Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Nuoret keikuttaa venettä

5 kommenttia

…ja kohta me räpiköidään kaikki myrskyävässä meressä. Halleluja, sanon minä, jo on aikakin. Siinä sitten opetellaan kävelemään veden päällä niin kuin Pietari. Noi nuoret kyllä oppiikin, mutta me vanhemmat, me tarvitsemme pikkasen lisäaikaa. Esteenä on näet ennakkokokemuksemme, toiselta nimeltä ennakkoluulomme: eihän kukaan muu kuin Jeesus yleensä kävele vesien päällä. Mooseskin kavereineen kulki meren kuivaa pohjaa pitkin. Mutta nyt opetellaan uudella rohkeudella. Mitä nuoret edellä, sitä vanhat perässä!

Ja samma på finska:

On jo noussut uusi sukupolvi, joka rohkeasti julistaa täyttä evankeliumia Jeesuksen pelastavasta ja parantavasta voimasta. Nää kaverit kulkee pitkin katuja ja rukoilee ihmisten puolesta mitä kummallisimmissa paikoissa ja selkiä paranee, käsikivut poistuvat, ihmeitä tapahtuu, ihmisiä tulee uskoon…Nää kaverit ei epäile Jumalan lupausten luotettavuutta, vaan ottaa ne todesta ja toimii sen mukaan. Eikä ne häpeä puhua Jeesuksesta, koska ne rakastaa Jeesusta.

Niitten biisit on aika meneviä, mutta so what!  Eikä ne saarnatessaan pukeudu mustiin pukuihin ja totisiin ilmeisiin. Ei tietenkään, koska Jeesus ei ole liian juhlallinen, vaan arjessa toimiva, ihmisiä lähelle tuleva rakkaus. Näiden nuorten kautta keikutellaan maailmaa ajattelemaan Jumalaa. Ja muutoksia alkaa tapahtua!

Me vanhemmat saamme hypätä kyytiin. Oikeastaan meidän tulee hypätä, jättää oma mukavuusalueemme, se turvallinen veneemme ja mennä perässä myrskyävälle merelle. Maailman meret kuohuvat ja pelon aallot käy korkealla. Mutta meillä on vastaus: Jumala edelleen rakastaa maailmaa ja tahtoo pelastaa ihmiset. Sitä varten Jeesus tuli ja sitä varten Jeesus lähettää meidät maailmaan.

Älä luule, että ihmiset ryntäävät kirkkoihin. Joku tulee, useimmat eivät. Me lähdemme ulos kaduille ja toreille, ihmisten ilmoille. Oikeastaan meidän tehtävämme on vaikuttaa siellä, missä olemme. Joskus se on kuin hyppäisi mereen. Mutta sinne vaan!

Innostavaa! Eikö! Herra on siellä meressä kanssamme.

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

5 thoughts on “Nuoret keikuttaa venettä

  1. Toivottavasti tännekin tulee…

    Tykkää

  2. Kyllähän se Jeesuskin jonkun kerran temppelissä piipahti, mutta enemmän hän hengaili kartsalla.

    Liked by 3 people

  3. Juha. Niin lihansa päivinä :) . Tänään Hän on kaikkialla missä ihmiset Häntä tarvitsevat, antaen juuri sen parhaimman avun, jonka taivaasta katsoen tietää kunkin ihmisen parhaaksi. Ihanassa Pyhässä Hengessään HÄN On rajoittamaton.

    Liked by 2 people

  4. 2) Aamun rukoushetken lukukappale

    1. Tim. 1:1–11

    Paavali, Kristuksen Jeesuksen apostoli, jonka Jumala, meidän pelastajamme, ja Kristus Jeesus, meidän toivomme, ovat määränneet tähän virkaan, tervehtii Timoteusta, omaa hengellistä poikaansa. Isän Jumalan ja Herramme Kristuksen Jeesuksen armo, laupeus ja rauha sinulle!

    Makedoniaan lähtiessäni kehotin sinua jäämään Efesokseen, jotta kieltäisit siellä eräitä levittämästä vieraita oppeja ja harrastamasta taruja ja noita loputtomia sukuluetteloita. Ne johtavat vain turhiin tutkisteluihin eivätkä palvele Jumalan suunnitelmaa, joka avautuu vain uskolle. Kehotuksemme päämääränä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta. Eräät ovat eksyneet tästä pois ja ruvenneet jaarittelemaan joutavia. He haluavat esiintyä lainopettajina, vaikka eivät itsekään ymmärrä, mitä puhuvat ja mitä niin varmasti väittävät.

    Me tiedämme, että laki on hyvä, jos sitä käytetään lain tarkoituksen mukaisesti. Eihän lakia ole säädetty kunnon ihmisten takia, vaan lain ja järjestyksen rikkojien, jumalattomien ja syntisten, rienaajien ja pyhänhäpäisijöiden, isän- ja äidinmurhaajien, tappajien, siveettömien, miesten kanssa makaavien miesten, ihmisten sieppaajien, valehtelijoiden, valapattojen ja ylipäänsä kaikkien sellaisten takia, jotka toimivat vastoin tervettä oppia. Näin sanoo iäti ylistettävän Jumalan kirkkautta julistava evankeliumi, joka on minulle uskottu.

    Lainasin tämän päivän aamurukouksesta, koska tämä on ongelma. Me tehdään nykyään kaiken kattavaan armoon turvaavia kristittyjä ja mitään ei muuta tarvitse, kuin kiittää Jumalaa ikuisen elämän lahjasta ja jatkaa elämäänsä samaan malliin. Raamattu ei kuitenkaan ole kuolleiden, vaan elävien Jumala.

    Kun ajatellee tätä raamatun sielunopillisesta näkökulmasta. Kuolleet ovat niitä ihmisiä, joiden usko ei elä herrassa Jeesuksessa ja saa aikaa elävään uskoon sopivia muutoksia. Raamatun Jumala ei ole siis kuolleen uskon omaavien, vaan elävässä uskossa olevien ihmisten Jumala.

    Mistä sitten johtuu sateenkaarimessut ? Edellä lainattu raamatunkohta elävöittää sellaisen ihmisen harhakuvitelmat Jumalan armosta tällaista julkeasti harjoittavia kohtaan. Heidän tekonsa ovat tehneet heidät kuolleiksi Jumalalle ja tuossa kohdassa on aika selkeästi ymmärrettävin sanoin kerrottu, että he eivät elä näiden tekojensa kanssa Jumalalle, vaan ovat hänelle kuolleita.

    Kun julistaa pitää julistaa sitten Jumalan tahtoa, eikä loputonta armoa joka sokeuttaa ihmisen ja lopulta kadottaa hänen sielunsakin kokonaan. Rukoilen, että meiän kirkollemme tämäkin selkiytyisi ja silmät avatuisivat sen suhteen mitä tarkoittaa, että Jumala on elävien Jumala ???

    Liked by 1 henkilö

  5. Mitähän ihanaa ja ihailtavaa on siinä, kun krtistitty nuori radikalisoituu eteläsuomalaisessa äärikarismaattisessa yhteisössä, kirmaa asematunneliin jatkamaan jalkoja, parantamaan selkiä ja karkottamaan flunssaperkeleitä?

    Kauppakeskuksessa istuva vanhus sai esirukoustarjouksen tällaiselta kommandojoukolta. Eipä aikaakaan, kun hänestä alettiin asiakaspaljouden keskellä ajaa ulos ”lonkkavian ontuvaa demonia.” Nuoret kai toimivat seurakunnassa saamansa mallin mukaan, mutta vapautettava ei ollut asiasta kovinkaan innostunut.
    Seurakunnassa nuorten tuomat ”valtavat aktioterveiset” otettiin tietenkin vastaan halleluja-huudoin ja aplodein. Nuoret keikuttivat venettä ja kirkokansa istui keikutettavana – sai kaipaamaansa sirkushuvia.

    Olen kuunnellut noita ”todistuksia” ”ihmeistä ja merkeistä” ja kysellyt hämmentyneenä hengellisten aikuisten perään. Missä ovat ne vastuuntuntoiset hengelliset isät ja äidit, jotka osaavat antaa tervettä mallia ja uskaltavat tarvittaessa asettaa myös tarpeellisia rajoja?

    Omassa kodissaan nämä kapinoivat karismaatikot kohtaavat vain nuo ”hengettömät” ja ”uskonnolliset” vanhempansa, jotka ovat juuri sellaisia uskovaisia, joista Kirmaa ja kiitä -seurakunnassa varoitetaan! He – nuo uskonnollisuuden hengen vallassa olevat – kun muistuttavat lapsiaan koulutuksen tärkeydestä, työn hakemisesta ja yleensä kaikista maallisista. He kun eivät ymmärrä uskon varassa elämisestä yhtään mitään.

    Jotkut noista veneenkeikuttajista tosin järkiintyvät – tai viilenevät uskossaan – ja pääsevät elämässään tavallisemmille urille. Jotkut, harvat ja valitut, päätyvät taas oman ”ministryn” perustajiksi ja hakeutuvat vaikka Lappiin, jossa sitten kaikkien tietämän mukaan onkin sitten jälleen kerran valtaisa herätys.

    Valitettavasti noissa parantajanuorissa on niitäkin, jotka eivät koskaan löydä tervettä suuntaa elämälleen, vaan syrjäytyvät vuosiksi uskonnollisiin harhoihinsa.
    Hehän ovat kuitenkin sellainen marginaalinen ääriaines, josta kenenkään ei tarvitse olla huolissaan. Eihän?

    Ja, ainahan tulee tilalle uusia. Yksi ulkomainen lävistyksiä tai tautointeja taikova ihmemies, ja kohta kadulla partioivatkin hänen opetuslapsensa kysymässä: Rukoiltaisko tädille naparengas?

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s