Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Sukupuoleton jumala

10 kommenttia

Siis jumala pienellä alkukirjaimella. Se Jumala, johon olen tutustunut Raamatun välityksellä ei ole sukupuoleton. Hän ei ole vain mies, vaikka onkin Isä. Hän ei ole myöskään vain nainen, vaikka eräs Raamatun kuvaus Hänestä kuvaakin Häntä äitinä, joka rinnoillaan ruokkii lastaan. En pidä Häntä kaksisukuisena tai sukupuoli-identiteetiltään hukassa olevana. Hän ei nyt ylipäätään mahdu näihin jakautumiin, mutta sukupuoleton Hän ei ole. Myönnän, juttu on vaikea ja minun ei varmaan edes kannattsisi puuttua asiaan, joka ei minulle kuulu.

Jumala sanoo: Minä olen! Mitäpä sitä spekuloimaan. Mutta kun! Mutta kun Jumalakuva sanelee uskontomme ja jopa käyttäytymisemme.

Naisia alistavan uskonnon takana on miesjumala, miesten ylivalta, miehen tarpeet. Uskonnon varjolla mies pystyy pitämään naisen kurissa, kohtelemaan häntä kuin palvelijaansa tai orjaansa tai tarpeittensa tyydyttäjänä tai leluna tai sotasaaliina tai muistoesineenä tai kattilana. You name it!

Käsitys naisen asemasta kertoo ihmisen jumalasta ja uskonnosta!

Ihminen on Jumalan kuva. Pelkkä mies ei vielä riitä siihen. Tarvitaan myös nainen. Yhdessä he ovat Jumalan kuva.

Tähän Jumalan kuvaan tulevat mukaan lapset, pojat ja tytöt. Siihen tarvitaan sukupuolisuhde. Jumalankuva on siis sukupuolinen olento. Jumalassa sukupuolisuus on siis valmiina olemassa, tasapainoisena ja oleellisena osana Hänen ikuista olemustaan. Tämän paremmin en osaa tätä selittää.

Jumalan tunteminen hepreassa, siis Raamatun omassa kielessä merkitsee tuntemista intiimillä tavalla. Suhteemme Häneen on äärimmäisen herkkä ja läheinen. Usko Häneen on yhdeksi lihaksi tulemista. Eli melkoisen huikea juttu ja tämän seurauksista pitäisi kirjoittaa oma bloginsa.

Mutta palaan naisen ja miehen suhteeseen uskonnollis-sosiologisena ilmiönä.(Anteeksi tämä steriili sanonta!)

Jumala ei elä riidassa itsensä kanssa. Mies ja nainen ei ole luotu riitelemään keskenään, eikä alistamaan tai hyväksikäyttämään toisiaan. Erilaisia he ovat. Toisiaan täydentäviä vastuualueita heillä on. Mutta Jumalan kuvana he rakastavat, kunnioittavat ja arvostavat toisiaan, iloitsevat toisistaan, viihdyttävät toisiaan. Uskonto, jossa toinen asetetaan toisen jalkapuolisoksi, ei ole Jumalasta. Tässäkin kannattaa lukea, miten Jeesus, Jumalan täydellinen kuva, toimi.

Tämä blogi saattaa jättää auki kysymyksiä, mutta halusin tällä huutaa sen Jumalan puolesta, joka ei tapa miehiä ja ota heidän vaimojaan ja tyttöjään kauppatavaraksi orjamarkkinoilla. Tai muutenkaan alenna puolta ihmiskunnasta toisen puolen astinlaudaksi.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

10 thoughts on “Sukupuoleton jumala

  1. Jumala on! jotakin sellaista, mitä emme kykene sanoillamme määrittelemään. Koska alussa Jumala oli Sana. Se, mikä avaa tuon Sanan, on Jeesus, joka toi Jumalan keskellemme. Me emme kykene Häntä määrittelemään, mutta kättensä hipiässä me olemme tatuoituina Häneen kuin täi tervaan. Hänessä mekin olemme enemmän kuin mies tai nainen. Kuten sanottu: Mitä enemmän analysoi, sitä sanattomammaksi käy.

    Liked by 1 henkilö

  2. Heikki

    Kirjoitat melko harvoin tänne, mutta varje gång asiaa, tuo ”varje gång” vain osoituksena mahtavasta kielitaidostani, johon se muuten sitten jääkin!

    ” Ihminen on Jumalan kuva. Pelkkä mies ei vielä riitä siihen. Tarvitaan myös nainen. Yhdessä he ovat Jumalan kuva.”, kirjoitat.

    Raamattu sanoo: ” Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.” (1. Moos. 1:27)

    Tuossa tuo kohta minua jotenkin hämmentää. Jumala ei siis tuon ilmaisun mukaan luonut ihmistä omaksi kuvakseen hänenä(mies-nainen), vaan heinä(”mieheksi j a naiseksi”) Ei kai
    tuossa piile aikanaan yleisesti vallinnut ja vieläkin, tiedät missä, vallitseva naisten alistaminen?

    Lopuksi retorisesti.
    Kirjoitan tätä Kangasniemellä, jossa olemme asuneet viimeiset 12 vuotta. En väitä, ettenkö toivoisi sen sanovan sinulle jotain!

    Tykkää

  3. Oli aikanaan valittu Suomen kauneimmaksi kunnaksi – ja jonka kirkkoherra, jonka kanssa olen useita pitkiä ajanjaksoja pohdiskellen syntyjä syviä, on, oman keryomansa mukaan, ystäväsi Matti Tolvanen.

    Tykkää

  4. ”Toinen toistenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne”. ”Mies rakastakoon vaimoaan, niinkuin Kristus rakastaa seurakuntaansa”. Jumalan ssanassa Jeesus nostaa naisen miehen rinnalle ja puolustaa häntä siinä yhteisössä. Mysö lapsen hän nostaa esimerkiksi aikuiselle. Miksi me sitten alistaisimme toisiamme?

    Liked by 2 people

  5. Valma. Niin miksi, ja kuitenkin sitä tapahtuu. Siksi että tämä ei ole taivas, eikä täällä tapahdu Jumalan tahto vaikka sitä rukoilemme.

    Tykkää

  6. Joku raamatun minua paremmin tuntevaa voi malliksi laittaa raamatunkohtia,
    missä nainen olisi Kapteeni perheessä siinä missä mieskin. Saara puhutteli Abrahamia herrakseen ja raamattu antaa täysin yksiselitteisen kuvan siitä, että mies on perheen pää.

    Lopun ajantunnusmerkkeihin kuuluu se, että lapset nousevat vanhempiaan vastaan, ei jumalan perhejärjestelyihin. Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että menestyisit ja kauan eläisit man päällä.
    Haluan nähdä laivan, minne palkataan kaksi kapteenia. Miten me sinkut sitten ?
    Kun ei olla sukupuolisuhteissa, eikö olla Jumalan kuvia ollenkaan vai ?

    En hiffanut kirjoituksen ajatusta, mutta se, että ihmiset ovat rakkaudettomia ja laittomuus
    kaikilla tavoin lisääntyy on lopun ajan tunnusmerkki ja Heikin mainitsemat seuraukset ovat
    selkeästi nähtävissä aivan yleisesti maailmassa. Muu ajatus meni ikävä kyllä täysin ohi.
    Joka väittää ettei Jumala luonut pehejärjestelyä, niin että mies sitä johtaisi, voisi käydä vaikka Alfa kurssin uudelleen tai lukea hieman tarkemmin ko. kirjaa.

    Siitä, että kaikki Jumalan sana vesitetään ei tule mitään hyvää seuraamaan, se on aina johtanut kiroukseen siunauksen sijaan, joten pyydän pysymään Jumalan sanassa niiden, jotka tänne kirjoittelette.

    Tykkää

  7. Katri! En usko, että sellaista naista onkaan, joka ei kunnioittaisi sellaista miestä, joka rakastaa häntä niinkuin Kristus rakasti seurakuntaansa. En usko. – Meillä Karjalassa nainen oli kodin henki ja sydän. Meilläkin isä kysyi aina äidin ja lasten mielipidettä ennenkuin teki päätöksiä. Minuakin hän kannusti naispapiksi. (Oikein vanhoillisvanhoillislestadiolaisia). Isä kehotti ajattelemaan omilla aivoilla. No, saihan hän potkut Helsingin Rauhanyhdistykseltä, kun seurusteli meijän kanssa.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s