Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Rukoile ja työtä tee…

3 kommenttia

Benedictus Nursialainen taisi sanoa tuon otsikkona olevan lauseen aikoinaan. Hän on länsimaisen luostarilaitoksen isä ja eleli 400-500-luvun vaihteessa. Taisi Beneä häiritä laiskottelevat ja juopottelevat munkit, joilla nykytermein ilmaistuna oli elämänhallinta hukassa. Luther vahvisti omalta osaltaan tuota ajattelua pitämällä rehellistä työntekoa myös Jumalalle tehtävänä palveluna ja työnä. Lutherilla työ ja vapaa-aika oli ilmeisesti hyvin hanskassa. Olihan hänen lähtökohtansa uskonpuhdistukselle se, ettei suorittamalla ja teoilla pääse taivaaseen.

Molempien kirkkoisien lähtökohta kristityn elämälle on terve ja hyvä. Ihminen tarvitsee työtä, jotta mielekkyys elämässä säilyy ja elanto on turvattu ja rukous pitää hänet Jumalan kasvojen edessä.

Mutta mitä tuo Jumalan kasvojen edessä eläminen on. Olemme tottuneet ajatteluun, jossa hengellinen elämä erotetaan muusta elämästä. Tajusin tämän raadollisen tosiasian, kun sain ihmettelevän kysymyksen eräältä ystävältäni. Hän ihmetteli, että teetkö sä noita Jumalan juttuja muulloinkin kun sunnuntaina? Olin pitänyt sunnuntaikristitty-puheita lähinnä pilkkana ja huumoripuheena, mutta jos täysin seurakunnan ulkopuolella elävä ihminen ajattelee näin, niin silloin kristillisen kirkon viestintä ulos on täysin epäonnistunut ja sen julistaman uskon sisältö on merkityksetöntä. Ajatus siitä, että Jumala ei vaikuta arjessa eikä hänelle puhuta ja rukoilla eikä hän johdata ihmisen elämää, kertoo meille kirkosta, jonka julistama usko on voimatonta maailman edessä. Nyt kun mietin asiaa tarkemmin ja pohdin miltä kirkko näyttää, niin aika pliisua ja voimatonta on kirkon julistus sunnuntain saarnojen ulkopuolella. Se että papit hallitsevat saarnanteon, ei näytä tuovan ihmisiä kirkkoon tai nuoria ihmisiä tuomaan lapsensa kasteelle.

Mietin tässä sitä, onko työnteosta tullut jossain vaiheessa synonyymi rukoukselle? Mihin ja missä vaiheessa kirkon julistuksesta on kadonnut terä ja milloin kosketus tavallisen ihmisen arkeen on kadonnut? Miksi suomalaiset ovat lukinneet Jumalan kalenterissaan sunnuntaille? Miksi ihmisillä on ajatus siitä, että vain sunnuntaina kokoonnutaan palvomaan Jumalaa ja olemaan hänen läsnäolossaan ja sitten muu aika on ihmisen omaa aikaa. Miten olemme onnistuneet vääntämään uskonpuhdistajan opetuksen niin, että pelkkä työnteko olisi Jumalan mieleistä elämää.

Pohdin Paavalin kirjeitä, joissa hän opastaa eri seurakuntia pysymään siinä opetuksessa, jota he ovat saaneet kun seurakunnat ovat syntyneet. Galatian aluetta hän suomii harhaopettajista ja Korinttia riitelystä ja villistä menosta seurakunnan kokoontumisissa. Myös Jaakob ja Pietari lataavat painavaa tekstiä seurakunnille.

Etenkin Pietari puhuu pyhänä olemisesta. Mitä on olla samalainen pyhä kuin mitä Jeesus on? Mitä on Pyhityselämä. Miksi pitää pyhittyä ja mitä ihmettä koko pyhitys tarkoittaa. Luterilaisuutta näyttää vaivaavan jonkinlainen anemia tai näivetystauti. Vaikuttaa siltä, että opettaessamme armosta ja sen luonteesta olemme alkaneet pelätä omavanhurskauttamista niin paljon, ettemme uskalla puhua siitä työnteosta josta kristityn tulisi tunnistaa eli armon tai laupeuden töistä. Emme uskalla opettaa millaista raamatun mukaan on Jumalan lasten elämä. Mitä tämä pyhitys sitten on ja miten mikään työn tekeminen siihen edes kuuluu?

Jumalalle pyhitetty merkitsee Jumalalle erotettua. Jokainen Jeesuksen oma on myös Jumalalle pyhitetty. Eli pyhitys ei ole riippuvainen mistään mitä me ihmiset teemme vaan olemme sitä automaattisesti. Jaakob kirjeessään painii oman seurakuntansa ongelmien kanssa. Jerusalemin uskovat kyllä kiivailevat ja vääntävät kättä opillisista kysymyksistä, mutta kaupungin lesket ja orvot ovat jäämässä huoltamatta. Korintissa kristityt riitelevät opettajista ja heidän kasvunsa on jäänyt maitopullouskovien l. lasten tasolle. Paavali tuskailee sitä ettei vieläkään voi opettaa heitä kuin täysikasvuisia vahvalla ruualla.

Kun näitä raamatun opetuksia vasten katsomme sitä mitä oma luterilainen kirkkoni opettaa niin tulee tunne että Jaakob, Paavali ja Pietari kirjeineen poljettaisiin suohon liian vaatiina ja tuomitsevina.

Jumalalle pyhitetty ihminen etsii joka päivä Jumalan tahtoa elämäänsä. Hänen uskonsa suuntautuu hänestä ulospäin koska se on Jumalan tahto. Hän tekee sen koska häntä on armahdettu ja rakastettu. Usko hänen sisällään pääse kasvamaan, koska hän haluaa keskittyä Jumalaan jokapäiväisessä elämässään. Hän tekee omaa työtään Jumalalle ja hän kohtaa jokaisen ihmisen Jumalan luotuna. Jokainen ihminen on Jumalalle rakas ja sellaisena hänet kohtaa Jumalan pyhä.

Näitä asioita on opetettava kirkossa. On uskallettava puhua arjen kristillisyydestä Jumalan pyhien elämänä. Kyse siitä mitä Jumala haluaa, että hänen seurakunnassaan tapahtuu ihan tavallisten, mutta pyhien ihmisten kautta. Siksi tee työsi joka päivä rukoillen ja isän tahtoa kysellen näin elät pyhää elämää.

Kirjoittaja: Tapio Laakso

Lapsenuskoinen sen tien kulkija

3 thoughts on “Rukoile ja työtä tee…

  1. Olipa hyvä kirjoitus. Oikeastaan tämä oli rukous vastaus minulle. Viimeinen lause oli piste iin päälle. Kiitos !

    Liked by 1 henkilö

    • Kirjoitinkin tämän aika nopeasti ja jostain syystä oli asia oli hämmästyttävän selkeä itselleni vaikka yleensä pyöritän tekstejäni useita päiviä. Tällä hetkellä kirjoittaminen on asioiden selvittämistä myös itselleni.

      Tykkää

  2. Aivan Mahtavaa!!! Onko jotain muuta kanavaa jonka kautta tämän vielä voisit julkaista!?

    Totta joka sana! Vaikka itselleni kokematonta kun vähän (nyt en ollenkaan) tapaan ihmisiä ja silloin kun tapaan (ennen koronaa) niin he ovat kyllä rukoilijoita. Ja minäkin joka päivä kun en muuhun pysty.
    Loistavaa Tapio! Malaine ehti vaan ensimmäisenä sinua kiittelemään 😉 !
    Ole ja olet siunattu! Jumala tuhlaa armoaan ja viisauttaan Sinua kohtaan, kuinka hyvältä se tuntuukaan!!! Kiitos.

    Tykkää

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.