yhteydessä Jeesuksen kanssa, kuin puhuen salaisuuksia Hengessä. Siinä uudestisyntyy joka kerta uudelleen, uudistuu Hengeltään ja ruumiiltaan, koko senhetkiseltä elämältään ja sydämen täyttää rauha, ilo ja kiitollisuus. Ja ennenkaikkea rakkaus syvenee.
    Kiitetty ja ylistetty olkoon Kaikkivaltias Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki!
    Kiitos tästä!

    Tykkää

  4. Hilkka-Kaarina, pääasia,että yhteys pelaa :)

    Tykkää

    • Kiitos! Niin minäkin olen ajatellut!

      Tykkää

      • Tuo yhteys Jumalan kanssa on tosi oleellinen. Kielilläpuhumisesta ei saa tehdä pakkopaitaa tai pakkomieltä. Jumalan kanssa keskustelu tapahtuu ihan omallakin kielellä. Sydämen asenne on tärkeää. Olla Herran kanssa kahden kesken on voiman lähde. Ja silti on lupa pyytää myös tuota kieltenpuhumisen lahjaa. Iloa! Heikki

        Lähetetty iPadista

        Tykkää

  5. Pyhä Henki voi myös yllättää. Minua oli pyydetty ev.lut. seurakuntaamme lähetyssihteerin toimeen ilman mitään seurakunnallista koulutusta. Tiesin, että kutsu tuli Jumalalta. Hänen koulussaan olin ollut jo toistakymmentä vuotta. Parin vuoden päästä minusta alkoi tuntua siltä, että tehtävä oli liian suuri minulle. Olin mukana järjestämässä seurakuntaamme rukousiltaa papin ja diakoniatyöntekijän kanssa. Illan päätteeksi sovimme esirukousmahdollisuudesta kaikille halukkaille. Rukoilijoiksi sovimme diakoniatyöntekijän ja erään vapaaehtoistyöntekijän. Minä menin myös sinä iltana pyytämään, että rukoilisivat puolestani. En sanonut mitään erityistä aihetta, kunhan vain rukoilevat. Diak.työntekijä alkoi rukoilla. Yhtäkkiä hänen rukouksensa muuttui kummalliseksi kieleksi, jota en ymmärtänyt. Rukoilijakin vähän hämääntyi ja se vapaaehtoinen rukoilija sanoi: ”Odota, taidan osata tulkita tuota!” Niin sitten jatkettiin ja teksti oli suoraan Raamatusta:” Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut. Minä olen sinut nimeltä kutsunut. Sinä olet minun jne…” Tiesin tasan tarkkaan, että Jumala puhui minulle Pyhän Hengen kautta. Näiden sanojen jälkeen en epäröinyt jatkaa tehtävässäni. Olin siinä kaikkiaan 20 vuotta. Itse en ole rukoillut kielillä, jotkut luterilaiset ystäväni kylläkin. Yhteys toimii silti. Ei minulla ole mitään kielilläpuhumista vastaankaan. En mitenkään koe olevani huonompi tai jotenkin keskeneräisempi kuin joku tämän lahjan omaava.

    Tykkää

  6. Kiitos raikkaasta tulkinnastasi! Juuri näin kielilläpuhuminen on ymmärrettävä. Panenpa toimeksi. Uudistan armolahjani käytön. Jo pelkka ajatus saa ilon pulppuamaan sisimmässäni.

    Tykkää

  7. Minä olen saanut kielillä puhumisen armolahjan kauan sitten tavalla, jota kaikki eivät ehkä pidä ”oikeana”.
    Olin aikoinaan Lähetysnuorten tilaisuudessa Tyyskylässä. Siellä oli vieraileva puhuja, joka opetti armolahjoista. Sitten hän pyysi kaikkia heitä, jotka kaipaavat kielillä puhumisen armolahjaa (mutta joilla ei sitä vielä ole toiminnassa) tulemaan yhteen. Sitten hän vain käski meidän avata suumme ja alkaa puhua. Minäkin tein niin ja suusta tuli uutta kieltä.

    Rukoilin kotona uudella kielelläni, mutta tein paljon toistuvan virheen ja aloin tarkkailla miltä kieleni kuulostaa. No, kummalliseltahan se kuulosti. Niinpä ajattelin, että taidan itse keksiä sanat.

    Myöhemmin olin hengellisessä tilaisuudessa, jossa oli myös rukouspalavelua. Menin rukoiltavaksi ja ennenkuin ennätin sanoa mitään, tuo vieraileva puhuja, joka rukoili puolestani, sanoi: ”Sinä olet Jumalan lapsi, sinä puhut kielillä, mutta sinä epäilet, että tuotat itse sanat. Älä epäile, minun Henkeni puhuu sinussa, sanoo Herra.”
    Tuon jälkeen en enää epäillyt vaan olen käyttänyt kieltäni (uusiakin on tullut).
    Mutta tämä blogi oli tarpeellinen huomautus virittää tuo armolahja palavammaksi.

    Tykkää

    • Kiitos, Eila Annoit selkeän ja aidon todistuksen Jumalan moninaisista tavoista toimia. Nauti lahjastasi ja ennen muuta lahjan antajasta. Heikki

      Lähetetty iPadista

      Tykkää

  8. Omanlaistaa ”kielillä puhumista” on sekin,että osaa kohdata toisen ihmisen samalta leveliltä. Uskon,että kaikkien armolahjojen antaja on tuossakin taidossa mukana. Läheteillä on usein tämä lahja ja mahtavaa niin.

    Tykkää

  9. Virpi sinä olet viisas ja sinulla on oikeanlaatuinen sydämen asenne, kommenttisi ovat hoitavia! Tuota kohtaamista pitäisi itse kunkin oikeasti opetella!
    Kaikessa HÄN on mukana mikä palvelee Hänen hyviä ajatuksiaan ja tarkoituksiaan. Herra on hyvä.

    Tykkää

  10. Vaikeaa on. Mutta onneksi monet muut osaavat.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s