Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Arkkipiispa pyysi anteeksi

29 kommenttia

Tuleekohan siihen myös anteeksianto? Ja keiltä kaikilta? Kansalta, yhteiskunnalta, medialta, kirkolta, asianosaisilta eli homoilta, niiltä, joita on vainottu ja kiusattu?

Itselleni tulee risti ja riitainen olo.

Risti julistaa armoa kaikille erotuksetta eli kukin saa vastaanottaa sovinnon Jumalan kanssa. Ketään ei saa pukata pois tästä armosta, ketään ei saa myöskään vainota mielipiteen vuoksi. Sukupuolinen suuntautuneisuus ei saa olla syy hirttotuomioon, vainoon tai vankilaan, kuten joissain maissa. Suomessa näin rajua vainoa ei onneksi ole, ei edes kirkossa, jonka arkkipiispa juuri tänään pyysi anteeksi kirkon käyttäytymistä homoseksuaaleja kohtaan. Armo sitten kyllä kasvattaa ja muuttaa ihmistä omalla armollisella tavallaan.

Niinpä hiukan pohdin, onko tässä käytetty aika dramaattisia ilmaisuja ja olisiko anteeksipyynnnön kohteita vähän muuallakin!

Mutta ennen muuta pohdin, että mitä kirkkomme kirkolliskokous vielä asiasta sanoo ja mitä kirkkomme uskon peruskirja Raamattu opettaa. Onko arkkipiispamme nyt edellä aikaansa, luvatta ja valtuuksitta! On kuitenkin kyse kristillisen kirkon eettisestä kysymyksestä, joka selvästi on ilmoitettu Raamatussa miehen ja naisen välisenä liittona, symbolina Jumalan ja seurakunnan välillä. Onkohan arkkipiispamme mennyt myös Raamattumme edelle!

Se ei ole vainoamista, jos kirkko ei siunaa homoavioliittoja tai jos kirkko sanoo eriävän mielipiteensä asiasta. Ihmiset ihmisinä ja asiat asioina. Vaikka en hyväksykään homosuhteen rekisteröimistä, en minä ketään kivillä heittele, enkä haasta riitaa.

Edelleen olen sitä mieltä, että hoitakoon yhteiskunta avioliitot ja kirkoille jätetään evankeliumin julistaminen.

Ja jotain rotia näihin keskusteluihin!

kyse

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

29 thoughts on “Arkkipiispa pyysi anteeksi

  1. Amen!

    Tykkää

  2. Heikki. Juuri näin!

    Tykkää

  3. Järkyttävää, miten pitkälle arkkipiispa voi ja saa poiketa kirkon virallisesta kannasta. Muissa työpaikoissa vastaavanlainen teko olisi virkavirhe. ”Pyytää anteeksi”, niin mitä? Kukaan ei ole kirkon työntekijöiden puolelta vainonnut, tappanut, tuominnut kadotukseen yms. Kyllä arkkipiispan pitäisi pyytää anteeksi kirkon uskollisilta ja Raamattuun pitäytyvien jäsenien puolesta.

    Liked by 1 henkilö

    • Katumus on aina Pyhän Hengen työtä. Jospa se ylettyisi koskemaan myös lähetysmäärärahojen pidättämistä lähetysjärjestöoltä. Jospa jonakin päivänä kuuluisi anteeksipyyntö lähetyskentille saakka. Jäämme odottamaan. Jeesuksen käsky:Matt. 28:19-20 Halleluja ja aamen!

      Liked by 1 henkilö

    • häh, ei arkkipiispa teidän puolesta Anteeksi pyydellyt .. vaan Teidän suhtautumista asiaan! siis tähän asiaan!

      Tykkää

  4. ”Hoitakoon yhteiskunta avioliitot ja kirkoille jätetään evankeliumin julistaminen.”
    Kirkko siis nappasi jossain vaiheessa itselleen homman, joka sille ei välttämättä kuulu.

    Perspektiiviä asialle tuo se, että muutamissa kirkkokunnissa avioliitto on sakramentti. Jotain taivaallisen erityistä siinä täytyy siis olla. Varmaan se erityinen on tuo, mihin Heikki viittaakin: Miehen ja naisen välinen avioliitto ei ole pelkästään miehen ja naisen välinen liitto. Ihminen, eli mies ja nainen, ovat Jumalan kuva. Avioliitto on Kristuksen ja hänen morsiamensa välisen liiton kuva.

    Liked by 1 henkilö

  5. Heikki

    1. Kirjoituksesi toiseksi viimeisen kappaleen toimenpide-ehdotuksesta olen täysin samaa mieltä. Mitä asiaan sinänsä tulee, niin aivan kirjaimellisesti ottaen Raamatun suomenkielinen käännös 1933/38 ei tunne edes perussanaa ”homo”, joka kai tarkoittanee ihmistä yleensä, eikä siis tietenkään myöskään termiä homoseksuaalisuus.
    Eli siis jos saivarteluun mennään.

    Mutta sen, mitä tuo termi sisällöllisesti tarkoittaa, tuomitsee Raamattu molemmissa testamenteissaan yksiselitteisesti.
    Tälle foorumille lienee tarpeetonta niitä edes copypastata.

    2. Mahtuiko tämä viimeisen kappaleesi henkeen eli rotiin?

    Tykkää

  6. Koska tuolla maallisemmassa metsässäkin myös jo tuota asiaa käsitellään, niin laitan tähän, vaikka se toteuttaakin tautologian tunnusmerkistöä, kommenttini sinne kopiona silti vielä tännekin.

    Mennäänpä saivarrellen.

    Mitä asiaan sinänsä tulee, niin aivan kirjaimellisesti ottaen Raamatun suomenkielinen käännös 1933/38 ei tunne edes perussanaa ”homo”, joka kai tarkoittanee ihmistä yleensä, eikä siis tietenkään myöskään termiä homoseksuaalisuus.

    Mutta sen, mitä termi homoseksuaalisuus sisällöllisesti tarkoittaa, tuomitsee Raamattu molemmissa testamenteissaan yksiselitteisesti.

    Toteutettakoon Jo monta kertaa monella foorumilla esitetty ajatus kahden ihmisen(vain vielä sentään toivottavasti) välisen pysyvän yhteiselon muodon avioliiton vahvistaminen jätettäväksi pelkästään maallisen viranomaisen toimitettavaksi mutta jätettäköön kirkolle mahdollisuus siunata ne liitot, jotka siihen sitoutuneet tahtovat siunattavaksi

    j a j o k a l i i t t o t ä y t t ä ä R a a m a t u n a s e t t a m a t k r i t e e r i t !

    Tykkää

  7. ”Minkä Jumala yhdisti, sitä älköön ihminen erottako”, sanoi Jeesus. Mtt. 19: 6. Tämänkin ja edellä olevien jakeiden perusteella avioliitto on Jumalan asettama, joten kirkko on oikea paikka avioliiton solmimiseen Jumalan kasvojen edessä (ja seurakunnan läsnäollessa).

    Tykkää

    • minun avioliittoni ihminen erotti :( häävieraasi on sinun omat ystävät ja tuttavat – ei seurakunnan jäsenet! Niin varmaan on joten kaikkien tulee saada yhtälainen oikeus avioliiton solmimiseen.. ei jollain voi olla yksinoikeutta asiassa!

      Tykkää

  8. Kiitos Heikki! Taas niin selkeesti asiaa! Siunausta, varjelustakin, sillä kyllähän joku aina riehaantuu kun totuus sanotaan…

    Liked by 1 henkilö

  9. Heikki pohtii, tuleeko anteeksianto. Toivottavasti ja kaikelta kolmelta suunnalta.

    Ihminen rikkoo kolmeen suuntaan: suhteessa Jumalaan, suhteessa lähimmäisiinsä ja suhteessa itseensä. Katumisen ja synnintunnustuksen tärkein vastaanottajataho, se keneltä kaikkia pahojaan on loppupeleissä anteeksipyydettävä, on kai kuitenkin Jumala. Hänen eteensä ei mennä kirkkokuntana tai kansakuntana, vaan kukin meistä yksittäin. Kun siis arkkipiispa on todennut ja tunnustanut yhden johtamansa yrityksen ja suomalaisen yhteiskunnan synnin, on siitä jokaisen tunnossaan piston tuntevan kaduttava ja pyydettävä anteeksi myös Jeesukselta ihan itse ja pyydettävä myös voimaa parannuksen tekoon, viisauteen ja Jumalan tahdonmukaiseen kulkemiseen jatkossa.
    Laajemmassa näkökulmassa on hyvä asia, että arkkipiispa avaa synnintunnon ja katumuksen tematiikkaa kansakunnalla, sillä se vie meitä armoistuimen eteen. Harmillista on, jos arkkipiispan kollektiivisen anteeksipyynnön syy ei ole Jumalan mielenmukainen murhe vaan tarkoitus jollakin tapaa vihjailla toisten Jumalan lasten virheistä. Synnintunnustus on aina synnin ja synnin tunnustamista ilman meriselityksiä ”en minä mutta muut”.

    Liked by 2 people

    • Hyvin sanoitettu Virpi! ”pyydettävä anteeksi myös Jeesukselta i h a n i t s e ja pyydettävä m y ö s voimaa
      p a r a n n u k s e n tekoon, VIISAUTEEN ja JUMALAN TAHDON mukaiseen kulkemiseen jatkossa!”
      Syntinsä tunnustaminen/ tunnistaminen, ja parannuksen teko ovat avainsanat, joista pääsee Ristin Herran Jeesuksen, kautta ja avulla jos vilpittömästi tahtoo, oikealle tielle.!

      Oikea Tie on sitä että kaikista taipumuksistaan ja kiusauksistaan huolimatta TAHTOO elää Jumalan Sanan mukaista elämää. Ei se helppoa ole, mutta meitä on muitakin kuin ko olevat ihmisryhmät, jotka joudumme valitsemaan Jumalan sanan mukaisen tien, tai sen jolla himomme toteutamme ja tämän elämän ”nautinnot”. Se Tie ei vie taivaaseen vaan kadotukseen. Kumman siis valitset?

      Jumala antaa voimaa valita oikea Tie. Tie, Totuus ja Elämä! Sillä tiellä ei joudu kulkemaan yksin.
      Arkkipiispa, ketä tai mitä hän kumartaa?

      Liked by 1 henkilö

      • Jos tämä arkkipiispallinen anteeksipyyntö synnytää synnintuntoa kenessä tahansa mihinkään katsomatta ja saa ihmisen kääntymään Jumalan puoleen, se on tosiaan hieno juttu, sillä siinä toteutuisi synnintunnon ihana ja siunattu, Jumalan ihmistä kohtaan hyvän tahdon tarkoitus eli se, että me tahtoisimme, oikein kaipaisimme ja janoaisimme ottaa Jumalan armon ja rauhan, Jeesuksen, vastaan. Isä saisi lapsensa kotiin!!!

        Liked by 1 henkilö

  10. Arkkipiispahan ei ottanut edelleenkään kantaa tasa-arvoiseen avioliittolakiin, vaan pyysi anteeksi homoihin kohdistuvaa käyttäytymistä. Minusta ainakin anteeksipyyntö tuntuu hyvältä, vaikka tuskin ne uskovat ihmiset, jotka ovat sanoneet että ”sinä oksetat minua” tai ”Jumala kyllä parantaisi sinut, jos vain yrität tarpeeksi” (päteeköhän tämä kaikkiin sairauksiinkin, joita uskovat sairastavat?) haluavat minulta anteeksi pyytää. Mutta Mäkisen esittämä kollektiivinen anteeksipyyntö kuitenkin vähän hoitaa iljettävyysleiman saanutta sisintäni. Ehkä minäkin kelpaan, ehkä minäkin kelpaan sellaisena kuin olen, kaikkine synteineni, joista homous on vain yksi.

    Anteeksipyynnön kohteita on varmasti muitakin, ja paljonkin. Se ei kuitenkaan ole peruste jättää pyytämättä anteeksi yhtä kohtaa.

    Tykkää

  11. Anteeksipyynnönkohteita on paljon, sillä kaikki olemme syntiä tehneet ja Herran kirkkautta vailla riippumatta suuntautumisistamme minkään suhteen. Ilolla odotan sitä päivää, kun arkkipiispa alkaa puhua synnistä ja sen kauheasta vallasta erottaa meitä Jumalan rakkaudesta ja alkaa yhä enemmän nostaa sanaa Jeesus lehtien otsikohin ja kehottaa meitä kutakin kantamaan sen, minkä langenneisuudeksi itsessämme tunnistamme Hänen verensä pesuun. Anteeksi sana on oikein hyvä nostaa framille.

    Liked by 1 henkilö

  12. ArmonKerjäläinen osuu naulan kantaan. Homoseksuaalit kristityt ovat se joukko, joiden mielipidettä kysytään aivan liian harvoin heitä koskevissa asioissa. Muut kyllä paasaavat.

    Tykkää

    • Nyt en ymmärrä. Mitä arkkipiispa sitten pyysi anteeksi. Miten homot kristityt ovat olleet enemmän vainottuja kuin kuka tahansa tässä maailmassa. Tiedän kymmeniä paljon enemmän vainottuja kristittyjä ryhmiä. Ei arkkipiispan olisi pitänyt lähteä tälle tielle lainkaan, ei missään tapauksessa. Kysytäänkö Juha sinulta aina mielipidettä omaan asiaasi – ei ainakaan minulta kysytä.

      Liked by 1 henkilö

  13. Kiitos kommenteista ja keskustelusta!
    Se on totta, että arkkipiispa ei puhunut avioliitosta mitään, mutta kyllä sekin uskoakseni on taustalla vaikuttamassa. Julmuus sanan käyttö mielestäni on varsin dramaattinen kuitenkin. En hyväksy julmuutta missään muodossa. Erimielisyys ei saa johtaa väkivaltaan, eikä julmuuteen. Mutta mielestäni keskusteluissa on hyväksyttävä myös se, että on ihmisiä, kuten minä, jotka näkevät Raamatun linjaksi olla hyväksymättä ilmiötä nimeltä homoseksuaalisuus. Tämä ei estä hyväksymästä ihmistä.

    Liked by 1 henkilö

    • Mitähän ihmisissä olevalle ilmiölle nimeltä homoseksuaalisuus pitäisi tehdä? Jos vuosikausien polvirukoukset ja ylistykset ei auta? Terapia ei auta? Ilmiö on vaan ja pysyy, vaikka sitä ei seurakunta hyväksyisi, tai vaikka sitä ei itse itsessään hyväksyisi.
      Uskovien valmis vastaus on tähän; elä selibaatissa. Mutta ei selibaatissa eläminen poista sitä tosiasiaa, että olen homo. Seksuaalisuus kun on paljon muutakin kuin seksi.

      Siinä ei jää pienelle ihmiselle muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä itsessään oleva homoseksuaalisuus, vaikka se vaikeaa onkin ja pyytää Jumalalta, että ole minulle syntisille armollinen.

      Julmuus -sanan käyttö ei muuten mielestäni ole tässä yhteydessä ollenkaan dramaattista. Toki tilanne voisi olla pahempikin, Suomessa ei kuitenkaan hirttotuomioita homoille jaeta. Mutta kovaa ja julmaa kohtelu on ja on ollut.

      Tykkää

      • Kirjoitat asiasta, johon on vaikea löytää vastauksia. On olemassa homoja, jotka ovat muuttuneet heteroiksi ja he tietävät varmaan varsin hyvin sen tien vaikeudet. Toisen tunnemaailmaan on vaikea ellei peräti mahdotonta hypätä. Hyvä jos oppii kulkemaan rinnalla, mutta rinnallakulkijoita ja keskustelijoita tarvitaan.

        Tykkää

        • Niin, se on yhtä vaikea asia kuin löytää vastaus ihmiselle, joka sairastaa ja ihmettelee miksei Jumala paranna, vaikka Raamatussa niin luvataan.

          Tykkää

      • Armonkerjäläinen. Jotenkin ymmärrän sinua ja tunnen myötätuntoa sinua kohtaan. Tavallaan olemme kokemuksinemme vähän niin kuin samassa veneessä. Kirjoitat tuolla toisaalla (13.35) vastauksen saamattomuudesta jollekin sairaudelle jonka Jumalan sana kuitenkin lupaa parantaa?

        Yksilöidystikö? Minulle ei Jumala ole tähän päivään mennessä henkilökohtaista lupausta paranemisesta antanut.
        Totuus on se että kaikilla meillä on kannettavana oma ristimme, ja kärsimyksemme tässä maailmassa jos seuraamme Herraamme Jeesusta Kristusta, ja vaikka emme seuraisikaan. Kukaan ei ehjänä läpi tämän puoleisen elämän pääse.

        Yli kaiken on kuitenkin Isä meidän rukous jota Jeesuskin Getsemanessa rukoili. ”Ota pois minulta tämä malja, mutta ei kuitenkaan niin kuin minä tahdon”. Eli tapahtukoon Jumalan tahto. Puhun nyt fyysisesti vammaisena. Vammani on syntynyt lapsena virustartunnan myötä.
        Puolestani on rukoiltu paljon, monet ovat yrittäneet minua parantaa ja monenlaista sillä saralla olen saanut kuulla.

        Uudestisyntyneenä uskovaisena ja Pyhällä Hengellä täytettynä olen Jumalan armosta sinut itseni ja vammani kanssa. Olen sinut Jumalani kanssa. Ja sinut ihmisten kanssa, vaikka he olisivat mitä mieltä tahansa.

        Tiedän olevani Jumalalle rakas. Mutta tämä Rakkaus vaatii minua elämään Jumalan tahdon mukaista elämää. Hänen Pyhän Sanansa ja Henkensä avulla ja voimassa, olivatpa tarpeeni mitkä hyvänsä. En tiedä mistään paremmasta!

        Sen se vaatii etten helli mielessäni mitään sellaista joka saattaisi minut kiusauksiin ja synnin harjoittamiseen. Tosin olen saanut vaeltaa Jeesuksen kanssa pitkän iän, eivätkä tarpeeni enää ole suuret, eivätkä liity varsinaisesti enää tähän maailmaan. Kun minulla on elatus ja vaatteet ja Jumalan Sana siinä on kyllin.
        Lopuksi vielä, itse en hyväksy sitä että Raamatun sisällöstä, Jumalan Sanasta, poistetaan yhtäkään lausetta, tai sinne lisätään jotain mitä siellä ei ole. Sillä rajalla ollaan jo uudemman käännöksenkin kohdalla.

        En tiedä oliko tämä nyt tarpeen, ja saatammeko millään tasolla ymmärtää toistemme elämää, mutta tarkoitus oli hyvä.

        Tykkää

      • Hei!

        Löysin tällaisen linkin aiheesta:

        http://www.gotquestions.org/Suomi/homoseksuaalisuus-synti.html

        Tykkää

  14. Hyväksytkö ArmonKerjäläinen itsesi eli rakastatko lähimmäistä kuin itseäsi. Jos niin olisi niin et edes yrittäisi uskovan nimiin kirjoittaa mitään sellaista mitä et itsestäsi löydä. Kristityn elämä ei ole sen kummempaa kuin kenen tahansa mutta Jumalaksi ei kannata alkaa, edes siksi homojumalaksi joka uskon ja kristityn tuomitsee.

    Tykkää

    • Nyt en ihan Tuomo saanut kiinni, että mitä tarkoitat. Ei minulla ole tarvetta tuomita ketään, eikä tarkoitukseni ollut edellisessä viestissäkään niin tehdä. Pahoitteluni, jos joku siitä tuomion löysi.

      Tykkää

  15. ”Ole minulle syntisille armollinen.” Olen usein ajatellut, että tuo rukous on varmaan viimesenä huulilla monella meistä, sillä kesken jää parannuksentekomme ja siksi Jeesus teki työn puolestamme.

    Liked by 1 henkilö

  16. Olisi kait hyvä lisäys tuohon anteeksi pyyntöön ollut sekin,että valitettavati emme voi olla tässä Jumalan alkuperäisessä suunnitemassa mukana, kun hän loi ihmisen. Lisääntykää ja täyttäkää maa. Joudumme jättämän oman osuutemme sen suhteen tekemättä.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s