Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Kirje Hessulle

13 kommenttia

Jätkä, älä anna periksi yliminäsi uhittelulle. Etkö ole jo oppinut, miten se yrittää tuhota ilon ja minuutesi vapauden olla aidosti oma itsesi. Huomaatko, miten se saa sinut ylireagoimaan muiden mielipiteisiin: hipiäsi herkistyy, niin että olet näppylöillä pienistäkin vastaväitteistä ja varpaasi kasvavat, niin että niiden päällä on muiden helppo tanssia. Ja kuka voittaa? Sinä luimistelet varjoihin, piiloudut masennuksen kaappiin, sulkeudet suhteista ja annat pirulliselle itsesäälillä avaimet hallita minuuttasi. Sinä siis itse häviät. 

Tule aurinkoon. Tule sateeseen. Tule myrskyihin. Tule ulos uudella rohkeudella olla se, jollaiseksi Jumala on sinut luonut. Satoi tai paistoi, sinä olet. Taivaallisen Isäsi nimi on ”Minä Olen”. Hänen omanaan sinullakin on oikeus olla olemassa. No, onhan Hän toki suurempi ”minä olen” kuin sinä, mutta siinähän se juttu onkin: sinua suurempi on kanssasi ja varustaa sinutkin olemaan. Yliminäsi ajaa sinut yrittämään yli voimien ja sitä tietä pikakonkurssiin. Yliminäsi tilalle pitää saada armo. Armo tuo armollisuutta niin itseäsi kuin muitakin kohtaan. Se myös kasvattaa omalla viisaan lempeällä ja lujalla – ei kovalla- tavallaan. Armo on oikeastaan henkilö, ystävä, edelläkulkija, tien näyttäjä, vapaaksi tekevän totuuden antaja ja yltäkylläisen elämän jakaja, Jeesus Kristus.

Armon kanssa on helpompaa. Saat olla, koska armo nostaa ylös, kantaa ja välillä myös tanssii kanssasi. Armo rohkaisee tekemättä röyhkeäksi. Armo antaa takaisin ihmisarvon, tekemättä pöykeäksi. Armo luo yhteyttä jopa niiden kanssa, jotka ovat eri aaltopituudella kanssasi. Armo eheyttää. Armo on kaverisi, jonka kanssa saat jakaa leivän ja viinin, välillä pidoissa, välillä autiomaan keitaalla.

Rakkaudella, sinua arvostaen!

Heikki

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

13 thoughts on “Kirje Hessulle

  1. Olipa hieno epäteennäinen kirjoitus!

    Tuon voi ottaa itselleen, vaikka tietääkin, ettei se ole itse asiassa ”itselleen” tarkoitettu.

    Tykkää

  2. Tämän aamun pelastus <3

    Tykkää

  3. H H, sun kaverisi Hessu kirjoittaa viisaita. Kuuntele sitä!

    Liked by 1 henkilö

  4. Minäkin blogia seuranneena tunsin syvää surua, että pääsikö saatana tännekin väliin, ei hitto soikoon. Onneksi ei kun kaikki joilla edes yksi prosentti on järjestä tallella huomasivat, että tänne eksyi pari riidanhaastajaa ja meitäkö rangaistaisiin niiden takia ? Jättäisit meidät ilman hengen ravntoa. Me odotamme ruokaa ajallamme joten H H anna sitä äläkä pihtaa. Jumalan lasten on nälkä ja jano.

    Liked by 1 henkilö

  5. Raamatun mukaan Jumalan Sana, evankeliumi itsessään on se voima, joka saa aikaan sen, mikä on lähettäjänsä tahto. No, moni ihminen naureskelee tuolle, mutta pysyy varmuuden vuoksi niin kaukana Raamatusta,että ei tule sitä vahingossakaan lukeneeksi ja ”altistuneeksi” Pyhän Hengen Sanaa kirkastavalle työlle .

    Kuitenkin, jokaisella ihmisellä on jonkinlainen kokemus siitä, kuinka suuri valta jo ihmisen, Luojan luoman lajitoverimme, sanalla meihin on. Ihmisen sanat saattaavat meidät tuntemaan itsemmä mitättömiksi tai arvokkaiksi. Ne laittavat meidät liikkeelle tai pysähdyttävät.Noihin mitätöiviin tai syyttäviin sanoihin on lääke jokaisessa Raamatun siunauksessa, jonka Jumala lapselleen Sanassa antaa. Ne ovat se Jumalan hyvä, joka laittaa henkisen haukun aikaan saaman haavan sille kuuluvaan mittakaavan. Jumalan siunaus on arvokkain lahja, jonka ihminen saa ottaa vastaan ja se on arvokkainta, mitä me voimme antaa eteenpäin. Jopa silloin, kun tekisi mieli tehdä päinvastoin.

    Hengellisiä julkisesti kirjoittaessaan ei oikein koskaan voi tietää, minkä reaktion se saa aikaan. Mutta, ilmeisesti se, että reaktio syntyy kertoo, että sanoissa on säpinää ja jotakin ne saavat aikaan kaikissa säpinän osapuolissa. Siunaavalla mielellä ja Jumalan siunaukseen luottavana saa takertua siihen lupaukseen,että loppupelissä se saa aikaa jotakin hyvää kaikissa asiaan osallistuneissa. Room 8:28 lupaa niin ja näissä tämänkertaisissa säpinöissä taisi olla kyse juuri Jumalan kutsumien keskenäisistä vaikeuksista sietää sitä,että ihminen profetoi,kuten Raamattu kertoo, aina vajaasti :).

    Jatkossakin Heikki kirjoituksia taivaalle.

    Liked by 2 people

    • Meillä kaikilla on omat kipeät kohtamme ja olemme loppuumme asti (vain) ihmisiä. Ainoastaan Herramme Jeesus Kristus, joka tuli ihmiseksi elääkseen kaltaisenamme, voi ymmärtää kaiken kokemamme ja meitä niissä parhaiten auttaa. Hän tuntee tuskaa kanssamme ja rukoilee lakkaamatta puolestamme, se on hyvä tietää ja muistaa. Kuitenkin, kaikesta tiedostamme, uskostamme ja tahdostamme elää Jumalan Sanan mukaista elämää, antaen ja pyytäen anteeksi toinen toisiltamme, huolimatta, meitä kohtaavat tämän elämän murheet ja huokaukset. Se vaan on inhimillistä ja kuuluu tämän puoleiseen elämään, vaikka emme tahtoisi. Liha sotii Henkeä vastaan.

      Sen tähden, – siis senkin tähden, meidän kaikkien (nyt en tarkoita rovasti Heikkiä) tavallisten ihmisten tulisi paljon lukea Sanaa että oppisimme kuinka parhaiten selvitä elämämme vastoinkäymisistä. Jumala meitä Pyhän Henkensä kautta auttaa kasvamaan ja opettaa meille kuinka tulisi suhtautua lähimmäisiin ja omaan itseemme. Roomalaiskirjeen 12 luvussa esim. on hyvää opetusta asiasta.

      Silti täydellisiä ja täysin ehjiä meistä ei taida ehtiä tässä ajassa tulla. Mutta ARMO riittää!

      Kaikki tietävät korinttilaiskirjeen 13 luvun. Tässä sen lohduttava loppujae:” Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo ja rakkaus. M u t t a suurin niistä ON r a k k a u s.

      Pyritään elämään rauhassa kaikkien kanssa ja pyydetään Jumalalta sitä rakkautta että voimme antaa toisillemme anteeksi, ja tyydytään siihen uskonmäärään jossa juuri nyt olemme arvostelematta toisiamme. Ei silti tarvitse pitää kynttiläänsä vakan alla, mutta on mahdollista ystävällisestikin tuoda näkemyksensä esiin, sillä kukaan meistä ei ole Jeesus, joka yksin on täydellisyys.

      Kiitos Heikki, kaikesta mitä olet vuosien mittaan ollut, sanonut ja tehnyt. Voimia sinulle ja hyvän Herramme läsnäoloa! Anna anteeksi jos minä olen sinua joskus loukannut.

      Liked by 1 henkilö

    • Virpi! Kiitos taas erittäin hyvästä ja ajatuksia ruokkivasta tekstistäsi! Siunausta päivääsi!

      Tykkää

  6. Kiitos teille kaikille taasen. ”Tule aurinkoon ” – ihana muistutus. Ja se että välillä ollaan pidoissa ja välillä kuljettu erämaan kautta keitaalle.

    Liked by 2 people

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s