Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Vanhanajan herätys

10 kommenttia

Sitä moni haikailee. Minä en. Että, mitä? Minä en haikaile vanhoja. En vanhoja biisejä, en entisiä menoja. Toki olen kiitollinen siitä, että olen saanut olla mukana 60- luvun herätyksissä ja laulaa sinisen laulukirjan lauluja, kuunnella rakentavia raamattutunteja, olla mukana rukouspiireissä  ja todistamassa Jeesuksesta niin kirkoissa kuin ihmisten ilmoilla. Silloin tehtiin juttuja, joita monet pitivät outoina ja ylihengellisinä. Siitäkös me nuoret välitettiin!

Nyt eletään eri vuosituhannella ja rytmit ovat muuttuneet. Jumala antaa aina uutta ja tuoretta. Hän sopivasti ja sopimattomasti sohaisee kunkin ajan muurahaispesiä ja saa vanhat pölyt taivaan tuuliin. Jokainen uusi sukupolvi on uusi haaste myös herätykselle ja sen muodoille. Ei vain musiikki ole muuttunut,  myös puhetavat, esiintyminen, kokousmuodot, rakennelmat, puitteet muuttuvat kaiken aikaa. Jumala kyllä pysyy ajan tasalla. Mutta pysyykö seurakunta? Ei pysy, jos se haikailee menneitä ja elää muistoissaan.

Seurakunnan on korkea aika herätä Ruususen unestaan. Prinssi tuli, suuteli ja meni. Ruusut jäivät ja se prinsessa uniinsa.

Maailma tarvitsee tuoreen viestin Jumalasta, joka edelleen välittää ja rakastaa. Seurakunnalla on vastuu evankeliumista ja jopa herätyksestä. Ellei seurakunta etsi Herraansa ja sitoudu Häneen, saa sanoa vanhoille ja uusillekin herätyksille hyvästit. Koko ajan uutta luova Jumala haluaa uudistaa kirkkoaan monin tavoin. Se, mikä säilyy on sanoma Jeesuksesta, syntien sovituksesta ristillä ja ylipäätään Raamatun ilmoitus.  Tuo Raamatun ilmoitus on muuten varsin erikoinen juttu: esim. armolahjojen kohdalla monissa vanhoissa herätyksissä ne sivuutettiin lähes tykkänään. Senkään takia en haikaile siihen suuntaan. Opetus synnistä, parannuksesta ja armosta ovat olleet aina herätysten peruskamaa, ja hyvä niin. Pyhän Hengen rooli on nyt päässyt uudelleen avautumaan ja Hän juuri tuo yhäti uudistavaa raikkautta tullessaan. Hänen yhteydessään alamme ymmärtää Isän rakkautta ja Jeesuksen armoa.

Raamatun Sanasta aarteensa etsivä kirkko elää ennakkouulotonta ja värikylläistä elämää. Jumalan siunaukset eivät ole pelkkiä muistoja ja valokuvia kirkkohistoriassa.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

10 thoughts on “Vanhanajan herätys

  1. Olet, Heikki, ihan samoilla linjoilla kuin Urho Muroma aikoinaan, kun hän totesi: ”Jotkut ne puhuu vanhoista kokemuksistaan kuin aikaa jo homehtuneesta leivästä.” Muodot, rakennelmat, puitteet ym. muuttuvat kunkin aikakauden struktuuriin istuviksi. Ainut mikä ei muutu, on Jumalan sana. Pyhä Henki tekee sanan eläväksi. Vain elävä sana synnyttää uskon. Muodoista viis, kunhan ihminen tulee sanan koskettamaksi ja löytää elävän Herran elämäänsä ts. tulee uskoon eli syntyy uudesti.

    Tykkää

  2. Hyvän huomenen aamen tähän! Jumala luo uutta!

    Tykkää

  3. No, voi! Terveisiä ja siunattua yhdessäoloa ja iltaa teille veljeksille, kaikille muillekin Jumalan lapsille, ja ennen kaikkea Tapion perheväelle!

    Tykkää

  4. Siunausta Pohojanmaalle iltaanne.
    Mietin kävelyllä sitä, kuinka hyvä opetus ,siis sellainen johonkin Raamatun kohtaan keskittyvä tuokio, voi antaa kuulijalle herätyksen. Minulle tuppaa käymään aina noin, kun olen sellaisessa tilaisuudessa. Ihan tuttukin Raamatun paikka herää elämään juuri siinä hetkessä, missä olen. Laki ja armo, nuo uskovan ystävät tulevat samassa tekstissä kohti omia prosessejani ja herään taas hengellisesti johonkin. Yksilöistä kai herätys alkaa. Helluntaisaarnassa Pyhä Henki kosketti erikseen jokaista, vaikka monta heräsikin samassa paikassa. Niin ja Jos samassa tilaisuudessa vielä ehtoollinen, yhteinen rukous, keskusteluhetki ja sielunhoidolliset laulut ovat tarjolla, on kaikki kohorallaan. Nykyajankin ihminen kaipaa kohtaamista, sillä kielellä, mitä itse puhuu ja sellaisissa olosuhteissa, joissa on levollinen olo. Harva on museossa kuin kotonaan;).

    Tykkää

  5. Kaikkia herätyksiä leimaa kuitenkin yksi ja sama Jumalan muuttumaton rakkaus.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s