Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Lähdeihminen (leipäpyhän lyhyt psalmisaarna)

8 kommenttia

Hauskaa tämä suomenkieli. Kiinankielessä sentään asiayhteydestä arvaa, mitä sana tarkoittaa…ja viimeistään kirjoitetusta sanamerkistä. Mutta se ei toimi suomessa.

Kuten tuo lähdeihminen. Onko se ihminen, joka on aina lähdössä jonnekin? Vai onko se sellainen otus, joka on kuin vesilähde? Ja onko se lähde lätäkkö vai hete? Pulppuaako se mahdollisesti?

Otanpa avukseni Raamatun. Tälle pyhälle merkitty psalmiteksti on Psalmi 84:6-10. Jae 7 sanoo:”Kun he kulkevat vedettömässä laaksossa, sinne puhkeaa virvoittava lähde.” Vanha Biblia sanoo saman Psaltarissa:”Jotka käyvät itkun laakson lävitse, ja tekevät siellä kaivoja.”

On siis ihmisiä, jotka saavat aikaan virvoittavia lähteitä ja kaivoja vedettömiin itkun laaksoihin. He ovat niitä lähdeihmisiä, raikasta ja virvoittavaa lähdevettä pulputtavia harvinaisuuksia, joita nyt tarvitaan kipeästi kipeään maailmaan. Mistähän näitä harvinaisuuksia löytyisi? Samainen Psalmi puhuu ihmisistä, jotka saavat voimansa Jumalalta ja kaipaavat pyhälle matkalle. Juuri heistä tukee noita lähdeihmisiä. He ovat lähellä Jumalaa ja tuossa läheisyydessä ihminen muuttuu; seura tekee kaltaisekseen.

Lähdeihmiset ovat myös lähdeihmisiä: he ovat lähteneet Jumalan perään, etsimään Elämän Leipää ja Elävää vettä, siis ravintoa, joka virvoittaa virvoittamaan muita.

Tämä suomenkieli onkin aika kätevää: ole lähdeihminen!

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

8 thoughts on “Lähdeihminen (leipäpyhän lyhyt psalmisaarna)

  1. Mää tunnen monta semmosta ihmistä. Blogitaivaallakin heitä pulputtaa.

    Liked by 2 people

  2. Olisiko leipäpappi paras lähdeihminen?

    Tykkää

  3. Tämä psalmi kokonaisuudessaan on ollut nuoruudestani lähtien minulle aivan erityisen merkittävä ja rakas.!
    Raamattu kansalle sanoo tuon 7 jakeen tutusti:” Kun he kulkevat kyynellaakson kautta he muuttavat sen lähteitten maaksi, ja syyssade peittää sen siunauksilla.” Heikki, minä ottaisin tähän vielä sen edellisenkin jakeen: ” Onnellisia ne ihmiset, joiden voima on sinussa, joilla on sydämellään pyhät matkat”! (RK)

    Olen tänään päässyt kappelillemme ja lähteen ääreen. Meillä on eloa, on lähde joka pulppuaa, meillä on elävä pappi ja muutama elävä seurakuntalainenkin, kiitos Jumalalle.

    Kukapa näistä kaikista tietää, mutta ”Lähde Jumalan pulppuaapi, virta Herran täynnä on, kuivan erämaan saa se kukkimaan minne saapuu matkallaan!” Olla lähteen äärellä on niin parasta!

    Ja minä ajattelen että se on kaivo josta Jeesus ammentaa sitä elävää vettä meidän kaikkien juodaksemme, mistään muusta huolimatta.
    Kiitos tästä Heikki, saanen toivottaa siunausta eloosi!?

    Liked by 2 people

    • Kiitos, Tuulikki. Siunausta myös sinulle. Hyvä kuulla uutisia seurakunnastasi.

      Liked by 1 henkilö

      • Minulle tuli myös mieleen, tuosta ihanasta tekstistäsi, Syykarin kaivo. Siellähän Jeesus istui, odotti ja tiesi mitä tulee tekemään :) .
        Pyysi juomaa ensin itselleen ja sitten kertoi naiselle kaiken mitä tämän piti tietää ja seuraukset tiedämme.

        Oi, jospa koko Suomen kansa vielä heräisi ja ottaisi vastaan Elävän Leivän ja Veden lähteen, koko maailman Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen.

        On hyvä että on niitä jotka voivat fyysisesti lähteä tekemään ihmisille hyvää, mutta onneksi se ei ole Jumalan Valtakunnassa ainoa tapa! Kukaan Herran oma ei ole turha vaikka ei näkyisi, eikä kuuluisikaan. Lähteet pulppuaa syvällä siimeksissäkin ja niissä on usein kirkas vesi :) ! Ihmeellinen, ihmeellinen Herra!

        Suurenmoista että meitä Tien kulkijoita on vähän joka paikaan omine tehtävineen. Ja kaiken kaikessa vaikuttaa Jumalan rakkaus!
        Jeesus kanssasi Heikki.

        Liked by 2 people

  4. Lähdeihmisen yksi ominaisuus lienee pyhä tyytymättömyys, kuten Kaalebin tyttärellä Aksalla, -”olet naittanut minut kuivaan maahan”.Joos 15:16-19. Pikku-Aksa oli ilmeisesti koko ikänsä erämaavaelluksen aikana kuullut, että mennään Luvattuun lähteitten maahan, ja sitten tilanne perillä ei vastannutkaan odotuksia. Siitä lienee noussut tuo vähän julkeankin tuntuinen vaatimus: ”anna minulle vesilähteitä!” Silloin isänsä antoi hänelle Ylälähteet ja Alalähteet.Molempien vesi juoksee Jumalan ja Karitsan valtaistuimelta. Ylälähteet joskus yllättävät janoisen kulkijan, Alalähteitten vesi on sama alkuperää mutta sen joutuu joskus kaivamaan esiin murheenn jakoetuksien laakson pohjissa!

    Liked by 2 people

  5. Törmäsin sanaan ensimmäisen kerran.
    Tuo Tuulikin tekstissä oleva laulunpätkä on lähdeihmisen tekemä. Siitä tulee aina vivoitetuksi.
    Itsestä aina välillä tuntuu että on kuiva erämaa, tai ihan kuin Aksa.
    Tärkeä rooli tuollla lähdeihmisella kristillisen vaelluksen tiellä.
    Täytyy ottaa tavoitteeksi viedä joka päivä edes se lasilinen vettä kuivuudesta kärsiville.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s