Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Kirkko, tule ulos haudasta!

6 kommenttia

Kristuksen kirkolla on maailman huikein sanoma: sen Herra nousi haudastaan ja elää! Kuolema, vihollisemme on voitettu. Luulisi tällä olevan markkinarakoa juuri nyt, kun maailma kulkee kriisistä toiseen, kuolemanvarjon laaksosta toiseen pimeään laaksoon.

Jumala välittää luomastaan maailmasta. Jopa rakastaa sitä, vaikka sitä on joskus vaikea uskoa. Miten Hän voi rakastaa ihmisiä, jotka tappelevat keskenään ja aiheuttavat vain tuskaa toisilleen? Missä tuo rakkaus näkyy käytännössä? Onko se vain huulten haihtuvaa höpinää, messun liturgista kauneutta, joka jää kirkon alttarille, kun väki painuu ulos arjen kylmyyteen ja pimeyteen?

Kirkko voi jumiutua sisätiloihin, sisäpiireihin, sisäiseen uskonnolliseen viestintään, tai seurata ylösnoussutta Kristustaan ulos ihmisten ilmoille. Ihmisten ilmoilla tarvitaan nyt sanomaa Jumalan rakkaudesta, joka murskaa pahan vallan, murtaa ihmisen kovuuden ja muuttaa maailman.

Paavali sanoo tämän Rooman seurakunnalle seuraavin sanoin:”Jumala on kutsunut minut Kristuksen Jeesuksen palvelijaksi kansojen keskuuteen, toimittamaan Jumalan evankeliumin pyhää pappispalvelua, jotta maailman kansoista tulisi Jumalalle mieluinen, Pyhän Hengen pyhittämä uhri…saattaakseen maailman kansat kuuliaisiksi, puheiden ja tekojen, tunnustöiden ja ihmeiden avulla, Jumalan Hengen voimalla.”
(Room.15:16-18)

Paavali ei puhu vaatimattomasti, vähätellen ja nöyristellen. Tavoite on sama kuin Jeesuksen lähetyskäskyssä: koko maailma! Voimana Jeesuksen lupaus: Pyhän Hengen täyteys! Toimintamuotoina se, mitä Jeesuskin teki: puheet, teot, ihmeet ja merkit,jotka seuraavat niitä, jotka uskovat.

Tämä on kirkon ylösnousemus!

Huikea sanoma ylösnousseesta Jeesuksesta kuuluu niin kirkkojen sisälle kuin kaduille ja toreille ja aina taistelukentille, jopa terroristien leireille asti. Pyhä Henki kutsuu kirkkoaan ulos haudasta, elämään, toimimaan ja vaikuttamaan ihmisten keskellä, tuoksuna, valona ja suolana.

Kristuksen kirkko, hyvää Pääsiäistä ylösnousseen seurassa, mihin tahansa Hän sitten kirkkoaan kuljettaakaan!

Advertisements

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

6 thoughts on “Kirkko, tule ulos haudasta!

  1. Mahtava kirjoitus ei muuta voi sanoa tai lisätä.

    Tykkää

  2. Hei Heikki,

    Olen miettinyt lähiaikoina paljon Jumalaa ja Hänen rakkauttaan. Rakkaita, vielä pieniä lapsiani katsoessani mietteet palaavat aina yhä uudestaan kysymykseen siitä, miten Jumala voi antaa yhdenkään luoduistaan joutua kadotukseen. Miten Itse Rakkaus voi sallia tämän? Ja kuitenkin usko on aina lahja Jumalalta! Miksi hän antaa tämän lahjan joillekin ja toisille taas ei? Miksi lahjan saavat vain niin harvat hänen lapsistaan? Äitinä tämä asia tuntuu välillä lähes mahdottomalta käsittää. Nämä kysymykset ovat vaivanneet minua jo jonkin aikaa. Osaisitko auttaa minua vastauksien etsimisessä? Muitakin kysymyksiä olisi… :)

    Tykkää

    • Kysymyksesi ei ole niitä helpoimpia!
      Jumala ei halua kenenkään joutuvan hukkaan, mutta Hän ei myöskään pakota ketään seuraansa. Usko on tarjolla kaikille, mutta kaikki eivät ota sitä vastaan. Rakkaus ei vaadi, vaan houkuttelee ja kutsuu luokseen. Pakotettu käännyttäminen ei olisi enää rakkautta.
      Meillä on oikeus myös rukoilla lastemme puolesta, että elämän vaiheet saisivat heidät kääntymään Jumalan puoleen.

      Tykkää

  3. Olen noita iäisyysasioita pohtinut minäkin sekä tykönäni että tuolla muualla, mutta tähän en laita kuin

    Loppupäätelmäni:

    Helvetissä olosta on ties kuinka monen kirjoittajan toinen toistaan kauheampia kuvauksia siitä, minkälaisissa oloissa siellä elävät sielut joutuvat elämään.

    Mutta. Jumala joka on luonut kaiken, myös matematiikan säännöt ja mm. niihin kuuluvan logiikan.

    Kuka siis kiusaisi helvetissä olijoita, sillä ” Älköön kukaan, kiusauksessa ollessaan, sanoko: ”Jumala minua kiusaa”; sillä Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän ketään kiusaa.”?

    Eli siis niiden osa, jotka eivät pääse iankaikkiseen elämään, on, ei iankaikkinen päättymätön kidutus kenenkään ohjaamattomana, vaan se on

    IANKAIKKINEN JA LOPULLINEN(TOINEN) KUOLEMA!

    Tykkää

  4. Kiitos Heikki ja Toivo vastauksistanne! Tosi paljon mietityttää monet asiat juuri nyt… Uskoa on, mutta koen, että se on nyt horjuvampaa kuin koskaan… Ja toisaalta taas hengelliset kysymykset vetävät puoleensa aiempaa enemmän.

    Minua on mietityttänyt mm. VT:ssä Jumalan toimet uskottomia kohtaan. Esimerkiksi otan seuraavan lainauksen toisesta Mooseksen kirjasta:

    ”Herra sanoi Moosekselle: ”Miksi sinä huudat minua avuksi? Käske israelilaisten lähteä liikkeelle. 16 Kohota sauvasi, ojenna kätesi merta kohti ja halkaise sen vedet, niin israelilaiset voivat kulkea meren poikki kuivaa maata pitkin. 17 Minä kovetan egyptiläisten sydämet, niin että he lähtevät teidän peräänne. Ja se, mitä tapahtuu faraolle ja koko hänen sotajoukolleen, hänen sotavaunuilleen ja niiden ajajille, todistaa minun suuruuttani. 18 Kun minun suuruuteni näkyy siinä, mitä faraolle, hänen sotavaunuilleen ja niiden ajajille tapahtuu, silloin egyptiläiset ymmärtävät, että minä olen Herra.””

    Mietin, miksi Jumala on halunnut näyttää suuruutensa edellä kuvatulla tavalla? Miksi Suurin Rakkaus ei näytä suuruuttaan rakkauden teoin? Miksi kovettaa ihmisten sydämet, kun yhtä hyvin voisi ne sulattaa rakkauden voimallaan? Edelleen: miksi Jumala tappoi lukemattoman määrän esikoisia, kun Hän olisi kaikkivaltiaana voinut antaa Pyhän Hengen toimia esikoisten kautta? Mikä olisikaan ollut suurempi kunnia Jumalalle kuin kaikkien (tai edes yhden) egyptiläisten esikoisten ylistys?

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s