Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Jo muinaiset juutalaiset

3 kommenttia

Jokin minua paljon suurempi voima oli lätkäissyt Pekka Lindqvistin kirjan Juutalaisuus meidän kuopuksen työpöydälle. Siinä kirja oli odotellut, että jonakin hetkenä nappaan sen sormiini. (Kuten tiedätte, pöydillä olevat esineet harvoin siirtyvät yhtään mihinkään paitsi silloin, kun niitä tarvittaisiin.)

No, avasin kirjan, ja jo heti johdannossa (s. 30–33) näytti siltä, että tässähän kirjoitetaan eräästä minulle suht tutusta uskonnosta.

”Kaikki eivät suinkaan pitäneet temppeliä oikean uskon tyyssijana. Hasmonilainen ylipappi Jerusalemissa oli Qumranin yhteisön silmissä ´Paha pappi´, ei oikean uskon vartija.” Näinhän tämä näyttäisi menevän nykymaailmassakin. Luterilainen ylipappi eräässä Aurajoki-varren taajamassa on moneen muuhun yhteisöön kuuluvien silmissä ”Paha pappi”, ei oikean uskon vartija. Nyky-qumranilaiset puolestaan ovat helposti temppeliuskovien raskaan kritiikin kohteena. Ei mitään uutta auringon alla.

Heti edellisen virkkeen lainauksen jatkona näyttää Juutalaisuus-kirjassa tulevan profetia: ”Kun temppeli pappeineen katosi maisemista – – ei ortodoksiaa ollut olemassa muualla kuin teoriassa.” No justiinsa niin, tuumiskelen minä. Katoaako suuri temppeli nykymaisemasta? Tai suuret temppelit? Kun pirstaleet ovat riittävän pieniä ja riittävän eripuraisia, niin mikä on kristinuskoa? Viime vuosina olen angstaillut sitä, että protestanttisessa maailmassa ortodoksiaa on niin moneen lähtöön ja ihan kaikki perustelevat oman ortodoksiansa Raamatulla. Tietenkin.

Mistä pulman purkajainen? kysyy tämä lukija. Ja jo Lindqvistin kirjan seuraavalla sivulla tulee mahdollinen ratkaisu. ”Sanotaan, että juutalaisuus ei ole ei ole ortodoksiaa eli oikeata oppia vaan ortopraksiaa eli oikeaa toimintaa.” Innostun. Voihan Juutas, näin tämän homman pitää mennäkin. Jeesus antoi eläessään muutamia käskyjä. Eritoten hän oli huolissaan maailman vähäväkisistä, leskistä ja orvoista. Heistä huolehtiminen tulee vahvasti esiin jopa Jeesuksen kertomuksessa viimeisestä tuomiosta. Usko eletään todeksi, sitä ei teologisoida todeksi:

”’Herra, milloin me näimme sinut nälissäsi ja annoimme sinulle ruokaa, tai janoissasi ja annoimme sinulle juotavaa? Milloin me näimme sinut kodittomana ja otimme sinut luoksemme, tai alasti ja vaatetimme sinut? Milloin me näimme sinut sairaana tai vankilassa ja kävimme sinun luonasi?’ Kuningas vastaa heille: ’Totisesti: kaiken, minkä te olette tehneet yhdelle näistä vähäisimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.’”

Olen pohtinut paljon sitä, kuinka paljon parempi paikka maailma olisikaan, jos kristityt vaikkapa vain Suomessa panostaisivat hyvän tekemiseen vaikkapa vain 75 prosenttia siitä ajasta ja energiasta, jonka he panostavat oman opillisen näkemyksensä puolustamiseen tai omine näkemyksineen hyökkäämiseen. Jopa Paavali suhtautui opillisiin erimielisyyksiin käytännöllisesti. ”Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.” Opillinen kinastelu jää helposti vain kinasteluksi. Ja jokaisesta kristittyjen välisestä riidasta eräs sarvipäinen kaveri hymyilee iloiten tuuheaan partaansa.

Lindqvist viittaa kirjansa johdannossa Louis Jacobsiin viitaten, että ”juutalaisten dogmien dogmi on oikea vaellus”. Oikea vaellus muistuttaa minua Jeesuksen lähetyskäskyn konkreettisemmasta käännösversiosta. ”Kulkiessanne tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani.” En halua kyseenalaista lähetysorganisaatioiden työtä, päinvastoin. Mutta jospa kaikki tavalliset kristityt vaeltaisivat elämässään niin, että muut ihmiset henkäisisivät: ”Vau, noin pitää elää. Tuohon porukkaan minäkin haluan liittyä.” Silloin oltaisiin semmoisessa ortopraksiassa, että Yläkerrassa ei tarvitsisi raastaa hiuksia ihan niin paljon kuin siellä arvattavasti nyt tehdään, kun meidän kristittyjen edesottamuksia seurataan.

Kummallista, kuinka samanlaiselta meidän nykyihmisten uskonelämä näyttääkin noihin menneen ajan juutalaisiin verrattuna. Hyvä kirja saa ajatukset laukkaamaan.

*  *  *  *

Tutustu Pekka Lindqvistin kirjaan tästä.

3 thoughts on “Jo muinaiset juutalaiset

  1. Mielenkiintoiselta kuulostaa. Täytyypä laittaa kirjastoon tilausta ja katsoa kuinka teoreettinen tämän kirjan sisältö on? Kuuntelin juuri tänä aamuna radio Deistä kahden henkilön depattia kirkon jumalanpalvelus kaavoista verrattuna toisen keskustelijan, Olli Valtosen, johtamaan ”messuun” jossa kaavat ovat toisenlaiset. Kokeilevat.
    Minä pidän perinteistä! Minusta uskontunnustuksemmekin on aivan välttämätön sellaisena kuin se on nyt ja ”aina” ollut.?
    Ei se tee tyhjäksi toisenlaista arjessa elämistä. Kiitos vinkistä Juha.

    Liked by 1 henkilö

    • Pekan kirja on historiallinen katsaus. Sikäli se on jonkin verran teoreetinenkin, mutta mukana on mainioita lainauksia juutalaisesta kirjallisuudesta. Kirja on meikäläiselle, hitaalle lukijalle sopivan ohun. Sitä paitsi Pekka Lindqvist on mainio kirjoittaja ja opettaja. Asuu meidän nurkilla ja aina silloin tällöin olen häntä kuullut.

      Liked by 1 henkilö

  2. Olisihan sen voinut lukea tuostakin, ja aloitinkin mutta sitten huomasin että samassa sarjassa on jukaistu muitakin pieniä kirjasia eri aiheista ja tilasin kirjastosta, on mukavampi lukea josssain muualla kuin tässä koneen ääressä 😉

    Ja tämä mitä nyt sanon, oikeastaan kuuluisi Tapion viimeisimpään ”Siipirikko” blogiin vastaukseksi, mutta en enää kehtaa.
    Joka tapuksessa asia on niin että kuulin jonkun opettavan Raamatun ennenkaikkea kirjoitetun juutalaisille, niin kuin luonnollisesti onkin. Se antoi aivan uuden tavan lukea Raamattua. Tosin se vanha hapatus johon on tottunut lukiessaan lyö läpi ja laittaa edelleenkin tulkitsemaan Raamattua suomalaisen luterilaisesti!
    Tai helluntailaisesti tms. Jokatapauksessa erilaisesti kuin alussa on ollut. No, lohduttelen itseäni sillä että Paavalistakin tuli pakanoiden apostoli? Siis minunkin ja minä olen aina tykännyt poikkeusihmisistä! Niin että terveisiä vaan ja kiitos tälle ystävällesi Pekalle 🙂 ! Tosin kirja tulee minulle vasta seuraavassa kuormassa.

    Tykkää

Kommentoi

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.