Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Meikkaaminen on syntiä

5 kommenttia

Melkein olen näin sanonut joskus nuoruuden oikeaoppisina vuosina. Kyllä siihen Raamatustakin jokin kohta löytyi…varoitus ulkonaisesta koreilusta ja hiusten palmikoimisesta. Letitkin olisivat siis syntiä. Ja tekokiharat. Ja kampaajalla käynti. Ja hiusten kampaaminenkin lopulta, ainakin jos se tehdään koreilun takia.

Kerran menin parturiin ja vedin kaljuksi. Sen sai halvemmalla kuin leikkuun. Se oli päähänpisto. Huono. Vaimo hiljeni sanattomaksi. Olikohan se syntiä sellainen päähänpisto kysymättä rouvan mielipidettä.

Nyt olen järkiintynyt, tullut joko liberaaliksi tai hyväksyväksii tuon koreilun suhteen. Ei se teologiaani mitään vaikuta, edelleen julistan Jeesusta ja Häntä ainoana tienä Jumalan yhteyteen. Paavalin koreilukiellon takana on jotain, mitä en välttämättä ymmärrä, mutta pelastuskysymys se ei voi olla. Jos koreilunhalun takana on ylpeys tai halu olla muiden yläpuolella, niin pahastahan se tietty on, mutta niin on pahasta sekin, että omahyväisyyden takia pitää pitkiä ja kaunopuheisia rukouksia.

Tuttavallani on kauneussalonki. Siinä hän, uskovainen ihminen pääsee lähelle ihmistä, iholle asti. Kuuntelee ja siunaa. Juttelee ja rohkaisee. Hän rukoilee hyvinvointia, menestystä, terveyttä, Jumalan syvähoitoa, samalla kun hän antaa iholle pintahoitoa. Jumalan työtoverina Hän hoitaa koko ihmistä ja hoitotuolista nousee ylös virkeä, uusi ihminen. Saarnatuolin juuresta saattaa lähteä ulos tympääntynyt, peloteltu syyllinen.

Ihminen tarvitsee kokonaisvaltaista huoltoa ja hoitoa. Ihosta sieluun. Hiuksista varpaisiin. Jeesus pesi opetuslastensa jalat. Muuan nainen kuivasi hiuksillaan Jeesuksen jalat. Koko ihminen on tärkeä. Kauneuden tuojat ovat tärkeitä. Pyhä Henki on varsinainen luovuuden mestari ja tekee jokaisen kohdalla yksilöllistä työtä. Hän alkaa sydämestä ja tuo sinne rauhan. Tämä rauha täyttää olemuksen ja tulvii ulos silmistä. Sisäinen kauneus näkyy ja kuuluu koko olemuksessa. 

Mutta ihminen voi toimia Pyhän Hengen kanssa yhteistyössä tuomalla toisten elämään iloa ja väriä ja hyvyyttä. Pisara parfyymia ja sopivasti punaa huulissa, mikä ettei! Meillä miehillä tuo huulipuna ei toimi, mutta kynnenaluset voimme pitää puhtaina.

Ihohoito saakoon näin hiukan lisää syvyyttä. Dostojevskin mukaan kauneus pelastaa maailman. Mikä kauneus? Sitä saa kukin rauhassa miettiä.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

5 thoughts on “Meikkaaminen on syntiä

  1. Terveyden ja kauneudenhoito on lähimmäisen rakkautta. Hyvän ja puhtaantuoksuinen ihminen on miellyttävämpi keskustelukumppani ja vaikuttaa viisaammalta. Jokainen on kyllä kaunis hoidettuna. Kohtuudella voi lisätä vetovoimaansa, ei oo paha!

    Tykkää

  2. Jumala valitsi värit kedon kukille, taivaan linnuille ym., mutta ihmiselle hän antoi luovuuden ja kauneudentajun, joten niitä on lupa myös käyttää. Ihana asia on saada suunnitella ja valita värit ja mallit niin vaatetuksessa kuin meikkaamisessakin. Jokainen voi valita oman tyylinsä omien mieltymystensä mukaan. Kohtuus on hyvä pitää mielessä, kuten sanoit, Valma.

    Tykkää

  3. Kiitos tekstistä ja ajatuksista. Esim. Lestadiolaisethan oikeasti ajattelee, että meikkaaminen on syntiä. No onneksi tekstisi ei sortunut tuollaiseen tekopyhään ajatukseen. Toki, jos näin haluaa ajatella niin toki saa, mutta ei se mitään rakenna eikä tuo ihmistä yhtään lähemmäksi Jumalaa. Se on vain näitä sääntöjä, joita ei todellakaan tarvitse noudattaa. Näitä ihmisten omia oppeja, joilla tuovat tuntoaan lähemmäksi autuutta. Todellisuudessa pyhyyden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

    Itseasiassa tämän voisi muotoilla. Meikkaus on syntiä syntisille. Eihän Jumala katso kenenkään ulkokuorta vaan sisintä. Ei se ole merkittävää oletko pukeutunut luurangonpäihin yltäkyllin tai oletko tatuoinut itsesi täyteen kuusikuusikuusi. Jos näyttääkin siltä, että sydämessä paikassa salatuimmassa onkin jotain mikä onkin enemmän Jumalan mieleen tai hänelle kauhistus. Ei Jumala siis katso ulkokuoreen vaan sisimpään.

    ”Meikkaus on syntiä syntisille” tarkottaisi lyhykäisesti sitä, että syntinen ihminen katsoo ulkonaisia tekoja ja pitää niitä merkittävämpinä, mutta Jumala, joka pyhä ja synnistä erossa ei suostu katsomaan kuin totuutta, joka lähtee sydämestä.

    Rakkaus on kaiken A ja O. Kuka on Rakkaus? Jumala on rakkaus. Mitä rakkaus on? Rakkaus on tahtoa tehdä oikein ja totuutta. Mikä on oikein? Se ei ole syntiä. Mitä on synti? Se ei ole rakkautta. Rakkaus on sitä mikä ei ole syntiä ja synti on sitä mikä ei ole rakkautta. Kun sanotaan älä tapa. Jos tappaa se ei rakasta lähimmäistään. Jos ei tapa on silloin sydämen määriteltävissä rakastaako lähimmäistään. Rakkaus on se mikä merkitsee. Synti on se mikä tuhoaa. Totuus on se mikä on tärkeintä. Missä on totuus. Se on sydämessä ja rakkaudessa. Mitkä ovat rakkauden tekoja? Ne ovat Jumalan tahdon noudattamista. Miten noudattaa Jumalan tahtoa? Rakastamalla! Rakkaus on kaikki mikä merkitsee. Siinä on totuus. Siinä on tie jota kulkea. Siinä on elämä! Rakastaa. Rakkaudesta ihmiskuntaa kohtaan Hän lähetti poikansa. Kuolemaan syntisten puolesta. Ei olisi meistä syntisistä ollut siihen tehtävään, jonka Jeesus teki. Eli täydellisen elämän vailla kiusauksiin lankeamusta. Vailla synnin syntiä. Söi ja joi syntisten seurassa vailla tuomitsemista ja ei sortunut tekopyhyyteen. Kritisoi tekopyhyyttä.. Rakkaus on se joka on kaikessa kuuliainen. Tie, totuus ja elämä. Rakkaus on se tie, rakkkaus on se totuus ja rakkaus on se elämä. Jumalan rakkaus. Sillä sen hän lähetti maailmaan, mutta maailma ei sitä tuntenut. Ei ottanut vastaan. Mutta ne jotka ovat hänen omiaan kuulivat hänen äänensä ja tulivat hänen luokseen ja niitä jotka tulivat hän ei koskaan heitä pois vaan etsii ne jopa silloin kun 1000sta 1 vain tuo yksin on kateissa..

    Rakkaus on pyyteetön. Rakkaus ei kahehdi. Ei tee väärää todistusta. Rakkaus on aina lähimmäisen puolella niinkuin omallaan.. Siihen rakkaus meitä rakentaa.. Mutta me emme voi rakentaa yksin rakkautta. Sillä annetaan rakkauden rakentaa meitä… Annetaan Jumalan rakastaa meitä myös sellaisina aikoina kun olemme inhimillisesti heikkoja. Inhimillisesti emme kykene.. emme jaksa.. olemme loppuunkuluneita.. väsyneitä.. emme jaksa taistella.. lankeilemme.. Rukoilkaamme silloin, että nousemme ja saamme voiman nousta ylös ja mennä eteenpäin..

    Rakkaus on tärkein. Siinä on laki ja profeetat.. Näin Jeesuskin opettaa. Kaikki laki ja profeetat riippuvat siinä! Rakasta lähimmäistä kuin itseäsio ja tee toisille mitä tahdot itsellesi..

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s