Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Uskovaiset pelon alla

22 kommenttia

Pelko nousee usein ennakkoluuloista, epäluuloista ja luuloista. Luulo vie epäloogisuuteen, epäjärkevään käyttäytymiseen. Otan tässä esiin pari esimerkkiä toivoen, että olisimme epäluuloisia ennakkoluulojamme kohtaan. 

Palaan Sarasvuohon ja Haloseen. Siis heidän kirkkoesiintymiseensä. Siis siihen, että he ylipäätään saivat saarnata Herralle pyhitetyssä huoneessa. 

Sarasvuo kertoi avoimesti Jumala- kipeydestään, otti esimerkkejä Raamatusta, tulkitsi oivallisesti veljesvihan historiaa ja tuhlaajapojan tarinaa. Halonen ei maininnut Jumalasta mitään, mutta puhui yhteiskunnallisesti oikeudenmukaisuudesta vakuuttavasti.  Sarasvuota moitittiin siitä, ettei saarnannut Jeesusta ja muutenkin hän oli uskovien kriittisissä hampaissa. Halonen pääsi kuin koira veräjästä, ei paljon moitittu eikä ihmetelty. Miksi Sarasvuo sai vihaa niskoilleen, toinen ei? Miksi toisen kohdalla vedottiin siihen, että saarnastuoli kuuluu papeille ( sillä ei liene väliä, uskooko pappi Jeesukseen vai ei!), toisen kohdalla sillä ei ollut merkitystä.

Tapaus David Herzog! Hänen kohdallaan pelätään new age: n salakavalasti hiipivän uskovien sydämiin. Hänen kokouksissaan tapahtuvat ihmeet menevät yli peruukin, niin kuin ihmeet usein menevät. Hänen tyylins julistaa on poikkeava ja sekin tuntuu pelottavalta. Mistä tämä pelko nousee? Kylvääkö joku pelkoa tietoisesti ennakkoluulojensa pauloissa?

Myönnän, Herzog herättää kysymyksiä, joihin on lupa etsiä vastauksia ja perusteluita. Ennen muuta on syytä kysyä, löytyykö Jeesus Herrana ja Vapahtajana hänen julistuksessaan. Hän itse vakuuttaa pitävänsä fokuksen Jeesuksessa, sama löytyy hänen kirjastaan. Me kompuroimme ihmeitten ja merkkien kohdalla.

Epäloogisuus: jos kirkoissamme ei tapahdu Jeesuksen mainitsemia ihmeitä, jos seurakunnissa ei tulla uskoon ja täytytä Pyhällä Hengellä, jos armolahjat eivät toimi, jos julistajat eivät usko Jeesuksen syntyneen neitsyt Mariasta, jos helvetin ja demonien olemassaolo kielletään, jos Raamattua ei pidetä ylimpänä ohjeena, niin moni ajattelee, so what, mitä väliä, kunhan saadaan olla rauhassa ilman suurempia tunnekuohuja ja uskoontuloja. Katsomme sormien läpi liberaaliteologian murtautumista kirkkoihimme, nyökytämme päätämme hempeiden enkeliuskomusten edessä, mutta heräämme vastustukseen, kun joku voimallinen Sarasvuo tai Herzog meitä ravistelee kumpikin omalla tyylillään.

On myös oikeaa pelkoa. Syntiä tulee pelätä. Jumalattomuutta tulee pelätä.  Samoin rakkaudettomuutta, sydänten kovuutta ja ennakkoluuloja.
Jumalan tekojen edessä ei tarvitse pelätä. Arvioida saa, kysellä saa, rehellinen saa olla…ja ennen kaikkea rukoilla viisautta ja kykyä erottaa henget.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

22 thoughts on “Uskovaiset pelon alla

  1. Kirjoitat: ”Tapaus David Herzog! Hänen kohdallaan pelätään new age: n salakavalasti hiipivän uskovien sydämiin. … Kylvääkö joku pelkoa tietoisesti ennakkoluulojensa pauloissa? Myönnän, Herzog herättää kysymyksiä, joihin on lupa etsiä vastauksia ja perusteluita. …”

    Hyvä ystävä! Tiedän kokeneeni Jumalan ihmeen terveyteni kohdalla kaksi vuotta sitten. Tavallisessa iltahartaudessa kerroin sairauteni Jumalalle ja Jumala armossaan paransi. En vastusta ihmeitä, enkä tee kyseenalaiseksi Jumalan ihmetöitä, mutta silloin, kun Jeesuksen nimessä markkinoidaan verasta oppia, olen valmis varoittamaan muitakin.

    Mielestäni sinullakin saarnaavaisena olisi, ei ainoastaan oikeus, vaan myös velvollisuus ottaa selville David Herzogin opetuksesta ennen kuin alat mainostaa hänen Kristus-keskeisyyttään . http://www.davidherzogbook.com sivusto paljastaa hänen ”Jeesus keskeisyytensä”, josta kerrot tulleesi vakuuttuneeksi. Siellä hän kertoo naisten paranevan vaihdevuosivaivoistaan pelkästään puhumalla munasarjoilleen tai keskittämällä myönteiset ajatuksensa niihin!
    Jeesusta ei mainita koko sivustolla, mutta energiavirrat, vätähtelyt ja jokaisen ihmisen sisimmässä oleva Suurimman voiman lähde.

    Tämä ”Kristus-keskeinen” ihmemies tuntuu tekevän ihmeitä ilman Jeesustakin!

    Oletko ajatellut, että jotkus ovat tehneet juuri niin, kuin sanot: On lupa etsiä vastauksia. Mutta noiden vastausten löytyessä on myös nöyryttävä tunnustamaan erehdyksensä. Siitäkin huolimatta, että tuli hyppineeksi ja hihkuneeksi humaltuneena harhaopettajan karismasta.

    Ehkäpä sinun pappina tulisi ojentaa myös Jeesusta, joka tuntui olevan ennakkoluulojen pauloissa ja kyivi pelkoa: ”Monet tulevat minun nimessäni ja he eksyttävät monta!”
    Vai oliko Jeesus ennakkoluulojensa vanki? Eihän kukaan meitä eksytä – eihän?

    Tykkää

  2. Luen juuri Hertzogin kirjaa; ”Kirkkauden salaisuudet paljastetaan.” Olen päässyt yli puoleen, en ole vielä löytänyt harhaoppia.

    Tykkää

    • En minäkään!
      Heikki

      Tykkää

    • Hilkka:

      – Olet lukenut Ranskan suuresta herätyksestä. Kaikki ok, mutta kysypä siellä asuvilta kristityiltä, missä tuo herätys on/oli. Ranskalaisilla nettisivuilla Herzog mainitaan pari kertaa. Hän on käynyt siellä Healing Roomin seminaarissa Toulousessa vastikään. Mutta maata ravistelleesta herätyksestä ei mitään … Sorry, Vuosikymmenet Ranskassa asunut lähetystyöntekijä ystäväni ihmetteli kuullessaan ensi kerran Herzogista. Pariisissa hänestä ei puhutu, mutta Suomen TV7:ssa kylläkin! Kummallista, vaikka Hersog kertoo parantaneensa PAriisissa vuosien ajan sairaita joka päivä ja kastaneensa uskoon tulleita joka viikko.
      Onko väärin kysyä: Missä todisteet?

      – Olet lukenut Herzogin maininnan Ruth Heflinistä, jonka kautta Herzog pääsi ymmärtämään kirkkauden tasosta ja kultaihmeistä. Mutta Herzog ei kerro, että Heflinin ensimmäiset ”kultatemput” Kanadan Torontossa todettiin kahdessa tutkimuksessa muovihileeksi. Siitä Herzog ei kerro, sillä se saattaisi jo kuulostaa harhaopilta.

      – Olet lukenut Herzogin isän olleen ”alfabiotiikan” tohtorin. Hänellä on myös Herzogin kertoman mukaan luontaistuotekauppa. Herzog ei kuitenkaan kerro, että hän – David Herzog – on itse tuon bisneksen johtaja ja suuriguru.

      – Olet lukenut myöskin siitä, kuinka Jeesus opettaa Herzogin mukaan ”kylvämään hyvään maahan” ja ”kylvämään kirkkauteen”. Herzog puhuu rahan kylvämisestä, vaikka Jeesus puhui Sanan kylvämisestä. Eikö moista Raamatun vääristämistä voisi pitää jo hieman kyseenalaisena?
      Eikö sinusta ole kummallista, että menestyvä liikemies Herzog kertoo, ettei köyhien auttaminen, vaikka se onkin ”ihanaa”, ole lainkaan yhtä suotavaa, kuin kirkkaudessa palvelevien saarnamiesten tukeminen?
      Eikö sinusta tunnu kummalliselta, että Herzog lupaa sinulle, että antamalla rahaa voit saada osan voidellun saarnamiehen kirkkaudesta?

      – Olet lukenut Herzogista, joka on kiireinen evankelista. Kirjassaan Herzog ei kerro sanallakaan siitä, että hän väittää olevansa maailman kuulu elämäntapa- ja ravitsemusvalmentaja. Hänellä on jollakin imeen tavalla ollut aikaa kiertää kaikki maailma mantereet, maat ja jopa pienten saarivaltioiden alkuperäiskansat- ei saarnaamassa evankeliumia, vaan kertomassa mullistavista löydöistään luomuruuan, raakaravinnon ja mielenhallinnon alueella.

      Tykkää

      • Jaa-a, kyllä silmät ja korvat saa olla auki. Arvosteleminen ja arviointi on raamatullista. Luomuruoka ym. terveellinen elämäntapa on raamatullista mutta huijaaminen on syntiä. Synti täytyy sanoa synniksi, tunnustaa ja hylätä, niin saa armon. ”Kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla”. Jumalan johdatusta meille kaikille!

        Tykkää

  3. Koko kritinuskon Dogmahan perustuu pelkoon, pelkoon joutumisesta ikuisesti kidutetuksi helvetissä.

    Tykkää

  4. Seppo Heinola.
    Minun uskoni ei ole koskaan perustunut pelkoon, eikä perustu. Uskoni perustuu Raamatun ilmoittamaan Jumalan Sanaan, Jeesukseen Kristukseen ja siihen rakkauteen jota olen saanut pitkän elämäni ajan kokea Herrani taholta. Raamattu sanoo ettei rakkaudessa ole pelkoa. Jumala on rakkaus ja armo. Hänen rakkautensa on yli kaiken ja rakkaus jota Hän on ensin osoittanut, minuakin kohtaan, on synnyttänyt itsessäni vastarakkauden, kiitollisuuden ja tuonut rauhan elämääni. Vaikeinakin aikoina ja etenkin silloin.
    Minusta se joka uskoo Raamatun ilmoittamaan Jumalaan ei pelkää. Pyhä Henki kirkastaa Kristusta, tekee Hänet eläväksi ja Sanan puhtaaksi ja kaikin puolin vastaanottamisen arvoiseksi.
    Minulla ei ole tapana korottaa ihmistä eikä juosta ihmisten perässä. Minulle kalleinta on se Sana joka oli alussa ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä. Sana jossa on valo, kirkkaampi kuin mikään ja elämä joka on ikuista.

    Kuinka tahtoisinkaan että tämä valo, jota pimeys ei voi ikinä saada valtaansa, valaisisi koko maailman, niin ettei kukaan jäisi pimeyteen eikä eksyisi maailman melskatessa kulkemaan harhaan.

    Tykkää

    • Ihanasti kirjoitettu, Tuulikki; voisin allekirjoittaa sen, sanoa aamen – ja luottaa siihen, että Hyvää Paimenta seuraten me emme eksy, emmekä joudu pimeyden valtaan.
      David Herzogia en ole lukenut – ja onneksi – en häntä tarvitsekaan. Nykymaailmassa on niin paljon erilaisia oppeja, julistajia ja saarnaajia, ettei niitä millään kaikkia pysty seuraamaan. Riittää kun seuraan Raamattua ja Jeesusta. ♥

      Tykkää

      • Juniper, kiitos!
        ”Riittää kun seuraan Raamattua ja Jeesusta”! Se onkin kaikkein turvallisinta ja vapainta vaeltamista. Raamattu matkalukemisena ja Jeesus Pyhässä Hengessä sydämessä joka hetki.
        Herra siunatkoon ja varjelkoon meitä, ja niinhän Hän tekeekin, kiitos Jumalalle. On Taivaallista saada olla Jeesuksen opetuslapseudessa.
        Hyvää adventinaikaa sinulle!

        Tykkää

  5. Mua ei kyllä Seppo oo koskaan kukaan pelotellu, paremminkin oon kokenut tämän vaellukseni täällä Jumalan suureksi johdatukseksi ja huolen pidoksi. Jeesuksen opetus siitä että Jumalan valtakunta on tullut lähelle merkitsee jo tässä ajassa tapahtuvaa Jumalan läsnäolossa elämistä.
    Nykyihminen, nuori aikuinen lähestyy asioita samalla tavalla kuin Jeesuksen aikalaiset, he kysyvät ja näkevät myös, toimiiko Kristinusko ja muuttaako se elämää.
    Davidista sen verran että seurataan rauhassa mitä mies opettaa ja tekee ja arvostellaan sen mukaan. Hyviä pointteja kaikilta tähän mennessä. Miehen kallon sisään me emme pääse. 🙂

    Tykkää

    • ”Davidista sen verran että seurataan rauhassa mitä mies opettaa ja tekee ja arvostellaan sen mukaan”

      Herzog uskoo ihmisen omiin kykyihin muuttaa todellisuutta haluamakseen kvanttifysiikan keinoin (kuten myös joissakin muissa uskonnoissa uskotaan).

      Seuraavassa linkissä Herzog ”selvittää” Jumalan luomistekniikka. Ihmisillä on harras halu uskoa ja päästä hengellisesti korkeammalle tasolle, niinpä tämä David otetaan avosylin vastaan, sen kummemmin tutkimatta opetusten sisältöjä. Jos on noin hyvät taidot hypnotisoida tai muuttaa jopa aineellista todellisuutta, miksi tyytyisi vain huvittelemaan ja pitämään hauskaa, miksei muuttaisi ajatuksen voimalla vaikkapa kristittyjen vainoojia? Hengellisen haureuden henkeä on kuvattu jo VT:n ajoilta saakka, tässä kohtaa voisi taas terästää katsettaan

      Luulen, että uskovien myötäilevän suhtautumisen takana on se, että on saatu maistaa jotain inhimillisesti mieluista, josta haluttaisiin pitää kiinni

      Tykkää

  6. Täytyy vielä mainita Herzogin portaali-opista, joka on luonteeltaan okkulttista. Hän opettaa että tietyissä maantieteellisissä paikoissa ja tietyissä juhla-ajoissa aukeaa portaaleja, tähtiportteja, kolmanteen taivaaseen, ja uskova voi oppia avaamaan muuallekin noita portaaleja joista pääsee ”kirkkauteen” ja jopa tulla itse portaaliksi (alkaa kanavoida demonisia henkiä jotka esiintyvät enkeleinä tms). Uskovalla on Pyhä Henki sydämessään, jonka kautta me olemme jatkuvasti yhteydessä Jumalaan, emme minkään portaalien kautta. Jos emme ole hullaantuneina juoksemassa ihmeiden ja merkkien ja julkkisten perässä rakastaen niitä enemmän kuin totuutta, niin Pyhä Henki auttaa meitä kyllä erottamaan väärät henget.

    Tykkää

  7. Inhottaa kuulostaa tässä yhteydessä äärikyyniseltä, mutta kykenen toistamaan DH:n väittämät ilmiöt, ei kun siis ”ihmeet”, uskottavasti , ihan teatterin keinoin. Muutama viikko menee aikaa ja satasia valmisteluihin.

    Esimerkiksi hiusten ”kasvattaminen” ”kaljuun päähän” liveyleisön edessä tunnetaan vanhana salonkitaikuuden temppuna.

    Vaikka näin: http://youtu.be/LQTWZSRu7ws

    Tässä inhassa maailmassa, jossa elämme, ilmeisin selitys on yleensä myös tosin = lavatemppuja

    Jos saisin asettaa testitilanteeseen reunaehtoja, niin ihmeidentekijä/-n avustaja ei saa koskettaa/olla paria metriä lähempänä kohdetta ja valaistus pitää olla hyvä. Ja yleisölle katkeamaton suora näkyvyys itse aktiin. Ja valojen kanssa ei sitte vehdata mitään. Myös lavan tausta pitää olla selkeä ja tasaisesti valaistu, mielellään vaalea.

    Ja että vielä vähän vaikeutetaan, niin kohde ei puhu, eikä pukahda asioistaan mitään kellekään ennen lavalle astumistaan, niin karsitaan yleisössä olevan avustajien käyttö poies
    (sekin lavataikuuden/-mentalismin kikka. Vanha & tunnettu)

    Ja vielä se, että väitettyjen ihmeiden kohteeksi joutuneen pitää olla paikallaolijoille tuttu.

    Tuttu ja tuonnettu & luotettava hammaslääkäri voisi tarkistaa dentaaliosaston, ettei ole kyseessä irtokuoret eBaystä á 9,90$

    http://www.ebay.com/sch/Grillz-Dental-Grills-/152808/i.html

    Avustajia, innokkaita, on helppo hankkia ja kouluttaa. (taas yksi kikka historiasta) Hankalin hankkia on kuulemma se sortti, joka kokee kaikesta huolimatta tekevänsä oikein, sillä hyvä tarkoitus oikeuttaa, jopa kyseenalaiset, teot.

    En vaan voi mitään sille, että mm TV7:lta näkemäni haisee ihan isosti perinteisiltä lavataikuuden tempuilta. Ihan liikaa.

    Tykkää

  8. Raamatun ihana ja toistuva lause on ”Älä pelkää”. Kristityn Jumala on lastaan kärsivällisesti huhuileva, mustasukkaisesti rakastava, lapseuden hengen antava Isä Abba, joka ilmoittaa, teille on tänä päivänä syntynyt vapahtaja, jotta ei kukaan hukkuisi. Meillä on Jumala, joka ei halua antaa minkään erottaa meitä Hänen rakkaudestaan.

    Terveen harkinnan hengellä saamme koetella kaiken ja vieläpä Jumalan kehoituksesta.

    Siunatkaamme ihmisveljiämme ja sisariamme, joille Jumalan kuva on jäänyt pelottavaksi ja rukoillaan Isän rakastavien kasvojen kirkastumista.

    Tykkää

  9. Otitpa tärkeän aiheen esille, Heikki! Herätti keskustelua. Herzogin takia oli jo ilmiriita omassa seurakunnassani. Siksi kuuntelin julistustaan netistä tuntikaupalla kotitöitä tehdessäni. Loistopuhuja. Vaan hankkimani oheistiedot paljastavat hänet lopunajan eksyttäjäksi. Kuten kirjoitat: Henkien erottamisen armolahja on tänä aikana erityisen tärkeä. – Sarasvuo & Halonen -happeningit ällistyttivät palattuani kotimaahan: Ihanko totta? Tähänkö on jo menty? Miksi?

    Tykkää

    • Kuuntelin myös eilisen puheen ja kyllä Herzog pitää fokuksen Jeesuksessa. Käytäntöön ei kannata kompastua. Nyt monet alkavat olla jo hysteerian rajoilla pelätessään aaveita, niin kuin opetuslapset myrskyssä Jeesuksen nähdessään.Heikki

      Lähetetty iPadista

      Tykkää

      • Ei pelätä aaveita eikä olla hysteerisiä. Kristittyinä on kuitenkin valvottava. Herzogin opetuksessa on paljon sellaista mitä on vaikea mieltää raamatulliseen kristinuskoon kuuluvaksi

        Tykkää

  10. Satuin avaamaan Tv seiskan ja rukouspalvelu alkoi osa näyttää oklta Käytetään Jeesus nimeäkin mutta kuitenkin David Herzog sanoi ja rukoili vapauttavansa enkeleitä toimimaan yhdenkin rukouspalveluun tulleen kohdalla. Käsittääkseni koskaan rukouspalvelussa ei kukaan Raamatun apostoli jne, tehnyt noin vaan paransivat Pyhän Hengen voimalla Jeesuksen nimessä, ei apostolit eikä Jeesus opettaneet vapauttamaan enkeleitä. Outoa todellanyt hälytyskellojen pitäisi soida. Jeesushan sanoi ei jokainen joka sanoo Herra Herra pääse taivasten valtakuntaan… sekä toinen kohta eräälle ryhmälle emmekö me sinun nimessäsi ajaneet ulos riivaajia parantaneet sairaita jne. Jeesus ei heitä tunnustanut ei tuntenut. Ei Jeesus nimen hokeminen tee uskovaa eikä välttämättä parantamisesta oikeaa jos se ei ole Pyhän Hengen aikaansaamaa, On monia voimia jotka matkii ja jäljittelee asioita. Kyseinen puhe oli Perjantain tai Lauantai illan suoralähetys. Tiedän on kohta jossa enkelit vapauttivat vankilasta apostolin jne. tämmöstä ym. vastaavaa voi kylläkin tapahtua. Herzog astuu tässä asiassa raamatun näkemyksestä harhaan.

    Tykkää

  11. Kaverini kävi Joensuussa kokouksessa ja hän sanoi että ei ole koskaan ollut yhtä epäkrstillisessä kokouksessa. Minus me mennään aikalailla pieleen jos me seurataan ihmeitä kun ihmeiden pitäis seurata meitä. Herzog tykkää paljon enemmän kehua itseään kuin puhua Jeesuksesta ja koko raamattu ei mainitse mitäään heavenly courtroomia niin oisin aiheesta suhteellisen skeptinen. Muutenkin Jeesuksen nimi ei tee tilaisuudesta kristillistä
    SIIS OIKEESTI HERÄTKÄÄ!

    Tykkää

  12. ”On myös oikeaa pelkoa. Syntiä tulee pelätä. Jumalattomuutta tulee pelätä. Samoin rakkaudettomuutta, sydänten kovuutta ja ennakkoluuloja.”

    Ajattelisin, että mainitsemiasi asioita tulee välttää ja karttaa. Jumalanpelko on oikeata pelkoa, siitä ei nykyisin puhuta paljoa.

    Luther: ”Meidän tulee yli kaiken pelätä ja rakastaa Jumalaa ja turvautua häneen”

    Jeesus: ”Mutta minä sanon teille, ystävilleni: älkää peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, eivätkä sen jälkeen voi mitään enempää tehdä. Vaan minä osoitan teille, ketä teidän on pelkääminen: peljätkää häntä, jolla on valta tapettuansa syöstä helvettiin. Niin, minä sanon teille, häntä te peljätkää.”

    Tykkää

  13. Rohkaisun sanoja pelkääville Ilmestyskirjasta:

    ”Ja minä näin ikäänkuin lasisen meren, tulella sekoitetun, ja niiden, jotka olivat saaneet voiton pedosta ja sen kuvasta ja sen nimen luvusta, seisovan sillä lasisella merellä, ja heillä oli Jumalan kanteleet.

    Ja he veisasivat Mooseksen, Jumalan palvelijan, virttä ja Karitsan virttä, sanoen: ”Suuret ja ihmeelliset ovat sinun tekosi, Herra Jumala, Kaikkivaltias; vanhurskaat ja totiset ovat sinun tiesi, sinä kansojen kuningas.

    Kuka ei pelkäisi, Herra, ja ylistäisi sinun nimeäsi? Sillä sinä yksin olet Pyhä; sillä kaikki kansat tulevat ja kumartavat sinua, koska sinun vanhurskaat tuomiosi ovat julki tulleet.””

    Tykkää

  14. http://www.kotipetripaavola.com/herzogkirkkaudensalaisuudetpaljastetaan.html

    Herzogin opetus puntarissa ja analysoitu. Kevyt on Herzogin opetus ja vastoin raamattua. Enpä noita ennen tuennytkään nyt tiedän varon entistä enemmän Herzogin toimintaa.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s