Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Missä on hengellinen Piilaakso?

4 kommenttia

Menestys ei ole syntiä. Ahneus on.

Tuon tuosta meitä varoitetaan menestysteologiasta, mikä sinänsä on ihan ok. Asian kääntöpuoli on siinä, että kaikkea menestystä kartetaan ja varotaan, ikään kuin se olisi suurikin synti. Kuitenkin mm Johannes kirjeessään toivottaa menestystä ja terveyttä. Jeesus kylvi hyvyyttä ja terveyttä ympäristöönsä. Hän jopa puhui yltäkylläisestä elämästä. Ja Psalmeissa löytyy niin ahdistunutta mieltä kuin ylivuotavaa maljaa.

Tässä blogissa en käy pohtimaan kaikkia menestysteologian haasteita, sen verran paljon niitä on, mutta pari juttua lyhyesti:

Miksi pelkäämme menestymistä? Onko se synti, pilaako se ihmisen, nostaako se pahoinvointia? Kateutta se saa aikaa  ja juuri se paljastaa, että sisimmässämme haluamme menestyä. On tekopyhää hurskastelua väittää, että ihminen pysyy kurjuudessa nöyränä ja luonteeltaan sävyisenä. Joku pysyy, useimmat eivät. 

Ihminen on luotu menestymään, väitän. Meille on annettu paljon lahjoja itse kullekin ja saamme niitä kehittää…meidän tulee niitä kehittää. Maailman hyvinvointi on meidän vastuullamme. Köyhäilyn ja turhan vaatimattomuuden julistaminen ei ole hyväksi. On oikeaakin vaatimattomuutta, kuten sellainen, että ei asetu muiden yläpuolelle, ei pröystäile, ei hyväksikäytä muita omaksi eduksi.

Tarvitsemme uutta ajattelua kirkkoihimme: menestystekijöitä, kasvua, ilosanoman julistusta sellaisella magneetilla, joka vetää puoleensa. Missä ovat hengelliset startupit, eli nuoret, nopeaa kasvua etsivät yritykset? Tänään hengellinen piilaakso taitaa olla Afrikassa ja Latinalaisessa Amerikassa, missä karismaattiset kirkot kasvavat. Siellä, missä Pyhä Henki saa luvan toimia ja on tervetullut, siellä on startupia. Missä Pyhä Henki vaikuttaa armolahjoja ja ihmeitä, siellä on kasvua. 

Jeesuksen ympärillä oli aina väkeä. Apostolit muuttivat yhteiskuntaa. He opettivat voimalla, ei pelkillä sanoilla. Jeesus on sen verran iso juttu, että kannattaa laittaa peliin kaikki, jotta sanoma Hänestä saavuttaa maailman jokaisen nurkan Ja sydämen. Hän on elämä ja yltäkylläisyys, siis menestys ja voima vaikeuksienkin keskelä.

Think Big! Jeesus on kanssamme and He is great ja Hän on tie todelliseen piilaaksoon, ikuiseen yhteyteen Jumalan kanssa.

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

4 thoughts on “Missä on hengellinen Piilaakso?

  1. ”Hän on elämä ja yltäkylläisyys, siis menestys ja voima vaikeuksienkin keskelä.” kirjoitat. Totta! Vaan menestysteologit liputtavat tämän maailman menestyksen puolesta: materiaalista rikkautta, kaunista ulkonäköä, terveyttä jne. Ei Raamattu niitä meiltä kiellä, ei toki. Mutta entä jos ei menestykään edellä mainituissa suhteissa? Mikä uskonkriisi siitä saattaakaan seurata! Jeesus puhui yltäkylläisestä elämästä, kirjoitat. Itse olen sellaista elänyt kun hengellinen minäni on voinut hyvin. Kehitysmaissa ihmisten aistit ovat vielä terveellä tavalla avoimia Pyhässä Hengessä julistetulle Sanalle. Siksi sielut pelastuvat ja muutkin Sanan lupaukset toimivat.

    Tykkää

  2. Mielestäni sekoitat keskenään kaksi asiaa -Menestyksen ja Menestysteologian.
    Menestymisessä ja siunauksissa ei ole mitään pahaa, vaan ne ovat Jumalan mielisuosiota. Hän lupaa Sanassaan useissa kohti, että vanhurskas menestyy ja saa avun, kun sitä tarvitsee.

    Menestysteologia taas painottaa sosiaalista, taloudellista ja hengellistä menestystä merkkinä Jumalan siunauksesta. Köyhä tai sairas ei tässä teologiassa voi olla siunattu, ja tämä luo uskovaisten keskuuteen luokkia, jossa vaatimattomasti elävät, köyhät ja sairaat ovat ”vähäuskoisia” ja rikkaat ja menestyneet ovat ”suuriuskoisia”. Ulkoisesta statuksesta tulee siis oikeanlaisen uskon merkki. Tämän takiahan varsinkin Jenkeissä rikkaita ja menestyneitä saarnamiehiä arvostetaan kovasti, ja heidän kaltaisikseen pyritään.

    Kuitenkin raamatusta, varsinkin apostolien elämästä löytyy usein ihan päinvastainen tarina, jossa ahdistukset ja koettelemukset tuovat esiin suurimman Jumalan siunauksen. Ulkoiset asiat, kuten menestys, menettävät silloin arvonsa ja Jumala tulee elämän täydelliseksi keskipisteeksi olosuhteista riippumatta.

    Tykkää

    • Olen samaa mieltä, että uskovaisia ei saa jakaa ulkonaisen menestyksen mukaan. Mutta usko muuttaa myös yhteiskuntaa, koska Jumala tahtoo meille hyvää. Heikki

      Lähetetty iPadista

      Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s