Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Varokaa vihaista jumalaa!

7 kommenttia

Huomasithan, kirjoitin jumalan pienellä kirjaimella. En näet halua sotkea Jumalaa sellaiseen vihan jumalaan, jollaisia kyllä löytyy. Olen nähnyt niiden kivisiä ja puisia kasvoja idän temppeleissä. Eikä tarvitse mennä edes kauas itään, vihaisia jumalia löytyy läheltäkin, joskus jopa omasta sydämestä.

Vihaista jumalaa lähestytään pelolla.

Vihaista jumalaa kerjätään.

Vihaista jumalaa yritetään manipuloida, lahjoa ja kiristää.

Vihaiselle jumalalle ei riitä mikään, vaan aina on yritettävä parempaan, tarkkailtava motiivejaan, varottava sanojaan, seurattava tekojaan.

Vihainen jumala sanoo useimmiten ÄLÄ ja senkin vihaisella äänellä.

Vihainen jumala ei siedä eriäviä mielipiteitä, lasten kirkunaa, leikinlaskua ja ylenpalttinen nauru käy hänen hermoilleen.

Vihaisen jumalan musikiikkimaailmaan mahtuu mieluummin rauhaisa harppu kuin meteliä tuottavat rytmisoittimit.

Vihaisen jumalan syntilista on pitkä kuin ikuisuus, kirjaimellisesti.

Ole sitten sellaisen kanssa aina ja ikuisesti. Yritä siinä rukoilla ja palvoa häntä. Hampaat irvessä ja sydän kylmänä veisaat kiitosvirren ja häivyt hyvän sään aikaan paikkaan, missä vihainen jumala ei mielestäsi milloinkaan näyttäydy. Jos annamme maailmalle kuvan tällaisesta jumalasta, niin ihmekö se, että häneen ei uskota, muuta kuin velvollisuudesta tai muodollisuudesta…tai ei ollenkaan.

Jeesus näytti toisenlaisen kuvan Isästä, Jumalasta. Hänen sanansa ja tekonsa toivat ihmistä lähelle parantavan, pelastavan ja syliinsä sulkevan Jumalan. Tämä Jumala kyllä vihaa syntiä ja laittomuutta. Hän on myös vanhurskas, pyhä ja lopulta tuomion Jumala. Mutta nyt Hän on ennen muuta rakkauden Jumala, jonka läheisyydessä on helppo hengittää ja hyvä olla. On kyse suhteesta. Luonnollisesta suhteesta Luojan ja luodun välillä. Suhteesta, joka rakentuu luottamukseen ja kunnioitukseen ja joka kestää tunteenpurkauksetkin. Isä rakastaa lastaan, erehtynyttä varsinkin, tuhlaajalasta erityisesti ja odottaa häntä yhteyteensä. Syöttövasikkaa kasvatetaan jo juhlia varten.

Juhlan Jumala voidaan kirjoittaa isolla kirjaimella, koska juhlatkin ovat isot Kotiin palaaville.

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

7 thoughts on “Varokaa vihaista jumalaa!

  1. Aiheellinen muistutus Jumalan todellisesta luonteesta erityisesti näin tuomiosunnuntain läheisyydessä. Kiitos Heikki.

    Tykkää

  2. Hyvin puettu sanoiksi – jälleen kerran! – Samantyyppisissä ajatuksissa viime päivinä itsekin olen ollut, kun luin tutun kohdan: ”Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta.” (Joh. 1: 14) englanninkielisestä Raamatusta: ”the Word became flesh and dwelt among us, and we beheld His glory, the glory as of the only begotten of the Father, full of grace and truth.” ( – Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme Hänen kirkkauttaan, kirkkautta, joka ainoalla Pojalla on Isältä, täynnä armoa ja totuutta.) Kirkkaudessaankin Herramme on täynnä armoa JA totuutta. Kuten kirjoitat, ongelmia syntyy, jos aletaan korostaa toista ilman toista (vaikkapa totuutta/pyhyyttä ilman armoa/rakkautta).

    Tykkää

  3. Meillä on Jumala, joka huhuili Adamia puutarhassa. ”Missä olet ?” – kyselee Jumala tänäänkin kaivaten rakasta lasta kertomaan kaiken. Joskus Jumalan rakkaus tekee kipeää. Rajojen asettaminen sattuu. Niin Isään kuin lapseen.

    Tykkää

  4. Niin, ehkä Jeesus oli Poikana parannettu painos Adamista, kun varsinaisia ”rajanloukkauksia” ei ollut koettelemuksissa ja kun palautti ristillä Isän luottamusta ihmiseen laaditun suunnitelman mukaan. Tosin vähän tiukkaa teki lopussa, kun piti kysyä ”jumalani, jumalani, miksi minut hylkäsit?”.

    Tykkää

  5. Niinpä, aina kun muistaisikin tuon .

    -Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä (heb 4)

    Poikana tunteva ja Ylimmäisenä pappina täyttämässä tehtäväänsä.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s