Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Miksi Sarasvuon saarna sopi kirkkoon

10 kommenttia

Lupasin perusteluja, ennen kuin kiroatte Jarin ja Teemu Laajasalon ja minut ties, minne:

– Jari ei puhunut Jeesuksesta! Totta, hän puhui Jumalasta, omasta Jumala- suhteestaan ja tuhlaajapojasta. Saarnatuolissa saattaa olla pappeja, jotka eivät myöskään mainitse Jeesusta ja joiden suhde Herraamme voi olla hyvin ohut ja joille Jeesus on opettaja, yhteiskunnallinen vaikuttaja, ei neitseestä syntynyt ihmiskunnan syntien Vapahtaja. 

– Jari oli aito, rehellinen mies, joka avoimesti kertoi kipeästä Jumala- suhteestaan Vanhan Testamentin puolella, mutta joka sieltäkin löysi väkevän kuvan Jumalasta, joka koki ahdistusta kansansa ahdistuksista (Jes.63:9, vanha käännös) ja lähetti kasvojensa enkelin. Uusi käännös puhuu kasvojen kirkkaudesta eli siinä on selvä profetia Jeesuksesta.

– Hämmästyin Jarin Raamatun tuntemusta, mikä saattaa jopa ohittaa monen papin Raamatun tuntemuksen.

– Jari viestitti koko puheensa ajan kunnioitusta Herran huonetta kohtaan, olemuksellaan ja sanavalinnoillaan.

– Hän ei yrittänytkään saarnata pelastuksesta, jonka sanoman hän jätti kirkkoherra Teemu Laajasalolle, vaan keskittyi puhumaan lähimmäisen rakastamisesta tässä ja nyt. Hän otti huomioon sairaskohtauksen saaneen sekä seisomapaikalla ja jopa ulkona kylmässä olevat kuulijat. Tällainen tilannetietoisuus on loistava esimerkki ihmisen huomioimisesta.

– Saarna paljasti myös Jarin valtavan kirjallisuuden tuntemuksen ja siihen sisältyi monen kuulun teologin tuntemus.

– Puhe armosta ja sen voimasta oli vakuuttava. Siinä kaikui sama kaiku kuin Jeesuksen puheissa.

– Minuun saarna teki syvän vaikutuksen rehellisyydellään, nykykielellään, rohkeudellaan, intensitiivisyydellään, herkkyydellään, ennakkoluulottomuudellaan…vain muutamia mainitakseni.

– Tuliko kukaan uskoon? Se ei ehkä ollut saarnan tarkoitus. Kysyn myös, kuinka moni ylipäätään tulee uskoon normaali messussa! Mutta ajateltavaa saarna antoi, niin kristilliseen yhteiskuntavaikuttamiseen kuin henkilökohtaiseen Jumala- suhteeseen.

 – Kunnioituksen kulttuuri tarvitsee tulen sytyttäjiä, Jari on sellainen. 

– Tämän blogin kirjoittaminen on riski ja sen ristin otan kannettavaksi. Jeesus en edelleen minulle numero yksi ja Hänestä tahdon saarnata. Se ei kuitenkaan estä minua kunnioittamasta Jari Sarasvuon tapaista ihmistä, joka panee persoonansa likoon lähimmäisen hyväksi. Kiitos myös kirkkoherra Teemu Laajasalolle, jonka kanssa viime vuonna olimme yhteisessä radio Dein debatissa Pyhästä Hengestä, vaikka emme me väittelyä aikaan saaneetkaan

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

10 thoughts on “Miksi Sarasvuon saarna sopi kirkkoon

  1. Kiitos Heikki rohkeasta kommentoinnista! Oli kiva lukea blogisi vaikka olenkin tästä asiasta eri mieltä.

    Minusta ihmisen omasta jumalakäsityksestä puhuminen ei kuulu kirkkoon saarnan paikalle. Ei vaikka kertoisi näkemyksensä vilpittömästi ja rehellisesti. Ei vaikka olisi yksi Suomen kuuluisimmista puhujista. Ei vaikka sillä saataisiin kirkon seinät pullistelemaan. Tällaiselle puheelle on paikkansa jossakin muualla.

    Eikös saarnan tarkoitus ole olla puhuttua Jumalan sanaa ja saarnan tulisi sisältää evankeliumin julistusta ja uskoa vahvistavaa opetusta sekä lohdutusta?

    Kuten yllä toteat tämä ei aina toteudu meidän kirkossa vaikka olisi pappi saarnaamassa.

    Minulle tulee aina mieleen ensimmäinen kokemukseni kirkkoon menosta kolme päivää lapseni kuoleman jälkeen. Kaipasin kuulla Jeesuksesta ja iänkaikkisesta elämästä, mutta saarna käsitteli sitä kuinka paljon ihmisiä eroaa kirkosta.

    Evankeliumi on käsittämättömän riemastuttava ja ihmeellinen sanoma – siinä on kaikki mitä tarvitsemme.

    Ja kiiitos Heikki kun sinä jaksat jatkaa Jeesuksen saarnaamista.

    Tykkää

    • Kiitos Olen täysin samaa mieltä varsinaisesta saarnasta . Tämä oli tilaus ja kuulijat tiesivät mitä oli tulossa. Jumalaa ei pilkattu eikä väheksytty Heikki

      Lähetetty iPhonesta

      Tykkää

      • Meinasin ohittaa koko Sarasvuo jutut koska muutaman ajan päästä on taas uudet kohu uutiset. Mutta ken tahtoo ja ketä kiinnostaa lukea erilaisia mielipiteitä asiasta, niin K24 esim. teologi ja puhetaidon kouluttaja Antti Mustakallio kirjoittaa aiheesta, mielestäni hyvin ja saa kommentteja. Päivää aikaisemmin rovasti Hannu Kiuru kirjoittaa samasta aiheesta ja taas kommentoidaan.
        Voisin, ja tekisi mieleni kirjoittaa itsekin tästä enemmän, mutta kun ei varsinaisesti ole kiinnostava aihe.
        Sen verran kuitenkin että mieleeni tuli Johanneksen evankeliumin kohta 21 luku jakeet 20-23.
        Minusta tuon kohdan, jossa Pietari kysyy Jeesukselta kuinka Johanneksen käy, Jeesus vastaa aika tylyn tuntuisesti: ” vaikka minä tahtoisin hänen jäävän tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinulle kuuluu? Seuraa sinä minua”.
        Itse näen tässä sen viestin ettei ole meidän asiamme arvella kuka mitäkin on, vaan pitää ennen kaikkea huoli siitä että itse seuraan Jeesusta. Olen vastuussa omasta Hengestäni ja sieluni tilasta ja Jumala vastaa sitten niiden toisten.
        Kuitenkin ON muistettava etteivät kaikki jotka sanovat Herra, Herra… jne.

        Lopunaikoina tulee valheprofeettoja ja luulenpa että käyttävät armoa ja rakkautta väärin, ilman totuutta. Viime sunnuntain saarnan aiheessa oli vakava sävy.
        Kukin valvokoon että pysyy Jeesuksessa ja kantakoon lähimmäistään rukouksin että tämäkin pysyisi, ja jos ei vielä Jeesusta tunne, tulisi tuntemaan.

        Anteeksi Heikki, pitkä teksti jota vielä pidennän Joh. 15: 8-10: Siinä minun Isäni kirkkaus tulee ilmi että te kannatte paljon hedelmää ja niin osoitatte olevanne minun opetuslapsiani. Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin minäkin olen rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. JOS pidätte minun käskyni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin MINÄ OLEN pitänyt Isäni käskyt ja pysyn Hänen rakkaudessaan.

        Rakkaudessa, yhdessä totuuden kanssa, ja elämä Jumalan Sanan kirkkaassa valossa ei eksy.

        Tykkää

  2. Sopii luopiokirkkoon, mutta ei Jumalan huoneeseen.
    http://www.kotipetripaavola.com/jarisarasvuotuhlaajapoika.html

    Tykkää

  3. Jari ei saarnannut totuudesta.

    Tykkää

  4. Kiitos Heikki hyvästä näkökulmasta.

    Tykkää

  5. ”Se ei kuitenkaan estä minua kunnioittamasta Jari Sarasvuon tapaista ihmistä, joka panee persoonansa likoon lähimmäisen hyväksi.”

    Oikea lähimmäisen välittäminen on ohjata pelastukseen, eikä eksyttää. Myös Jumalan pilkka ja Hänen ikuisten sanojensa pilkkaaminen Hänen omassa huoneessaan on todella vakava synti.

    Mutta kuten Hilkka-Kaarina totesi edellä, niin sopii täydellisesti laodikealaiseen totuuden hyljänneeseen itseriittoiseen kirkkoon, jossa Jumala ei vaikuta ja jossa ei Jeesusta julisteta. Surkuteltavaa on katsoa seurakuntalaisia, jotka lähtevät tähän maailmalliseen (saatanalliseen) satuiluun, jossa on totuuden muoto, mutta joka kieltää sen voiman.

    Tämä vuosi ateisti iltoineen ja homo evankelistoineen on todistanut, että nyt siunaava käsi on lähtenyt luterilaisen kirkon päältä täysin ja se on vapaa pudotuksessa kohti kadotusta. Silti uskon, että sinne tulee herätys, mutta se tulee itkun kautta.

    Tykkää

  6. On aika kova sana puhua oikeasta ja väärästä lähimmäisen välittämisestä, aivan kuin uskosta osaton ei kykenisi välittämään toisesta ihmisestä. Muistaakseni Lutherkin puhui siitä että luonnollisella ihmisellä on kyky rakastaa. No Lutheriin vetoaminen ei taida olla kaikissa piireissä muodikasta. Onhan luonnollinenkin ihminen Jumalan luomus. Itse jatkan työtäomalta osaltani kadonneitten syntisten ihmisten tavoittamista Jumalan omiksi ja minua ei yhtään haittaa jos Sarasvuo tai joku muu siinä auttaa. Jumala se kuitenkin on kaiken takana. Pitkään on Suomen siioni kierrättänyt sieluja seurakunnasta toiseen, Nyt on aika tavoittaa uusia sieluja! Helluntaiseurakunnan evankelistan kanssa eilen yhdessä todettiin että Jari hankki kirkolle melkoisen mediajulkisuuden aivan ilmaiseksi edes miljoonalla eurolla ei moista saataisi aikaiseksi. Samaan hengenvetoon ihmeteltiin sitä että tajusikohan kukaan miten Jumala Käytti Sarasvuota omiin suunnitelmiinsa. Totesimme myös sen että Nuoriso alkaa kyllästyä kylmyyteen ja tyhjyyteen, siitä esimerkkinä mm. Seinäjoen ja Nokian nuorten liikehdintä. En tiedä sitten minkä aidan takaa Ennustaja kirjoittaa, toivottavasti ruoho sielä on vihreää koska täällä se on kalvakasta ja vaatii kovasti työtä, jotta valoa saataisiin lisää, Kristus valoa. Nyt tosin pyryttää hieman ja tulee lunta tupaan.
    Onneksi me ihmiset emme hallitse sitä missä Pyhä Henki toimii ja Jumalan siunaus lepää. Kovien sanojen laukominen on helppoa mutta rakkauden hengessä nuhtelu on Pyhän Hengen työtä :) Siunausta Heikille, Kallion Seurakunnalle ja muille kommentoijille. Jatketaan työtä ja pidetään katse Jeesuksessa!

    Tykkää

  7. Kiitos, Tapio
    Kirjoitat rakkaudellisia, mutta vallankumouksellisia sanoja!

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s