Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Juoksee julistajan perässä

14 kommenttia

Niin juokseekin. Moni juoksee. Ja minäkin juoksen. Syystäkin. On lupa, oikeus ja jopa velvollisuus valita. Aikaa ei kannata tuhlata sellaisen kuuntelemiseen, joka ei ravitse. Elämme suuressa valintamyymälässä myös puhujien ja kirjoittajien suhteen, kiitos mm nettimahdollisuuksien.

Entä se Jeesus? Meidänhän tulee juosta Jeesuksen perässä, eikä puhujien!

Höpöhöpö! Julistajat edustavat aina jotakin ja jotakuta. Jos julistaja elää Raamatusta ja rukouksesta ja hänen sydämessään elää Jeesus itse ja jos julistaja on uskossaan palava ja on saanut erityisen lahjan julistaa koko olemuksellaan ja luoda ilmapiirin, jossa on iloa, aitoutta, vapautta, huumoria, elämää sen koko kirjossaan ja vielä Pyhän Hengen hoitavaa läsnäoloa, niin toki juoksen sellaisen puhujan perässä. Yrittäkääpä vain estää! Sellaisen julistajan puheessa näet Jeesus itse tulee lähelle. Että wau vaan!

Kristitty on Pyhän Hengen temppeli. Kannattaa miettiä, mitä se käytännössä merkitsee. Kun juoksen julistajan perässä, juoksenkin Pyhän Hengen temppelin perässä. Mieti sitä! Ja sellainen temppeli, jossa Pyhä Henki saa hallita, sellainen korottaa Jeesusta, ei itseään.

Itsekin olen julistaja. Toki toivon, rehellisesti sanottuna, että minunkin perässäni juostaan. Mutta vielä tärkeämpää on minunkin muistaa rukoilla, että perässäjuoksijat saavat kohdata elävän Jeesuksen todellisuuden ja löytävät Hänet, jolle yksin kuuluu kaikki kunnia, Jeesuksen!

Psalmi 69:7 on puhutteleva rukous erityisesti julistajille:
”Älköön minun takiani joutuko häpeään kukaan, joka odottaa sinua, Israelin Jumala! Älköön minun takiani joutuko pilkattavaksi kukaan, joka etsii sinua.”

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

14 thoughts on “Juoksee julistajan perässä

  1. Muistan menneisyydestä, että presidentti Kekkosella oli perässähiihtäjänsä. Samaa motiivia kuin heillä on myös ainakin osalla Jeesuksen perässäjuoksijoista, joiden perässä myös juostiin ja kontattiinkin. Niinkuin Hilvo tuossa toteaa Jeesuksella on myös julistajia, jotka kukin taaplaavat tyylillään joko juosten tai hiihtäen. Heistä ei aina tiedä, onko heillä puhtaita jauhoja pussissa vai ketunhäntä kainalossa.

    Kun juoksee Herran perässä, ei ole hyvä juosta ympyrää, sillä silloin ei aina tiedä, kumpi johtaa ja kumpi seuraa. Jos ympyrä on liian pieni, ei ainakaan sivustakatsoja tiedä, kumpi on johtaja ja kumpi seuraaja.

    Liked by 3 people

    • Niilo, en tiedä onko kommenttisi tarkoitettu vakavaksi vai huvittavaksi taikka sekä että, mutta minua tämä hyvin huvitti 🙂 ! Ja edelleenkin huvittaa.

      Tykkää

      • Tuulikki, vähän tuo kommenttini on vakavuudessaan ja huvittavuudessaan sekä että. Aika lennokas oli tavallaan tuo Heikin syvällisempi avaus ja samanlaiseen lennokkuuteen tuolla Kekkos-vertauksella pyrin.

        Toisaalta kyllä kyllä joitakin vakavampiakin yhtäläisyyksiä löytyy Jeesuksen ja Kekkosenkin seuraajissa, jos heihin laajemmin perehtyy.

        Liked by 1 henkilö

        • Niilo.
          Jos vakavoidun minäkin, niin vakavista asioista on mielestäni kysymys. Tulivat mieleeni useammatkin raamatunlauseet. Oikeastaan roomalaiskirjeen tietyt luvut, kuten 12, 14, 15 jne. soveltuvin osin.

          Sinulla vaan tuo sana on niin hallussa ja nokkelasti 🙂 !
          Kyllähän Heikki rovastin sanomassa on huomioitavaa, jos voi tämmöisenä oppimattomana sanoa. Terveisiä vaan ja vuoden jatkoja. 🙂

          Tykkää

  2. Hmm. Seurata välillisesti tyyppiä, joka seuraa Jeesusta. Beepbeep, herätyskello tänne – mun täytyy ehtii töihin!

    Toisaalta viisaiden seura tekee kaltaisekseen…:) Luoja anna mulle taju ja puhetaito, viisaus ja kyky aistia mitä SÄ haet!

    Liked by 2 people

  3. Vaella viisasten kanssa niin viisastut,
    sillä tyhmäin seuratovereiden käy pahoin.
    Yksinkertainen lause Raamatussa ja joka sana asiaa. Amen.

    Tykkää

  4. Niin, ihmisiin joutuu jokainen pettymään jossain vaiheessa, myös uskovaisiin. Vaikka kuinka pitkään vaeltaa Jeesuksen seurassa ja vaikka kuinka lähellä Häntä ollaan, niin mikään ei poista sitä tosiasiaa, että myös uskova on edelleen perisynnin alainen ja se aiheuttaa kenellä minkäkinlaisia ikäviä lieveilmiöitä. Ja siis aivan siitäkin huolimatta, että synnit on saatu ja saadaan anteeksi. Uskova on syntinen ja vanhurskaus yhtä aikaa, kuolemaan saakka ja nämä todellisuudet ovat voimassa yhtä aikaa, halusipa sitä uskoa tai ei. Uskova ei vuosien myötä muutu itsessään jollain tavalla paremmaksi ihmiseksi, vaan olemme täydellisiä Hänessä ja vain Hänessä. Tämä käsittääkseni on aika perustavaa laatua oleva opinkohta luterilaisessa kirkossa (paitsi onko niin että jo pelkkä sana ”oppi” on merkki kuolleesta uskonnollisuudesta).

    Jos usko nousee tai kaatuu jonkun julistajan vetävän tai vetämättömän ulosannin myötä, niin mielestäni aika heikoilla jäillä ollaan. Että jos ei ole suuria tunnetason elämyksiä, ei ole Pyhää Henkeäkään ja että mitä suurempi desibelimäärä ja mitä kovempaa mikrofoniin huudetaan, sen varmemmin on Pyhä Henki paikalla. Itseäni ahdistavat suunnattomasti kovat äänet ja meteli missä tahansa, joten on kohtuutonta, jos kaikkia uskovia painostetaan tahtoen tai tahtomatta seurakunnassa siihen, että kaikkien on suostuttava heilumaan/tanssimaan ympäriinsä, yhtäkkiä alettava nauttimaan bändin komppaamista kolmen soinnun ja parin, kolmen hokeman ylistyslauluista, vaikka ei muutenkaan elämässään sellaista musiikkia kuuntele. Ja jos ei kaikkea tätä tee, ei ole Hengen täyttämä A-luokan ”tosi” uskovainen. Ja että jos ajattelee toisin ja kokee tulevansa ravituksi messussa, seurapenkissä ja ”tavallisilla” raamattutunneilla, joiden aluksi ja lopuksi veisataan virsi, on iloton kristitty, joka on vain herätyksen esteenä?

    Liked by 1 henkilö

  5. En vastusta hiljaisuutta, en myös kovempaakaan menoa. Aitoutta ja Herran läheisyyttä kaikessa monimuotoisuudessaan, sitähän minä!

    Liked by 1 henkilö

  6. ”Kun juoksen julistajan perässä, juoksenkin Pyhän Hengen temppelin perässä.”
    Herran pieksut sentään! Mutta, tottapa Paavalikin nuo juoksijat tunsi, kun viittasi niihin, joita vaivaa korvan kutina ja siihen lääkkeeksi etsitään kaikenlaisia opettajia.
    Kun puhuja heittelee hilpeitä juttuja, utopistisia lupauksia ja maalailee narsistisia mielikuvia siitä, millaisia sankareita me olemme, onhan siinä ”hoitavaa ilmapiiriä” kerrakseen.
    Väki saa mitä haluaa, ja väki juoksee!

    Se muuan puuseppä taisi sitenkin tietää, mitä sanoi: ””Jos joku silloin sanoo teille: ’Täällä on Messias’ (voideltu), tai: ’Messias (voideltu) on tuolla’, niin älkää uskoko.”

    ”Juoksee julistajan perässä!”. Siinä juostessa kannattaa pitää mielessä, ettei lopulta käy niin kuin elokuvassa, josta tuo otsake lienee muotoiltu. Moni on nimittäin huomannut tuollaisen juoksemisen jälkeen, että hän lopultakin ”Tanssii susien kanssa!”

    Tykkää

  7. Mt. 7:15

    Tykkää

  8. Go(o)d Blog from the tempel named Heikki Hilvo.

    Liked by 1 henkilö

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s