Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Heikolle itsetunnolle

3 kommenttia

Tämä on siis myös minulle, joka helposti koen jääväni varjoon ja kaipaan hyväksyntää joskus ihan tolkuttomasti. Kaltaisiani on varmaan muitakin, mutta niitä ei huomaa, koska ne ovat varjossa kaipaamassa sitä esiinkutsumista.

Heikko itsetunto katsoo väärään suuntaan eli itseensä ja käpertyy murehtimaan omaa mitättömyyttään. Enempää ei kannata tässä blogissa puida tätä viljaa, siinä vain akanat lentelevät ja happi loppuu.

Sen sijaan:

On olemassa toinen kiintopiste, jota seurata. Oikeastaan se on hän eli henkilö, joka toivottaa seuraansa mitä tavallisimpia ihmisiä ja vie heidät kyläpahaisestaan aikansa suurkaupungin keskiöön.

Jeesuksen opetuslapset olivat etupäässä pohjoisen poikia, kalastajia. Kolmisen vuotta Jeesus heitä opetti kädestä pitäen viemään Jumalan valtakuntaa eteen päin. Oppivathan ne, mutta hitaasti ja uskon laita oli niin ja näin. Viimein he lymyilivät lukittujen ovien takana, kunnes Jeesus ilmestyi heille ja valtuutti hommiin. Valtuuksiin Hän antoi myös Pyhän Hengen voiman.

Ja koko Jerusalem vavahti, kun pohjoisen pojat alkoivat julistaa sanomaa Jeesuksesta. Ihmiset etsiytyivät jopa Pietarin varjoon tullakseen terveeksi. Ihmeet ja ihmiset seurasivat noita kavereita kaikkialle, minne he menivät. Ja he menivät valloittamaan evankeliumilla Välimeren alueet ja kauemmaskin. Ne pohjoisen kalastajat!

Herrallemme heikko itsetunto ei ole ongelma. Itsepäisyys on suurempi ongelma. Siis se, että ihminen itsepäisyyttään ei lähde Jeesuksen seuraan, vaan jää murisemaan huonouttaan ja heikkouttaan. Jeesus antaa uudet voimat ja valtuudet. Ihminen saa ne lahjaksi. Itsetunnoltaan heikko nostetaan tuntemaan Jumalan voima, hyväksyntä ja arvostus. Jumala ei katso taustojamme, vaan sydämessä olevaa vilpittömyyttä, rehellisyyttä, aitoutta, halua lähteä kokemaan elämää Jeesuksen kanssa. 

Itse Jumalan hyväksymä, Jumalan kutsuma, niin kuin Natanael, pohjoisen poika, jonka Jeesus näki makoilemassa viikunapuun alla ja jolle Hän sanoi:” Siinä on oikea israelilainen, mies vailla vilppiä!”

Tule, Hän kutsuu sinua! Meillä on koko maailma edessämme. Muutetaan se Jumalan rakkaudella.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

3 thoughts on “Heikolle itsetunnolle

  1. Aamen!

    Tykkää

  2. Samoin. Aamen!

    Tykkää

  3. Ihan en tiedä onko viisasta kommentoida tätä, mutta jos kuitenkin.
    Monen mielestä minullakin pitäisi olla heikko itsetunto ja voi joidenkin mielestä ollakin. Ainakin on ollut. MUTTA reilu 40 vuotta Jeesuksen seurassa, ja Pyhän Hengen asuinsijana, on tilannetta auttanut ja tasoittanut kaikella tavalla. Joidenkin mielestä ehkä liikaakin?
    Joka tapauksessa ihmiset mittaavat kukin toistaan omalla tavallaan ja kyvyllään ymmärtää tai olla ymmärtämättä. Olinpa niin tai näin.

    Kun nuorena joskus surin, tullessani väärin kohdelluksi, ja koin että minusta puhuttiin ”valhetellen kaikkinaista pahaa”, viisas isäni lohdutti ” anna ihmisten puhua, ei haukku haavaa tee ja kyllä maailmaan ääntä mahtuu”.. No tulihan niitä haavojakin. Olin herkkä ja haavoittuvainen, lapsuudessani oli paljon hyljätyksi tulemisen kokemuksia.

    Viidenkymmenen ikäisenä koin avioeron ja muita mullistuksia, mutta siitä lähti uusi vahva kasvu. Päätin että vaikka ei kukaan ihminen minua rakastaisikaan, MINÄ rakastan minua. Perusteena tälle oli se rakkaus jolla Jumala oli minua rakastanut ja edelleenkin rakastaa.
    Elämä tekee kipeää, mutta niin se tekee kaikille muillekin ihmisille, se on tätä maailmaa.

    Jeesus, kärsi ja kuoli minunkin tähteni, mutta myös ylös nousi, lähetti minullekin Pyhän Henkensä avukseni, viisaudekseni ja voimakseni = kaikekseni niin ”enkö Herraa Jumalaani riemuvirsin kiittäisi”.

    Osani on hyvä, ja tulee vielä parempi olemaan! Olen kiittäen hyväksytty ja suuresti rakastettu, Kaikkivaltiaan Jumalan tahtoma. Herran, joka odottaa minua riemulla kotiin, jossa kaikki tulee täydelliseksi. Miksi en siis kokisi jo täällä olevani hyväksytty ja rakastettu ehdottomalla rakkaudella. – Me olemme kaikki!

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s