Blogitaivas

Usko, toivo, bloggaus.

Äänetön huuto

2 kommenttia

Viime viikkoina rukous on tullut tärkeäksi. Oma tapaturmani vahvisti omaa rukouselämääni tai oikeastaan osoitti suuntaa kuinka tai mitä asioita pitää kantaa Jeesukselle.

Lisäksi kun olen avoimesti puhunut itselleni tapahtuneista asioista, olen saanut rukouspyyntöjä eri ihmisiltä. Olen saanut tehtäväkseni kantaa toisten huolia ja taakkoja Jumalan eteen.

Esirukous on itselleni ollut aikaisemmin ehkä sellainen termi, jolla olen ottanut osaa toisen huoleen, mutta en ole ymmärtänyt sen syvempää merkitystä. Sitä, että se on todellakin oman olkapään laittamista toisen kuorman alle ja siinä rinnalla kulkemista. Ei pelkästää pari sanaa, jotka vain tokaistaan samalla kun pikaisesti huokaistaan Jumalan puoleen  vaan se on pidempi retki, jossa rukoillaan asioiden puolesta niin kauan kuin taakka on olemassa. Eihän kukaan lähde muutto talkoisiinkaan niin, että kantaa pianoa puoleen väliin rappukäytävää ja lähtee sitten kotiin.

Joidenkin ihmisten kohdalla rukous on ollut suoranaista huutoa Jumalan puoleen. Avun huutaminen on ollut ihmisen ensimmäinen tapa rukoilla sen jälkeen, kun yhteys Jumalaan meni poikki syntiin lankeemuksessa.  1.Moos 4:26  kertoo kuinka Herran nimeä alettiin huutamaan avuksi.

2.Moos 14 kertoo miten Mooses seisoi Kaislameren rannalla avuttomana ja Herra kysyy Moosekselta miksi huudat. Mooses huutaa äänettömästi, mutta kovalla äänellä hätäänsä Jumalalle. Tämä kertoo meille miten Jumala kuulee äänettömänkin hätähuutomme.

Joelin kirjassa, johon myös Paavali Roomalaiskirjeessään viittaa, huutomme Jumalan puoleen paljastuu myös pelastusrukoukseksemme. Siinä puhtaimmillaan paljastuu se mitä on parannus. Se on Jumalan puoleen huutamista, kääntymistä ja siinä pysymistä.

Jeesus pukee saman toiseen muotoon puhuessaan Hyvästä paimenesta, joka etsii kadonneen lampaan. Paimen ei toki jätä 99 lammasta yksikseen vaan kuulijakunta, jolle Jeesus vertauksen kertoi, tunsi läpikotaisin sen miten lampaita hoidetaan ja millainen eläin lammas on. He tiesivät paimenia paimennettiin isommalla porukalla.  He tiesivät myös, että lammas saattoi joutua helposti eksyksiin kumpuilevassa maastossa etsiessään ruokaa ja että eksynyt lammas oli kauhuissaan joutuessaan isosta laumasta eroon. Sen jalat ja koko ruumis halvaantuivat pelosta ja se asettui kiven tai puunjuureen vapisemaan. Se ei päässyt siitä omin voimin liikeelle. Sieltä se määki peloissaan apua. Paimenen oli kannettava se laumansa luo.

Pelastuksemme onkin Jeesuksen kannettavaksi suostumista. Antautumista autettavaksi kun käsitämme, että olemme menettäneet yhteyden Jumalaan ja emme enää mistään muualta saa apua. Kun inhimilliset rajat ovat tulleet vastaan eikä muuta apua enää näköpiirissä.

Meidän itseriittoisessa yhteiskunnassamme on heikkouden tunnistaminen ja tunnustaminen jäänyt yksilön onnellisuuden ja oikeuksien varjoon. Tyytyväisyyden ja onnen tavoittelussa näemme vain itsemme. Teemme matkaa minuuteen ja itseemme sen sijaan että ymmärtäisimme että elämä löytyy lopulta ulkopuoleltamme.

Avun rukoileminen on yhteyden rakentamista Jumalaan ja meitä ympäröiviin ihmisiin. Elävä yhteys ja suhde armahtajaamme ja Herraamme Jeesukseen on suostumista siihen että pyydämme häntä apuun ja suostumme kannettavaksi.

 

lammaspaimen

Mainokset

Kirjoittaja: Tapio Laakso

Lapsenuskoinen sen tien kulkija

2 thoughts on “Äänetön huuto

  1. Kiitos!!!

    Tykkää

  2. Tämähän tekee uskon elämästä aivan ihmeellisen hyvän vielä,kun saamme rukoilla joka hetki ja ei tarvitse odottaa vuorpa vaan aina on yhteys Isään avoin jeesuksen nimessä ja vielä suuri ihme on ,että vaikka meitä on monta rukoilijaa ,nin jokainen huomiodaan ,kun rukous on totista ja hasrrasta ,kiitos ja siunausta,keijo Södertälje

    Liked by 1 henkilö

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s