Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Menestykää, mutta älkää syntiä tehkö

19 kommenttia

Ihminen on luotu menestymään.
Menestyminen ei ole syntiä.
Ihminen luonnostaan haluaa menestyä.
Menestystekijät ovat Taivaan lahja.

Ja silti meitä varoitetaan menestysteologiasta. Julistajat, jotka opettavat menestyksestä joutuvat helposti ajojahdin kohteeksi ja heidän opetuksensa leimataan surutta harhaopiksi.

Miksiköhän?

Kateudestako, vaiko vääristyneestä ihmiskuvasta, kieroutuneesta jumalakuvasta, huonoista kokemuksista, epäselvästä opetuksesta, synnin pelosta….Synnin pelosta!?

Tottahan se on, että raha ja valta saattavat sokeuttaa ja johtaa moneen pahaan. Itse asiassa se on rahanhimo ja vallanhalu sekä niiden väärinkäyttö, jotka tuhoavat maailmaa ja ihmissuhteita, ei raha ja valta sinänsä. Väärinkäyttöön ja ahneuteen liittyy mm seuraavia seurauksia: riisto, hyväksikäyttö, manipulointi, alistaminen. Tässä sitä syntiä riittää!

Mutta on myönteistä menestystä ja onnistumista, josta seuraa siunausta, jakamista ja tasaamista, yhteisen elämän hyvinvointia. Johannes toivottaa kirjessään, että kaikessa menestyisimme ja pysyisimme terveinä, niin kuin sielummekin menestyy. Ei mikään turha toivotus!

Oliko Jeesus rikas?

Turha kysymys. Hän kyllä luopui Taivaan rikkauksista ja tuli köyhään talliin ja sieltä arkitavalliseen Nasaretin puuseppäkotiin. Mutta elikö Hän puutteessa, nälässä, kadulla,katuojassa, siis tosi köyhyydessä? Idän tietäjät toivat Hänelle hulppeita lahjoja Beetlehemiin. Muistathan!

Jeesus ruokki tuhansia viidellä leivällä ja kahdella kalalla. Hän maksoi veronsa kalansuusta saadulla rahalla. Hän aterioi välillä rikkaiden luona. Hän neuvoi Pietarille, mistä saisi runsaasti kalaa. Taisi muuten Hänen seurueessaan kulkea muutamia varakkaita naisia,jotka varoillaan palvelivat.

Pietarilla ei ollut kultaa eikä hopeaa, mutta oli jotain parempaa: Jeesuksen voimallinen ja parantava nimi. Alkuseurakunta piti kaikkea yhteisenä. Köyhille annettiin avustuksia. Varat tasattiin. Tasaus olikin yhteisen menestyksen perusta.

Usein löydämme Raamatusta menestyviä ihmisiä, eikä heitä oteta varoittavisi esimerkeiksi. Päinvastoin! Jopa Jobin elämä päättyy menestykseen.

Jeesuksen ihmeissä ja muuallakin Sanassa löytyy merkkejä runsaudesta: ylitsevuotava malja, viini Kaanaan häissä, ruuantähteet vuoriniityllä, puheet yltäkylläisestä elämästä.

Menestysteologian tuomitseminen sellaisenaan on yksipuolista. On toki liian pitkälle vietyä opetusta tästä aiheesta, mutta se vaatisi oman bloginsa. On oikeaakin menestystä. Sellaista, johon kuuluu onnistuminen, terveys, myös itsetunnon terveys, hyvinvointi, halu ja kyky jakaa omastaan ja tasata. Jumalan valtakunnan työ tarvitsee varoja, siis kolehteja, uhreja, puhdasta rahaa!

Varas on tullut varastamaan,tappamaan ja tuhoamaan. Jeesus on tullut antamaan elämän ja yltäkylläisyyden. Tämä Joh.10:10 kolahtaa minuun ja usein siitä puhunkin. Se sopivasti söhäisee köyhäily ja surkeiluajatteluamme.

Älä anna sielunvihollisen sotkea elämääsi ja sinulle annettuja lahjoja ja menestystekijöitä. Jumala on rikas antaja kaikille, jotka Häntä avuksi huutavat. Olemme rikkaan Isän lapsia. Tuhlaapoika sai uudet vaatteet, sandaalit ja sormuksen…ja kunnon pidot kaiken kukkuraksi.

Menestykää, onnistukaa, eläkää täysillä ja tuhlatkaa Jumalan hyvyyttä kaikkialle. Se ei jakamalla lopu!

Mainokset

Kirjoittaja: H H Hilvo

pastor, who loves to preach and teach and pray, because God is so good

19 thoughts on “Menestykää, mutta älkää syntiä tehkö

  1. Hyvä, Heikki!

    Sanat ymmärretään usein siinä historiallisessa kontekstissa, jossa ne ovat kullekin tutuksi tulleet. Mitäpä olisit mieltä, jos ylistyskarnevaaleihin ilmaantuisi pappi, joka kertoisi olevansa karismaatikko ja jehovantodistaja? Ehkäpä hihkuisit aamenta, jos hän pitäisi opetustunin nuorille aiheesta, kuin heidänkin tulisi olla jehovantodistajia? Perusteluina hän voisi väittää, että miksei hän voisi esiintyä jehovantodistaja vain siksi, että jotkut ovat käyttäneet hyviä sanoja väärin.

    Tykkää

  2. Heikkiseni!
    Miksi hylätä nimi ”jehovantodistaja” vain siksi, että jotkut käyttävät sitä väärin ja opettavat sen nimissä väärin?

    Tykkää

    • Nyt mä oon ihan pihalla!?

      Liked by 1 henkilö

      • En tiedä, Heikki Hilvo, millaisen elämän olet tähän saakka elänyt. Näkemyksistäsi päätellen menestyvän elämän. Siksi sinulla ei ole kosketuspintaa (ja myötätuntoa) elämään, jossa Jumala on tullut läheiseksi kivussa ja kärsimyksessä. Jeesus on tullut tärkeäksi ja rakkaaksi, kun muu on riisuttu. Ei ole ollut mitään muuta, mihin toivonsa panna. Ei menestystä missään muodossa.

        Minä elän mieluummin ei-menestyneenä Jeesuksen kanssa kuin ajaudun kauas hänestä menestyneenä.

        Tykkää

      • Yritän tässä avata Kiitos vastauksesta -nimimerkin ajatuksenjuoksua: Jos oikein ymmärsin, hänen pointtinsa oli että tiettyjen termien kuten ”menestysteologian” tai ”Jehovan todistajan” ymmärretään yleisesti viittaavan tiettyyn asiaan. Esimerkiksi menestysteologian ajatteluun jossa vauraus on tärkeintä https://www.amazon.com/Need-More-Money-Brian-Houston/dp/0957733607
        ja Jehovan todistajan taas henkilöön, joka tulee Vartiotorni kädessään soittamaan ovikelloasi. Mikäli ymmärsin oikein, ko. nimimerkki oli sitä mieltä, että jos sanaa menestysteologia määritellään uusiksi, aivan yhtä hyvin voidaan sana Jehovan todistaja määritellä uudella tavalla; esimerkiksi henkilöksi joka todistaa Jumalasta – Jumalasta kun käytetään myös nimeä Jahve eli ”Jehova”.

        Tykkää

      • Heikki, hyvä!

        Päästän sinut pihalta pois sateesta toivottavasti seuraavalla selitykselläni.

        Menestysteologia on meille monille tuttua jo vuosikymmenten takaa. Te, jotka nyt olette oivaltaneet sen, että Jeesus parantaa, pelastaa ja siunaa tänäänkin, ette ole kokeneet ja kuulleet niitä katteettomia lupauksia uusista autoista, taloudellisista voitoista, äkkirikastumisista, ym. joita meille saarnattiin jo 1980-luvulla. 1990 -luvun lama teki monesta ”menestyksen” julistajasta persaukisen körttiläisen, kun Herran nimissä tehdyt velat jäivät kuolevaisten maksettavaksi.

        Menestysteologiaan liittyi ja liittyy tietyissä piireissä edelleen hölynpölyä, jota vastaan jopa Kennet Hagin kirjoitti viimeisimmn kirjansa Midaksen kosketuksesta. Ulf Akman pyörsi julkisesti Dagen-lehdessä puheet JDS-oppista.

        Nyt tämä ”menestysteologian” uusi, uudistettu ja tuunattu tuleminen on sen vuoksi tunteita nostattava, koska moni muistaa sen, mtä tämä oppi on aikoinaan aikaan saanut. Heille ”menestysteologi” on aina menestysteologi, ja siitä voivat menestysteologit syyttää – ei huonouskoisia uskovaisia, vaan oppinsa uranuurtaia.

        Tässä mielessä nostin esiin rinnastuksen ”jehovantodistajiin”. Jos joku nyt tulisi kirkkoon esiintyen ”jehovantodistajana”, eikä kuitenkaan olisi jehovantodistaja, vaan vain uskova, joka haluaa todistaa Jehovasta ja siksi käyttää nimeä jehovantodistaja, se synnyttäisi varmasti hämminkiä.
        Menneisyydestä tuttu nimi sis’lt” sen verran tunnelatausta, että asialle on vahingollista käyttää harhauttavaa nimeä.

        Onko sitten joku saanut tehtäväkseen puhdistaa menestysteologien maineen esiintymällä menestysteologina, joka ”ei kuitenkaan ole sellainen menestysteologi, vaan tällainen menestysteologi”. Eikä Jeesus kutsnut meidt juistamaan evankeliuia eikä menestystä tai menestymättömyyttä?

        Tykkää

  3. Onhan totta että menestysteologialla on nimenä kehno maine mutta se ei silti ole nimenä naulattu minkään järjestön käyttöön niin kuin Jehovantodistaja. Ja onhan körttiläisyys sanakin saanut aivan erilaista sisältöä ja merkitystä nykykielessä, kuin mitä sillä alunperin on ollut. Ukko-Paavo kääntyisi haudassaan, jos tietäisi mitä herännäisyyden nimiin nykyään laitetaan ja silti Herännäisyys on säilyttänyt merkittävän ja tärkeän roolin kirkossamme. Moniäänisyys lisääntykööt ja menestykööt.

    Liked by 1 henkilö

  4. Minussa henki huutaa että menestys on Jeesus!

    Tykkää

  5. Nyt on kirkkossa uus oppi ja aate
    tee-paita on papilla, ei se ankea vaate.
    Taakse jäänyt on hankala kilvoitus,
    uusi aika on nimeltään Hilvoitus!
    Kaikki sujuu kuin leikki,
    reformaation ruorissa Heikki:)

    Tykkää

  6. Tää konsepti onkin niin jees:
    unohdetaan Raamatun kokonaisuus ja poimitaan itse valitut rusinat pullasta, nam!

    Täytyy tulla sokeaksi voidakseen välttää paikat joissa Jeesus puhuu omilleen ja kehottaa ottamaan ristinsä ja seuraamaan häntä. Että maailmassa teillä on ahdistus, mutta olkaa turvallisella mielellä, olen voittanut maailman. Tai että jos he ovat minuakin vainonneet niin he teitäkin vainoavat. Joo, hankalia paikkoja nää olikin. Eikä Paavali laita yhtään paremmaksi. Hänen mielestään elämä on hänelle Kristus ja kuolema on voitto. Ja jatkaa että hän on mielistynyt heikkouteen, hätään ja vainoihin – koska silloin kun hän on heikko Kristus on väkevä. Ai niin ja joku vielä menee lurauttamaan että ”hänen tulee kasvaa ja minun vähetä.”

    Tää on NIIIIIN vanhanaikaista, ei yhtään mediaseksikästi, eikä kivaa! Ahdasta ja kuivaa! Lakihenkistä! Onneksi on näitä uusia opettajia jotka tulkitsee Raamatun paljon kätevämmin: Jeesus ja opetuslaopset oli itseasiassa miljonäärejä, rankkahan se on tollasta lössiä kuljettaa ympäri Galileaa ja pitemmälle ihan ilman supporttia. Hei haloo. samat meille, pliis. Eli vaatimusta vaan kehiin! Kaikki tämä ja taivas myös. Ja kristityn elämänhän on pelkkää uuskarismaattista biletystä värivaloissa. Menestysteologiaa, ou jee! Aamenta kehiin, babe!

    Tykkää

  7. Päivitysilmoitus: Suosittelen tuomitsemisen sijaan Herralta kysymistä | Tero Kasken Blogi

  8. Miten menestyneitä profeetat olivat ?
    Jesaja sahattiin kahtia. Jeremiaa kiellettiin avioitumasta
    ja hän eli yksinäisen kärsimysten tien. Daavid pakeni Saulia elämänsä.
    Paavalia ruoskittiin, Stefanos kivitettiin, Jeesus ristiinnaulittiin. Jne…..
    Eiköhän me olla niitä Barabbaita, jotka ovat ilman omaa ansiota vapautettuja.
    Ei meidän pitäisi löytää itsestämme yhtäkään syytä, miksi Jumalan pitäisi minut armahtaa.
    Oletko koskaan kuullut sanasta, ettei Jumala ana meille niinkuin maailma antaa,
    hän antaa hengellistä rikkautta. Aineellisesti sana kehottaa meitä tyytymään siihen,
    kun meillä on elatus ja vaatteet, jopa rukoilemaan niin, ettemme saisi rikkautta.

    Siunausta Heikki ja jolla on korva se kuulkoon, mitä henki seurakunnalle puhuu.

    Liked by 1 henkilö

  9. Heikki!
    Vaikka oon varmaan eri mieltä kanssasi monista asioista, tekee mieli puolustaa sua. Sait oikein täyslaidallisen arvostelua niskaasi. Menestysteologia-termillä on vaan niin vahva negatiivinen lataus. Itse varmaan lopettaisin mokoman bloggauksen tällaisen jälkeen, mutta älä sä lopeta! Vaikka ollaan eri mieltä, on tärkeää kuulla erilaisia ajatuksia ja pohtia asioita eri näkökulmista. Ja tottahan on, että meistä jokainen on todella menestynyt ja siunattu, jos verrataan johonkin Kalkutan tai Nairobin slummiin. Sen siunauksen jakamisessa vaan olisi mulla jokapäiväinen kääntymisen paikka. Jumalan käsittämätön armo Kristuksessa on sellainen aarre, että Paavali sen koettuaan piti entistä menestystä suomeksi sanottuna pelkkänä paskana ja mieltyi vainoon, heikkouteen ja sairauteen, jos se vain edisti Kristuksen asiaa.

    Liked by 1 henkilö

  10. Joo, täytyy todeta, että lähti vähän lapasesta tuo oma kommenttini. Menestysteologian puffaaminen on aihe, josta ottaa liiankin äkkiä kopin ja pasauttaa takaisin kuuntelematta kirjoituksen sävyjä. Pahoitteluni.

    Minustakin monenlaista ”menestystä” kristityllä voi olla. Mutta menestyksen ei pitäisi olla tähtäin sinänsä, vaan Jumalan tahdon tekeminen. Tämä nykyinen helppo unelmahöttöteologia vie ihmiset usein vaan vuosikymmeniksi erämaahan pyörimään kehää hiekkapilvessä jahdatessaan ”unelmia” ja ”menestystä”. Jeesus sanoi, että ota ristisi ja seuraa minua. Joka minun tähteni menettää elämänsä, löytää sen.

    Ja toisaalta se mikä on ihmisten mielestä menestystä, voi olla Herramme silmissä kauhistus. Se mikä näyttää ihmisten silmissä tappiolta, voikin olla syvimmiltään syvä hengellinen siunaus. Silti myös siunaus voi seurata ihmeellisenä niitä, jotka suostuvat ristiinsä, ja tekevät mihin Herra ohjaa.

    ”Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta.” taisi Jeesus sanoa. Kristityn elämää ei vaan mitata tämän maailman mittareilla.

    Liked by 2 people

  11. Hilvo tietää varsin hyvin provosoivansa, joten hänen saamansa vastineet ovat sen mukaisia.

    Tälläkin kertaa rovasti tormaa kuin norsu porsliinikaupassa. Ne, jotka esittävät arvostelua Kenneth Copelandin ja muiden multimiljonääreinä esiintyvien menestysteoligien opista, Hilvo leimaa hyvin kyseenalaisesti. Vasta-argumenttien esittäjän motiivit, vilpittömyys ja teologia asetetaan kyseenalaiseksi ilman mitään perusteluja. Jos joku ei hyväksy Hilvon hubba bubba -teologiaa, se johtuu hänen mielestään todennäköisesti
    – kateudesta
    – vääristyneestä ihmiskuvasta
    – kieroutuneesta jumalakuvasta
    – huonoista kokemuksista
    – epäselvästä opetuksesta
    – synnin pelosta
    Tällä kertaa Hilvo unohtaa mainita ”uskonnollisuuden henkivallan”, joka se oli aiemmin kaikenkattava vastaus, jolla tehtiin turhaksi ja selitettiin kaikki poikkeavat mielipiteet.

    Kun keskustelua käydään tällaisin argumentein ja näin tökeröllä tavalla toisinajattelevia aliarvioiden, on jatkokin ennalta arvattavissa.

    Tykkää

  12. Aika vapaasti näyttää minusta täällä sanat lentävän ilman että ketään syytetään mistään, paitsi tuota Heikkiä. Aihe on tosiaan intohimoja herättävä mutta aikatavalla tässä mennään jo kiinni persoonaan eikä itse aiheeseen. Toivon asiallista keskustelua nimimerkkienkin takaa.

    Liked by 2 people

  13. Ne menestysteologit joita Heikki fanittaa ei jätä selittelyle sijaa. Raamattu sanoo: – Kerro kenen kanssa seurustelet, niin minä kerron sinulle millainen olet.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s