Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Haavoittuneet suomalaiset

18 kommenttia

He kadehtivat ruotsalaisia. Juovat suruunsa. Etsivät armoa lattianraosta. Lähestyvät Jumalaansa armonkerjäläisinä. Livahtavat Taivaan portista kuin koira veräjästä. Aavan meren tuolla puolla on saavuttamaton onnela, jota kaiholla muistellaan tangon tahdissa. Kitarakuoro laulaa totisen hartaasti suuresta Jumalasta. Ja tanssi on syntiä.

Mikä vaivaa, missä riehakas ilo, miksei saa tanssia?

Liioittelenko? Ehkä hiukan, mutta perussuomalaisen luonteen pohjavire on pohjilla, vaikka yrityksiä raikkaaseen iloon on havaittavissa. Mutta silti, älä menesty, äläkä ainakaan kerro siitä, ja älä missään tapauksessa opeta sitä. Menestyneet menköön merten taa. Ja niin ne menevätkin!

Pelkäämme menestysteologiaa. Se sopii amerikkalaisille, ei meille. Ja tuosta pelosta johtuen kartamme kaikkea menestystä, niin ajallista kuin hengellistä. On niin turvallista olla kurja, se saattaa jopa tietää parempaa taivasosuutta. Ilosta tulee pitkä itku, vai miten se menikään. Katajaan putoavat kuuseen kurkottajat. Matkamiehet ovat vaivaisia matoja, kuittaa virsi surkeilun huipuksi.

Ja nyt juttuni ydin: hemmettiin kerjäily ja surkeilu, sillä sieltä se on tullutkin! Piilopirteissä elävät saavat tulla esiin, saavat olla hyviä ja saavat menestyä. Kristityt kutsutaan viemään Jumalan suosiota ja siunauksia vaikutusvaltaisille paikoille. Se ei ole keneltäkään pois. Ei todellakaan!

Surkeilun asenne estää meitä ottamasta uskossa vastaan kaikkea sitä hyvää, jota Jumalan Sana meille tarjoaa. Ja estää meitä olemasta anteliaita. Meistä tulee esteitä kehitykselle. Annamme kieroutuneen kuvan Jumalasta. Teemme Taivaan tiestä ja portista sille tielle niin kapean, ettei juuri kukaan tohdi lähteä noin mahdottomalle tielle.

Muutos alkaa, kun tajuamme Jumalan luomistyön ihmeellisyyden, armon kauneuden ja rakkauden ihanuuden. Muuttuneet ihmiset muuttavat maailmaa, hengellisesti, henkisesti ja jopa fyysisesti ja taloudellisesti.

Jumalan valtakunta on edelleen vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä. Jumalan läsnäolossa on runsaasti iloa, ja se näkyy ja kuuluu. Synti ja syyllisyys tuhoavat tätä iloa, mutta Jeesus tulikin vapauttamaan meidät tästä haavoittuneisuudesta.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

18 thoughts on “Haavoittuneet suomalaiset

  1. Onko vaan suomalaista ja amerikkalaista teologiaa?

    Tykkää

  2. Kiva kirjoitus, tuli hyvä mieli. Miksi? Olen ajatellut tuohon tapaan ja keskustellut ajatuksistani uskovien ystävien kanssa. Sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi. Sanotaan muuten Raamatussa.

    Tykkää

  3. Tämä on niin totta!

    Tykkää

  4. Amerikassakin niitä menestysteologiaan ja sen luomiin paineisiin & vaatinuksiin on moni kyllästynyt, ei vain Suomessa.
    Itse asiassa nyky-Suomessa edellytetään menestystä monella rintamalla – kunhan ihminen itse saa siitä kunnian ja voi osoittaa luoneensa sen omilla ansioillaan 🙂
    Lahjasiunaukset ja lahjavanhurskaus eivät ole korkeassa kurssissa, paitsi loppuunpalamisen kokeneiden kesken.
    Siunaukset ovat ihania, mutta jos niitä mitataan ulkoisen menestyksen mittareilla, voidaan toisenlaisissa elämäntilanteissa kipuileva helposti leimata väärin uskovaksi.
    Jokaisella on oma tiensä ja kutsunsa, vasta Taivaassa tiedämme tarkasti, kuka oli uskollinen, kuka meistä pelastui ’rimaa hipoen’…

    Liked by 1 henkilö

  5. Oivallisesti oivallettu. Hyvin olet onnistunut tiivistämään asian ytimen. Ajattelutapa vaikuttaa ajatteluumme hyvin syvällä. Osittain se näkyy jopa raamatunkäännöksessämme, kun vertaa esim. englanninkielisiin käännöksiin – ja tietenkin siinä, että jostain kumman syystä Raamatusta meinaa pompata esiin ne kärsimyskohdat, vaikka siellä on runsaasti hyviä lupauksia omistettavaksemme.

    Tykkää

  6. Yhdyn edelliseen. Aamulla pisti silmääni Sananl. 11:16 ”… voimalliset saavat rikkautta.” Se taitaa olla Jumalan omaa VT:n aikaista menestysteologiaa, koska ei amerikkalaisia eikä muitakaan teologeja vielä silloin ollut. Me olemme paremmassa liitossa ja olemme siksi voimallisia Hänessä, joten meidän pitäisi saada vähintään yhtä paljon rikkautta ja kaikkinaista muutakin menestystä kuin VT:n pyhät, kunhan vain uskallamme uskoa ja toimia kaikkea köyhyyttä ihannoivia ja menestystä vääristeleviä opetuksia vastaan!

    Tykkää

  7. Loistava pakina! En ymmärrä, kuinka tämä matomatkamiesmaan- ja kerjäläisteologia kukkii vieläkin Suomessa niin runsaana, sillä jos ihminen lukee edes vähänkään Vanhaa testamenttia, niin hän ei voi olla huomaamatta, että Jumalahan se ensimmäinen menestysteologi oli!

    Tykkää

  8. Tässäkin, Heikki, osut 100 prosenttisesti oikeaan: ” Menestyneet menköön merten taa. Ja niin ne menevätkin!”, kun sen sijaan seuraavan laulun sanoittaja on ole ollut hieman liian kansallisromanttinen rimmatessan:
    ”….raukat vain menköhöt merten taa”

    – mutta eiväthän ne,passiiviset, siihen kykene, vaan jäävät tänne ja aktiivisin osa porukasta lähtee!

    Tykkää

  9. Niin monta mieltä kun on meitä ihmistä tavataan sanoa ja kirjavaa on joka puolelta kuitenkin paras on tuntea tie taivaaseen ja siinä eläminen rakkauden Jumalan avulla Pyhän Hengen voimassa ja pyhitetynä elämää tuo aina menestystä ja ei niin katsota muitten virheisin vaan Jeesukseen ja hänen verensä pelastavaan voimaan ottamalla hänet vastaan juuri tänään,kiitos ja siunautsa,keijo

    Tykkää

  10. Jatkoa edelliseen kommenttiini

    ” Mikä vaivaa, missä riehakas ilo, miksei saa tanssia?” – kysyt.

    Ei kai sitä missään ja kukaan liene kieltänyt? Mutta kaikki ei sovi kaikille samalla tavalla. Afrikkalaiset saattavat tanssia? jumalanpalveluksissa siinä missä suomalaiset jököttävät visusti paikoillaan. Jälkimmäisen tiedän, koska olen ollut mukana ja toivottavasti pääsen vastakin, edellisestä en ole varma, siksi kysymysmerkki!

    Mutta sitten tanssin tai hyppelyn motiivi.

    Siinä lienee syytä olla tarkkana, sillä motiivina voi olla

    1. JOKO USKO Herraan, Jahveen:
    – ”Ja Daavid h y p p i kaikin voimin Herran edessä, ja Daavid oli puettu pellavakasukkaan.” (2. Sam. 6:14)
    – ” Silloin rampa h y p p i i niinkuin peura ja mykän kieli riemuun ratkeaa; sillä vedet puhkeavat erämaahan ja aromaahan purot” (Jes. 35:6)
    – ” Mutta teille, jotka minun nimeäni pelkäätte, on koittava vanhurskauden aurinko ja parantuminen sen siipien alla, ja te käytte ulos ja h y p i t t e kuin syöttövasikat” (Mal, 4:2)

    2. Tai sitten Hänen vastustajaansa:

    ” Niin he ottivat sen mullikan, jonka hän antoi heille, ja valmistivat sen. Sitten he huusivat Baalin nimeä aamusta puolipäivään asti, sanoen: ”Baal, vastaa meille!” Mutta ei ääntä, ei vastausta! Ja he h y p p e l i v ä t alttarin ääressä, joka oli tehty.” (1. Kun. 18:26)

    Liked by 1 henkilö

  11. Ensimmäinen kommenttini blogitaivaassa, vaikka käynkin silloin tällöin lukemassa. Mahtava blogi!

    Ensin kommentti tuohon ilon fyysiseen osoittamiseen. Luin kesällä ahmimalla Susan Cainin kirjan Quiet: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking. Olen introvertti, vaikken mikään ääritapaus. Julkisesti Herran edessä hyppiminen olisi minulle äärettömän epämukavaa ja sotisi täysin luonnettani vastaan. Kaikkein parhaimmat ylistyshetket ovat minulle kun olen ihan yksin. Tuossa kirjassa mainitaan suomalaisetkin: maailman introvertein kansakunta 🙂 Meillä se on yleistä ja miksei sitä voisi hyväksyäkin.

    Mutta olen samaa mieltä siitä, että ilon ja siunausten voi jakaa muillekin ja iloita muiden onnesta. On ehkä kuitenkin helpompaa samaistua vaikeisiin tapahtumiin…elämässä on kuitenkin niin paljon surua, kipua ja haasteita. Tarvitsemme rohkaisijoita, jotka osaavat rohkaista meitä Jumalalla itsellään, ei sillä miten hyvin kaikki on. Jotka kertovat elävän elämän esimerkkejä Jumalan huolenpidosta ja läsnäolosta. Jumalan antamat siunaukset ovat toki mahtavia kiitosaiheita, mutta onnellisin ja tyytyväisin on sisimpäni silloin, kun olen saanut Jumalan itsensä.

    Hyvä kysymys onkin, että mitkä ovat yleisimmät kiitosaiheesi? Perhe, terveys, työ, oma koti, seurakuntayhteisö? Entä jos kaikki nämä otettaisiin pois? Silloin voi olla että kiitosaiheita olisivat Jumalan rakkaus ja uskollisuus, Jeesuksen tuoma pelastus, Pyhä Henki, joka johdattaa ja opettaa ja vahvistaa… Niinkuin sanoitkin, tämän kokeneet ihmiset, ne, jotka ovat todella saaneet maistaa Jumalan hyvyyttä (ei vain maallista hyvää), ovat sitä muutosvoimaa.

    Liked by 1 henkilö

  12. Minä ajaoittain katson näitä TV7:ssa puhuvia menestysteologeja.
    Täytyy sanoa,että en tiedä mikä on menestysteologia ? Eikö Jumalan sana
    aina kun se on koskettanut ja saanut aikaan jotain ihmisen sydämen tasolla
    ole menestysteologiaa ?

    Minua niissä häiritsee tämä tunne siitä, että kansa villataan Jumalan sanalla.
    On hienoja bändejä, joiden esiintymstapa on jokseenkin ristiriidassa raamatun itse
    antaman kuvan kanssa siitä, minkälaista hedelmää pyhä henki tuottaa.

    Tästä esimerkkinä Ana Paula. Ulkoinen esiintyminen oli ristiriidassa sen kanssa, mihin Jumalan oma sana kristittyä naista kehoittaa. Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista jne,( Osaat varmaan ulkoa), vaan sen hiljaisen ja lempeän hengen turmeltumattomassa vaikutuksessa. Mikäli kuitenkin maalattuna, kynsipidennyksin keikutaan seksikkäästi minihameissa ja matkitaan maailmallisia idoleita, niin se on se, mikä ristiriidan aiheuttaa. Meidän ei pitäisi mukautua tämn maailman ajan hengen mukaan, vaan muuttua mielen uudistuksen avulla päinvastaiseen suuntaan ja näin ero sen välillä joka Jumalaa pavelee pitäisi tulla ihmistenkin silmissä suuremmaksi, kuin sen joka ei häntä palvele ja sanon suoraan, etä tämä on minun ongelmani näiden suhteen.

    Ei mene jakeluun tuo ristiriita. Kalajoella tavataan viikon päästä.

    Tykkää

    • Tavataan, Katri!
      Nämä ulkonaiset pukukoodit ja meikit ovat monimutkainen juttu, se vanha huivi ja mustuus ei myöskään enää toimi. Mutta tolkkua tarvitaan.
      Heikki

      Tykkää

  13. totta, ne on kaksi ääripäätä. Nutturan alla voi olla tosi kummallisia ajatuksia.

    Tykkää

  14. Onko se aivan pakko pilkata oman maan kristittyjä joka käänteessä, me ollaan sellaisia kuin Jumalan armosta olemme ja saamme uskoa Herraan Jeesukseen tavallamme Hänestä iloiten!

    Onko kaikkien uskovien oltava juuri sellaisia uskovia kuin Amerikassa ovat, ettemme joutuisi pilkatuksi? Jumala on luonut erilaisuutta rikkaudeksi ja iloksi itselleen, ehkäpä suomalainen kristillisyyden malli ilahduttaa myös Jumalaa, antaa ainakin kontrastia jos ei muuta.

    Tapaus Herzgog on täysi floppi ja ihmetyttää arvon rovastinkin arvostelukyky suhtautumisessa mainittuun puhujaan. Mielestäni sinulla Heikki on syvä itsetutkistelun paikka, et ole enää mikään teini vaan jo vanheneva pappismies, jonka soisin esiintyvän evankeliumin arvon mukaisesti. Otappa mallia vaikka Urho Muromasta tai Risto Santalasta ym en usko että he olisivat lähteneet Herzgogin kelkkaan.

    Tykkää

  15. Rovasti Hilvo!

    Kiitos ansiokkaasta pakinastanne, jossa nostitte esille joitakin suomalaisuuden ja suomalaisen kristillisyyden erityispiirteitä. Tekstinne herätti kieltämättä myös kysymyksiä.

    Missähän päin Suomea rovasti Hilvoa on kiusannut viimeksi sellainen tilanne, jossa Jumalan armoa on etsitty vaikka sitten lattian raosta?
    Sanavalintanne perusteella kritiikkinne piikki kohdistui ainakin jossakin määrin paljon parjattuun körttiläisyyteen. Voitte olla huoletta, rovasti Hilvo, sillä jos vuosi sitten herättäjäjuhlilla liehuivat kaikki sateenkaaren värit ja juhlien suurena teemana oli – kuten teidän lehtiuutisista olisi luullut lukeneen – suvaitsevaisuus. Armoa ei kerjätty. Kuka sitä enää tarvitseekaan?
    Rovasti Hilvo. Luulenpa, että ainakin tältä osin voitte heittää pois huolenne. Voitte vapaasti riemuita, tanssia ja karkeloida sillä Hilja Aaltonenkin, joka antamissaan haastatteluissa kertoi kaipaavansa herännäisyyden syviä herätyksen aikoja, on hänkin viimein vaiennut ja jättänyt areenan teille uuden ajan airueille.

    Kirkonmiehenä te, rovasti Hilvo, olette huolissanne niistä suomalaisista, jotka toivovat pääsevänsä taivaaseen (edes) kuin koira veräjästä. Kysyisin teiltä: missä kirkonmies kohtaa vielä tuollaisia maanvaivoja, jotka kantavat huolta taivaaseen pääsystä? Emmekö me kirkkona ole ajat sitten opettaneet kansalle, että Kaikki pääsevät taivaaseen? Tokkopa edes viidesläisemme häiritsevät enää rippileireiläisiä herätyspuheillaan?

    Missä päin Suomea rovasti Hilvo olette viimeksi törmännyt kitarakuoroon – tuohon Herramme ilmestymisen suurimpaan esteeseen?
    Kuulopuheiden mukaan jopa vapaiden suuntien kitarakuorot ovat vaienneet jo vuosia sitten. Kukapa ilkeää enää pitää hallussaan Sinistä laulukirjaa, Kitarakuorolauluja tai kohta edes Virsikirjaa, sillä suurin osa suomalaisista seurakunnista on viimein ymmärtämässä, että Jumala tykkää vain Australiasta tai USA:sta lainatuista, kömpelösti käännetyistä kuoronpätkistä.
    Kaukana takana ovat ajat, jossa uskoon tulleet härmäläiset uskalsivat riimittää lauluksi oman todistuksensa. Nyt digataan Kuningasta, ollaan voittajia ja pommitetaan kiitoksella taivaita! Kitarakuorolauluissa oli sekin paha vika, että niitä laulettiin ihmisille; yritettiin saada ihmiset kuuntelemaan. Nykyisin muusikot ymmärtävät, että meidän tulee laulaa enkeleille, Hengelle ja Herralle – ja välillä pieni pilkkalaulu Perkeleelle – mutta herätyslauluja ei-uskoville ihmisille, niitä ei kannata laulaa.
    Tästä oivallinen esimerkki oli tuo valtaisa massatapahtumanne Stadionilla. Hedelmät kertoivat puolestaan! Toivottavasti esimerkiksi supisuomalaisten suviseurojen harvalukuinen kävijämäärä otti opikseen, kun täpötäyden katsomon edessä suloisen vapautuneesti karkeloivat karismaattiset saarnamiehet näyttivät kerrankin suomalaisille, mitä on voittoisa ja menestykseksä evankeliumi lauluineen!

    Kirkossamme ja kristillisyydessämme tapahtuneesta muutoksesta huolimatta on jotakin pysynyt ennallaan. Meidän viettäessämme karismajuhlaamme lippuja liehuttaen, tuo normi perussuomalainen – kuten tekin rovastio Hilvo toteatte – juo edelleen suruunsa. Toiveissa kuitenkin on, ettei hänen melankoliansa pääse pilaamaan meidän karismaattisia karkeloitamme. Meidän, jotka viimeinkin olemme pääsemässä irti tuosta Jumalan hylkäämästä mollikansasta.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s