Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Mihin uskoa?

15 kommenttia

Mitä on  tämä sekava ja hämmentävä usko. Mihin uskon ja miten sen perustelen. Mitä epäilen ja mitäs jos hukun epäilyyni. Miten tulen uskoon ja mikä on sen lähde ja kohde. Onko uskoni aitoa ja uskonko oikein. Teenkö tarpeeksi ja riittääkö mikään. Miksi ei tunnu miltään ja miksi toisinaan taas tuntuu siltä  kuin voisin halata koko maailmaa julistaa rakkautta Jeesusta kohtaan.

Jumala on ääretön, rajaton ja kaikkivaltias. Hän on tämän ajan ulkopuolella ollen läsnä eilisessä, nykyhetkessä ja huomisessa. Silti elämme maailmassa jossa Jumala on salattu. Hän on kätketty meidän silmiltämme mutta kaikki mitä hän on luonut ja tehnyt on näkyvillä. Mikroskoopin alle voimme vangita siis vain Jumalan kätten töitä. Tuskailemme luomisen ongelman kanssa tajuamatta, että koko elämä on uuden syntymistä ja luomista. Jumalan aloittama luominen jatkuu syntymässä ja kuolemassa.

Voisimme verrata Jumalan etsimistä kaksiuloitteiseen sarjakuvahahmoon, joka paperinpinnalla liukuu ilman syvyysvaikutelman tajua. Hahmo ei voi irrota paperista vapaaksi. Jos hahmo olisi tietoinen hänelle voisimme kertoa millaista kolmiuloiteisuus on mutta kokemusta siitä emme voi välittää. Hän voisi korkeintaa uneksua siitä. Vain Jumala pystyisi irrottamaan hahmon ja luomaan hänestä kolmiuloitteisen hahmon eli herättämään hänet eloon.

Samoin on meidän laitamme suhteessa Jumalanvaltakunnan todellisuuteen.  Saamme tietää sen olemuksesta Raamatusta mutta suoraa kontaktia emme voi siihen saada. Olemme riippuvaisia Raamatusta ja siitä mitä kuulemme siitä. Sen vaikutukset kuitenkin murtautuivat tähän maailmaan Jeesuksen ja Pyhän Hengen kautta. Siksi Pyhä Henki  on aivan olennainen persoona avamaan meille ymmärrystä Raamatusta ja Jeesuksesta. Pyhä Henki herättää meidät eloon ja synnymme uudestaan. Mutta itse ”Taivasta” joudumme odottamaan ”tahrana paperissa”. Vain näin voimme saada uskon ja vastauksia loputtomiin kysymyksiimme.

Kun kysyn, että mikä olen pyytämään Jumalalta mitään, joudun miettimään millainen Jumala on. Jeesus kutsuu häntä nimeltä Abba. Sana Abba on hyvin intiimi ja läheinen kuva isästä. Sen voisi kääntää suomeksi vaikkapa isiksi tai iskäksi. Jumala on isänä täydellisen hyvä. Sellaista isää uskaltaa lähestyä ja pyytää koska hän ei torju lapsiaan luotaan pois.

Jumalan työ meissä ei riipu meidän tiedoistamme ja tunteistamme. Hänen hyvä tahtonsa meitä kohtaan ei ole riippuvainen edes meidän uskosta tai epäuskosta. Minulle Raamatun tärkein vertaus on vertaus tuhlaajapojasta. Siinä isä jaksoi odottaa kärsivällisesti poikaansa kotiin eikä otttanut kuuleviin korviinsa pojan selittelyitä vaan ehdoitta otti hänet takaisin lapsekseen ja vieläpä juhlien. Mikään ei voinut estää isää rakastamasta poikaansa.

Kirjoittaja: Tapio Laakso

Lapsenuskoinen sen tien kulkija

15 thoughts on “Mihin uskoa?

  1. Aivan mahtava. Selkeä, sykähdyttävä teksti johon on paneuduttava ajan kanssa uudelleen, jos pääsen täällä läpi. Jostain syystä en saanut merkintää tykkäämisestä onnistumaan?

    Liked by 1 henkilö

  2. Tapio

    Kirjoitat tuossa Raamatusta uskon perustana ja ankkurina ja sitähän se on. Omat tuntemuksetkin ovat tärkeitä, mutta ne ovat kuitenkin subjektiivisia ja saattavatpa kahdella uskovalla mennä pahastikin ristiin, jolla en nyt tarkoita Golgatan ristiä! (Kristitty/muslimi)
    Mutta Raamatusta. Koska Raamattu on paitsi ”syntynyt” ainakin usean sadan vuoden aikana, sen tapahtumat eivät myöskään ole kronologisessa järjestyksessä, joten Raamatun esittämistä tapahtumista on vaikea saada yhtenäistä ehjää jatkumokuvaa.

    Siispä:

    Raamatun tapahtumia aikajärjestyksessä

    Olen itse ja varmaan monet muutkin Raamattua lukiessaan joutuneet tai ainakin miettineet tapahtumien sijoittumisesta historian aikajanalle.
    Minulla on vielä osittain kesken lukemisen teos nimeltään SUURI RAAMATTUTIETO.
    Teoksessa on kyllä myös tapahtumien aikajärjestys, mutta asiakokonaisuuksittain ryhmiteltynä jolloin siitä ei saa koko tapahtumaketjua yhtenäisenä.

    Niinpä päätin tehdä sellaisen. Laadin sen ensin Excelillä kirjoittaen tapahtumat kirjan perusteella, jolloin kokonaisaikajärjestys ole sekaisin.

    Lopuksi hyödynsin ohjelman lajitteluominaisuutta ja lajittelin tapahtumat aikajärjestykseen. Meni siinä kotva tunteja poikineen, mutta nyt se on valmis. Tuli mieleeni, että sinä kun olet opettaja, niin voisiko siitä mahdollisesti olla hyötyä sinullekin.

    Raamatun tapahtumat sekä muita rinnakkaistapahtumia vuosijärjestyksessä.

    Lähdeteos SUURI RAAMATTUTIETO

    Vuosi -> Vuosi
    e.Kr. n. 2685 Egyptin suurten pyramidien rakentaminen
    n. 2134 Egyptin toinen suuruuden aika
    n. 2000 Puiset laivat kehitetään Kreetalla
    n. 2000 Heettiläisten valtakunnan perustaminen
    n. 1925 Abraham lähtee Uurista
    1900 -> 1720 Iisak
    n. 1800 -> 1700 Jaakobin elinaika
    1760 Hammurabin laki
    1750 -> 1640 Joosef
    1720 Knossoksen palatsin tuho ja korjaus
    n. 1640 -> 1570 Hyksojen valtakausi Egyptissä
    1552 Egyptin suurin kukoistuskausi
    n. 1500 Kreikan kieletä ryhdytään kirjoittamaan
    n. 1400 Lineaari-B-kirjoitus Kreikassa
    1375 -> 1358 Amarma-kirjeet
    n. 1350 -> 1230 Mooses
    1344 -> 1336 Farao Amenofis, monoteistinen auringonpalvonta
    1332 -> 1322 Farao Tutankhamen
    1300 -> 1190 Joosua
    n. 1280 Israelilaisten lähtö Egyptistä
    n. 1280 -> 1240? Kymmenen käskyä Siinain vuorella
    1279 -> 1213 Seti ja Ramses II rakentavat kaupunkeja Niilin suistoon
    n. 1240 Kanaanin valloitus
    1224 -> 1184 Debora
    1224 -> 1137 Gideon
    1220 -> 1050 Tuomarien aika
    n. 1200 Filistealaiset Välimeren itärannalle
    1115 -> 1075 Eeli
    n. 1100 Mykeneläinen sivilisaatio romahtaa Kreetalla
    n. 1100 Foinikialaiset kehittävät pohjan nykyiselle kirj. Järjestelmälle
    n. 1100 Ruut
    1075 -> 1035 Samuel
    1070 Simson
    1070 Jefta
    1050 -> 930 Israel ja Juuda yhdessä
    1050 Filistealaiset hävittävät Silon
    1050 -> 1011 Saul
    1011 -> 970 Daavid
    n. 1000 Etruskit saapuvat Italiaan
    970 -> 930 Salomo
    966 -> 959 Jerusalemin temppelin rakentaminen
    931 -> 913 Rehabeam
    930 -> 910 Jerobeam
    930 Valtakunta jakautuu
    930 -> 722 Israel
    930 -> 587 Juuda
    925 Farao Sisak hyökkää Palestiinaan
    913 -> 911 Abiam
    911 -> 870 Asa
    910 Nadab
    908 Baesa
    886 Ela
    885 Simri
    885 -> 880 Tibni
    885 -> 874 Omri
    874 -> 853 Ahab
    870 -> 850 Elia
    870 -> 848 Josafat
    853 -> 852 Ahasja
    852 -> 841 Joram
    n. 850 -> 790 Elisa
    848 -> 841 Joram
    841 -> 813 Jehu
    841 Ahasja
    841 -> 835 Atalja
    835 -> 796 Joas
    814 Foinikialaiset perustavat Karthagon
    813 -> 798 Joahas
    n. 810 -> 750 Joel
    798 -> 781 Joas
    796 -> 767 Amasja
    781 -> 753 Jerobeam II
    776 Ensimmäiset Olympiakisat
    767 -> 740 Ussia(Asarja)
    760 Aamos
    760 Joona
    755 -> 732 Hoosea
    753 Rooman perustaminen
    753 -> 752 Sakarja
    752 Sallum
    752 -> 742 Menahem
    n. 750 Homeroksen Iilias ja Odysseia
    744 Tiglatpileser
    742 -> 740 Pekahja
    742 -> 687 Miika
    742 -> 700 Jesaja
    740 -> 732 Pekah
    740 -> 732 Jotam
    732 Assyrialaiset valloittavat Damaskoksen
    732 -> 716 Ahas
    731 -> 722 Hoosea
    722 Samarian häviö
    722 -> 705 Sargon II(Assyria)
    716 -> 687 Hiskia
    705 -> 681 Sanherib(Assyria)
    n. 704 -> Assyria piirittää Jerusalemia
    687 -> 642 Manasse
    681 -> 669 Assarhaddon(Assyria)
    669 -> 627 Assurbanipal(Assyria)
    664 -> 612 Nahum
    642 -> 640 Amon
    640 Sefanja
    640 -> 609 Josia
    621 -> 580 Jeremia
    612 Niniven kukistumien(Babylonia)
    609 -> 597 Jojakim
    609 Joahas
    606 Assyrian häviö
    605 -> 562 Nebukadnessar II(Babylonia)
    605 Karkemiksen taistelu(Babylonia)
    605 Habakuk
    604 -> 535 Daniel
    n. 600 Babylonin riippuvat puutarhat
    597 Jojakin
    597 -> 588 Sidkia
    597 -> 538 Pakkosiirtolaisuus
    597 1. pakkosiirto
    593 -> 570 Hesekiel
    587 2. pakkosiirto, Jerusalemin kukistuminen
    587 Obadja
    582 -> 581 3. pakkosiirto
    563 -> 483 Buddha
    556 -> 539 Nabonidus(Babylonia)
    551 -> 479 Kungfutse
    550 -> 539 Belsassar(Babylonia)
    539 Babylonian kukistuminen(Persia)
    539 -> 530 Kyyros Suuri(Persia)
    538 -> Pakkosiirrettyjen 1. paluu Juudaan
    537 -> 516 Jerusalemin temppelin jälleenrakennus
    530 -> 522 Kambyses(Persia)
    526 Serubbabel
    525 Pakkosiirrettyjen 2. paluu Juudaan
    522 -> 486 Dareios I (Persia)
    520 -> 480 Sakarja
    520 Haggai
    510 Rooman tasavallan perustaminen
    496 Sofokles
    490 Marathonin taistelu
    486 -> 465 Kserkses I(Ahasveros, Persia)
    n. 465 -> Ester
    464 -> 423 Artakserkses I(Persia)
    460 Malakia
    458 Esra palaa Jerusalemiin
    445 -> 433 Nehemia jälleenrakentaa Jerusalemin
    438 Parthenonin jälleenrakentaminen Ateenassa
    427 Platon
    404 -> 359 Artakserkses II(Persia)
    399 Sokrateen kuolema
    384 Aristoteles
    336 -> 323 Aleksanteri Suuri
    336 -> 331 Dareios II (Persia)
    290 Rooma valloittaa keski-Italian
    285 -> 246 Ptolemaios II Filadelfos(Ptolemaiosten valta)
    283 Septuagintan käännöstyö alkaa
    223 -> 187 Antiokhos III Suuri(Ptolemaiosten valta)
    217 Hannibal ylittää Alpit
    214 Kiinan muuri
    200 Ensimmäiset mayakaupungit Meksikossa
    175 -> 163 Antiokhos IV Epifanes(Ptolemaiosten valta)
    n. 167 Antiokhos häpäisee temppelin
    166 -> 161 Juudas Makkabealainen
    164 Temppelin uudelleen vihkiminen
    160 -> 143 Jonatan Makkabilainen
    150 Milon Venus
    143 -> 135 Simon Makkabilainen
    135 -> 104 Johannes Hyrkanos
    106 -> 48 Pompeius
    104 -> 103 Aristobulos
    103 -> 76 Aleksanteri Jannaios
    n. 100 Kuolleenmeren kirjakääröt
    n. 100 Essealaisten nousu
    76 -> 67 Salome Aleksandra ja Hyrkanos II
    67 -> 40 Aristobulos II ja Hyrkanos II
    65 -> 27 Horatius
    63 Pompeius valloittaa Jerusalemin
    55 Caesar valloittaa Britannian
    48 -> 44 Julius Caesar(Rooman valtakausi)
    47 -> 43 Antipater II
    37 -> 4 Herodes Suuri
    31 Aktion taistelu
    30 Vergilius: Aeneis-eepos
    27 Rooman keisarikunnan synty
    27 -> 14 jKr. Augustus(Octavianus, Rooman valtakausi)
    12 Halleyn komeetta
    e.Kr. n. 4 Johannes Kastaja
    e.Kr. n. 4 JEESUKSEN SYNTYMÄ
    j.Kr. 14 -> 37 Tiberius
    j.Kr. 26 -> 36 Pontius Pilatus
    j.Kr. 28 -> 29 Johannes Kastajan toimintakausi
    j.Kr. 29 JEESUKSEN KASTE
    j.Kr. 33 JEESUKSEN RISTIINNAULITSEMINEN
    33 Helluntai
    34 35 Saul(Paavali)
    37 -> 41 Gaius Calicula
    41 -> 54 Claudius
    41 -> 44 Herodes Agrippa I
    43 Britannian valloitus
    49 Paavalin 1. lähetysmatka
    49 Jerusalemin kokous
    50 Claudiuksen karkotusjulistus
    50 -> 57 Paavalin 2. ja 3. lähetysmatka
    50 -> 93 Herodes Agrippa II
    53 -> 55 Paavali Efesoksessa
    54 -> 68 Nero
    59 -> 61 Paavali vankeudessa
    n. 60 Kushanin valtakunnan kukoistus suurimmillaan
    64 Rooman palo
    64 65 Pietarin ja Paavalin marttyyrikuolemat
    66 -> 70 Juutalaisten 1. kapina roomalaisia vastaan
    68 -> 69 Galba
    69 -> 79 Vespasianus
    69 Otho
    69 Vitelius
    70 Jerusalemin kukistuminen ja temppelin hävitys
    73 Masadan kukistuminen
    79 Vesuviuksen purkaus hautaa Pompeijin
    79 -> 81 Titus
    81 -> 96 Domitianus
    81 -> 96 Kristittyjen vainokausi
    n. 95 Johannes karkotetaan Patmokselle
    96 -> 98 Nerva
    98 -> 117 Trajanus
    n. 100 Johanneksen kuolema
    112 Hadrianuksen muurin rakentaminen alkaa Britanniassa
    117 Rooman valtakunta laajimmillaan
    117 -> 138 Hadrianus
    130 Hadrianus päättää rakentaa Jerusalemin Aelia Capitolina
    132 -> 135 Juutalaisten 2. (Bar Kokhban) kapina

    Liked by 1 henkilö

    • omistan kyseisen teossarjan ja näinhän se on rakennettu. Raamatun kaanon on muodostunut vasta myöhempinä aikoina ja siihen on lisätty luvut ja jakeet. Monissa kohdin jako on ollut melko väkivaltainen itse asialle ja katkaisee tärkeitäkin kokonaisuuksia palasiin. Myös vanhantestamentin kirjojen järjestys ei ilmeisesti aikajärjestyksen mukaan.

      Oma kokemukseni raamatun lukemisesta on kahtalainen. Aikaisemmin, nuorena en oikeastaan tajunnut raamattua kokonaisuutena vaan näin ainoastaan ne kohdat joissa suoraan puhuttiin Jeesuksesta muu oli enemmän tai vähemmän epäselvää, liekö syy hahmotus- ja lukihäiriössäni vai ymmärtämättömyydessä. Mutta elämässäni tapahtui mullistus ja jouduin kelaamaan uudelleen perusarvoni ja myös tämän usko ulottuvuuden. Luin hengellistä kirjallisuutta ja törmäsin ensimmäisen kerran kunnolla Pyhän Hengen käsitteeseen ja tulin siihen tulokseen että Minun on nieltävä koko paketti Ihmeineen päivineen tai hylättävä koko hoito. Puoltaväliä ei kertakaikkiaan voinut olla omalla kohdallani. Kun katsoin elämääni taaksepäin näin valtavan määrän isoja ja pieniä ihmeitä ja johdatusta huolimatta siitä että en ollut elänyt mitenkään parannusta tehden paremminkin toisinpäin. Yksi kaunis yö sitten päätin sanoa Jumalalle että tässä olen tee mitä parhaaksi näet. Antauduin Jumalalle kokonaan. Seuraava aamu oli hämmentävä. Maailmassa oli ensimmäisen kerran jotain järkeä ja Raamattu muuttui kauniiksi kokonaisuudeksi joka julisti Jeesusta alusta loppuun saakka. Siitä asti tämä on ollut opettelua Jumalanvaltakunnan todellisuuden äärellä tai miten sitä nyt sitten kukin sanoo.
      Mutta olen kiitollinen tuosta aika janasta Meidän abiturientti nimittäin aikoo kirjoittaa uskonnon keväällä! ja on siitä minullekin hyötyä. Herää tuo teos sarja uudella tavalla henkiin.Tämä oli pikavastaus, nyt nokka kohti pohjoista.

      Liked by 1 henkilö

    • Tuli mieleen vielä että raamatun kirjoista on siis näytteitä jotka ovat satoja vuosia vanhempia kuin näytteet vanhimmista Rooman historiallisista kirjoituksista ja vain raamatun kirjoituksien alkuperää epäillään. Lisäksi roomalaisia tekstejä on vain muutama kappale säilynyt mutta raamatun tekstejä on satoja ellei tuhansia. Kaikenkaikkiaan pitää jokaisen miettiä mihin lopultakin uskonsa perustaa ja mihin kiinnittää katseensa. Minulle kohde on Jeesus ja pelastushistoria. Sen ympärillä olevat asiat ovat tärkeitä. Sen jälkeen tulee se halu seurata Jeesusta. Halu olla opetuslapsi. Halu etsiä Jumalan tahtoa.

      Liked by 1 henkilö

  3. Jaa-jaa, mihin uskon, mitä toivon ja mitä rakastan. Tämän pitäisi ihmisen arkielämässäkin olla jonkinlainen pyhä kolminaisuus, jossa tärkeintä on rakkaus. Kerettiläinen jatkokysymys voisi olla, ketä tänään, tässä ja nyt rakastat – oman itsesi lisäksi.

    Tykkää

  4. Tapio

    Tämä kirjoittamasi ” Mutta olen kiitollinen tuosta aika janasta Meidän abiturientti nimittäin aikoo kirjoittaa uskonnon keväällä! ja on siitä minullekin hyötyä.” tuntuu hyvältä sisikunnassani.

    Mitä uskoon sinänsä tulee, niin olen sen omalta kohdallani mieltänyt sellaiseksi, että uskon Raamatun ilmoittaman todeksi ja Jeesuksen lunastyön sen huipentumaksi. Mutta en koe olevani ns. uskovainen, jonka parempi ilmiasu mielestäni olisi uskova, siis ilman tuota ”inen” loppua.

    Mielestäni olisi älyllistä epärehellisyyttä valehdellen väittää muuta.

    Liked by 1 henkilö

  5. Vähän blogin aihekommenttiakin:

    ” Miten tulen uskoon ja mikä on sen lähde ja kohde.” – kysyt.

    Ja ei kun miettimään. Mitä on usko?

    Onko se subjekti vai objekti?

    Jos se on subjekti, niin eikö silloin oikea ilmaus olisi; usko tuli minuun xx.xx.xxxx ?
    Jos se on objekti, niin eikö silloin oikea ilmaus olisi; minä tulin uskoon xx.xx.xxxx ?

    Liked by 1 henkilö

  6. Tapio

    Vielä uskosta eli sen laadusta ja lainaan ensin asian selventämiseksi itseäni tuolta hieman ylempää ”Mitä uskoon sinänsä tulee, niin olen sen omalta kohdallani mieltänyt sellaiseksi, että uskon Raamatun ilmoittaman todeksi ja Jeesuksen lunastyön sen huipentumaksi.”
    Ja tuon selventämiseksi, koska oma näkemys, oli se vaikka kuinka ylevältä tuntuva, on vain oma näkemys, nojaan tähän: ”

    ” Ja Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: ” ’Näin sanoo Amen, se uskollinen ja totinen todistaja, Jumalan luomakunnan alku: Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Mutta nyt, koska olet penseä, etkä ole palava etkä kylmä, olen minä oksentava sinut suustani ulos.” (Ilm. 3:14-16)

    Ja tuohon minä aion loppupeleissä vedota, asian kylmästi vastaanottavuuteen, siis!

    Tykkää

  7. Minun lempivertauskuvani on myös tuhlaajapojan tarina.
    Huomaatko mitä siinä tapahtuu ?
    Isä lähettää palvelusväkensä huolehtimaan palaavasta pojastaan.
    Tuo tehtävä ei ole muutttunut vieläkään, olisi kiva kun seurakunnissa
    palvelusväki eli Jeesuksen seuraavat edes jaksaisivat tervehtiä tulijoita.

    Tykkää

  8. Kalevi

    Tämä kirjoituksesi ”Mihin uskoa?” on jo painumassa taivaanrannan taa, mutta jostain syystä se putkahti alitajuntaani ja niinpä etsin sen esille tuodakseni tiedustelunomaisesti esille muutaman lisäajatuksen ajatuksen sinne jo kommentoimaani ” Mitä on usko?
    Onko se subjekti vai objekti?
    Jos se on subjekti, niin eikö silloin oikea ilmaus olisi; usko tuli minuun xx.xx.xxxx ?
    Jos se on objekti, niin eikö silloin oikea ilmaus olisi; minä tulin uskoon xx.xx.xxxx ?”

    Selvennän noita hieman monisanaisemmin ja toivottavasti vähän kuvaavamminkin!
    Tämä ” usko tuli minuun ”on enemmän oman ajatuskuvani mukainen ja selvennän sitä ajatuskuvin:

    Istun järven rannalla syksyisenä iltana, jolloin järvellä on jo sumua. Tämä sumu kuvatkoon uskoa. Se syvenee, levenee ja lähestyy minua ympäröiden minut kohta kokonaan, jolloin minun sisään hengittäessäni u s k o t u l e e m i n u u n !

    Mäellä on kirkko, mikä tässä tapauksessa 2 kuvatkoon uskoa. Minä päätän mennä kirkoon eli
    t u l l a u s k o o n!

    Muutamia ajatuksiani uskosta yleensä.
    – On uskoa, jonka vuoksi ainakin Raamatun ja muunkin historian mukaan ihmiset ovat olleet valmiita kärsimään ja myös kärsineet kuoleman uskonsa tähden.

    – Mutta on myös uskoa, eikä tarvitse mennä edes historiaan sen havaitakseen, jonka puolustajat ovat valmiita tappamaan ne, jotka eivät usko kuten he, eikä tarvitse kuin avata televisio tämän havaitakseen.

    – ” Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu: ”Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään.” (Room. 10:9-11)

    – Edellä olevan on Paavali sanellut kirjurilleen Tertiukselle edelleen Roomalaiskirjeen vastaanottajille välitettäväksi.

    – Mitä on sydämen usko?

    – Kirjeen kirjoittamisen aikoihin lienee ajateltu, että syvemmät tunteet ovat sydämessä, ja pinnallisemmat, niin missä?. Aivojen toiminnasta ei taidettu silloin tietää mitään, mutta kuitenkin uskominen, tavalla tai toisella, on aivotoimintaa. Sydän vain pumppaa verta mm. niille aivoille, jotta ne voisivat sitä ”syvempää” eli ajatustoimintaa harrastaa. Harrastaa nyt vakavasti otettavana toimintana, siksi sitaateitta.

    – Olen sitä mieltä, että uskominen kylmänä tietoisena aivotoimintana on yhtä arvokasta kuin tunneperäinen rakastumiseen verrattava uskominenkin.

    – Eli usko ns. sydämenuskona tai aivouskona ovat yhtä arvokkaita – aivotoimintaa molemmat! Ja perustuvat, jos niitä nyt edes voidaan toisistaan erotella, saman yhden Jumalan luomistyöhön!

    Liked by 1 henkilö

    • En ihan saanut ajatuksia kasaan viikonloppuna, se meni polkujuoksun ja vähän rankemman sellaisen parissa viikonloppuna, Vuokatin nousut imaisivat mehut miehestä tarkemmin kuin odotin. Vuorokauden mittainen rankka vesisade oli tehnyt vaarojen poluista vaarojen polkuja eli ne virtasivat puroina. Oli liukasta juosta 20 kilometriä… No ei siitä sen enempää.

      Uskon olemus Hmm. Usko, luja luottamus siihen mitä ei näe jne… Jos kirkoon meneminen on uskoon menemistä niin silloinhan voisin ratkoa itse kaikki uskoon liittyvät asiat eli kumpi on ensin muna vai kana. Suurin armolahjoista on usko Jeesukseen. Armolahjoja antaa vain Pyhä Henki, eli kaikissa uskovissa asuu Pyhä Henki. Joissakin on pikku tuikku ja joissakin valtava roihu.

      Edelleenkään en usko, että kukaan on täysin kylmä järki-ihminen, siihen tarvitaan psykopaatti. Mutta se onko Usko tunne asia on taas ihan oma kysymyksensä. Minusta ei ole sillä tunteet pettävät ihmisen. Usko ei ole omiin tuntemuksiin tai omaan parannukseen tuijottamista vaan Jeesukseen katsomista. Kun katselet syksyn ensimmäisiä tähtikirkkaita öitä ja Jumalan luomaa äärettömyyttä silloin katselet itsestäsi pois päin ja mielesi ylistää ihna järjenkin kautta Jumalan valtavia tekoja silloin katsot samalla myös Jeesukseen. Silloin Toivo on pieni Ja Jumala suuri. Asiat ovat oikeassa järjestyksessä. Jonas Lagus kirjoittaa että tyhjä Henkemme kurottaa ja anoo Kristuksen puoleen saadakseen voimaa parannukseen.

      Sydämen uskoa siis sinällään ei edes ole olemassa sen enempää kuin järkiuskoakaan, on vain Jumalan lahja nimeltä usko, Ehkä tämä kaikki on retoriikkaa ja ihmisen sanaleikkejä Jumalan ympärillä. Minusta tuo Roomalaiskirjeen kohta on hyvä. Mutta mitä usko saa meissä aikaan on sitten oma juttunsa. Astian maku tarttuu nopeasti hyväänkin asiaan.

      Tykkää

  9. Tuo Kalevi tuli jostakin alitajunnasta, sen pitää olla TAPIO

    Tykkää

  10. Tapio

    Arvostan näkemyksiäsi niin paljon, että tuohon kahta ylempänä olevaan toivoisin myös saavani lukea sen!

    Tykkää

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.