Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Joulu ilman Jeesusta

12 kommenttia

No, mikä ettei! Luvattanne, mutta perustellusti astun liikavarpaillenne. Ohessa puolustan väitettäni. Jeesusta on tosi vaikea ympätä kaiken joulukrääsän keskelle. Hän ei mahdu kuvaan. Seimi näyteikkunassa on kuin toiselta planeetalta. Jopa tuntuukin siltä, että koko uskonnollinen hääräily joulun ympärillä on toiselta planeetalta, uskovaisten pakkopullaa, joka menee kurkusta alas makeitten ruokien kanssa. Ei muuten ja silloinkin kakistellen, jopa väärään kurkkuun.

Jokavuotinen taistelu jouluvirrestä ja evankeliumista kouluissa saataisiin loppumaan. Ristiriita tolkuttoman ylellisten juhlien ja karun Beetlehemin joulukertomuksen välillä ei korostuisi. Tunnelmaan virittyvä keskitalven pimeyteen ajoittunut juhla saisi rauhassa keskittyä tunnelman kehittämiseen tonttuineen ja lahjoineen ilman uskonnollista kiiltokuvaa.

Niin juuri, kiiltokuvaa! Joulukortit, seimiasetelmat, joulubiisit ja koristeet ovat kiiltokuvia Jeesuksesta ja Mariasta, paimenista ja tietäjistä. Joosef lymyilee taka- alalla. Arkitotuus on valovuosien päässä, todella toisella planeetalla. Arkeen kuuluu Joosefin taistelu raskaana olevan kihlattunsa kanssa, Beetlehemin lastenmurha, vaivalloiset matkat Galilea- Beetlehem- Egypti Siinain autiomaan halki ja sama takaisin jne. Mutta ennen muuta se, että Sana eli Jeesus tuli ihmiseksi, jätti Taivaan kunnian, tuli kärsimään, nousi ristille. Laitapa nämä totuudet keskelle tunnelmajoulua. Ristillä rinnalla ryövärin, nukkuu uhri puhtahin- laulu on hyvä yritys, mutta riittämätön.

Mihin siis pyrin tällä ehkä loukkaavalla blogilla? 

En vastusta joulupakettia ruokineen, lahjoineen, tonttuineen, kuusineen, juhlineen, jopa pikkujouluineen. Elämässä voi olla leikkiä ja juhlaa, iloa ja keveyttä, tunnelmaakin kosolti. 

Mutta:

Mitä tapahtuisi, jos Jeesuksen syntymäjuhla olisi ihan oma juttunsa ilman tätä jouluvouhotusta, siis erillään ja eri aikaan. Jeesus on jo jäänyt markinavoimien taakse, vaikka kirkot mitä tekisivät asian eteen. Pelkään vaan, että Jeesuksen pitäminen mukana näissä bileissä johtaa sellaiseen ajatusharhaan, että a. Jeesus on koriste, yksi perinteisistä joulun kiiltokuvista, joka paketoidaan muun rojun mukana seuraavaksi vuodeksi varastoon b. Jeesus kuuluu, vaikkakin ohuesti, vain jouluun, sen jälkeen Häntä ei tarvita, paitsi ehkä pääsiäisenä, silloinkin sopivasti c. Jeesus on taruolento ja joulukertomus on herttainen satu, johon mahtuvat vauva, äiti, lampaat, pehmoenkelit, eksoottiset idän miehet…ai niin ja paimenet hienoine sauvoineen, niin ja tietysti tunnelmallinen talli kultaisine olkineen.

Olisiko sitten vaarana, että Jeesus unohtuisi kokonaan, jos joulu ja Jeesus erotettaisiin? Vai onko suurempi vaara, että nykykäytössä meillä on vääristetty Jeesus, markkinarakoon juuri ja juuri sopiva olento? Joulu myy hyvin! Entä Jeesus, joka tulee kerran takaisin kunniassaan? Ja joka nyt jo pyytää päästä elämämme Kristukseksi, ei koristeeksi!

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

12 thoughts on “Joulu ilman Jeesusta

  1. Tai jos Jeshuan syntymäpäivää vietettäisiin syksyllä. Senhän pystyy vaihtoehtoisesti laskemaan, että hän syntyi lehtimajan juhlan aikaan.

    Tykkää

  2. Kiitos taas. Joulu tuntuu sitä absurdimmalta mitä lähempänä Jeesusta elän. Jumalan kanssa synkronissa eläminen (sapatti, juhlat ym.) – täysin ilman uskontoa – vetää minua puoleensa. Taitolajinsa on kuitenkin puhua niin ettei kukaan joulua viettävä turhaan syyllisty.

    Tykkää

  3. Satu ja Marjailona, kiitos näkökulmista, ne ovat sopivan radikaaleja!

    Tykkää

  4. Pyhä Henki on puhunut tästä asiasta mun sydämelleni voimakkaasti. Yritän pitää joulun mahdollisimman pienimuotoisena mutta se kyllä tunkee joka tuutista väkisin, sekaisin Jeesuksen syntymää ja pukkia ja pakettia. Oliko sattumaa että Jeesuksen syntymäpäivä jäi pois Raamatusta? Tuskin, kun siellä on päivälleen kerrottu vaikka mitä tapahtumia. Toki meillä on oikeus muistella vapahtajamme syntymää vaikka joka päivä, joulunakin. Se on tämä ylitsepursuava hösääminen, jolla tuntuu loppujen lopuksi olevan kovin vähän tekemistä Jeesuksen kanssa, mikä häiritsee. Asiasta on tullut ylisuuri, ottaen huomioon ettei Raamatusta löydy Jeesuksen syntymäpäivää eikä sen viettoa.

    Puhuin juuri tunnin armenialaisen miehen kanssa, joka on menettänyt koko perheensä ja asuu kadulla, tällä hetkellä hänellä ei ole työtä. Hän sanoi viettävänsä joulun rukoillen, ja että on kokenut taivaan maan päällä roskalaatikossa nukkuessaan, kun Pyhä Henki kosketti. Siitä on kaukana kiiltokuva-Jeesus. Meillä on Herra joka menee roskalaatikkoihin omiensa luo! Nyt mietin että mitä voisin tehdä hänen hyväkseen. Rahan antaminen tuntuu surkean mitättömältä, mutta onhan sekin jotain. Mutta täytyy voida enemmän. Rakas Jeesus anna mulle nyt viisautta auttaa tuota ihmistä ja anna hänelle sinun yliluonnollista rauhaasi ja toivoa ja iloa!

    Tykkää

  5. Heikki. Jotkut ehkä muistavat vielä Kari Suomalaisen piirustuksen Helsingin Sanomissa vuosikymmeniä sitten. Siinä Jeesus seisoi Stockmannin liikehuoneiston oven pielessä käsi pienesti ojennettuna ikään kuin almua anoen ja kaikki vaan juoksivat tavaroineen Hänen ohitseen. Teksti taisi olla ”Kuokkavieraana omissa syntymäpäiväjuhlissaan” Se kosketti monia.
    Kuten kirjotin tuonne Virpin blogiin, meidän ei tarvitse mennä uskovina mukaan sellaiseen hysteriaan ja pinnallisuuteen kuin tämä maailma! En koskaan omissa jouluissamme tuonut pukkia ja tonttuja jouluumme, vaan pidin joulun Jeesuksen syntymäpäivänä tyttärelleni. Nyttemmin olen kuullut monen kristityn kertovan myöskin niin tehneensä. Se on tuntunut hyvältä ja jopa lohdulliselta.
    No, minun mieheni oli ateisti, joten emme voineet oikein mitenkään joulua juhlia, mutta silloin kun hän ei ollut kotona opetin tyttärelleni joulun merkitystä.

    Kyllähän se kiusaa kun joulu on mitä on, mutta onhan tässä ”vapaudessa” se hyvä puoli, Viroon tai entiseen Neuvostoliittoon verrattuna, että voimme ihan luvan kanssa nyt lähetellä siunatun joulun tervehdyksiä ja ikään kuin aiheesta puhuen kertoa myös uskovamme jouluun Jeesuksen syntymän muistojuhlana. Jos ei muuta niin voi laittaa vaikka jonkun hengellisen joululaulutervehdyksen sellaisille ihmisille jotka eivät enää Jeesuksesta mitään tiedä. Sellainen sukupolvihan on meilläkin nyt täällä rakkaassa Isänmaassamme kasvamassa.

    Totta tietysti on ettei Jeesus ole joka vuosi syntyvä kapalovauvaksi, mutta ei hän ole jäänyt myöskään ristille. Hän on kuolemallaan voittanut kuoleman, ylös noussut Kuninkuuteensa, väkevänä, Elävänä, ja voimallisena maailman ja pahan vallan voittajana
    Tämä On ilosanoma, tätä Me julistamme tässä pimenevässä ajassa ja tästä me kiitämme Kaikkivaltiasta Jumalaa,- edes kerran vuodessa.
    Levollista joulua sinulle Heikki.

    Tykkää

  6. Kiitos Heikki, kauniista ja rohkaisevista sanoistasi!

    Olen monella tavalla elämässäni vanki, mutta sydämestäni rakastan Herraa. Ehkä iankaikkisuudessa, täydellisesti ehjänä, saan palvella paremmin kuin mihin täällä koskaan pystyn.

    Tykkää

  7. KUN ON VUODEN PIMEIN AIKA, ON KIVA SAADA VAIHTELUA TAVANOMAISEEN ARKEEN JOULUVALOILLA JA -ILOILLA ON KIVA käydä laulamassa joululauluja. Siitä se sitten päivä alkaa pidentymään, kun on joulu ohitettu ja päästään uudenvuoden asemasodasta. Nukkua ei voi, kun paukkuu ja rätisee aamutunneille asti. Mutta kun se on vain kerran vuodessa, sen kyllä kestää.

    Hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta!

    Tykkää

    • Kiitos, Irma ja kaikkea hyvää myös sinulle. Kyllä joulusta saakin ottaa kaiken irti, tunnelmat ja valot. Niin minäkin teen. Tämä olikin vain ääneen ajattelua, olisiko Jeesusta kohtaan reilumpaa juhlia Häntä ihan erikseen.

      Iloa!

      Heikki

      Lähetetty iPadista

      Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s