Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Ei ole pyhiä jäännöksiä

2 kommenttia

Maailma on pullollaan pyhäinjäännöksiä, reliikkejä. Mutta ne ovat jäännöksiä, muistoesineitä,  luunsiruja, puunpalasia…Mitä pyhää niissä on? Pyhä on sellaista, mitä palvotaan ja totisesti, en aio ruveta palvomaan jäännöksiä, vaikka voinkin ihan vain mielenkiinosta käydä niitä katsomassa.

Sitten on ns pyhää musiikkia, pyhää taidetta, pyhiä rakennuksia, pyhävaatteet, pyhät ihmiset ja hyvät hyssykät.

Onko urkumusiikki pyhempää kuin rummutus? Onko kirkko pyhempi kuin koti? Entäs, jos ei ole varaa ostaa pyhävaatteita, on vain samat kuteet arkena ja sunnuntaina? Kuka on kaikkein pyhin ihminen, paaviko? Mikä tekee taiteesta pyhän, enkelikuvako, vai seimenlapsi, vai runo paimenista kedolla?

Minulle pyhää on Kolmiyhteinen Jumala. Hän on ainoa ikuisen palvonnan kohde. Kaikki muu asettuu oikealle kohdalleen vasta, kun tunnustaudun tuon yhden Pyhän palvojaksi.

Hän ei ole rajoitettu, eikä rajoittunut. Hänen luovuutensa jälkiä näen mm kauneudessa, kuten taiteen eri muodoissa, siis muuallakin kuin urkukonsertissa. Jokin taulu saattaa yhtäkkiä pysähdyttää muistamaan, että Jumala on olemassa. Samoin jokin laulu, runo, kirja…Tieteen uudet keksinnöt palauttavat tajuamaan, kuinka paljon universumiin onkaan kätketty vielä löytämättömiä aarteita. Kaikki ei ole vielä tässä. Ihmisten ja ihmisluonteiden erilaisuus heijastaa Jumalan luovuuden rikkautta.

Tämä kaikki on tuttua juttua. Kunhan kertasin. Mutta blogini pointti: emme saa jämähtää ns pyhiin jäännöksiin ja haikailla menneitä ”hyviä aikoja”. Voimme panostaa elämään tässä ja nyt. Taivaan luovuus, ihanuus ja kauneus voi murtautua nyt jo meidän kauttamme tähän maailmaan. Tätä teki Jeesus, tätä Hän opetti rukoilemaan.

Jos me haluamme ihmisten oppivan tuntemaan Jeesuksen, niin meidän on syytä maastoutua ihmisten sekaan Jumalan luovuudella ja viedä mukanamme kaikkialle Jumalan arvo- ja armomaailmaa. Taiteet, tieteet, politiikka, kasvatus, media, you name it, ovat paikkoja, joissa voimme vaikuttaa ja muuttaa maailmaa. Tekemällä kaikesta uskonnollista, joka muuttuu vuodessa pyhäksi jäämistöksi, sitäkö tarkoitan? Ei, vaan että kaikkialla mukanamme kulkisi ainoan Pyhän, Jumalan siunaus, joka on monipuolista, ihmisen elämää parantavaa ja maailman ilmapiiriä eheyttävää apua kaikessa monimuotoisuudessaan.

No, myönnän, ateistin tai uskonnottoman korvissa tämä kuulostaa uskonnon salakuljetukselta. Jonkun uskovan korvissa taas humanistiselta humpuukilta. Mutta haluan edes hiukan repiä raja-aitoja alas, niin että uskon maailmasta ei tule ghettoa, johon on vaikea päästä sisälle.

Jumala on pyhä ja se, mihin Hän pääsee koskettamaan, muuttuu pyhäksi, eläväksi pyhäksi, ei reliikiksi katedraalin holviin. Pyhän rinnalla on iloa ja vapautta! Pyhä on elämää!

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

2 thoughts on “Ei ole pyhiä jäännöksiä

  1. Todella täydellinen kirjoitus taas.
    Ilmestyskirjan 18. luvussa kerrotaan näiden pyhien asioiden pyhittäjien tarkoitus.
    He ovat rikastuneet näillä ja samoin kaikki maan kauppiaat.

    Oikeastaan Apostolien teoissa kerrotut Paavalin vaiheet kuvaavat hyvin tätä
    samaa tilannetta. Paavali julisti että ainut mitä Jumala pyhittää on ihmiset,
    johdattamalla heitä katumukseen Jeesuksesta puhutun sanan opetuksen kautta.

    Osa otti pyhityksen vastaan, mutta suurin osa oli harmissaan siitä, että Paavalin
    puhuman sanan/opetuksen kautta pyhäköt tyhjenee ja rahanlähteet ehtyy.
    Häntä juoksutettiin myös kuulusteltavana moneen kertaan rahan saannin toivossa.

    Ei ole poika polvesta parantunut. Ainut mitä ei muisteta pyhittää on lepopäivä.

    En halua pilata kirjoitustasi, joten totean vain antavani 10+

    Tykkää

  2. En malttanut kuitenkaan pysytellä poissa eli olla laittamatta lusikkaani soppaan, kun Heikki toteaa, että ” Ei ole pyhiä jäännöksiä”, kysymyksen luonteisella jatkokysymyksellä, mutta onko vielä marttyyrivalmiutta?

    Ensi viikon lauantaina 1.11. vietetään taas Pyhäinpäivää. Sen enempää päivän historiaan syventymättä, kun eväitäkään siihen minulla ei juuri olisi, totean vain, että päivän juuret juontuvat Rooman valtakunnassa keisari Neron aikana alkaneista, keisari Diocletianuksen aikana huipentuneista ja keisari Konstantinus Suuren aikana päättyneistä kristittyjen vainoista. Näissähän kristittyjä surmattiin joukoittain mitä julmimmilla tavoilla.

    Eikä kristittyjen asema nykyisissä muslimivaltioissakaan kai mitään herkkua ole.

    Yllä kirjoittamani taustaksi siihen, mistä nyt aion sanoa. Olen joskus ajatellut, olisikohan meistä täällä Suomessa asuvista ja Kristukseen tunnustautuvista samaan. Mutta koska tuollainen ajatus ei enää ole, eikä siitä toivottavasti koskaan tulekaan relevanttia, niin ”pehmennän” marttyyriutta vähemmän julmalla mutta kuitenkin kuviteltavissa olevalla mielikuvalla.

    Nyt kun ”maallistuminen” tuntuu saavan yhä enemmän jalansijaa, niin tulevana mielikuvituspäivänä tapahtuu seuraavaa:

    Suomen hallitus lähettää kaikille valtion, kuntien ja k i r k o n palveluksessa oleville virkamiehille ja työntekijöille sekä näistä viroista ja töistä eläkkeellä oleville kirjallisen ultimaatumin, jonka sisältö on seuraava:

    Jokaisen yllä mainittuun ryhmään kuuluvan on tultava jokaisessa kunnassa tarkemmin määriteltyyn paikkaan ja siellä a l l e k i r j o i t u k s e l l a a n vahvistettava, t u n n u s t a u t u u k o asianomainen nykyisin voimassa olevan uskontunnustuksen tähän osaan:

    ”Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen.”

    Kaikki ne, jotka k i e l t ä y t y v ä t allekirjoittamasta, s ä i l y t t ä v ä t kaikki voimassa olevat e t u u t e n s a niihin säännönmukaisesti tulevine lisäyksineen.

    A l l e k i r j o i t t a n e e t saavat v a i n liitteessä tarkemmin määritellyn peruspalkan tai peruseläkkeen , kansaneläkkeen mahdollisella perusosalla lisättynä, jotka jäädytetään nykyiseen tasoonsa.

    Luulenpa, että allekirjoittavia, toisin sanoen nykymarttyyreitä, olisi hyvin vähän – ja pelkäänpä, minäkin puuttuisin niiden joukosta!

    Liked by 1 henkilö

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s