Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Stubb, Herzog ja minä

25 kommenttia

Kaksi megastaraa ja yksi tavis. Tavis, jota ottaa päähän ainakin yhden blogin verran se kielenkäyttö, jota jotkut uskovaiset käyttävät noista miehistä. Alexanderista ja Davidista. Ikään kuin itse pahan kätyrit olisivat rantautumassa viattomaan Suomeen johtamaan ihmisiä pimeyteen. Toinen poliittisesti. Toinen hengellisesti. Saatte arvata, kumpi kumpaa.

Moikkasin Stubbia eurovaalien aikaan Elielin aukiolla ja sanoin rehellisesti, että vaikka en häntä äänestänyt, niin pidän hänestä ja taisinpa toivottaa vielä siunaustakin. Tuon äänestämättömyyden olisin kyllä voinut jättää sanomattakin, vähän harmittaa. Mutta Alex hymyili leveästi ja pyysi munkkikahveille. Hän on nyt pääministerimme ja tarvitsee siunauksemme ja esirukouksemme. Ei tarvitse olla samaa mieltä hänen kanssaan, mutta ei tarvitse myöskään mollata häntä julkisesti antaen näin kummallisen kuvan kristillisyydestä ja samalla Jumalasta. Meidät on kutsuttu siunaamaan, eli toivottamaan hyvää…jopa julistamaan uuden pääministerin toimille menestystä. Se on koko kansalle parhaaksi.

Ja sitten se David Herzog, jota pelätään sielunvihollisen ja itse Antikristuksen voimien välittäjänä. Onkohan minulla huono kuulo, kun kuulen hänen julistuksessaan kehotuksen seurata Jeesusta ja palvoa Häntä. Alttarikutsunkin lähteä seuraamaan Jeesusta Kristusta hän antaa kokouksissaan. Mies on täysillä pro Kristus! En ymmärrä, miten sielunvihollisen edustaja voisi kutsua ihmisiä Jeesuksen seuraan ja vielä kehottaa ihmisiä ylistämään Jeesusta täysin palkein. En minä joka asiassa ajattele täysin samoin kuin David, mutta ei se tee hänestä harhaoppista. Voinhan minäkin olla väärässä ja halki elämän saan itse tutkia teologiaani; on siellä vielä poisoppimisen kohtia. Itse kullakin on. Stadionille aion ja Davidia siunaan.

Jotain rotia ja tolkkua näihin keskusteluihin! Elämmekö me pelon alla ja ennakkoluulojen vankeina?

Suomessa on jo uusia ja raikkaita Hengen tuulia puhaltamassa. Näen ja kuulen kohinaa. Iloitsen näkemästäni. Ilolla olen siinä mukana. Jumalan antaa kirkkautta, jossa näemme entistä selvemmin Jeesuksen ihanuutta. Kolmiyhteinen Jumala luo keskuuteemme yhteyden ja ykseyden riemullista ja pyhää tanssia.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

25 thoughts on “Stubb, Herzog ja minä

  1. ” Kolmiyhteinen Jumala luo keskuuteemme yhteyden ja ykseyden riemullista ja pyhää tanssia.”!

    Olisikohan tässä yhteyttä kirjoittamaasi?:

    ” Mutta kun Daavid palasi takaisin tervehtimään perhettänsä, meni Miikal, Saulin tytär, ulos Daavidia vastaan ja sanoi: ”Kuinka arvokkaana onkaan Israelin kuningas nyt esiintynyt, kun on tänä päivänä paljastanut itsensä palvelijainsa palvelijattarien silmien edessä, niinkuin kevytmielinen ihminen paljastautuu!” (2. Sam. 6:20)

    Silloinhan ei ollut käytössä alushousuja, joten Miikalin sanomasta voinee päätellä, että hän pahoitti mielensä siitä, että Daavid oli tanssiessaan paljastanut ”sukukalleutensa” kaiken kansan nähtäväksi?

    Mutta Daavid ei moisesta häkeltynyt; ”Niin Daavid sanoi Miikalille: ”Herran edessä, joka on valinnut minut, sivu sinun isäsi ja koko hänen sukunsa, ja asettanut minut Herran kansan, Israelin, ruhtinaaksi – Herran edessä minä karkeloin;”

    Mutta kuitenkin närkästyi sen verran, ettei enää koskenut Miikaliin. Näin ainakin voinee tulkita seuraavan: ” Ja Miikal, Saulin tytär, ei saanut lasta kuolinpäiväänsä asti.” (2. Sam. 6:23)

    Tykkää

  2. Kiitos tästä artikkelista, Heikki! Jaan tämän Facessa. Noiden 167 tähänastisen jakajan ohella! :D

    Tykkää

  3. En minäkään äänestänyt Stubbia, mutta Stubb sai mut twiittaamaan. :)

    Ylitsevuotavaa siunausta HH:lle ja DH:lle <3

    Tykkää

  4. Laitoin linkin omalle blogilleni

    Tykkää

  5. Toivo Vihmakoski:
    ”Miikalin sanomasta voinee päätellä, että hän pahoitti mielensä siitä, että Daavid oli tanssiessaan paljastanut ”sukukalleutensa” kaiken kansan nähtäväksi”

    Raamatussa lukee, että Daavid tanssi pellavakasukka yllään, ei kai ole sanottu, että olisi ollut alaston?

    Hän esiintyi kuin narri. Olen kuullut selityksen, että narrit kulkivat kulkueen edellä tanssien ja yksinkertaista esittäen, jotta jäljessä tuleva saisi suuremman kunnian…!
    Kuningas riisui virka-asunsa juhlatilanteessa, saattoihan se aiheuttaa vaimossa häpeää, jos vaimo ei käsittänyt Jumalan ja Daavidin välistä suhdetta ja meneillään olevaa tapahtumaa

    Liked by 2 people

  6. Jäjessä tuli Jumalan Liitonarkki

    Tykkää

  7. ”Mutta kuitenkin närkästyi sen verran, ettei enää koskenut Miikaliin. Näin ainakin voinee tulkita seuraavan: ” Ja Miikal, Saulin tytär, ei saanut lasta kuolinpäiväänsä asti.” (2. Sam. 6:23)”

    Voinee tulkita? En ajattelisi niin. Jumala puuttui näihin asioihin useinkin, kuten olemme raamatusta lukeneet

    Tykkää

  8. ”Jotain rotia ja tolkkua näihin keskusteluihin! Elämmekö me pelon alla ja ennakkoluulojen vankeina?”

    Heikki. Häiritseekö se, että DH:n opetuksia ja kirjoja arvioidaan ja koetellaan? Vai mihin mahdat viitata?

    Tykkää

  9. ”Pelko on luonnollinen, selviytymistä tukeva tunne. Pelot saavat varautumaan vaaratilanteisiin, ja ne voivat kanavoitua varovaisuudeksi, vastuullisuudeksi ja viisaudeksi, joita arjessa tarvitaan. (Suomen mielenterveysseura).” Koen itse, että tietynlainen pelko tai epävarmuus hyvin vahvasti mielipiteitään ilmaisevien Ja ajavien tai jopa jonkinlaisen idolin asemaan nousseitten ihmisten kohdalla ei ole häpeä tai naurun aihe sillä voi se olla viisaskin tunne, siten kuin tuossa ylläolevassa määritelmässä asia ilmaistaan. Pieni pelko ohjaa arvioimaan ja sehän ei ole lainkaan kielteinen asia, sillä oli henkilö sitten mukana politiikassa tai hengellisessä työssä, arvioitavana oleminen kuuluu ikäänkuin toimenkuvaan. Arviointi on minusta eri asia kuin perusteeton hankilön arvostelu. Hengellisellä saralla sanomansa kanssa tulee suorastaan asettua arvioitavaksi, koska Raamattu ohjaa siihen,että meidän tulee arvioida toistemme profetioita, opetusta jne.

    Raamattu kehottaa meitä rukoilemaan esivallan puolesta, kiittämään heistä kuten kaikkien muidenkin ihmisten puolesta. Sanan julistajien kohdalla meitä kehotetaan arvioimaan terveellä harkinnan hengellä ja pitämään se, mikä hyvää on. Käsittäisin sen tarkoittavan sitä, mikä on Raamatun opetuksen mukaista.
    Tim. 2:1-2: Minä kehotan siis ennen kaikkea anomaan, rukoilemaan, pitämään esirukouksia ja kiittämään kaikkien ihmisten puolesta, kuningasten ja kaiken esivallan puolesta, että saisimme viettää rauhallista ja hiljaista elämää kaikessa jumalisuudessa ja kunniallisuudessa.

    Liked by 1 henkilö

  10. Mulla tulee aina mieleen Ivan Krylovin eläinruno kansakoulun lukukirjasta kuvan kanssa:

    ”Vaikka kuinka olisi voimia,
    ei ilman yhteistyötä voi toimia,
    sillä yksissä tuumin löytyy apu.

    Kerran joutsen hauki ja rapu
    kävivät kuormaa kiskomaan,
    hiki hatussa, kuten sanotaan.

    Vaan kuorma ei liikahda paikaltaan,
    kun joutsen veti pilviin ja hauki alas veteen
    ja rapu taakse, mikä eteen?

    Kuka veti oikein, väärin meni kellä?
    Kukapa sitä sanomaan.
    Kuorma oli näyttänyt kevyeltä,
    mutta on yhä paikallaan.”

    Liked by 1 henkilö

    • Tästä runosta minulla tuli mieleen isäni sanonta:” Me vedämme suuntaan samaan, kun käymme rakentamaan”! Tämä on kuulemma ollut muurahaisen neuvo :) ?!

      Tykkää

  11. Tulin tänne kommentoidakseni, mutta Virpi ehti ennen! Olisin minäkin vain korostanut rukousten merkitystä kaikissa ja kaikessa. Onhan aivan välttämätöntä rukoilla niiden puolesta jotka ovat sellaisessa asemassa, kuten Stubb. Niiden, jotka päättävät yhteisistä asioista.

    Tuosta toisesta henkilöstä minulle tuli mieleen kuningas Nebukadnesar? Jumalalle on kaikki mahdollista, kyllä hän voi käyttää ketä tahansa oman hyvän tahtonsa ja viisautensa toteuttamiseksi, mutta kunkin loppu on sitten myös sen mukainen kuinka tätä valtaa on käytetty ja mihin se on johtanut.

    Uskon Herrani Kaikkivaltiuteen ja kiitän Häntä siitä, minun ei tarvitse huolehtia, rukoilla vaan ja sen viisauden mukaan kuin Herra on minulle antanut ajatella asioista, tuomitsematta ketään. Se on Jumalan asia, Kiitos Jumalalle!
    Mutta sinulla Heikki on sydäntä ja tahtoa olla Herrasi asialla, Hän johdattakoon sinua!

    Liked by 1 henkilö

  12. Raamatussa sanotaan, että koetelkaa profeetat hyvässä hengessä. Kaikkea uutta tulee siis koetella ja arvostella.
    En minäkään ole samaa mieltä siitä tavasta ja kielestä, millä monet ihmiset arvostelevat. Kannattaisi pysyä asialinjalla ja tehdä asialliset arvostelut hyvässä hengessä.

    Tykkää

  13. Kiitos, Heikki, valaisevasta kolumnistasi!

    Alex hymyili ja tarjosi tavikselle – eläkkettä nauttivalle rovastille – munkkikahveet pahvimukista, joten hän on kiistatta paras mies pääministeriksi. Siispä pulinat pois ja siunaamaan, tuli jälkiruuaksi sitten mitä tahansa ;)

    Kun DH tarjoaa ”tavikselle” paikan stadionille juhlapuhujien joukossa, lienee ymmärrettävää, että ”stadionille aion ja Davidia siunaan”.

    Suonet anteeksi, mutta ajattelin silti vilkaista pariinkin kertaan, mitä DH pahvimukissaan tarjoilee …

    Tykkää

  14. Kuvat Stubbin Kokoomuksen juhlien jatkoista ja Herzogin kokousten hauskanpidosta näyttivätkin kovasti saman kaltaiisilta.

    Tykkää

  15. Oi miten ihana kerkeän kirjurin kynä sinulla on H Heikki! Olen nääs jäänyt täällä maaseudun tiukassa uskonnollisessa ilmapiirissä vähän yksin Hertzon puolustamisissa…Herran kirkkaus ja Isän viisaus lisääntyköön elämässäsi niin, ettei sitä vastaan kukaan voi länkyttää leukojaan. siunauksin!t

    Liked by 1 henkilö

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s