Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Uskonnollinen jumala

5 kommenttia

Sellainen sopii uskonnollisille ihmisille. Hartaat laulut, hiljainen meno ja hurskaat ilmeet, kolmen hoon ohjelma toimii hyvin. Totuttuja tapoja ei sovi muuttaa, perinteitä tulee kunnioittaa ja traditiot takaavat turvallisuuden tunteen. Muutokset vain sotkevat, jumalahan on sama eilen, tänään ja vielä huomennakin, niinpä jumalanpalveluksetkin voivat ihan hyvin olla samanlaisia.

Voipi olla perää. Ja kyllä minäkin hyviä perinteitä kunnioitan, saatan jopa noudattaa.

Mutta!

Entä ne, jotka eivät ole uskonnollisia ja siis viisveisaavat hurskaista perinteistä?

Entä ne, joihin harras virrenveisuu ei uppoa, ei sitten millään?

Entä ne, jotka eivät jaksa istua pyhästä pyhään seuraamassa samaa kaavaa, samaa liturgiaa ja joille uskonnon kieli täyttä hepreaa?

Entä ne, jotka kokevat, että heille esitelty jumala on mahdollisimman kaukana arjesta ja ihmisen tarpeista?

En voi olla miettimättä sitä Jeesusta, joka kulki ympäri maata ja teki hyvää ihmisille, paransi jopa sairaat ja ruokki nälkäiset, puhui ymmärrettävää kieltä toreilla ja kaduilla. Ja siinä samassa veti ihmisiä Jumalan valtakuntaan, Isän yhteyteen, hyvyyden seuraan. Kyllä Jeesus Jumalan Sanaa puhui ja teki Jumalan tekoja. Itse asiassa Hän tuli arkeen ja muuttl sen elämäksi Jumalan yhteydessä, niin että jopa lapset ja raavaat miehet innostuivat.

Uskonnollinen jumala kiinnostaa uskonnollisia ihmisiä. Jumala itse on kiinnostunut kaikista ihmisistä ja haluaa vetää kaikki hyvyytensä suojaan, sisälle elämään. Tällaisen Jumalan kanssa voi keskustella kaikesta maan ja Taivaan välillä. Pelastus on suhde Jumalan kanssa. Tähän rikkaaseen suhteeseen Jeesus johdattaa. Ja Hän ei ole rajoittunut vain hurskaisiin fraaseihin, koska Hän on elämä ja yltäkylläisyys eli kaikki, mitä ihminen tarvitsee.

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

5 thoughts on “Uskonnollinen jumala

  1. Jumalan tarve
    uskoa rakkaudessa
    arjen elämää

    Tykkää

  2. Heikki, ystävä.
    Yöllä ajattelin näitä viime aikaisia(kin) tekstejäsi ja mielessäni alkoi soida laulu: ”Liekkejä on monta, valo on yksi, hän on Jeesus Kristus. Liekkejä on monta, valo on yksi, hän yhdistää meidät…Lahjat ovat monet, Henki on yksi, hän on Henki Herran. Lahjat ovat monet, Henki on yksi. Hän yhdistää meidät. Palvelijaa monta, yksi on Herra, Herra Jeesus Kristus. Palvelijaa monta, yksi on Herra. Hän yhdistää meidät”…..

    Meillä kaikilla on, kiitos Jumalan, oma paikkamme ja tehtävämme Kristus ruumiissa, kuten hyvin tiedätkin, eikä muna kanaa ts. kukkoa 😉 opeta.
    Tahdon vaan sanoa että tunnen lämpöä sinun palavuuttasi kohtaan ja siunaan sitä työtä jota teet sielujen pelastumiseksi. Ihmiset tarvitsevat pelastusta monestakin, mutta ennen kaikkea uskonnollisuuden väärästä rauhasta joka tarkoittaa uskoa omaan hyvään. Ihminen ei pelastu olemalla hyvä ihminen, niin ikävää kuin se onkin sanoa. Silti uskoa voidaan elää monin tavoin todeksi.

    Joskus oli tapana tietyissä piireissä (helluntai) sanoa kun puhuttiin Jeesuksen tuntemisen välttämättömyydestä ja parannuksen teosta että siihen toiset suuttuu ja toiset se muuttaa. Ja näinhän se on. En omia kokemuksiani haluaisi miksikään muuksi kuin mitä ne tässäkin suhteessa ovat, vaikka olen myös kirkossa kävijä, ja sielläkin koen Jumalan läsnäolon, omalla tavallani. Tavalla jonka Pyhä Henki kaikesta huolimatta vaikuttaa.

    Tahtoisin kovasti nähdä edellä siteeratun laulun toteutuvan, loppusäkeistön toivoa herättävien sanojen tavoin:
    ”Uskovia paljon, ruumis on yksi, yksi seurakunta. Uskovia paljon, ruumis on yksi, HÄN yhdistää meidät.”…. Sitä kohti – ja ”näky” on voimassa koska se toteutuu koko ajan.

    Sinua siunaten, Tuulikki

    Tykkää

    • Kiitos, Tuulikki Puhut aina asiaa ja sydämellä. Ole siunattu Pyhän Hengen kosketuksella! Heikki

      Lähetetty iPadista

      Tykkää

      • Kiitos Heikki.
        Seuraavat laulun sanat ovatkin soineet viime aikoina mielessäni:
        ”Tarvitsen voimaasi Jumalani, tuon uuden voitelun helluntain. Tulkoonpa hiljaa tai myrskyn lailla, tarvitsen voimaasi Jumalain”. Tässä on syvin kaipuuni, ja tarpeeni.

        Tykkää

  3. Ei lokeroida Jumalaa eikä uskovia vaan annetaan Pyhän Hengen puhaltaa ja Jeesuksen johdattaa. Opitaan itse tuntemaan Raamattu ja sen sanoma ja ollaan ahkeria rukouksessa. Kiitos teksteistäsi, ne ovat antaneet minulla paljon! Jatka vaan, rohkeasti! 🙂

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.