Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Osana suurta ihmettä

12 kommenttia

Suurin osa ihmisen elinajasta taitaa mennä niin että kokee elävänsä pelkkää arkea. Jossain lausutaan jopa että ”tuli arki arjen koura, utulinnat kaas”. Raamatun Jumalaankin uskovan ihmisen elämä on usein ”tavallisen” tuntuista. Tavallinen lainausmerkeissä koska kuka sen määrittelee mikä kullekin on ”tavallista”. Jokainen ihminen elää ainutkertaisen ja laatuisen elämän, tuntui tai näytti se siltä tai ei.

Joskus Jumala yllättää erikoisella tavalla. Aina ei ole ollenkaan helppoa kuvata näitä ihmeitä siksi että ne voivat näyttää vain sattumilta. Itse en usko sattumiin ollenkaan. Minä uskon tehtyyn suunnitelmaan ja siihen että ihminen elää jatkuvassa ihmeessä, ihmeessä joka on alkanut aikojen alussa ja jatkuu ikuisesti.

Eilinen sunnuntaiaamu jo alkoi erikoisella tapauksella. Olimme kirjoitelleet aiheesta antaa kaikkien kukkien kukkia ja kaikkihan tietää mitä sillä tarkoitetaan, mutta itse halusin viedä keskustelun luonnon kukkasten tasolle. Kaipasin pois kaikesta vaikeasta sillä elämäni on ollut pitkään ja on edelleen taistelua oikeuden puolesta vääryyttä vastaan. Se on rasittanut kovasti myös tyttäreni elämää ja vienyt hänen aikaansa kohtuuttomasti. Välillä minulta on loppunut toivo että tässä elämässä oikeus asiassani toteutuisikaan.

Kuinka kukat tähän liittyy? Juha Hassilan blogiin ja valokuvaan. Sen ihmeen voi lukea sieltä, mutta mainitsen vaan että pienessä sinisessä kukkasessa oli minulle minua rakastavan Kaikkivaltiaan taivaan ja maan Luojan viesti. Viesti joka hämmästytti ja jäi puhuttelemaan koko päivän ajaksi.

Vietimme päivää tyttären kanssa meidän vaatimattomalla kesäpaikallamme. Pihatöitäkin harrastimme vähän kunnes tuli tunne että nyt on aika rukoukselle. Istuimme kauniin luonnon ympäröimällä terassillamme ja aloimme aivan arkisesti. Jonkin ajan kuluttua Jumalan Henki alkoi tuoda aiheita joista rukoilla ja meillä (ehkä muillakin) se usein käy niin että saamme saman aiheen yhtä aikaa, niin nytkin. Saimme Jumalan armosta kokea ihmettä. Sellaista joka laittaa ihmisen itkemään, kiittämään ja ylistämään, joka saa kokemaan että on osa suunnattoman suurta kokonaisuutta kaikessa omassa ihmisen pienuudessaan. Osa suurta ja ikuista, osa jostain sellaisesta jossa on tietämättään, ymmärtämättään, mutta jossa on suunnattoman hyvä ja turvallinen olla.

–  Koska on suunnitelman osa, suunnitelman jonka ikuinen on laatinut ja jota Hän toteuttaa luomansa ihmisen kautta. Tytär sanoi olennaisen:” Äiti on ihmeellistä saada elää ihmeessä, koko elämä on yhtä ihmettä. Ajattele, emme olisi tässä oman itsemme tahdosta tai tiedosta, vaan Jumalan suuresta suunnitelmasta! Elämä on ihme! Elämä on kuin helminauha jossa helmi seuraa toista tai niin kuin Tie joka vie varmasti oikeaan ja perille!” Meitä johdatetaan vaikka emme sitä ymmärrä, joskus vain vaikeina aikoina Jumalan rakkaus koskettaa niin syvältä että saamme katsella mennyttä ja nykyistä kuin esiripun auettua. Jumala tietää mitä lapsensa tarvitsee jaksaakseen. Ihmisen tarvitsee saada nähdä joskus kaiken todellisen olemus. Taivashetki.

Nämä ovat vaikeita ja henkilökohtaisia asioita, eikä ole kovin viisasta näistä puhua, mutta uskon että muillakin näitä on, näitä Jumalan aarrearkun aarteita jotka eivät lopu vaikka niitä kuinka jakaisi.

Lopuksi osia kahdesta psalmista. Kaikille on tuttu ja rakas psalmi 139. ”Herra, sinä olet minut tutkinut, sinä tunnet minut. Missä olenkin, minne menenkin, sen sinä tiedät, jo kaukaa näet aikeeni. Kuljen tai lepään, kaiken olet mitannut, perin pohjin sinä tunnet minun tekemiseni….Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut”!

Ps. 71:5-8 Sinä olet minun toivoni, Herra, Herra, minun turvani nuoruudesta asti. Syntymästäni saakka olet ollut tukeni, siitä saakka kun kohdusta minut päästit. Sinulle minä laulan ylistystä. Monelle olen ollut ihmetyksen aihe! Mutta Sinä olet luja turvani. Siksi minun suuni tulvii kiitosta ja alati ylistää Sinun ihanuuttasi….17: Jumala, sinä olit opastajani jo kun olin nuori ja tähän päivään asti….20: Sinä olet antanut vaikeita vuosia ja monia ahdistuksen aikoja, mutta yhä uudelleen sinä virvoitat minut, syvyyksistä sinä minut nostat! 23: Minun huuleni avautuvat ilohuutoon. Minä laulan sinulle kiitosta, koska sinä lunastit minut!

Kiitos Isälle, Pojalle ja Pyhälle Hengelle aamen.

 

Advertisements

12 thoughts on “Osana suurta ihmettä

  1. Tuulikki, kyllä näistä on hyvä täällä kertoa. Me elämme niin kiireistä elämää, että kohtaamiset Jumalan kanssa jäävät piiloon. On hyvä että me kerromme miten Jumala toimii elämässämme! Siunausta!

    Liked by 2 people

  2. Voi kiitos Tapio. Tuli vaan vähän ns. huonoon saumaan. Niin, ja minulla taitaa olla vähän enemmän aikaa kuin niillä jotka ovat työelämässä yms. Tai sitten minä vaan tarvitsen yhteyttä Luojaani ja se sitten tapahtuu myös vähän muualla kuin metropoleissa :) enempi hiljaisuudessa ja omissa oloissa.
    Kiitos kun kannustat ja huomaat! Siunausta sinullekin, kyllä me kaikki sitä tarvitsemme, Herran siunausta.

    Tykkää

  3. Muualla kuin metropoleissa (hauskasti sanottu) kuulen minäkin parhaiten, oma hälinä laantuu ja huomio ei kiinnity epäolennaisuuksiin. Olen laillasi huomannut, että luontoa tarkkaillessa kiitollisuus kumpuaa sydämestä ja rukous kulkee kuin hengitys.
    Tuleepa tässä mieleeni laulu Tuhansin kielin oi, jos voisin, mä Jumalaani ylistää. Luonto on kuin tuo tuhat kieltä. Tuulikki, minä iloitsen näistä sinun omakohtaisista kokemuksistasi Jumalan lapseudesta, sillä ne ovat aitoja. Puhut kieltä, joka on aitoa ja omaasi ja jollakin tapaa siinä on niin vahva perusta, sellainen koetellun rakkauden, sitoutuneisuuden js silti täydellisen vapauden perusta.

    Liked by 1 henkilö

    • Tuo tuhansin kielin, on kyllä yksi niitä ihanimpia lauluja joita on. Minulle luonto on Jumalan puhetta ja suunnattoman rakkauden osoitusta. Kuinka kaunis onkaan maailma – vieläkin! Voi kun ihmiset ymmärtäisivät.
      Virpi, jos ei ole korkeakoulutettua älyä niin onpahan lastenkaltaisuutta sitäkin enemmän :). Meinasin laittaa koulutettua viisautta, mutta eihän viisaus kouluttamalla tule, se tulee elämällä ja Raamattua lukemalla! :) Ja olemalla läheisessä suhteessa Taivaan Valtakunnan Kuninkaaseen. Kiitos taas kauniista sanoistasi!

      Ei murhetta kun vain olla saan mä Herran lapsena aina. Kun hän mua hoitavi armossaan, niin eivät kuormani paina. On kätkössä multa huominen, ei palaa eilinen päivä, ja tänään seurassa Jeesuksen jää kauas huolien häivä!
      On ilman aittoja varpunen. Sen Isä ruokkivi kyllä. Niin eikö armonsa ihmeinen myös minun huoliini yllä? On kätkössä multa huominen, ei palaa eilinen päivä. Ja tänään seurassa Jeesuksen jää kauas huolien häivä.
      Mä joka päivästä iloitsen, myös mennehistä saan kiittää. Nyt laulaa voin lailla lintusen, kun apu Herrani riittää.

      Tämänkin laulun sanat ovat totisinta totta kaiken tässä maailmassa kohtaamiemme vaikeuksien keskelläkin. Kiitoksella me aina rukouksemmekin aloitamme, siihen on hyvä Pyhän Hengen päästä mukaan:) !

      Tykkää

  4. Mietiskelin tässä, miksi me ihmiset koemme jotkut asiat yliluonnollisiksi ihmeiksi ja joitakin emme niiksi ymmärrä? Yliluonnolliseksi arvotamme helposti nopeasti tapahtuvat muutokset ja usein sellaiset ilmiöt, joissa muutokseen kuuluu rikastuminen, kulta ja kunnia.

    Omalla kohdallani koen suureksi Pyhän Hengen ihmeeksi vaikkapa sen, että olen pystynyt antamaan anteeksi, jotakin mikä on ollut vaikeaa tai, että olen selvinnyt joistakin elämäntilanteista johdateltuna eri vaiheiden kautta eteenpäin vaikkapa siten, että olen saanut omaa ymmärrystäni isompaa rauhallisuutta, malttia tai viisautta, mitä selviämiseen on tarvittu.
    Samoin, kun mietin uskoa, en voi kuin todeta, että se on ihme – jotakin sellaista, mitä en itse osaa itsessäni kutsua esiin. Sekin, kuinka Pyhä Henki tekee sydämen herkäksi tunnistamaan oman syntisyyden ja riippuvaisuuden Jeesuksesta on ihme. Ja se, kuinka Henki avaa jonkun Raamatun kohdan tai, kuinka joku laulu tai virsi tai opetus, toisen kristityn kanssa käyty keskustelu, voi luoda jotakin Jumalan hyvää uutta toimintaa tai ajattelua minussa. Paljon muutakin on, minkä koen ihmeeksi. Ne eivät ole sellaisia yhdessä hetkessä tapahtuneita muutoksia, vaan viisaita ja johdonmukaisia ja sellaisia, joissa ihmeelliseen prosessiin on kuulunut rakentuminen ja kasvaminen siihen ja halu vaalia tuota hyvää, jonka ymmärtää Jumalalta ihmeenä saaneena.

    Sinä osaat viisaasti ja omakohtaisesti kirjoittaa näistä Jumalan jatkuvista ihmeistä elämässämme, koska tunnistat, ymmärrät ja arvostat niitä yliluonnollisina, ihmisille mahdottomina- Jumalalle mahdollisina ihmeinä.

    Liked by 1 henkilö

  5. AAMEN Virpi. Nyt olet ytimessä, juuri tuota yritin blogitekstissäni tuoda julki!!!
    Kun ne yliluonnolliset ovat joka hetki läsnä ja usein todellisimpina kuin nämä ns. luonnolliset. Eli arki.
    Oikeasti elän kahdessa maassa samanaikaisesti ja todellisempi on Hengen maailma.
    SE ON niin ihanaa ja voimaannuttavaa. Sen saimme kokea sunnuntaina.
    Se oli Ihmeen kokemista ja kuitenkin me elämme siinä samassa ihmeessä koko ajan mutta emme sitä huomaa emmekä ymmärrä. Olimme aivan hämmästyksen vallassa ja kokemus veti hiljaiseksi, oli niin Pyhä olo, aivan kuin emme olisi tässä todellisuudessa enää olleetkaan ja silti olimme! Emme käyneet taivaassa niin kuin Paavali, mutta saimme siitä, kaiken ikuisen olevaisuudesta, esimakua. Ei sitä voi sanoin kuvata, se täytyy kokea!
    Ihme ihmeiden oi suuri! Muuta ei voi sanoa. Voi kuinka toivoisin sen kokemuksen kaikille muillekin ja itselleni vielä uudestaan ja niin että se pysyisi tuoreena, mutta en usko sen olevan mahdollista, se vaan oli taivashetki! Ihana jakaa tämä sinun kanssasi.

    Tapion tiedän myös ymmärtävän mistä puhun, hänellä on ainakin ollut joskus vähän samanlaista kokemusta näistä ylimaallisista kuin minullakin :) !

    Liked by 1 henkilö

  6. Kun Jeesus on löytänyt itsensä sinussa, mikään ei ole enää ihme eikä yliluonnollista. Vielä matkalla ollaan.

    Liked by 1 henkilö

  7. ”Kielelläni ei ole yhtään sanaa, jota sinä, HERRA, et tuntisi. Sinä suojaat minua edestä ja takaa, Sinä lasket kätesi minun päälleni. Sinä tiedät kaiken. SE ON ihmeellistä, siihen ei ymmärrykseni yllä. Minne voisin mennä Sinun Henkesi ulottuvilta, minne voisin paeta Sinun edestäsi? Vaikka nousisin taivaaseen, Sinä olet siellä, vaikka tekisin vuoteeni tuonelaan, sielläkin sinä olet. Vaikka nousisin lentoon aamuruskon siivin, tai muuttaisin merten taa, sielläkin Sinä minua ohjaat, talutat väkevällä kädelläsi” ….Ps.139:4-10

    Pyhän kokeminen, niin että tajuaa olevansa yhtä kaikkeuden kanssa, on ihmiselle uskomaton kokemus, se on muuta kuin jokapäiväinen elämä vaikka uskossakin on.
    Kauniisti sanottu kuitenkin Niilo.

    Tykkää

  8. Luettuani aloituksen nousi vaikutelma ’kohtaamisesta’, joka sellaisenaan ’on’.

    Erityisesti minua puhutteli luonnon kukkaset, jotka eivät tiedä olevansa osa ihmettä.

    Arjessa olen joutunut kysymään viisautta ja apua ylhäältä; ja vaikka meitä kehotetaan niin tekemään, tuntuu vastaus aina ihmeeltä. Aivan kuin se yllättäisi ja avaisi ymmärryksen, niin ettei olisi hetkeen mitään kysyttävää.

    Liked by 1 henkilö

  9. Kiitos Lena. On aina uskaliasta Hengen kokemuksista/kosketuksista julki kirjoittaa tai puhua koska ihmiset käsittävät ja kokevat asioita eritavalla. Sitä enemmän rohkaisee ja siunaa se että joku ymmärtää.
    Sinä sanot tässä olennaisimman ”kohtaamisesta joka ON”!

    Jumalan Hengen Vastaus on ihme. Koko elämä Jeesuksen seurassa on Ihmettä.
    Sen armonsaamista että on saanut syntyä uudesti ylhäältä, täyttyä Pyhällä Hengellä ja tulla elävään uskoon, aivan kokemuksellisestikin, ei koskaan voi lakata ihmettelemästä, eikä tuntemasta suurta nöyryyttä ja ylimaallista iloa sisimmässään!

    Siunattua Johanneksen päivää :) !

    Liked by 1 henkilö

  10. Heaven is not a place for those who are afraid of hell, it’s a place for those who love God.
    Tänään vastaani tuli tällainen ajatus: Taivas ei ole niitä varten, jotka pelkäävät helvettiä, vaan niitä varten, jotka rakastavat Jumalaa.
    Siinäpä on kiteytesti se, mistä uskovia usein pilkataan (uskonne perustuu helvetin pelkoon), kun luulen,että uskossa oleva iloitsee tämän elämän aikana elävästä yhteydestä ja missiosta niin paljon, että ei tuonpuoleisia juurikaan mieti, vaan on siinä lupauksen varassa.

    Tykkää

  11. Tuossahan se kaikkein suurin virhe joidenkin ajattelussa onkin. En edes usko että kukaan helvetin pelosta uskoon tuleekaan, tai ainakin hyvin harva. Ei siihen pelosta tulla vaan siitä todellakin että kääntyy Jumalan ikuisen ja kestävän rakkauden puoleen kun tuntee että Hän on Läsnä ja voi antaa kaiken mitä ihminen tarvitsee ja kaikkein syvimmin kaipaa.
    ”Etsikää Herraa silloin kun Hänet löytää voidaan”! Herra itse vetää meitä puoleensa tavalla ja toisella tarkoituksenaan tulla niin konkreettiseksi ja eläväksi että Häntä ei voi olla löytämättä. Rakkaus kasvaa elämän kaikissa vaiheissa ja aina vaan vahvemmaksi tulee, myös ihmisen puolelta. Minä en vaihtaisi osaani mihinkään, en edes ruumiin terveyteen ja kivuttomuuteen.

    Ajattelin tänä aamuna, kun nykyään jossain selitetään Paavalin pistin kaatumataudiksi, että kuinka vaikea asia se on ollut hyväksyä, siis jos se oli sitä. Kun on nähnyt pahoja kaatumatautikohtauksia, se ei ole kaunista katseltavaa. Eikös Paavalikin jossain sanonut että häntä on vastenmielistä katsella, tai jotakin sinnepäin. Niin että Paavalin pistin on ollut ulospäinkin näkyvää.

    Meni vähän sivuun Virpi, sanomastasi mutta voi, jos ihmiset ymmärtäisivät mitä olisi Jeesuksessa tarjolla, voi, kun ymmärtäisivät. Kyllä meille on uskottu suuri tehtävä sanoman kertomiseksi ja Herrasta todistamiseksi.
    Kiitos kommentistasi!

    Liked by 1 henkilö

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s